Recenze: Libertalia – ostrovy na nebi

Vždycky jsem snil o tom, že budu velet nádherné plachetnici. Nechám loď i posádku napospas větru a necháme se nést tam, kam příroda bude chtít. Jenže už od dětství jsem se děsil vody, a když jsem měl přejít přes lávku nebo se postavit na příď, rozklepaly se mi kolena. Už jsem se pomalu začal smiřovat s tím, že zůstanu obyčejným krejčím, jako moje rodiče. Jenže pak se objevila loď, kterou nikdo z nás ještě neviděl. Netušíme, odkud se zde objevili, ale já vím, že na jejich plavidlo nastoupím, děj se co děj. Při své cestě se nachází daleko od vody, umí totiž plachtit vzduchem.

Na palubu takového vzdušného plavidla nás zve designér Paolo Mori, který vytvořil novou hru Libertalia: Piráti vzduchomoří. Jeho dílo zaštítila společnost Stonemaier Games a svými ilustracemi ho vybavil Lamaro Smith. Hru v češtině přidává do svého portfolia společnost Albi.

Všechna ta vzduchoplavidla potřebují hromadu prostoru, aby se mohly v krabici vznášet. Proto dostanete hru ve velkém čtvercovém boxu, na jehož víku stojí jeden z kapitánů a vyhlíží plovoucí ostrovy na obzoru. Hráči do středu stolu položí herní plán. Musí při tom zvolit přátelskou stranu nebo naopak tu útočnější.

Jednotliví hráči mají k dispozici každý svůj balíček postav (čtyřicet). Jeden z účastníků vylosuje šest postav, které budou v této plavbě hlavními hrdiny (partie má tři plavby). Ostatní hráči si ve svých balíčcích najdou stejných šest postav. Všichni si vezmou své karty do ruky a získají k tomu také startovní sadu financí (dublonů). Každý získá také počítadlo bodů a žeton ve svojí barvě, kterou označí na stupnici reputaci. Společný pytlík pak zaplní žetony kořisti, a právě odsud náhodně vylosují po jednom žetonu, který položí na určená pole kořisti pro jednotlivé dny.

Na hráče čekají tři plavby, každá vždy o jeden den delší. Jak ubíhají v partii dny, v každém hráči vyloží jednu kartu z ruky na plán. Jedná se o jejich výsadek na ostrov (tak se jmenuje plán), který má celý den na získání zajímavé kořisti. Tato volba probíhá současně všemi hráči, takže tu nejsou žádné tahy. Jakmile mají všichni zvoleno a vyloženo, karty jsou odhaleny a společnými silami rozloženy do řady na plánu. O řazení rozhoduje reputace.

Poté společně projdou tři fáze, ve kterých se postavy aktivují postupně, nejdříve zleva doprava a později ve večerní fázi zase zprava doleva. Vždy mají hráči šanci aktivovat schopnosti postavy vázané k dané denní době, tedy k denní, večerní nebo noční fázi. K tomu navíc získají obvykle také žeton kořisti. Postupně se pak všechny postavy vrátí k hráčům, tedy na jejich loď, aby čekaly na další možnost výsadku.

Postupně den za dnem hráči pokračují, nejdříve čtyři, pak pět a na závěr šest dnů. Mezi jednotlivými plavbami se postavy vrátí do přístavu, kde mohou využít své schopnosti a teprve v tuto chvíli mohou své nastřádané dublony uložit bezpečně do banky (převedou je na body). Karty v ruce hráčům zůstanou do dalšího dne. Po skončení třetí plavby je partie u konce a vítězí ten z hráčů, kdo má nejvíce bodů.

Libertalia: Piráti vzduchomoří je reedicí deset let staré, stejnojmenné hry. Novinka je aktualizovaná, vyladěná a modernizovaná tak, aby byla co nejlákavější. A jejími hlavními magnety jsou dynamika, pirátské téma a úskoky na každém kroku.

Základem celého zážitku je fakt, že hráči se nijak nezdržují tahy, ale plánování probíhá současně, vyhodnocení karet zase společně. Nikdy nemáte pocit, že by se něco dělo bez vaší účasti. Schopnosti postav jsou navržené chytře tak, aby se doplňovaly a vytvářely komba, která umí překvapit a především nabízí neustále něco k objevování.

Hodně velká část hry probíhá s myšlenkami, jak uškodit soupeřům. Nebo by alespoň měla probíhat. Tematicky to do partie skvěle sedí, protože každý takový pirát je tak trochu podrazák. Tak pěkně promýšlejte, jak byste správně zahranou kartou získali časovou výhodu (karty se podle hodnot řadí a vyhodnocují) a mohli tak připravit na soupeře nějakou pěknou past. A vychutnali si pak, jak sklapne a ideálně ještě přinese něco dobrého vám.

Celé to je takové chaotické, a právě z těch nečekaných a překvapivých momentů, jež vám zcela pokazí pečlivě připravený plán, vzniká jedinečná zábava. Jistě, řadě hráčů bude tahle závislost na štěstí a sklon k odplatám vadit, ale bude také spousta, která ocení její elegantnost. Samotné partie trvají kolem hodinky, po tu dobu bude ale opravdu v centru dění, bez šance se nějak příliš kochat okolím.

Jednotlivé postavy pak podporují variabilitu hraní a přístupů. Tím je zaručeno, že opakované hraní si není nijak podobné. Za to může i příprava pokladů a odlišné karty zvolené v každém kole. Při tom jsou pravidla úžasně přístupná a během několika minut můžete snadno naskočit a bojovat o dublony i vy.

Velký důraz je kladen na počet účastníků. Čím více jich je, tím lépe. A protože box je připravený až na šest pirátů, stává se z něj skvělý adept právě pro ty, kdo sedí u stolu alespoň ve čtyřech. Právě v těchto počtech funguje hra nejlépe, ačkoliv se jí nemusíte bát ani v menším počtu hráčů.

Zpracování je jistota. Kvalita materiálů, karet a komponent je u vydavatele Stonemaier Games v podstatě sázkou na jistotu. Skvěle fungují i pravidla, včetně varianty pro jednoho hráče. Navíc i krabice má svoje úložné řešení, takže nemusíte přemýšlet, kam všechny karty umístit.

Libertalia předpokládá, že budete kolem sebe mít tu správnou partu pirátů. Takových, kteří mají družnou, ale podrazáckou povahu. Překvapivě dobrá je ale také jako rodinná hra, pokud vám nevadí pořádná várka přímého konfliktu.

Recenze: Libertalia – ostrovy na nebi
Libertalia: Piráti vzduchomoří vás jednoduše přesvědčí o tom, že jsou ohromně zábavnou hrou. A pokud byste náhodou váhali, vytáhnou na vás nůž a přesvědčí vás násilím. Ani tak si vás hra nezískala? Pak čekejte za každým rohem nějaký podraz, který by měl vás názor změnit. Přesně takhle si připadáte, když hrajete Libertalii. Jednoduchá karetní hra plná blafování, přesvědčování a konfliktu, která se vám snaží zalíbit svojí dynamikou. Pokud máte doma papouška, pásku přes oko, spíte na truhle s poklady nebo si zakládáte na pořádném porostu tváře, pak pro vás máme dobrou zprávu. Libertalia: Piráti vzduchomoří jsou hrou, kterou žádný pirát nehodí přes palubu. Ale ti ostatní si ji také skvěle užijí!
+ variabilita
+ dynamika kola
+ spousta komb mezi kartami