Recenze: Duha – desková hra hýřící všemi barvami

Koho by neokouzlil okamžik, když se na obloze udělá za deště duha? Lom slunečního světla v dešťových kapkách je jedním z nejkrásnějších přírodních úkazů, na které se můžeme kochat obyčejným pohledem. Duze je také připisováno obrovské množství odstínů, které přechází od žluté k zelené, od zelené k modré a tak dále.

A právě kvůli té obrovské paletě barev si vybrala společnost Granna Duhu jako námět svojí nové deskové hry pro děti. Stejně jako nedávno recenzovaného Zajíce v pytli vymyslela a stvořila tuto hru pro Grannu paní Ewa Falkowska. Grafiku v Duze tvoří fotografie, pod něž se podepsalo studio Fotolia. Protože Granna je původem polská společnost, na český trh se dostává tato hra zásluhou společnosti Press Pygmalion.

Hra se ukrývá v logicky duhovém obalu, který má nový grafický vzhled roku 2011. Sdílí jej s druhou hrou z řady, která se jmenuje Bim Bam a podíváme se jí na zoubek příště. Ovšem velikost krabice se nezměnila a budete ji moci zařadit mezi všechny ty klasické malé krabičky, v nichž se zábava od Granny většinou ukrývá, jako například Zajíc v pytli (recenze) nebo Do třetice všeho dobrého (recenze).

Ukryté uvnitř najdeme součástky, které dohromady budou tvořit herní zábavu. Na prvním místě vyskočí z krabice hravý plán, který se dělí na šest barevných výsečí – červenou, oranžovou, žlutou, zelenou, modrou a fialovou. Ty čekají, až na ně přihopká nějaká stejně barevná věc.

V aršících na vás vesele pomrkávají z kulatých žetonů různobarevné předměty, třeba červená jahoda, fialová konvička nebo zelené jablíčko. Všechny obrázky na kolečkách jsou pěkně vybarvené a jasně zřetelné. Ideální pro děti a jejich rozpoznávací schopnosti.

Zmínit nám zbývá už pouze jednu šestistrannou barevnou kostku. Žádné figurky na vás uvnitř nečekají, budete potřebovat pouze svoji paměť, nic víc. Samozřejmě v krabici nemohou chybět ani pravidla, která hráčům představí hned tři varianty. Kromě toho se z nich malí zájemci o duhu dozví spoustu zajímavých informací o barvách a jejich významech.

Malé děti se mohou nejdříve pomocí jednoduché skládačky seznámit se všemi předměty a barvami, které ve hře jsou. Stačí k tomu žetony přikládat do správné výseče. Výsledek zkontrolují rodiče. Děti by si při vykládání měli zároveň pojmenovávat obrázky jejich jmény, protože budou tuto znalost potřebovat v samotné hře.

Pokud jsou děti větší, nebo již mají natrénované barvy i obrázky, mohou přejít k nejjednodušší variantě hry. Ta se jmenuje „Hodné obrázky“. Na začátku stačí kolem hracího plánu rozmístit všechny žetony obrázky nahoru, aby si je všichni mohli dobře prohlédnout. Vedle desky budou děti potřebovat i šestistěnnou kostku.

Prvních šest tahů všichni účastníci připravují hrací plán. Každý vezme jeden libovolný předmět, pojmenuje ho a položí do barevně stejné výseče. Všichni hráči se snaží zapamatovat jeho polohu, protože žeton se na plán pokládá už obrázkem dolů. Při přípravě tedy pouze ve čtyřech hráčích nedojde řada na všechny a mají výhodu začínající dva. Ve dvou i třech umístí každý z hráčů svůj rovný podíl žetonů.

Výhoda to je ovšem pouze malá, protože partii začíná nejmladší hráč, který hodí duhovou kostkou. Padne některá z barev výsečí na hracím plánu. Úkolem hráče na tahu je uhodnout, co ukrývá kolečko v této výseči za předmět. Musí říct svoji domněnku nahlas, otočí kolečko a ověří, jestli předmět uhodnul. Pokud ne, vrátí ho zpět na jeho místo a hraje další v pořadí.

V případě, že si však pamatoval položený předmět dobře, vezme si žeton k sobě jako odměnu. Nyní může vybrat libovolný předmět stejné barvy a položit jej do vyprázdněné výseče. Opět je jeho povinností tento předmět nahlas pojmenovat včetně jeho barvy, tedy například oranžový pomeranč.

Hráči se střídají v tazích tak dlouho, dokud je v zásobě kolem plánu dostatek žetonů. Na konci soupeření se vyhodnotí počet žetonů, které dostali za odměnu jednotliví soupeři a ten, kdo jich u sebe má nejvíce se stává pánem duhy a vítězem hry.

Poslední z možností naznačených v pravidlech se jmenuje Vzdorovitá kolečka. Kolečka jsou totiž tentokrát zlobivá a nedodržují barvu. Na zelené výseči tak může ležet klidně předmět žluté nebo modré barvy a nikdo mu v tom nezabrání. Tato varianta je pochopitelně náročnější na paměť a soustředění a je určena pro starší děti.

Duha je velice jednoduchá hra založená na trénování paměti. Pravidla jsou uzpůsobena cílové skupině, která začíná již na výborných třech letech věku. Zde je možná drobný problém s velikostí kostky, kterou by mohlo některé z takto malých dětí nedopatřením spolknout. Proto doporučujeme dozor dětí při hraní.

Ovšem jinak můžeme tuto hru pro tak malé děti jen doporučit. Naučí se rychle pojmenovávat věci a ještě si je rozřazovat podle barevných kategorií. Možná další úrovní obtížnosti mohly být věci, které by byly ve špatné barvě (třeba fialové jablko) a děti by mezi nimi musely hledat právě ty nesprávné. S takovými žetony by se pak dalo vymyslet i několik dalších variant hry.

I v současné podobě nás však napadlo několik dalších způsobů, jak duhové žetonky použít. Zajímavou variantu by mohla tvořit hra Tajné spojenectví s duhou. Hráči si na začátku partie náhodně vylosují dva žetony, které nikomu nesmí ukázat. Právě to jsou barvy, které budou v této hře sbírat. Úkolem hráče na tahu je umístit jeden žeton obrázkem nahoru do libovolné výseče. Ve chvíli, kdy v některé z výsečí leží tři žetony, může si je všechny tři vzít k sobě za odměnu.

Konec hry nastane ve chvíli, kdy hráčům dojdou žetony v zásobě. Každý si spočítá žetony, které se shodují s jeho barvou tajných žetonů ze začátku partie. Za každý z nich si započítá pět bodů. Za ostatní žetony jiné barvy si přičte pouze jeden bod. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem vyhrává.

Už při popisu komponent jsme chválili brožuru pravidel, ale ještě jednou se k ní musíme vrátit. Samotná pravidla jsou totiž pouze na jednom listu, zatímco všechny ostatní jsou věnované poznávání barev. Děti v tom věku pochopitelně nebudou umět číst, ale autoři používají důmyslně kombinací barev, které přitahují pozornost. A těch několik slov a vět jim jistě přečtou rádi dospělí.

Hra se zaměřuje na trénování vnímání barev u dětí, ale výborně procvičí také paměť a slovní zásobu. Překvapivě je tak duhová hra poměrně všestranným pomocníkem pro malé děti. Samozřejmě je zde také horní hranice, nad kterou bude pro děti hra příliš jednoduchá a asi je brzy omrzí. Autoři ji stanovili na deset let, možná však je ještě o dva roky níž.

Desková hra Duha poskytuje dětem spoustu zajímavých možností, jak se zabavit. Mohou si s ní hrát už od tří let věku a nejen, že s ní zažijí spoustu legrace, ale také se zábavnou formou naučí užitečné věci.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, kterým je mezi třemi a deseti lety, můžete bez obav k hodnocení přičíst 20% za dětský pohled.

Recenze: Duha – desková hra hýřící všemi barvami
Klady:

+ duhová pravidla
+ více variant hry
+ už od tří let
+ trénuje vnímání barev
+ trénuje paměť
+ možnost vymýšlení svých variant
Zápory:

- pro starší děti jednoduché
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Eldritch Horror – Ztracené vědění