Recenze: Krysí válka – o sýr a ocásky

krysi-valka-01

Ačkoliv si to možná ve své nadutosti myslíme, válka není jen vymožeností lidstva. Ono se ostatně není čím chlubit. A to platí i pro krysy. Už kdysi dávno před staletími zuřila na ostrově bitva mezi Hermelíny a Eidamy. Dva krysí rody se od sebe na první pohled nelišily vůbec v ničem. Jenže zatímco jedni páchli trochu plísní, druzí měli své ošacení protkané dírami. Každý uctívali jiné božstvo.

A do takové války o čest princezny Eidamíny se připletou i všichni hráči v nové karetní hře Krysí válka (Braverats), kterou si pro nás připravil populární designér Seiji Kanai (Milostný dopis). O ilustrace se postaral Christophe Swal a celou hru v roce 2014 v originálním francouzském znění přinesla společnost Blue Orange. Ale abychom si ji mohli zahrát i my, vybrala si ji do svojí stáje firma Albi.

Krysa s modrou vlajkou se ocitla uprostřed bitvy mezi červenými a modrými a trochu toho asi lituje. Možná to měl být vyjednavač, ale my budeme chtít být trochu úspěšnější. A tak pod víkem najdeme šestnáct karet. To naznačuje, že hra to bude velmi rychlá. A jako na bitevním poli, i tady proti sobě stanou dva nepřátelé – jeden dostane sadu osmi červených karet, zatímco druhý těch zbývajících osm modrých. Není důvod kolem toho dělat nějaké cavyky nebo tajnosti. Zatím je všechno jasné.

krysi-valka-08

Oba protivníci v každém kole vyberou jednu kartu z ruky a položí ji před sebe obrázkem dolů. Teprve poté ji oba současně otočí a porovnají jejich číselnou hodnotu. To ale není vše. Všechno mohou zcela zvrátit texty ve spodní části, protože výsledek každého kola je závislý také na jejich názoru. A právě tyto speciální dovednosti mají vždy přednost.

V případě remízy oba hráči karty položí naležato. První vítěz v následujícím kole získá skalp z obou kol. Vítězný hráč nechá své karty obrázkem otočené nahoru, zatímco jeho soupeř si kartu otočí lícem dolů. Oba soupeři si nechávají balíčky zahraných karet před sebou a jejich úspěchy a nezdary se sečtou až na konci. Bitvu vyhrává ten, kdo jako první nasbíral čtyři vítězství.

Krysí válka staví na úspěchu Milostného dopisu a jedná se vlastně o takový druhý díl. Na rozdíl od svého staršího bratříčka ale počítá s účastí pouze dvou protivníků. To je zásadní odlišnost, která může hrát roli také v celkovém pocitu. Původní hra totiž zářila především ve vyšších počtech, ačkoliv zrovna u nás na plodnou půdu nepadla. Vadila nám obrovská náhodnost a názor se nezměnil ani s uplynulým časem.

krysi-valka-05

Budeme se tedy chtít vracet alespoň ke Krysí válce? Ke hře jsme přistupovali s dost malým očekáváním. A možná právě proto nakonec tahle malá karetka měla v našich testovacích skupinách docela úspěch.

Největší zásluhu na tom má pochopitelně herní doba, kterou má Krysí válka společnou s ostatními karetními minihrami. Vítěze zjistíte už během nějakých pěti minut. Celá partie je rychlou výměnou několika duelů s hraním jedné karty.

A je to samozřejmě všechno čistě o náhodě. Hráči totiž sami nijak neovlivní, kterou kartu zahraje soupeř. Na výběr mají nejdříve ze všech osmi karet a poté se jejich volba postupně kartu za kartou zužuje. Je tedy třeba dobře odhadovat protivníka a blafovat, jak jen je možné. Se speciálním variantami je možné hru udělat náhodnější, ale klidně i kratší. Možností je dost.

krysi-valka-10

Jenže zatím jsme se vyhýbali dovednostem karet. Ty totiž mají sílu ukončit partii ještě dříve nebo zvrátit různé bitvy. Jde většinou o kombinace různých protivníků, třeba Princezna s Princem. To třeba Generál zvyšuje sílu příští karty a Nájemný vrah otáčí vítězné podmínky na nižší hodnotu místo vyšší. Aby hráči o všech možných vzájemných reakcích karet měli přehled, obsahují pravidla přehlednou tabulku.

Krysí válka nakonec uměla překvapit. To proto, že do partie nezasahuje více soupeřů a díky tomu je celkový chaos o poznání nižší. Hra je zábavná, ale především rychlá, takže vám ta celková závislost na štěstí nebude tolik vadit. Speciální dovednosti umí zvrátit všechno. To všechno tedy znamená, že Krysí válka je fajn následovník úspěšné hry.

AutorSeiji Kanai
IlustraceNoboru Sugiura, Christophe Swal
VydavatelKanai Factory, 999 Games, Albi, Blue Orange (EU), Blue Orange Games, The Bored Game Company, Feelindigo, Fractal Juegos, Japon Brand, Lifestyle Boardgames Ltd, Neptuno Games, PaperGames (III), Pegasus Spiele, QBIST, Swan Panasia Co., Ltd.
Počet hráčů2 - 2
Herní doba15
(11 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyRock-Paper-Scissors, Simultaneous Action Selection
RodinaCountry: Scotland, Misc: LongPack Games, Players: Two-Player Only Games, Series: Europe Collection (Blue Orange Games), Traditional Card Games: War
Alternativní názvyBrave Rats, Krysí válka, R, R-Rivals, Ratón Valiente, Regality, Відважні щури, Шотландский поединок, Шотландский поединок, アール, 鼠國稱王

Recenze: Krysí válka – o sýr a ocásky
Krysí válka je zajímavou možností, jak se zabavit ve dvou. Je to blesková karetní hra, která končí během několika minut. Vše je velmi závislé na štěstí, ale díky speciálním dovednostem je možné alespoň lehce plánovat do dalších kol. Hráči se ale snaží navzájem přečíst své úmysly a z toho také těží celkový dojem. Krysí válka je lehkou karetní bitvou a jako takovou bychom ji také měli vnímat.

+ rychlé partie
+ čistě pro dva (to znamená méně chaosu)
+ jednoduchost