Recenze: Vintage – nechte svoji strategii dozrát

Vintage - balení

Vítejte do říčního údolí Douro. Pouze tady vám mohou nabídnout jako svým hostům to nejkvalitnější portské víno. Výběrové víno pochází z roků s výjimečnými kvalitami sklizně. Jenže tenhle nápoj se odlišuje od ostatních ještě jedním zásadním detailem. Během fermentace se do něj přidává také trocha brandy, která podtrhuje jeho chuť a dělá jej výjimečným.

A dnes můžete přijmout šanci vyrobit si zásobu tohoto lahodného moku v deskové hře Vintage, což právě v překladu znamená výběrové víno. Vintage pochází z roku 2011, kdy se na trhu sešlo hned několik novinek z oblasti vinařství. U nás jste si mohli přečíst už o hře Grand Cru (recenze).

Podle autora Gila d’Oreye se ovšem jedná o náhodu, protože jeho firma MesaBoardGames hru plánovala již několik let dopředu. Z jeho vydavatelství už jsme mohli otestovat vynikající Kosmonauts (recenze) a o to víc jsme se těšili na Vintage (a také novinku Ragami, kterou ještě testujeme). Ilustrace ke hře zpracoval samotný autor Gil d’Orey s pomocí Né Santelmo. Mezi testery najdeme i jméno Vitala Lacerdy, autora ekologické hry CO2 (recenze).

Vintage - připravená hra

Hra by pravděpodobně nevznikla bez záštity Vereny and Dirka Niepoortových, kteří hře propůjčili jméno svého produktu. Na víku díky tomu najdete jednu poličku naplněnou lahvemi s lahodným mokem, takže nebudete moc váhat a s radostí se pustíte do ochutnávky.

Tím hlavním nemůže být nic jiného než velký herní plán s mapou oblasti Douro. Deska je oboustranná – jedna pro rodinnou variantu a jedna pro plnou. Obě shodně ukazují tři menší regiony s jasně specifikovaným množstvím, jež odsud lze získat v průběhu sklizně. Vlevo je přístav pro loď, která vám přiveze sudy. Všechny tři mikroregiony jsou propojeny řekou, po které můžete spustit svoji nashromážděnou sklizeň. A kolem plánu se točí jedna bodovací stupnice.

Jediný podstatný rozdíl mezi oběma stranami mapy najdete ve spodní části mapy, kde jsou políčka pro aktivaci všech dostupných akcí. V rodinné variantě jich je mnohem méně a díky tomu je hra také jednodušší, ale mnohem více závislá na náhodě. Druhým rozdílem jsou čtverečky u každého panství na mapě pro zasazené vinice, které u rodinné verze chybí.

Vintage - připravená hra

Pro každého z hráčů je v krabici připravena deska se sklepem, kde jeho víno bude zrát. Všude po něm budou naskládané barely, ať už prázdné, s brandy nebo zrajícím vínem. Ve hře nebudou chybět ani dřevěné kostičky, figurky a různé žetony v barvách hráčů. Pátým odstínem je hnědá označující barely portského nebo brandy.

Dočkáte se ale i kartonových komponent. Lodě postavíte do stojánků, zatímco všechny ostatní dílky zůstanou ležet. Jsou mezi nimi dílky panství pro hráče, žetony bonusu při sklizni a především označení kvality sklizně. Nechybí ani tenký balíček s 36 kartami s nejrůznějšími výhodami pro jejího majitele.

Na začátku partie si hráči vyberou jednu barvu a získají v ní desku sklepa, tři dílky panství, jednu postavičku a šest žetonů, ale také loď a jeden šestihran pro označení získaných vítězných bodů. Každý si označí s pomocí dílku panství jednu lokalitu v oblasti nejblíže moři – Baixo Corgo. Nad dílek pak položí zelenou, žlutou a fialovou kostičku vinice. Panství je nyní připraveno k úrodě. Svoje lodě hráči zakotví v přístavu Vila Nova de Gaia, bodovací žeton na trojku na cestu k vítězství a na svůj plán si umístí jeden startovní sud s brandy (hnědý žeton).

Vintage - rozehraná hra

S přípravou se už blížíme ke konci, ještě musíme zamíchat karty a několik z nich odkrýt do nabídky. A pak ještě vzít devět žetonů sklizně a sedm z nich náhodně rozmístit na políčka na plánu. Ukazují bonus, který můžete v daném kole získat za sklizeň, a budou se lišit v hodnotách od nuly do dvojky. Zbývající žetony (kvality sklizně) a kostku zatím položte stranou spolu s kostičkami vinic, brzy na ně dojde řada.

V rámci jednoho kola se hráči střídají v tazích. Vždy, když na ně přijde řada, vyšlou jeden svůj akční žeton na libovolné aktivní místo ve spodní části herního plánu. Na něm je celkem jedenáct možností, které jsou označena očíslovanými kolečky. První hráč položí svůj žeton na horní políčko ve sloupečku (pokud jich zrovna je víc).

Pokud je u akce ještě volné místo, může jej zvolit další hráč a využít nižší políčko. Je ale pravděpodobné, že taková pozice bude mít v kolečku natištěné vyšší číslo. Tato hodnota udává počet akčních žetonů, které musí hráč obětovat na provedení akce. Čím později tedy přijdete, tím dráž vás činnost vyjde a tím méně toho uděláte, protože zásoba žetonů je omezená. Výjimku tvoří jedna figurka dozorce, kterým můžete každé kolo nahradit jedenkrát libovolný počet žetonů.

Vintage - rozehraná hra

Zvolenou akci provedete ihned po obsazení políčka. Na to, abyste měli kde pěstovat (kromě svého startovního pozemku), můžete nakoupit nové panství. A znovu se tu setkáváme s placením v měně vítězných bodů, která je uvedena v bílém čtverečku vedle vinic u každé oblasti. Hráč sem položí svoji destičku a navíc získá jeden akční žeton ze zásoby a rozšíří si tak možnosti akcí pro další kola.

Na nakoupené území určitě budete chtít co nejdřív zasadit vinici. Platí pravidlo, že žádná lokalita nesmí obsahovat dvě vinice stejného druhu. Každá oblast má také svoje číslo v barevném kroužku udávající kvalitu vína. Tu lze zvýšit o jedna v případě, že zde máte zasazeny všechny druhy vinic (pět různých kostiček), druhý bod získáte za trpělivost. Staré vinice (přes 70 let) produkují kvalitnější základ portského.

Když máte zasazeno, čeká vás nevyhnutelně sklizeň. Tady přichází záludná část hry, protože kromě vína můžete získávat také brandy. To vám nejspíš v první hře trochu zamotá hlavu. Zatímco žetony brandy jdou na váš malý hráčský plán (uložíte maximálně tři), sklizeň vína vyžaduje další sudy brandy z vaší dříve nastřádané zásoby, aby mohlo víno začít zrát. Tyto použité sudy položíte na panství, kde sklízíte a na něj umístíte žeton kvality vína zvýšený o bonus aktuálního kola. Oba produkty můžete libovolně kombinovat až do výšky maximální úrody pro daný region.

Vintage - rozehraná hra

Takové připravené víno je třeba přepravit lodí pryč, protože do té doby nemůžete na stejném místě sklízet další hrozny. Za každý použitý žeton na políčku s lodí, které jako jediné je v akční tabulce v barvách hráčů, může přesunout plavidlo o jeden krok proti toku řeky. K návratu zpět do přístavu stačí jeden žeton bez ohledu na vzdálenost. Loď uveze až tři různé sklizně, které naložíte do barevné tabulky na plánu.

Jakmile dorazí do Vila Nova de Gaia, přemístíte je do svých sklepů. Na výběr zde máte dvě možnosti – žlutohnědou a rubínovou variantu. Liší se v obtížnosti zrání a také v ceně, za kterou pak výsledný produkt prodáte. V levé rubínové části je složitější dosáhnout nejvyšší kvality a je zde méně místa pro prodávané barely, ale zase za něj dostanete větší množství vítězných bodů. Napravo je sice situace jednodušší, ale odměna je také nižší. Při stárnutí, které předchází prodeji, hodíte kostkou a přičtete výsledné číslo ke kvalitě sklizně. Za výsledek pak získáte vítězné body, které zde fungují jako peníze.

V průběhu partie můžete také nakupovat a hrát karty, které vám mohou pomoci ve vinařském snažení a umožňují urychlit některé činnosti. Například můžete zasadit současně tři vinice, posunout zdarma loď nebo provést jednu bonusovou sklizeň.

Vintage - detail herního plánu

Partie končí v sedmém kole. Hráči si k již nastřádaným vítězným bodům přičtou body za vyrobené víno a také za nakoupené a vinicemi obsazené území. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává nejlepším pěstitelem vína.

Vintage je přemýšlivá hra pro všechny vinaře. Ve své podstatě se jedná o klasickou hru s vysíláním dělníků na plán. Obsazujete akční políčka, která vám umožňují provádět všechny činnosti související s úspěšným sklizením a prodejem kvalitního portského vína. Dobře se pobavíte a ještě se dozvíte nějaké to pozadí. Budete k tomu potřebovat i nějakou tu skleničku?

Zásadním zvratem ve hře je obsazování akcí v dalších pořadích. Na to musíte využívat víc žetonů, a proto si dobře rozmyslete, jestli to tak potřebujete zrovna v tomto kole. Nezapomínejte ale také na to, že trvání hry je omezené na předem daný počet kol, během nichž musíte všechno stihnout.
Díky pouze základním několika druhům akcí je hra jednoduchá. Proniknutí do jejích mechanismů pomáhají také pravidla pro začátečnickou rodinnou variantu. Hráči ale velmi brzy přestoupí na pokročilejší, která poskytuje větší kontrolu. A přitom není nijak výrazně těžší.

Vintage - rozehraná hra

Zajímavý je bodovací mechanismus, který vychází z kvality dovezené sklizně, ale napomáhá mu také hod kostkou. Těžko říct, jestli to je taková loterie i v reálném světě, ale vždy si můžete vybrat, jestli chcete více bodů s rizikem, nebo větší jistotu, ale méně bodů. V obou případech můžete zbytečně přijít o body špatným rozhodnutím. Ale náhoda může zasáhnout ještě jinak, pokud se vám podaří získat kartu, která zaručuje rovnou zisk čtyř bodů, což je v této hře poměrně hodně. Některé karty v balíčku vypadají opravdu možná až zbytečně silné.

K velkým přednostem Vintage patří opravdu dobré vyvážení všech mechanismů. Na první kolo se hráči dříve v pořadí musí obejít bez některých žetonů akcí, které však dostanou na začátku druhého kola zpět a pak už jsou jejich šance srovnatelné. Akce pak hráčům přibývají (do začátku mají k dispozici jen čtyři z šesti žetonů) s tím, jak nakupují nové provincie a v nich zakládají další vinice. Nejdůležitější ze všeho jsou ale zásoby brandy, bez kterých neuděláte nic, dávejte si tedy na ně pozor!

Nevyložte si nás ale špatně, když jsme zatím jen chválili. Nejedná se o výjimečnou hru, pouze o opravdu precizně zpracovaný, dobrý a zábavný produkt. Vintage zrálo v hlavě svého tvůrce určitě dlouho a všechno zde klape na jedničku. A zaručeně se neztratí ve světě podobných her.

Vintage - žetony

Hra samotná je o pečlivé optimalizaci a těch nejlepších volbách. Za naše partie se nepodařilo najít nějakou jasnou vítěznou strategii. Může za to také trochu kostka, která ovlivňuje kvalitu vína. To by mohlo některým zarytým stratégům vadit, protože podle mnohých kostka do evropských přemýšlivých her nepatří.

Co vás zaujme už při prvním čtení, jsou pravidla. Nejsou to takové klasické bloky textu, na jaké jsme zvyklí. Místo toho na většině stran najdete velký obrázek s mnoha bublinami okolo. Šipky vám ukazují, k čemu dané texty patří. Tak vás vlastně pravidla provedou názornou ukázkou hry a naučí vás ji mnohem lépe bez nutnosti mít ji rozloženou před sebou.

Hra je jazykově nezávislá, plán ani karty neobsahují žádné podstatné texty. Všechno je vyvedené v jasné a srozumitelné ikonografii. Celkové ladění hry je více funkční než na nějakou dech beroucí krásu, ale svůj účel plní dokonale a navozuje atmosféru opravdového vinařství.

Vintage - karty

Vintage nadchne bez rozdílu především milovníky vína, protože z ní získáte skvělý pocit simulace opravdového pěstování a opravdu dokonalou atmosféru. Na povrchu se zdá být obyčejnou hrou s vysíláním dělníků, ale jsou zde mnohé strategie, kterých se můžete držet. Mezi strategiemi se ale trochu ztrácí zábava. Musíte si najít svoje cestičky k vydělávání peněz, abyste si mohli na konci přiťuknout na své vlastní vítězství..

AutorGil d'Orey
IlustraceFilipe Alves, Gil d'Orey
VydavatelMESAboardgames, Morapiaf
Rok vydání2011
(4 voters)
KategorieEducational, Farming
MechanismyArea Movement, Open Drafting, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Country: Portugal, Food & Drink: Wine, Rivers: Douro

Vintage vám naleje čistého vína a ukáže vám, jak se takové víno pěstuje, zraje a vyrábí. Ale není to jen tak obyčejné víno, ale portské. A vy budete ke sklizni a zrání potřebovat přemýšlení a správnou taktiku. Na políčka posíláte svoje dělníky, kteří zakládají vinice, sbírají hrozny a ovládají lodě. Každou úrodu dopravíte do svého sklepa, kde bude víno nějakou dobu zrát. O jeho kvalitě rozhodne rok sklizně, ale také trocha štěstí v podobě hodu kostkou. Můžete se rozhodnout, které ze dvou druhů portského chcete vyrobit a tato volba také rozhodne o šanci, kterou s kostkou v ruce budete mít. Nakonec je ale hlavní taktika a správné využívání akcí v této velice pěkně vyvážené hře. Kromě plné verze se můžete naučit hrát i jednodušší rodinnou variantu s méně možnostmi a větším podílem náhody. Grafika je jednoduchá, ale právě náhoda v kostkách může stratégům vadit, stejně jako nevyrovnaná síla karet. Vintage je obyčejná strategická hra, která si vás může získat především svým tématem.

+ dvě varianty (rodinná a kompletní)
+ velké množství akcí na výběr
+ jednoduchá grafika