Recenze: Amerického prezidenta volí pyramidky iGo

Americký prezident iGo - balení

Říká se, že americký prezident je nejmocnějším mužem planety. Mnoho lidí o jeho pozici usiluje, ale pouze několik vyvolených to dotáhne tak daleko, aby se nakonec objevily na kandidátních listinách. Jen dva z nich se utkají v přímém souboji o vítězství ve volbách, které rozhodnou o nejdůležitějším muži USA na další čtyři roky.

Úkol převést tuto napínavou podívanou do stolní hry si dal autor Jan Divecký z firmy MWE. Použil k tomu pyramidky iGo, které do sebe jednoduše zapadají. Mají tři velikosti odlišené také čárkami u spodní hrany a existují v pěti barvách. Můžete z nich stavět stromečky nebo menší ukrýt do otevřeného prostoru větších.

Až by člověk nevěřil, že něco takového je s pomocí několika štosovatelných dílků možné. A ono opravdu ano. K zábavě potřebujete jednu sadu pyramidek iGo, pravidla a také mapu s kartami. Tuto sadu můžete zakoupit přímo v obchodě Dům her, který provozuje firma MWE. Pyramidky si ale musíte pořídit zvlášť nebo v sadě s touto hrou a navíc jako bonus dostanete dvoustránková pravidla, která vás naučí Amerického prezidenta hrát.

Americký prezident iGo - rozehraná hra

Na plánku najdete celé spojené státy v družicovém pohledu s vyznačenými státy. Vás ale jako hráče budou zajímat pouze ty klíčové. Pokud jste se někdy věnovali volbě amerického prezidenta, víte, že většina států je obvykle na straně jednoho nebo druhého kandidáta a ten je má v podstatě jisté. Jsou ale některé státy, kde taková převaha není a právě zde se rozhodují každé demokratické volby. Každá z těchto oblastí je na mapce zvýrazněna, doplněná číslem volitelů, které poskytuje vítězi a také růžicí o třech pozicích – pro každou velikost pyramidky jedna pozice.

A právě o ty ve hře půjde, a k tomu, abyste něco ovlivnili, potřebujete pouze iGo. Karty zde slouží pouze jako doplněk a ne hybatel herního mechanismu. Jsou vaší odměnou za převahu v některém ze států. K tomu se ale musíte nejdříve prokousat.

Do začátku dostane každý hráč sadu několika pyramidek. Podle počtu to může být pět (2 hráči), čtyři (3 hráči) nebo tři pyramidky (4 hráči) od každé ze tří dostupných velikostí. Vedle mapy položíte rozložené karty jednotlivých států, které si hráči budou brát k sobě.

Americký prezident iGo - rozehraná hra

Ve svém tahu máte jednoduchou možnost položit jednu z pyramidek do jakéhokoliv státu. A to klidně i na obsazené místo tak, že pyramidkou překryjete část jiné. Každá z nich má svoji hodnotu v bodech – nejmenší je za pouhý jeden bod, střední za dva a největší za celé tři body. Součet pyramidek u jednotlivých států vám jako výsledek poskytne současného vedoucího v boju o prezidenstké křeslo.

Hráči se jednoduše střídají v pokládání pyramidek tak dlouho, dokud jim ještě nějaké zbývají. Kdykoliv se změní vedoucí v některém státu, tento hráč si k sobě okamžitě vezme kartu dané oblasti USA a je držitelem tohoto počtu volitelů.

Výjimkou z tohoto pravidla je pouze Florida, kde musí hráči pro zvrácení výsledku získat nejen prostou většinu, ale vést rovnou o dva vítězné body. Jinak je stát stále v držení předchozího majitele. Určitě si vzpomínáte na nedůvěryhodné přepočítávání hlasů v tomto státě a právě proto vám prostá většina nemusí jednoduše stačit. Manipulace jsou všudypřítomné.

Americký prezident iGo - rozehraná hra

Na konci partie si každý z hráčů sečte svoje získané volitele. Cílové číslo pro nadpoloviční většinu je 73. Takový hráč se stává ihned americkým prezidentem. Pokud nikdo nezískal tak jasnou většinu, odstraníte pyramidky nejslabšího hráče (s nejnižším součtem) a znovu přepočítáte výsledek. Tak se časem dopracujete k vítězi. Dejte si na něj nyní pozor, protože je ze své pozice vládcem možná i celé zeměkoule.

Americký prezident je zajímavá a bleskově rychlá hra o pokládání pyramidek a tvorbě převahy. Není snadné se rozhodnout, kam právě tu vaši umístit, protože situace se neustále mění vedení se přelévá a s ním i karty. V každou chvíli souboje máte jasný přehled o tom, kdo si jak stojí a můžete tak snadno spočítat, který tah je pro vás nejvýhodnější.

Z počtu pyramidek v držení každého hráče je jasné, že jednotlivá položení mají svoji velkou důležitost. Žádná pyramidka by neměla přijít nazmar a špatné umístění vás může stát vítězství ve volbách. To je dobře, protože tento mechanismus dává jasně najevo, že žádný hlas by neměl přijít nazmar a vlastně říká všem lidem, že by měli jít volit za každé situace.

Americký prezident iGo - karty

Ke konci hry se často stane, že musíte delší dobu čekat na přemýšlivého soupeře. Počáteční tahy jsou méně důležité, ale v konečném důsledku vás právě ty mohou zachránit. Ovšem přepočítávání bodů za pyramidy by mělo být výslovně zakázané pravidly, protože hru výrazně zdržuje.

Ve hře není žádná náhoda a všechno to vaše snažení je obvykle rychle u konce. Vyhodnocení často může trvat i srovnatelně dlouho, jako samotná hra, pokud se na konci nenajde ihned jasná převaha pro vítěze (což ve více soupeřích je více než pravděpodobné). Současně ale máte ve větším množství soupeřů menší šanci ovlivnit výsledek, protože máte třeba jen devět tahů oproti maximálním patnácti v duelu.

Americký prezident je zajímavou hrou s pyramidkami, která se zážitkem hodně liší podle počtu hráčů. Ve dvou je to šachová partie, ale jak soupeřů přibývá, snižuje se vliv, který na svůj výsledek máte. Nakonec ale pouze jeden z hráčů může být prezidentem a nezáleží na tom, kolik bylo kandidátů. Stejně je všechny vítěz pošle na Aljašku!

Tato hra není jediná, kterou můžete s pyramidkami zažít, zkuste například i:
Přehled hodnocení Pyramidkových her na DeskoveHry.com:
1) Treehouse
2) Na tenkém ledě
3) Ledové věže
4) Hackeři
5) Marťanské šachy
6) Pyramidy a vlajky

Americký prezident je hra pro pyramidky iGo se zajímavým tématem. Hra je rychlá a má zajímavé mechanismy, které poctivě využívají systému samotných amerických voleb. Přitom ale je velice taktická a to především v nižším počtu hráčů. S přibývajícím množstvím soupeřů se vliv snižuje a tedy i zážitek. Americký prezident je přesto zajímavou hrou, kterou lze s univerzálními pyramidkami hrát.

+ chybí náhoda
+ zajímavé téma
+ chytře vymyšlené