Recenze: Malá velká dobrodružství – pro malé velké hráče

mala-velka-dobrodruzstvi-01

Obyvatelé muchomůrkové říše nikdy nepotřebovali tasit meč. Jen si tak v klidu rostli ve stínu kloboučků. Jejich malé domečky s kloboučkem jim poskytovali úkryt před žhavým sluncem i studícím deštěm. Jenže zdánlivě bez nějaké příčiny se objevily na různých místech království trhliny. Ani tak neviděli mírumilovní lidičkové nebezpečí. Až bylo pozdě a hordy hrdinů je překvapily. Nyní zbývá už jen hnutí odporu, které se musí cvičit v boji různými způsoby a pošle své nejlepší hrdiny do boje.

A do stejného světa nás zve Scott Almes. Znovu jej navrhnul jako malý, velký a zařadil jej tedy jako další článek do svojí velmi populární série. Nová hra se tedy jmenuje Malá velká dobrodružství (Tiny Epic Quest) a po vydání od Gamelyn Games v zahraničí se dočkali i hráči v České republice. Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než malá firma REXhry.

A jak už to tak bývá, malá krabička (opět stejných roměrů jako Galaxie nebo Království) je nacpaná až po okraj. Hráči je všechny vysypou ven, vyřadí z nich oboustranné karty mapy a z těch složí mapu pro své dobrodružství. Při tomto úkonu najdou mezi kartami čtyři hrady, které rovnoměrně rozmístí po okrajích. Celá mapka pak musí dodržet předepsaný tvar, jen rozložení samotných terénů bude pokaždé jiné.

mala-velka-dobrodruzstvi-10

Jednotliví hráči budou představovat vedoucího skupiny hrdinů. Za tím účelem dostane tři figurky hrdinů, jednu kartu dobrodružství a plán, který obsahuje pozice pro předměty, ukazatel síly a také řadu textových popisků. S využitím žetonů označí svoje zdraví, sílu, položí na kartu sadu legendárních předmětů (meč, hůl a štít). Hráči si poté každý obsadí svými hrdiny hrad svojí barvy. Portály na mapě světa pak zaplní žetony goblinů.

Svoje místo uprostřed stolů ale má také další dvě karty, které ukazují aktuální úroveň magie a také pořadí hraného kola. Vedle toho všeho je třeba vytvořit nabídku karet pohybu a tří úkolů. Zbytek vytvoří dobírací balíček. K partii budou potřeba také kostky a stojánek na předměty zaplněný plastovými replikami obsahu hrdinského inventáře.

Celá partie se odehraje na prostoru pěti kol, tedy pětice dnů, které se dále dělí na denní a noční fázi. V té první mají hráči vždy k dispozici čtyři tahy, ale pouze některé z nich budou plně pod jejich kontrolou. Postupně si tak zvolí hráči z nabídky pěti pohybových karet tu, kterou chce využít, označí ji jako vyčerpanou. Nyní může posunout postavičkou jednoho hrdiny podle vzoru na kartě (vodorovně, svisle, šikmo,..) nebo zvolit odpočinek a vyléčit si zranění (pokud se hrdina v danou chvíli nachází ve městě).

mala-velka-dobrodruzstvi-04

Při pohybu dřív nebo později narazí na gobliny. Ti jsou zpočátku neškodní, protože jejich žeton je otočený zelenou stranou nahoru. To se změní na konci noční fáze. Průchod nepřátelským územím pod kontrolou goblinů z červené strany žetonu hráče stojí jeden bod síly, ale bojovat se zatím nebude.

Hrdinové se sice pohybují jedním krokem po celé kartě a tím po mapě postupují poměrně rychle, ale každá karta je rozdělena na dvě poloviny. A její návštěvník si musí vybrat, jestli vstoupí do jedné nebo druhé části. Při pohybu tak mohou navštívit zajímavá místa, na kterých se lze naučit kouzla (obelisk), získat předmět (prozkoumáním svatyně a splněním vyloženého úkolu) nebo využít jiné akce natištěné na místě, kam vstoupil (například se vyléčit). Stejným způsobem jde dokonce zaútočit na gobliní portál.

Ostatní účastníci partie dostanou v té chvíli tu samou šanci z otočené karty. Pokaždé tedy zvolená karta přinese šanci na tah každému z účastníků, a jakmile ji odehrají všichni, je otočena a nyní může vybírat následující hráč ze zbývající nabídky.  Po čtyřech odehraných kartách, když zbude pouze jedna nevyužitá, nastává konec dne.

mala-velka-dobrodruzstvi-17

U svatyně jsme poprvé narazili na plnění úkolů. Ty jsou vyložené na kartách a jsou pro všechny společné. Ten, kdo podmínky karty splní jako první, získá její odměnu. Tyto činnosti navazují na putování a jsou součástí druhé fáze kola, tedy noci Jakmile hráč z takového dobrodružství získá odměnu v podobě předmětu, musí jím okamžitě svého hrdinu vybavit. Pro ty účely mají jednotlivé figurky otvory na rukou, kam miniatury vybavení krásně sednou.

Ale předtím než může hrdina potěžkat nový meč nebo štít, musí padnout tma. Tyto okamžiky se točí kolem tří možností – průzkum svatyně, boj s gobliny nebo učení se kouzlům. Na začátku této fáze jeden z hráčů dostane kostky a hodí s nimi. Každá strana s červeným symbolem zranění znamená úbytek života pro každého hráče, který se ještě svojí účastni na dobrodružství nevzdal. Pokud by v důsledku klesl počet srdíček hráče pod nulu, je vyčerpaný a jeho hrdinové se musí odstěhovat zpět do hradu, kde se z porážky otřepou. Pokračovat bude až v následujícím kole.

Se symboly louče a svitku mohou hráči postoupit kupředu v prozkoumávání svatyně. Ta vyžaduje více kroků, než se hrdina dostane k šanci získat nový magický předmět do výzbroje. Současně s tímto předmětem dostane hráč také splněnou kartu úkolu. Hráči si ale mohou vylepšovat také svoje legendární předměty, pokud navštíví ty správné svatyně, kde dostanou nové síly.

mala-velka-dobrodruzstvi-16

Zelené symboly zásahu jsou zase použity při boji s gobliny, kteří hlídkují na plánu. Za každé zranění může hráč otočit zubaté kolečko o jednu otáčku po směru hodinových ručiček a to tak dlouho, dokud se příšeře nevyčerpá její zásoba šesti bodů. Na konci každé noci se ale plně uzdraví. V případě poražení si hráč ponechá žeton jako trofej, protože bude mít nějakou hodnotu na konci partie. S naučenými kouzly pak roste síla hráče a také jeho odměny vítězných bodů. Hráč znovu potřebuje hodit a využít na kostce konkrétní symbol. Dobrodružství může kdykoliv hráč opustit a tím se také vyhnout negativním dopadům hodu kostkami.

Po rozednění pokračuje partie dalším dnem a to dohromady čtyřikrát. Poté nastává konec bitvy se zlem a hráči nyní vyhodnotí své zásluhy. Dostanou tak odměnu za splněné úkoly, poražené gobliny, legendární předměty a naučená kouzla. To vše si poznačují na ukazateli bodů. Kdo z hráčů se nejvíce proslavil, se stává vítězem.

Malá velká dobrodružství je fantasticky propracovanou dobrodružnou hrou. Na prostoru několika karet, s trochou kostek a žetonů dostanete opravdovou epickou zábavu. Přesně jako naznačuje slovo „epic“ v původním názvu hry.

mala-velka-dobrodruzstvi-14

Hráči si nejdříve připraví pozičně situaci svých hrdinů a teprve v rámci noční fáze se začne dít něco opravdického. Po celou dobu mají hráči velkou šířku voleb a možností, jak své hrdiny vést k vítězství. A mapa se pokaždé trochu liší rozmístěním karet. Samotné karty pohybu jsou stejné – v nabídce je jich pouze pět.

Do hry zasáhne bez váhání také štěstí. Ať už k boji nebo průzkumu, vždy potřebujete úspěch v hodu se sadou kostek. A tyto šestistěnní neposluchové se někdy prostě rozhodnou, že vám tu radost nedopřejí. Ale hráči obvykle s každým symbolem mohou něco dělat. Výjimkou je červená ikona zranění. Její úkol je odradit všechny od dalšího pokračování. Počet srdíček mají hráči omezený a někdy prostě nemohou riskovat.

Pro svoji komplexnost a relativně složitá pravidla se celá partie Malých velkých dobrodružství rozhodně nevejde do deklarovaných pětačtyřiceti minut. Na celou partii si vyhraďte raději více než hodinu. Řada akcí vyžaduje čas a hráči se neustále o něčem rozhodují. A to zdržuje plynulost hry, ačkoliv to nekazí zážitek hráčům, protože ti mají díky tomu pocit zainteresovanosti.

mala-velka-dobrodruzstvi-23

Díky tomu všemu přemýšlení se partie pocitově táhne. Čekání na tah jsou dlouhá. A k tomu všemu není v krabici prakticky žádná zajímavá interakce mezi hráči. Ti se sice na plánu potkají, ale jako by spolu ani nebojovali. Každý si hraje tak trochu svoji hru a nemá možnosti, jak ovlivnit soupeře. Bojuje sám za sebe. A menší počet vám tak doporučíme především kvůli samotné herní době.

A kdyby vám nestačila základní varianta, karty mapy jsou oboustranné. No a na protější straně už nejsou žádné veselé barvičky. Celý kraj je pod příkrovem mlhy, bitvy jsou těžší a hra je tedy vhodná pouze pro zkušené hráče.

Tentokrát to je možná také poprvé, kdy jdou mrňavé rozměry trochu proti hře. Mnoho ikon na kartách a malinkých žetonů hráčům určitě jejich monitorování zdraví a síly neulehčuje. Ale v celkovém dojmu vyjde zpracování velmi pozitivně. To protože, že tato malá krabička obsahuje naprosto jedinečný mechanismus opravdového vybavování figurek zbraněmi. Díky tomu hra vypadá fantasticky a z tohoto hlediska si zaslouží smeknutí klobouku.

mala-velka-dobrodruzstvi-25

Malí jsou velcí. Velcí jsou malí. Každý je jen takový, jaké má srdce. A to platí i pro deskové hry. A tahle má to srdce opravdu velké a rozdává zábavu plnými hrstmi na všechny strany. Není dokonalá, ale která hra je? Stačí se jen trochu natáhnout a Malá velká dobrodružství učarují i vám!

AutorScott Almes
IlustraceMiguel Coimbra, Adam P. McIver
VydavatelGamelyn Games, GaGa Games, Galakta, Pixie Games, Reflexshop, REXhry
(16 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Video Game Theme
MechanismyArea Movement, Dice Rolling, Modular Board, Push Your Luck
RozšířeníTiny Epic Quest: Quest for the Golden Mushrooms
RodinaCategory: Dized Tutorial, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Players: Games with Solitaire Rules, Series: Tiny Epic (Gamelyn Games), Setting: Aughmoore, Theme: Mushrooms
Alternativní názvyMalá velká dobrodružství, Małe Epickie Wyprawy, Tiny Epic Kalandok birodalma, Крошечное эпическое приключение

Malá velká dobrodružství jsou asi nejepičtější hrou z celé řady a sálá to z ní na všechny strany. Hráči mají spoustu možností, jak v sobě probudit hrdinu a získat body. Bohužel epičnost ale neznamená pouze pozitiva. Hra je hodně složitá, což s sebou přináší dlouhé tahy a v důsledku i přehnaně natahovanou partii. Ale ani to nic nemění na faktu, že Malá velká dobrodružství jsou skvělou hrou na hrdiny, ve které můžete trénovat, bojovat a to v luxusním zpracování.

+ propracovaná hra
+ figurky lze vybavit zbraněmi
+ napínavý průběh