Recenze: Kostky jsou vrženy – ale musí tvořit řadu

kostky-jsou-vrzeny-01

Koukáme se na oba směry, po i proti proudu řeky, ale rozvodněné koryto je všude stejně široké. Jenže by se musíme dostat na druhou stranu, úspěch našeho poslání na tom zcela závisí. Potřebujeme někoho, kdo nám s velkou přesností postaví most na druhou stranu a to nejlépe ještě dnes!

Hráči se tohoto nelehkého úkolu zhostí a do řečiště nahází řadu kvádrů. Ve hře Kostky jsou vrženy mají ale podobu malých dřevěných kostiček, jak si je představoval autor hry, Martin Nedergaard Andersen. Jeho hru si do svého portfolia vyhlédla firma Dino.

Novinka se ukrývá v menší bílé krabičce, na které vidíme ruku a trojici barevných kutálejících se kostek. Ty opravdu byly vrženy i zde, stejně jako v názvu hry. Jednotliví účastníci na začátku partie musí ve dně boxu najít každý svoji jednu desku, která (po počátečním vycvakání) obsahuje sadu šestatřiceti čtvercových otvorů. K tomu obdrží ještě sadu šesti kostek, po jedné od každé barvy. Stavební kostičky jsou pro všechny společné, a tak jich více než stovka bude na začátku ležet ve společné zásobě uprostřed stolu.

kostky-jsou-vrzeny-07

Jednotlivá kola ale probíhají společně pro všechny, Každý z účastníků vezme svých šest kostek a začne ve stejnou chvíli házet. Výsledné hodnoty si mohou libovolně odkládat stranou, zatímco kterékoliv (klidně i všechny) mohou přehodit. Snaží se při tom o to, aby výsledné hodnoty na barevných kostkách vytvořily postupku.

Jakmile některý z účastníků má výsledky tak, aby na každé kostce bylo jedinečné číslo, ohlásí tuto skutečnost všem svým soupeřům. Ti musí ihned přestat se svým počínáním a budou se muset spokojit s kostkami, které mají v danou chvíli před sebou.

To ale současně znamená, že všechny hodnoty, které má před sebou hráč více než jednou, musí odhodit bez využití. Každá zbývající kostka pak reprezentuje jednu souřadnici na hráčově desce – barva určuje řadu a číslice sloupec. Do výsledného průsečíku umístí hráč červenou kostičku ze společné zásoby a tím se dostane o krůček blíž ke svému vytouženému cíli.

kostky-jsou-vrzeny-03

Jakmile se někomu z hráčů podaří vytvořit linku šesti kostiček, ať už ve sloupci, řádku nebo v úhlopříčce, pak ihned v danou chvíli vyhrává. Hráči si ale mohou v tomto docela dobře bránit. Již obsazená souřadnice nedostane druhou kostičku, ale místo toho opravňuje hráče odstranit kostičku ze stejného místa. Tím lze zasáhnout i na poslední chvíli a zabránit tak někomu ve vítězství.

Kostky jsou vrženy je bláznivou kostkovou zábavou, ve které se všichni freneticky snaží o to samé. Být tím nejrychlejším, ale především mít na kostkách takové výsledky, které kostičky posadí do správných míst.

Na první pohled tedy vypadá, že hráči jsou vydáni na pospas štěstí a náhodě. Není to ale tak docela pravda, protože možnost libovolné kostky přehazovat dává šanci vymýšlet si různé pozice a těmi se snažit dosáhnout co nejrychleji potřebného výsledku.

kostky-jsou-vrzeny-12

Vytvořit řadu z šesti malých kostiček je docela jednoduché, ale určitě se vám to nepovede na první ani na druhý pokus. Protože ale obsazených pozic na plánku velmi rychle přibývá, třetí kolo už může rozhodnout.

Důsledkem toho jsou partie rychlé, ale jde také o pocit samotných hráčů. Po celou dobu jsou všichni zahrnutí do dění, takže se nikdo nemá čas příliš koukat kolem sebe. Na druhou stranu by po očku měl každý sledovat soupeře, protože hra nabízí i možnost, jak protivníka ovlivnit a uškodit mu. Ačkoliv jde o cílený útok na konkrétní jednu pozici, přesto i s touto zbraní lze napáchat docela dost škody a zabránit někomu ve vítězství. Díky tomu nemáte nikdy své vítězství jisté, dokud se kostky kutálí.

Jde ale také o to, jakou taktiku každý z účastníků zaujme. Pokud se bude někdo snažit dosáhnout libovolnou postupku, pak může zcela pokazit snažení někoho, kdo se cílevědomě snaží nasbírat správné hodnoty. Stejné číslice jsou totiž z kola odstraněny, takže se může stát, že někdo bude pokládat jen dvě nebo dokonce žádnou kostku!

kostky-jsou-vrzeny-09

Chytrý a jednoduchý kostkový mechanismus dělá z novinky výbornou rodinnou hru, kterou zvládnou začínající školáci zcela bez problémů. Jde jen o šikovnost manipulace s kostkami a schopnost reagovat na výsledky hodů a na jejich základě se rozhodovat, co dál. Hra trénuje rychlé uvažování a děti si ji oblíbí. Ale nejen ony. Kostky jsou vrženy se stane velmi snadno oblíbenou v celé rodině, protože soupeření s malými protivníky je zábavné i pro samotné rodiče.

Kostky jsou vrženy je hra, ve které s pomocí jedněch kostek hráči plní herní plán menšími kvádříky a snaží se je propojit do dlouhých linií, jako v piškvorkách. Výsledek hodu ale není nijak závazný, protože hráči mohou své kostky libovolně přehazovat do chvíle, než se jednomu z nich podaří získat cennou postupku. Právě tato výhoda je důsledkem štěstí, které jako jediné umožní položit rovnou šest kostiček. Partie ale odsýpá a baví, což je nakonec to nejdůležitější. Proto si i přes závislost štěstí v našich testovacích rodinách hru Kostky jsou vrženy hráči oblíbili.

+ rychlá partie
+ spojování kostiček
+ všichni hrají současně