Recenze: Kuba – obchodujte s doutníky a rumem

Kuba je dalším strategicko-taktickým počinem pocházejícím z německých luhů a hájů. Po farmě, přístavu a továrnách se podíváme tentokrát do karibského ráje, na osamělý ostrov nesoucí jméno Kuba. V této hře se pokusíte zbohatnout na tamních tradičních komoditách.

Nemusíte se však bát, že vám bude vaše podnikání znepříjemňovat svými mocnářskými manýry Fidel Castro. Toho totiž tvůrci Michael Rieneck a Stefan Stadler ze hry vynechali, aby byla nadčasová. Těžko přece můžeme vědět, kdo bude Kubě vládnout za deset let.

Obsah krabice vám na první pohled připomene Agricolu, protože v ní naleznete plantáž v barvě každého z hráčů, ale grafické ladění je jiné, a tak se z nečekaného déja vu rychle proberete. Zbytek součástí už je naprosto unikátní. Začíná to krásným společným hracím plánem, na kterém je vyobrazeno velké přímořské sídlo, pokračuje hromadami kreslených kartiček, kartonových peněz a končí dřevěnými součástkami. Z nich stojí za zvláštní zmínku dílky znázorňující rum, které mají opravdu tvar láhve.

Pochvalu zaslouží designérské řešení krabice, v níž si přiloženým kartonem utvoříte nejen čtyři přihrádky na herní součásti, ale především křížový držák na všechny plány. Vše sedí na svých místech a Kubu můžete snadno a bez problémů přenášet.

Hlavní společný plán je větších rozměrů a při přípravě hry na něj umístíte počáteční zásobu surovin, produktů a zboží. Na určená místa na horní straně položíte karty zákonů roztříděné do čtyř skupin (daně, clo, dotace a dekrety), do přístavu patří připlouvající lodě. Napravo od hracího plánu je třeba nechat větší volné místo, které bude obsazené nabídkou budov ke koupi. Celou deskou se proplétá bodovací cestička, na jejíž začátek každý z hráčů umístí žeton svojí barvy.

Nyní můžeme přistoupit k přípravě hráčských plánků, které na sobě mají zobrazeno jedenáct polí, z nichž lze získávat suroviny, dvanácté tvoří skladiště a jednu řadu zabírá dvůr před ním. Na vstupní políčko položí každý ze soupeřů figurku dělníka, který za celou jeho plantáž zodpovídá a obdělává ji. Do ruky si každý vezme po pěti kartách s povoláními, do peněženky dostane deset pesos a vybere si dvě suroviny a dva produkty dle svého výběru. V tuto chvíli je vše připraveno k tomu, aby kubánské soupeření mohlo začít.

Při první hře by měl každý z účastníků mít jasno v rozdílech mezi surovinami, produkty a zbožím. Suroviny tvoří kámen, dřevo a voda, většinou je sklidíte na polích svojí farmy. Slouží převážně ke stavění budov, ale dají se měnit i na peníze a vítězné body. Produkty (citrusové plody, cukrovou třtinu a tabák) také můžete pouze sklízet, ale můžete je navíc přetvářet v továrnách na zboží. Zboží lze pouze vyrábět ze surovin.

Začátek kola tvoří nejdříve fáze návrhu zákonů. Z každého balíčku zákonů vezme některý z hráčů horní kartu a položí ji na balíček tak, aby každý ze soupeřů dobře viděl, co je na kartě napsáno. Tyto zákony mohou přijít na konci kola do hry a ovlivnit tak průběh dalších kol dodatečnými pravidly.

Tah hráče sestává pouze ze zahrání jedné z pěti karet povolání, od nichž se odvíjí další využívané akce. Na výběr má z obchodnice, starosty, dělníka, předáka a architekta. Každý umožňuje naprosto odlišné činnosti a je nutné dobře promýšlet pořadí jejich zahrání. Odehrání všech pěti karet tvoří jedno kolo hry, kterých je celkem šest.

Základ veškerého snažení hráče tvoří sběr surovin z políčka a jejich uskladnění. K tomu slouží kartička předáka a především pak dělníka. Pokud zahrajete dělníka, můžete postavit figurku svého pracanta na kterékoliv políčko farmy a aktivovat tak všechna pole ležící ve stejném sloupci a řádku. To znamená, že můžete provést sběr surovin a produktů. Suroviny získáte v plném počtu, ale produkty můžete sklidit obvykle dva v kole. Tento počet lze navýšit zaplacením žetonů vody (které sklidíte z jezírka na farmě).

Druhým nejoblíbenějším tahem je architekt, jehož dovednosti umožní hráči postavit libovolnou budovu z nabídky. Jedinou podmínkou k postavení je dostatek surovin v zásobě. Za postavení budovy však zaplatíte ještě jednu cenu, musíte jí totiž překrýt jedno políčko na svojí farmě a tím si snížit přísun surovin či produktů. Tento mechanismus zajišťuje, že nemůžete mít obrovský počet budov.

Všechno zboží i produkty, které vypěstujete, lze prodávat na trhu. K tomu slouží kartička s obrázkem obchodnice. Můžete pochopitelně naopak i nakupovat některé zboží či produkty, které jsou v zásobě na hracím plánu. Prodejní cena se řídí volnými políčky na místě trhu (každé políčko má svoji cenu, za nedostatkové zboží dostanete více než za to, kterého je hodně), nákupní se samozřejmě odvíjí také od hodnoty konkrétního políčka, z něhož žeton berete.

Spolu s dělníkem jsme zmínili také povolání předáka. Ten v počátečních fázích hry nebude mít větší využití, ale jeho důležitost stoupá s průběhem partie. Jeho kartička totiž umožňuje aktivovat všechny budovy v sloupci nebo řádku, kde leží figurka. S tou ovšem nesmíte hýbat, to je totiž privilegium patřící dělníkovi. K budovám, které můžete aktivovat, se řadí také skladiště, protože na konci jednotlivých kol musíte mít veškeré své produkty odvezené na lodi nebo schované ve skladišti.

Na připlouvající lodě můžete nakládat pomocí důležitého starosty. Za každé naložené zboží nebo produkt dostáváte vítězné body. Jak už jsme zmínili na začátku v souvislosti s přípravou hry, lodě jsou ve hře vždy tři plus jedna na otevřeném moři. Každá z nich má na své palubě místo pro pět kostiček nákladu a je jen na hráčích, kdy využijí možnost jejich zaplnění. Čím je loď blíže ke břehu, tím více za každou položenou surovinu/zboží/produkt dostávají hráči bodů.

V každém kole však má každý hráč možnost zahrát pouze čtyři z těchto zmíněných pěti karet a poslední mu zůstane v ruce. Bude ji moci použít v poslední fázi kola, kterou je schůze parlamentu. Zde se bude hlasovat o návrzích zákonů, které jste otočili na začátku kola.

Každá z akčních karet postav má určitý počet hlasů v parlamentu. Nejméně má dělník a nejvíce hlasy disponuje pochopitelně starosta. Záleží jen na vás, kterou z kartiček si ponecháte v ruce. Počet hlasů můžete navýšit také zaplacením libovolného počtu peněz. Toto navyšování dělá každý hráč skrytě.

Hra sestává z šesti takovýchto kol. Na konci dostanou hráči bonusové body za každou postavenou budovu. Peníze v závěru nemají žádnou hodnotu a je lepší je tedy nějak využít.

Kuba pochází opět z německé hlavy a je zřejmé, že i zde je kladen velký důraz na strategii, podobně jako třeba ve hře Le Havre. Náhodu zde zastupují pouze zamíchané kartičky zákonů a lodí, které ozvláštňují hru a dělají každou partii unikátní. Vždy budete potřebovat vyrábět jiné suroviny a budou vaše priority ovlivňovat jiné zákony.

K variabilitě hry přispívají také oboustranné hrací plány. V základní verzi mají všichni hráči stejně rozestavená políčka se surovinami a produkty, druhá strana desek ale nabízí variantu s odlišným rozestavením. Desky jsou vyvážené a hra je tak zajímavější.

Velmi důležitým faktorem je vzájemná interakce hráčů pomocí zákonů a souboje o jejich schválení. Konce kol jsou vrcholem celého hráčského snažení, protože ovlivní další průběh hry a často vašim protihráčům řádně zatopí.

K dokonalému přehledu o průběhu hry možná trochu chybí nějaký ukazatel kol. Tuto funkci mohou plnit maximálně kartičky zákonů, kterých je šest od každého druhu, ale protože hráči mají možnost vybrat vždy jen dva, nefunguje to.

Zatímco samotný princip sběru surovin není nijak objevný, nutnost šetřit dostatek hlasů na konec kola a následné hlasování je velmi zajímavou novinkou. Často navržené zákony zcela pozmění vaši strategii pro dané kolo, protože budete potřebovat hodně hlasů v parlamentu, abyste prosadili, nebo naopak zabránili prosazení některého ze zákonů.

V pravidlech najdete pár drobných nepřesností, například popisy budov. Nejvýznamnější je rozdíl u Velké místní pobočky, která neumožňuje naložit libovolné množství komodit, ale maximálně dvě stejného druhu. Nutno však dodat, že pravidla budov jsou obrázkově na kartičkách zobrazeny správně, pouze popisný text v pravidlech je nepřesný.

Pro fanoušky hry je pozitivní zprávou, že v roce 2009 vyšlo rozšíření s názvem El Presidente, které přidává do hry spoustu nového.

Kuba je kvalitní promyšlená strategická hra, v níž náhoda nemá téměř žádné místo. Patří mezi složitější a náročnější deskovky, takže bychom ji začátečníkům nedoporučili. Zkušenější hráči si však při expedici rumu a krabiček doutníků do všech zemí světa užijí zábavu, která potrvá mnoho partií.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMichael Rieneck, Stefan Stadler
IlustraceMichael Menzel, Michael Rieneck, Yvon-Cheryl Scholten, Stefan Stadler
Vydavateleggertspiele, ADC Blackfire Entertainment, Filosofia Éditions, The Game Master BV, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames Co., Ltd., Rio Grande Games, Smart Ltd
Rok vydání2007
Počet hráčů2 - 5
Herní doba120
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(52 voters)
KategorieEconomic, Farming
MechanismyAuction/Bidding, Hand Management, Market, Variable Phase Order, Voting
RozšířeníCuba: El Presidente, Cuba: El Stadler, Cuba: Hazienda, Cuba: Kanadische Botschaft, Cuba: Sambaschule, Cuba: Spielecafé
RodinaCountry: Cuba, Digital Implementations: Tabletopia, Series: Cuba (Eggertspiele)
Alternativní názvyKoyba, Kuba, Κούβα, 쿠바

Více o hře.

Recenze: Kuba – obchodujte s doutníky a rumem
Klady:

+ neotřelá lokalita, kde se hra odehrává
+ důraz na strategii
+ zákony
+ variabilní partie
+ provedení, balení
Zápory:

- chyby v popisech budov
- chybí nástroj pro přehled kol
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Like: The social game – vše se točí okolo „lajků“