Rádce: Deskové hry od Ježíška 2014 – dětské hry

Sardines

Sardines (Patagonie s.r.o)
2 – 4 hráči, od 5 let
Více informací viz. naše RECENZE

Sardinky oblečené v plavkách, v šatičkách s kloboukem, v těsném cvičebním úboru, nebo s kabelkou. Toto nejsou jen tak obyčejné rybičky… to jsou Sardines!

Sardines jsou hrou pro nejmenší, která děti zaujme jak roztomile oblečenými rybičkami, tak i svoují zábavností a jednoduchostí. Hráči dostanou pět karet, kdy na každé z nich je vždy jedna sardinka s nějakým kusem oblečení. Na tyto karty se zatím nesmíte dívat! Poté se dá doprostřed stolu jedna velká karta plechovky, na které je vždy osm různě oblečených rybiček. Dostanete chvilku na zapamatování si sardinek zobrazených na kartě plechovky a poté se karta plechovky otočí, tak že na ní neuvidíte. Nyní je na řadě vaše paměť. Vezmete si do ruky svých pět karet a z nich vyberete ty sardinky, které si pamatujete z karty plechovky. Tyto sardinky zatím dáváte skrytě před sebe, to proto abyste neovlivňovali ostatní. Nakonec se karty otočí a stejně tak i karta úkolu. Za každou sardinku kterou jste správně vybrali dostanete jeden vítězný bod na konci hry. Za každou špatnou, naopak ztratíte dva. Vítězí hráč s nejlepší pamětí.

Příšerky ze skříně

Příšerky ze skříně (Granna)
1 – 5 hráčů, od 4 let
Více informací viz. naše RECENZE

Her pro nejmenší hráče není nikdy dost. A to hlavně těch, které děti v něčem zdokonalují a navíc mají pěkné téma a nejsou čistě náhodné. Příšerky ze skříně vše splňují na jedničku.

V této hře bojují děti a rodiče dohromady proti hře. Ta postupně probouzí příšerky ze skříně a posílá je strašit dítě v postýlce. Vaším úkolem je tyto stvůrečky zahnat zpět do skříně. A jak že to uděláte? Každá příšerka se něčeho bojí, takže vaším úkolem je najít danou věc a zastrašit s ní ducha zpět tam, kam patří. Tyto předměty jsou schovány v zakrytých dílcích, podobně jako je tomu v pexesu. Děti si tedy zdokonalují paměť a pozornost, protože když dlouho nemohou najít daný předmět, přichází k postýlce strašit další příšerky. Hráči tedy musí hledat více předmětů najednou. A když se objeví u postele čtyři nestvůrky, všichni prohráli.

U hry lze postupně zvyšovat obtížnost a přidávat jí nová pravidla, takže se zabaví i rodiče a starší děti. Hlavní cílovou skupinou jsou ale samozřejmě vaše malé ratolesti, které hra baví a navíc i zlepšuje jejich paměť a učí pozornosti a to vše se zajímavým tématem a v zábavné formě.

Smart Koala: Koníci

Smart Koala: Koníci (Trefl)
2 – 4 hráči, od 4 let
Více informací viz. naše RECENZE

Jaké to je spolu se svým věrným a šikovným zvířecím kamarádem překonávat překážky parkuru, si můžete vyzkoušet s vašimi dětmi v této hře. Pravidla má jednoduchá, takže už i čtyřleté dítě hru s mírnou pomocí rodičů zvládne.

V prvé řadě si hrající hráč zvolí jakým směrem se svým koníkem vydá. Teprve poté hráč hodí kostkou a dle čísla na kostce, přeskakuje překážky různé obtížnosti. K přeskočení hráč potřebuje dostatečnou rychlost koně, kterou získal díky hodu kostkou. Když se podaří přeskočit překážku, získá hráč daný žeton překážky, který se na konci hry počítá mezi vítězné body. Hráč může skákat dále, dokud mu stále zbývají body síly. Pokud se mu nepodařil ani první skok, jezdec ztrácí jednu podkovu, která se rovná jednomu bodu. Zároveň každý hráč, který přeskočí překážku na které jiný kůň ztratil svou podkovu, si tuto podkovu vezme a tím pádem získá cenné body. Když vyskočí hráč mimo herní plán, tak svůj příští tah může začínat na kterékoliv překážce na kraji herního plánu.

Koníci jsou sice velmi jednoduchou hrou, takže ji zvládají doopravdy už ty nejmenší hráči, ale také zároveň nenásilně nutí děti plánovat a taktizovat. Hra tedy bude bavit i dospělé, protože náhoda nehraje tak výraznou roli.

Čtyřlístek a stroj času

Čtyřlístek a stroj času (DinoToys)
2 – 4 hráči, od 7 let
Více informací viz. naše RECENZE

Hrdinové čtyřlístku sestrojili bezpečný a funkční stroj času. Nebyli by to však oni, kdyby se nezapletli do nějakého zajímavého dobrodružství. Stroj času totiž využil i někdo jiný. Dvě děti se díky němu dostaly do nebezpečného středověku, kde je zlí vojáci zajali a zavřeli do vězení. Na vás tedy je, společně s hrdiny čtyřlístku, děti zachránit a doběhnout ke stroji času rychleji, než k němu dojde zlá armáda, která by jej zničila.

Celá hra je napěchovaná dobrodružstvím a úspěch záleží jen a jen na hráčích. Ti musí postupně prozkoumávat žetony položené na herním plánu a zároveň se po něm pohybovat tak rychle, jak to jen možné, protože čas utíká s tím, jak armáda postupuje ke stroji času. Při svém pohybu si však děti musí dávat pozor na to, aby se nesetkali s armádou. V případném boji poté musí použít svou paměť, protože musí najít dané žetony rozházené po herním plánu, které v předešlých tazích mohli prozkoumávat. Paměť hráči použijí i při jiných úkonech, jako je stavění mostů, odemykání zamčených truhlic anebo spouštění stroje času na konci hry.

Čtyřlístek a stroj času, je napínavá hra, která vyžaduje strategizování a hlavně dobrou paměť. Jedná se také o kooperativní hru, takže si můžete zahrát společně s dětmi proti hře a zažít s nimi napínavé dobrodružství.

Mimikri

Mimikri (REX hry)
2 – 4 hráči, od 6 let, ocenění: 2013 Deutscher Lernspielpreis Jury Prize
Více informací viz. naše RECENZE

Kde se asi to zvířátku schovává? Ochranné zbarvení některých zvířat je tak úžasné, že jej pouhým zrakem nespatříme. Ještěže máme k dispozici speciální fotoaparát, který tajemství schovávajících se zvířátek objeví.

Vašim úkolem v této hře, je najít co nejvíce motýlů, kteří na sebe berou zbarvení jiných zvířátek. Všichni motýli, jsou na začátku partie rozdány svou rubovou stranou nahoru doprostřed stolu. Hráč si ve svém tahu vezme jeden dílek zvířete z balíčku zvířat. Tu zasune do speciálního modelu fotoaparátu se zrcadlem a s tvarem motýla. Hráč se nyní podívá do zrcadla a tam uvidí hledaného motýla. Děti se střídají na tazích a snaží se najít motýla, který je vidět v zrcadle úžasného přístroje. To dělají tak, že postupně jeden po druhém otáčejí kartičky motýlů podobně jako v pexesu. Když daného motýla ve svém tahu nenajdou, nechají kartičku otočenou lícem nahoru. Až poté co někdo najde motýla s daným zbarvením, jsou všechny kartičky opět otočeny lícem dolů, takže teď je na řadě paměť hráčů. Poté se pokračuje dalším zvířátkem a ke konci hry vás hra ještě příjemně zaskočí.

Mimikry doporučujeme hlavně díky krásnému a funkčnímu nápadu. Děti budou unešeny, když se z oranžového motýlka vyklube had.

Nacht der magischen Schatten

Nacht der magischen Schatten (Svět deskových her)
2 – 4 hráči, od 4 let
Více informací viz. naše RECENZE

Noc magických stínů, tak zní překlad této tajuplné hry. V ní hlavní roli hrají stíny a spoustu zvířátek.

Hráči se postupně střídají v roli promítače. Promítač si vybere jaká zvířátka budou tančit v tanci stínů. Dřevěné figurky těchto zvířat položí na ozubené kolo a rozsvítí na ně lampičku. Na bílém plátně naproti lampičce se tak objeví stíny zvířátek, které si zvolil promítač. Ostatní hráči nyní otevřou oči a začnou se dívat na bílé plátno. Na zvířátka, která zvolil promítač nevidí. Hráč který předvádí tanec stínů, nyní začne ozubeným kolem točit, tak dlouho, dokud zvířata neobjedou celé kolo. Děti se snaží zapamatovat a poznat dle stínů, co za zvířata, nebo magické postavy, se na plátně objevují. Poté děti postupně označují zvířata, která tancovala. Za každou správnou odpověď se hráč posouvá blíže k vítězství.

Noc magických stínů je kouzelná hra, která zaujme děti, ale i dospělé svým jednoduchým, ale také okouzlujícím a elegantním nápadem. Naprosto doporučujeme.

Castellan

Castellan (Fantasy obchod)
2 hráči, od 6 let
Více informací viz. naše RECENZE

Postavit si vlastní hrad a ještě k tomu vyhrát v deskové hře. Tak přesně to vám umožňuje Castellan.

Jedná se o pěkně zpracovanou hru, ve které za pomocí zahraných karet stavíte zdi a věže do společného hradu obou hráčů. Hráči se střídají na tazích a ve svém tahu se snaží ze zdí utvořit uzavřené nádvoří, do kterého si následně mohou postavit pevnost své barvy. Na konci hry za tyto pevnosti hráči dostanou tolik bodů, kolik mají kolem daného nádvoří ochranných věží. Stavění má samozřejmě různé podmínky, takže chce to pořádné plánování a přemýšlení, protože špatné rozhodnutí může nahrát soupeři.

I přes fakt, že je hra hodně o logickém uvažování, užijí si ji už i ty nejmenší děti. Mohou si ji zahrát sami proti sobě, protože pravidla jsou velmi jednoduchá anebo proti vám, rodičům a možná se budete divit, když vás porazí. 😉

Magický labyrint

Magický labyrint (ADC Blackfire)
2 – 4 hráči, od 6 let, ocenění: Kinderspiel des Jahres 2009
Více informací viz. naše RECENZE

Je jen málokdo, kdo by nechtěl objevit záhady bludiště. Zažít ten pocit, když bloudíte ve změti slepých uliček a všudypřítomných zdí. A co když je ten labyrint navíc ještě magický a zdi jsou neviditelné? Jaké to asi může být, vidět váš cíl, být mu tak blízko, ale přesto být ztraceni?

To se dozvíte v této hře určené pro 2 až 4 hráče, ve které se snažíte jako první z hráčů získat tři magické artefakty. Cesta k nim je však strastiplná. Na začátku partie totiž sestavíte bludiště z dřevěných dílků, které jsou však přikryty herní deskou, takže žádný z hráčů nevidí, kde se zdi labyrintu nachází. Po herním plánu se hráči pohybují za pomocí dřevěných figurek, které mají magnet a na něm přichycenou kovovou kuličku. Ta se právě nachází pod herní deskou, takže když se dotkne neviditelných dřevěných zdí, spadne a hráč musí začít znova od začátku. Hráči nevidí na sestavené bludiště a tak musí používat svou paměť a intuici, aby úspěšně a jako první dorazili k cíli.

Magický labyrint je hra, která prověřuje jak paměť, tak i prostorovou orientaci a hlavně je zábavná a napínavá. Doporučujeme ji tedy jak rodinám s dětmi, tak i dospělým.

Hry pro vás vybral Dušan

Jedete s kamarády na chatu? Poradíme, které hry přibalit