Recenze: King of Tokyo 2016 – srovnávací recenze

king-of-tokyo-2016-01

Pamatujete ty nedávné doby, kdy jste se mohli stát hyperinteligentním zajícem nebo zmutovaným obrovským krakenem a pustošit své okolí? Kdo by si to nepamatoval, že ano? Hra Vládce Tokia (King of Tokyo) se stala hitem celosvětově. No a dnes nás čeká tak trochu jiná recenze, protože nám se do ruky dostala její reedice z roku 2016! Jejím autorem tak stále zůstává Richard Garfield, nemění se název ani vydavatel IELLO. V distribuci tuto novinku nabízí Esdevium Games. Hra je zatím k dostání pouze v angličtině.

Možná to tak nevypadá, ale už je to pět let, co původní krabička vyšla. A právě na páté výročí jsme dostali nově krásně namalovaný box stejných rozměrů. Bude se tak dobře vyjímat i vedle svého mladšího bratříčka King of New York, který také čeká na recenzi v naší redakci.

Ilustrace si tentokrát vzal na starost Régis Torres. To jméno vám asi nic neřekne, ale právě on stojí za velmi populárními rozšířeními pro King of Tokyo – halloweenským speciálem (s panem dýní a jedním strašákem navíc) a právě zmíněným ničením amerického velkoměsta.

king-of-tokyo-2016-07

Někteří z našich čtenářů asi budou trochu váhat, jak se to celé hraje. Je to jednoduché a návykové. Hráči se perou o nadvládu nad městem. Jedna příšera je uvnitř a šíří destrukci (= získává vítězné body), zatímco všichni ostatní stojí na okraji a snaží se ji ze všech sil vystrnadit. K tomu jim slouží především hrubá síla, ale i řada dalších schopností.

Celou hru pohánějí kostky. V házení se všichni účastníci střídají a v tahu mohou několikrát kostky přehodit ve snaze získat co nejvýhodnější kombinaci symbolů – ty lze pak použít k útoku, nákupu karet schopností, léčení, ale také rovnou k získávání bodů. Když příšera vydrží ve městě celé kolo, dostane sadu bodů. A jak tak body na kontě hráčů přibývají a srdíčka ubývají (vyřazování tu je důležitou součástí hratelnosti), tak se ani nenadějete a je konec. To, když jeden z účastníků dokáže nasbírat stanovený počet vítězných bodů nebo zůstane jako jediný v Tokiu naživu.

king-of-tokyo-2016-15

Je důležité zmínit, že tato nová verze se dostane také na český trh a to zásluhou společnosti REXhry v dotisku. Původní verze totiž už nebude podporovaná, takže pokud ještě nemáte Vládce Tokia a uvažujete o tom, počkejte si na tuhle nově ilustrovanou verzi.

Co tedy přináší výroční edice za výhody? Tak v první řadě to jsou zbrusu nové ilustrace. Ne jen na krabici, ale především na všech kartách! Grafika je to opravdu jiná, barevná a v každém případě originální. Názory na původní obrázky versus nové se liší a nakonec to je všechno dost individuální, protože nové obrázky jsou méně pohádkové a líbivé na první pohled.

Pokud ale máte rozšíření k původní hře, máme pro vás špatnou zprávu. Nové zadní strany se s původními neshodují a není tedy možné novinku kombinovat s rozšířeními k originálu.

king-of-tokyo-2016-18

Fanoušci kybernetického králíka budou také zklamaní, protože ten byl nahrazen kybernetickou kočkou. Ta vypadá velmi efektně. Do základu nyní patří také vesmírný tučňák (místo Krakena), který se stane asi hlavní vyžadovanou postavou. Monstra se tedy částečně obměnila, ale i ti staří hrdinové mají alespoň nový vzhled.

Kostky dostaly pouze kosmetickou změnu v podobě elegantních rohů, které se prý méně štípou (ne že bychom měli s něčím takovým osobní zkušenosti). Pokud se ke hře dostanou nezkušení nováčci, pak určitě ocení vylepšenou příručku pravidel.

king-of-tokyo-2016-11

Z hlediska hratelnosti nás ale nečeká vůbec nic nového. Hra probíhá úplně stejně a nenabízí nic, co bychom nedostali už v původní krabici. Celkově tak závisí pouze na vkusu každého z hráčů, jestli se mu líbí více přesná a detailní grafika původní hry nebo nové bláznivé ilustrace, které se více věnují různým příšerám. Pokud se vám ale líbí starší verze a nemáte ji, pak byste si asi měli s nákupem pospíšit. King of Tokyo zůstává jedním z králů party zábavy, tady není vůbec co řešit. A jestli vašim bitvám bude kralovat kybernetický králík nebo kočka, na tom vlastně z globálního hlediska zase tak nezáleží. Důležité je, že King of Tokyo je stále skvělou hrou i v novém vydání!

AutorRichard Garfield
IlustraceGabriel Butik, Romain Gaschet, Paul Mafayon, Igor Polouchine, Benjamin Raynal, Jean-Baptiste Reynaud, Jonathan Silvestre, Régis Torres, Anthony Wolff
VydavatelIELLO, Boardgame Space, Brain Games, Bureau de Juegos, Delta Vision Publishing, Devir, Egmont Polska, Enigma (Bergsala Enigma), Fantasmagoria, GaGa Games, Galápagos Jogos, GeGe Co. Ltd., GoKids 玩樂小子, HaKubia, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Hobby World, HomoLudicus, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lex Games, Mancalamaro, MESAboardgames, MIPL, Nordic Games ehf, Nordic Games GmbH, Origames, Portal Games, Reflexshop, REXhry, Siam Board Games, Smart Ltd, uplay.it edizioni, Vennerød Forlag AS, Ігромаг
(150 voters)
KategorieDice, Fighting, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Die Icon Resolution, King of the Hill, Open Drafting, Player Elimination, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Tags
RozšířeníKing of New York: Power Up!, King of Tokyo: Baby Gigazaur, King of Tokyo: Champion of the Gods Promo Card, King of Tokyo: Dark Edition – Promo Cards for 2nd edition, King of Tokyo: Even More Wicked!, King of Tokyo: Fish Market promo card, King of Tokyo: Frantic Mutations Promo Card, King of Tokyo: Garfield's Gift Promo Card, King of Tokyo: Gift Promo Cards, King of Tokyo: Halloween, King of Tokyo: Power Up!, King of Tokyo: Promo Cards, King of Tokyo: Super Jump Goodie Card, King of Tokyo: Teamwork Promo Card, King of Tokyo: The Horde Promo Card, King of Tokyo: Zombify promo card, King of Tokyo/New York: Monster Pack – Anubis, King of Tokyo/New York: Monster Pack – Cthulhu, King of Tokyo/New York: Monster Pack – Cybertooth, King of Tokyo/New York: Monster Pack – King Kong
RodinaCategory: Dized Tutorial, Cities: Tokyo (Japan), Components: Dice with Icons, Components: Standees, Country: Japan, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Creatures: Monsters, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: King of Tokyo, Theme: Kaiju, Theme: Villainy
Alternativní názvyKing of Tokyo ملك توكيو, King of Tokyo: La Furia dei Mostri, Kralj Tokija, Potwory w Tokio, Regele din Tokyo, O Rei de Tóquio, Tokió Királya, Vládce Tokia, Ο Βασιλιάς Του Τόκυο, Володар Токіо, Кралят на Токио, Повелитель Токио, מלך טוקיו, ราชันแห่งโตเกียว, キング・オブ・トーキョー, 新・キング・オブ・トーキョー, 東京之王, 킹 오브 도쿄

King of Tokyo 2016 se vlastně nedá hodnotit jako samostatná hra. Je tedy důležité říct, že se opět jedná o skvělou zábavu. Samozřejmě tu hraje významnou roli náhoda, kterou potřebují. Ale hra je to velmi konfliktní. Nová verze nabízí krásné ilustrace, nové postavy, ale některé původní musely zase zmizet. Celkově se jedná o drobnou evoluci kupředu a krabička rozhodně nezklame a bude velmi dobře pokračovat v nastaveném trendu. King of Tokyo 2016 zvedne bez problémů štafetový kolík.
5
Recenze: Mow – pochytejte mouchy v kravíně