Recenze: Kimaloé – pomozte dětem na celém světě

Kimaloé - balení

Děti na mnoha místech planety nemají tak jednoduchý život, jako máme my v Evropě nebo Severní Americe. Nevědí, co je to počítač, Internet nebo mobilní telefon. Nikdy po něm netoužili. A vlastně jsou o to šťastnější, protože užívají svého života. Jenže se potýkají s mnohem většími problémy, než co si dnes zahrají za počítačovou hru nebo jakou panenku si koupí v obchodě. Musí bojovat s hladem a žízní, ale i s dalšími nástrahami přírody.

Představte si, že byste měli kouzelný náklaďák s obrovským nákladním prostorem větším zevnitř než zvenku, s nímž byste mohli objet celý svět. A na všech kontinentech mohli rozdávat radost, smích a solidaritu. To by byla paráda, že? Kdo by takové šanci odolal.

A právě proto se naskýtá otázka, kdo by odolal hře Kimaloé, která vám umožňuje si na takové zachránce alespoň zahrát. Třeba vás donutí se nad tím vším bezprávím na světě zamyslet a třeba věnovat nějakou tu korunu na charitu.

Kimaloé - připravená hra

Autory deskové hry Kimaloé je trojice slavných designérů – Malcolm Braff (Animalia – recenze, Jamaica – recenze), Dominique Ehrhard (Tschak! – recenze, Water Lily – recenze) a Sébastien Pauchon (Pix – recenze). Hra vznikla ve spojení a pro podporu švýcarské nadace A Terre des Hommes sídlící v Lausanne. Krásnou grafiku dodal hře Denis Kormann a do krabic všechny ty myšlenky zabalili ve firmě Gameworks. To všechno už v roce 2008.

Na krabici najdete tváře dětí, které vás zvou dovnitř, abyste otevřeli víko. Jejich postavy vstoupí do vašich myslí zásluhou mnoha zajímavých komponent. Tou největší je herní plán skládající se z několika částí. Jeho základem je šestistranná mapa světa, rozděleného na stejný počet kontinentů plného opuštěných dětí se spoustou snů. Zatímco pět světadílů má různé počty mráčků, jen jeden zasahuje do jezera uprostřed. Na něm najdete dvě pozice pro balíčky karet.

Právě balíček karet je další na řadě. Hned na začátku jej rozdělíte na dvě hromádky – jednu bílých akčních karet a druhou plnou splněných snů. Ty mají na své zadní straně hvězdy a také číslo v barevném kolečku. Podle barvy pozadí poznáte, kterému hráči karta patří. Důležitá je ale také přední strana, kde může být nějaký obrázek dětí na žlutém, modrém nebo červeném pozadí. A také bodová hodnota v levém a pravém horním rohu.

Kimaloé - připravená hra

Ale v krabici jsou ještě mnohem důležitější komponenty, ačkoliv významem jsou právě splněné sny to hlavní, o co v celé hře jde. Nejsou to ani figurky, kostičky či autíčka, ani jedna přerostlá kostka. Celou krabici ovládly obrovské karty. Dvě horní na sobě mají nakreslené čtyři žebříky sahající od nuly do dvacítky, která označuje hranici ideálního světa. Ostatní velké karty vám představí vždy jedno smutné dítě s jeho sny v podobě barevných obrázků, které odpovídají těm na kartách.

Na začátku partie si každý hráč vybere barvu, vezme si autíčko, dvě různě velké figurky (dítěte a dospělého) a také kostičku, kterou může naložit na korbu nákladního vozu. Ve své barvě pak dostane také 27 karet dětských práv. Tento balíček zamíchá a dobere si z něj sedm karet do začátku.

Uprostřed vytvoříte herní plán tak, že ke středovému kontinentu přiložíte na pěti z šesti míst desky s dětmi a jejich tužbami. Na posledním spodním místě se k dílku připojí dvoudílné žebříky. Na jejich úpatí pak hráči postaví svoje obě figurky a nad ně naložené autíčko. Právě to bude sny plnit na svojí cestě kontinenty.

Kimaloé - rozehraná hra

Teď už může začít partie, ve které budou hráči na začátku každého kola nejdříve házet kostkou. Na jejích šesti stranách jsou čísla pouze od jedné do tří. Výsledná hodnota určí počet světadílů, které vaše autíčko v tomto kole překročí. Za pomoci vyložení kostičky můžete ale výsledek o jedno políčko změnit v obou směrech. Žeton zůstane ležet, kam jste jej položili a může jej nabrat další vůz, který zde zastaví a má prázdnou korbu.

Nyní je čas podívat se na místo, kde jste zastavili a pomoci chlapci nebo děvčeti, které zde sní své touhy. Můžete zahrát libovolný počet karet z ruky, které musí odpovídat barvou i obrázkem. Takové splněné přání označíte kartou položenou zadní stranou nahoru, takže je vidět pouze bodová hodnota a vaše barva.

Tak postupně náklaďáky popojíždí a plní sny, dokud některé dítě není úplně šťastné a všechny jeho sny jsou splněny. V tu chvíli nastává bodování. A teď nastává čas si vysvětlit, že v Kimaloé najdete hned dva druhy vítězných bodů – dospělácké a dětské. Každý z nich představuje jedna z vašich figurek, a zatímco ve většině situací můžete body rozdělovat podle svého přání, není tomu tak u odměny za splněné sny.

Kimaloé - rozehraná hra

Hráč, který se podílel na dokončení nejvyšším počtem bodů ze svých karet, dostane body dospělé. Všichni ostatní hráči za svůj menší podíl dostanou body dětské. Obojí naznačí na stupnici bodů tak, že vyšplhají figurkami o kousek výš. Nikdy ale nesmí nastat situace, že by mezi dítětem a dospělým stejné barvy byla větší mezera než tři políčka. Díky tomu některé nastřádané body ztratíte. Spokojené dítě pak nahradíte dalším, s novými sny.

Pokud se vzdáte celého svého kola, můžete si místo toho dobrat jednu až tři karty. Nejvíce však můžete mít v ruce karet deset, nikdy víc. Partie končí ve chvíli, kdy některá z figurek dosáhne dvacítky a bájného kontinentu štěstí. Vítězem se stává hráč, který sem došel. V případě, že se to podařilo více hráčům, rozhoduje postavení druhé figurky.

Kimaloé vyniká na první pohled především tématikou. Pomoc dětem z třetího světa je noblesní myšlenka a třeba ve vás vzbudí herní mechanismus alespoň trochu soucitu. A pokud ne on, tak se to určitě povede velice zajímavé kreslené grafice.Přitom ale je dobrá zpráva, že navzdory svému jasně zakotvenému tématu Kimaloé nezapomíná bavit svoje hráče.

Kimaloé - rozehraná hra

V popisu pravidel jsme vynechali hned několik podstatných věcí. Každý kontinent má další speciální pravidlo umožňující vám například hrát karty jinam nebo si dobrat speciální akční karty ze společného balíčku.

Jedním z nejdůležitějších taktických prvků je kostička, kterou si na začátku vezete s sebou. Pokud ji vyložíte a posunete vůz jinam, sice si pomůžete, ale také nabídnete šanci ostatním. Tyto malé žetony nemají barvu a může je zvednout libovolný hráč, který má na autě místo. Přitom je ale možnost ovlivnit výsledek hodu kostkou velice důležitá.

Balíčky všech hráčů mají stejné složení. Přesto záleží trochu i na štěstí, v jaké skladbě si je doberete do ruky a jestli vám třeba zrovna k něčemu budou. Odhalené sny dětí jsou také náhodné a občas tam prostě některé obrázky nenajdete. Naštěstí můžete dál dobírat a čekat na změnu, protože horní limit pro karty v ruce je stanovený až na deset. Málokdy budete pak využívat možnosti těžce získané karty zahodit.

Kimaloé - desky

Protože je Kimaloé hra také pro děti, odpovídá tomu i herní doba, která se snadno dostane do třiceti minut. Sice si partii zahrajete i ve dvou, ale ve skutečnosti je Kimaloé doporučena především pro tři a čtyři soupeře. Ve dvou je dobré snížit počet kontinentů s dětmi alespoň o jeden (náhodný). To proto, že hráči mají příliš možností, jak využít svoje karty a navzájem si moc neblokují pozice. I samotné bodování je pak výrazně jednoznačnější.

Myšlenka pomoci dětem určitě nenakukuje do světa deskových her v Kimaloé poprvé. Už dříve jsme tu měli úžasnou zábavu s africkými kořeny, která se jmenuje Kiumbové aneb Tajuplný balík z Afriky (recenze). Jedná se však o hru prvotně zaměřenou na děti a jejich fantazii (ačkoliv si ji určitě mohou zahrát i dospělí). Oproti tomu hra z dílny Gameworks nabízí zábavu nejen pro děti, ale i pro jejich rodiče, protože ve hře je přítomno také velké procento taktiky.

Kimaloé - karty

Určitě stojí za zmínku také perfektní provedení samotné krabice. Všechno do ní zapadne, každá komponenta má jasně určené místo. Nemusíte se tak vůbec o krásně ilustrované dílky obávat, protože budou v opravdovém bezpečí.

Kimaloé je zajímavou rodinnou hrou s úžasnou grafikou a unikátním zpracováním. Celá hra má úctyhodné téma, ale také jednoduchou hratelnost a poskytuje zábavu pro odpočinkové odpoledne.

AutorMalcolm Braff, Dominique Ehrhard, Sébastien Pauchon
IlustraceDenis Kormann
VydavatelGameWorks SàRL
Rok vydání2008
Počet hráčů3 - 4
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Roll / Spin and Move
RodinaCountry: Jamaica

Kimaloé vypráví důležitý příběh, který bychom si každý měli poslechnout. Vypráví o přání dětí z celého světa, která nejsou vyslyšena, dětí, které žijí ve zcela jiném prostředí než my. A přitom by stačilo každému z nich splnit jedno přání. Díky této hře se stanete řidičem jednoho takového autobusu splněných přání a podle výsledku kostky budete jezdit kolem světa. Na každém kontinentu na vás čeká dítě se svými přáními a pokud ji zrovna máte, neváháte se o ni podělit. Za to můžete obdržet dva druhy bodů – dospělé a dětské, se kterými musíte dobře hospodařit. Mezi figurkami dospělého a dítěte na počítadle bodů nesmí být velký rozdíl. Ke hře používáte svůj vlastní balíček karet, kterým zaplňujete oblohu plnou starostí, dokud není nad dítětem pouze zářící hvězdné nebe. Pak můžete jít spokojeně spát s vědomím, že jste někomu pomohli.. Kimaloé vám ten pocit zprostředkuje. Je to jednoduchá a krásně zpracovaná hra, která nám připomene, že tady je i jiný svět, než ten náš..

+ myšlenka a téma
+ provedení a grafika
+ jednoduchý mechanismus