Recenze: Soccero – fotbal, jak ho všichni známe

Soccero - balení

Vypadá to, že se před koncem zápasu dočkáme ještě rohového kopu. Obránce skluzem zastavil kličku a míč už čeká na svoji šanci u praporku. Naše mužstvo má pořád naději. Stačí jeden dotyk kopačkou, jedna hlavička a vítězství bude naše. Na poslední chvíli přibíhá do šestnáctky i brankář. A už je to tady, míč se pomalu snáší do klubka hráčů, Koller je nejvyšší, góóól!

Asi není úplně nejvhodnější okamžik se zmiňovat o sportu jménem fotbal. Český tým předvedl v kvalifikaci na mistrovství světa strašné výkony. A přesto se na našem stole sešly hned dvě fotbalové hry. Možná proto, že nám všem chtějí autoři dát šanci odčinit chyby trenérů a hráčů a probít se alespoň ke svému malému vítězství. Jen tak doma.

Dnes tu máme hru pocházející z Finska, což není tak docela fotbalová země. A přesto si jej Martti Ojalainen a Jarmo Kuitunen vybrali jako zdroj inspirace pro svoji hru. S vydáním jim pomohla společnost Gamina pod licencí stejnojmenné společnosti Soccero Ltd.

Soccero - připravená hra

Celá hra se ukrývá v krabici, které byste její zaměření na kopanou snadno uvěřili. Krabice sice není úplně extra velká, ale přesto byste věřili, že se díváte na fotbalovou branku. Na víku najdete záda brankaře, který právě chytil střelu útočníka v červeném dresu s číslem deset.

Mnohem větší zážitek na nás čeká ale po prvním zvednutí víka. Najdeme zde v první řadě pravidla složená do netradičního úzkého a vysokého formátu. Mezi jazyky je pochopitelně angličtina a čeština chybí, což nás asi nikoho nepřekvapí. Pod nimi leží pevný zelený herní plán představující trávník o rozměrech třináct krát osmnáct čtverečků. Najdete na něm vyznačené všechny důležité oblasti od středového kruhu, přes šestnáctku a tečku pokutového kopu až po malé území.

To nejdůležitější je ale o patro níž, kde jsou v dvaadvaceti otvorech uložení fotbalisté. V tuto chvíli mají zavřené oči a pravděpodobně jsou v umělém spánku. Jejich pravé schopnosti se proberou až ve chvíli, kdy je postavíte na zelenou herní plochu. Dvě desítky jsou úplně stejné v póze i vzhledu a na poloviny je rozdělíte pouze podle barvy dresů na červenobílé a bíločerné. Pouze brankáři mají trochu více přikrčenou pózu a na rukou rukavice.

Soccero - rozehraná hra

V dalších přihrádkách krabice najdete dvoje přesýpací hodiny, šestici kostek (dvě bílé a dvě červené s puntíky pro týmy, ale také speciální zelené) a nejvíc určitě potěší plastové branky. Zelené kostky ukazují tři možné směry letu míče – rovně, s rotací a vzduchem. Celkově je tedy jasné, že za svoje peníze (v přepočtu cca 1200 Kč) dostanete poměrně bohatou sportovní výbavu.

Asi nikoho nepřekvapí, že na začátku partie vezmete branky a položíte je na jejich pozice na rozloženém herním plánu. Každý z hráčů si vybere stranu (barvu) a hodem mincí nebo jiným náhodným způsobem zjistí, kdo bude mít na své straně výkop v prvním poločase.

Tento rozehrávající hráč rozmístí svoje sportovce jako první. Dva z nich musí začínat rozehrávku ve středovém kruhu, všichni ostatní (s výjimkou brankaře, který patří do pokutového území) mohou stát kdekoliv. Vždy ale mezi nimi musí být mezera alespoň jednoho čtverečku. Poté rozestaví svoje fotbalisty i druhý hráč, který pouze nesmí blokovat rozehrávku ve středu. Jinak má i on volnou ruku v rozestavení figurek.

Soccero - rozehraná hra

Hned na začátku tahu musí trenér ohlásit, jestli chce v tomto kole posouvat hráče nebo kopat do míče. Tohle rozhodnutí je nevratné, protože určuje kostky, kterými bude házet. V případě jednoduchého pohybu (klidně s míčem na kopačce) hodí pouze jednou kostkou ve svojí barvě (červená nebo bílá) a podle počtu puntíků může přesunout jednu nebo více figurek. Co puntík na kostce, to jeden krok a to i v diagonálním směru.

Ostatní hráče musí obíhat. Tedy s výjimkou situace, kdy se jedná o soupeřova hráče s míčem. V takové situaci dochází k pokusu o získání mičudy, ale pouze v případě, že hodíte na kostce přesně číslo odpovídající vzdálenosti mezi oběma fotbalisty. Jedná se také o jedinou situaci, kdy spolu fotbalisti stráví ještě chvilku na stejném políčku až do tahu druhého hráče, který se s ním musí v následujícím tahu posunout pryč a nemůže tedy okamžitě získat míč zpět.

S míčem na kopačce se ale nemůžete pohybovat po plánu déle než jedno kolo. K tomu slouží červená strana dvanáctistěnného balónu. Tou míč otočíte nahoru, pokud jste se s ním právě pohnuli a dává jasně najevo, že v příštím kole jej musíte přenechat jinému hráči nebo jej odkopnout.

Soccero - rozehraná hra

Když se rozhodnete na začátku kola pro kop, hodíte kromě bílé také kostkou zelené barvy. Ta vám určí styl, jakým můžete míč kopnout. Buď přímo rovně, s rotací nebo vzduchem. Pouze v posledním případě může míč proletět i pozicemi jiných fotbalistů, aniž byste o něj přišli. Obyčejná přihrávka po zemi se zastaví buď na vzdálenosti kostky a nebo u prvního hráče, kterého míč na své trajektorii dosáhne.

To nejdůležitější ale přijde až ve chvíli, kdy se dostanete blíž k soupeřově bráně. I pokus o gól musíte ohlásit ještě na začátku tahu než hodíte kostkami, protože jinak byste mohli účelově využívat vysokých čísel. Jinak se kop řídí standardními pravidly pro nahrávku, takže máte znovu na výběr ze tří druhů střely. Brankář může míč zastavit v cestě pouze v případě, že projde jedním z dvou sousedních čtverců po stranách figurky. V takovém případě o úspěšnosti zásahu rozhodne kostka (pouze 5 a 6 znamená, že míč chytil).

Když je střela dostatečně silná, můžete oslavovat gól. V průběhu partie nemůžete nechávat soupeře za zády protivníka, protože i v základu platí pravidla offsidu, která zde nebudeme vysvětlovat. Partie se hraje na dva poločasy o předem domluvené délce. Po uplnyutí času je zřejmé, kdo vyhrál nebo v případě remízy můžete pokračovat prodloužením a dokonce i pokutovými kopy!

Soccero - rozehraná hra

Soccero vám nabízí góly na stříbrném podnosu. Překvapivě zábavná a současně jednoduchá hra, kterou se zvládnou naučit i malí osmiletí fotbalisté. A všichni si ji užijí, dokonce i tátové jinak vyškolení složitými strategickými hrami. Jedná se o příjemnou odpočinkovou zábavu, kdy nemusíte tolik namáhat hlavu, ale přitom si výborně zasportujete.

V průběhu hry vstupuje v platnost také několik zákazů. Tím nejdůležitějším je omezení počtu hráčů v pokutovém území, kde každý tým (jak bránící, tak útočící) může mít maximálně tři fotbalisty. Do malého obdélníku před brankou je vstup všem kromě brankáře zcela zakázán. A nikdy nesmíte postavit ze svých hráčů zeď širší nebo vyšší než čtyři figurky vedle sebe, protože byste tím mohli nesportovně bránit druhému týmu v postupu.

Ve hře samozřejmě má na váš úspěch velký vliv štěstí. Kromě toho je ale důležitá také poziční hra, bez které jednoduše nemůžete uspět. I vstřelený gól a nepříznivý vývoj zápasu lze otočit, protože ve hře obvykle padají tři až čtyři góly, pokud hrajete na pravidly doporučenou herní dobu dvou dvacetiminutových půlek. Tato délka se nám osvědčila jako nejlepší, protože hra má díky ní rychlost a dynamiku, kterou při 45 minutách na poločas už ztrácí a ze hry se současně stává také gólová přestřelka. Možná máte strach, že každé kolo bude trvat příliš dlouho. Proto jsou ale v krabici přesýpací hodiny, které odměřují třicet vteřin na každé kolo.

Soccero - figurky

Kromě základních pravidel, o kterých jsme si dosud povídali, si můžete Soccero obohatit o další pokročilé možnosti. Rozšířená příručka je ke stažení na adrese http://www.soccero.net, což jsou současně i oficiální stránky celé této hry (zde také najdete odkazy na obchody, které hru prodávají). A co nám toto PDF nabízí za novinky? Jsou zde možnosti, jak si udělat hru více akční a rychlou.

Mnohem důležitější přídavky směřují přesně opačným směrem. Snaží se z Soccera udělat věrnější simulaci a prohloubit váš fotbalový zážitek. Brankář tak chytá hůř míče ze vzduchu (jen šestkou) a vyráží střely na roh. Ve hře se objeví auty, vhazování, rohy, přímé kopy a dokonce penalty, to všechno s vlastními pravidly, která fungují a jsou skvěle promyšlená.

U přímých kopů se dočkáte stavění zdi a dokonce i rozhodování, jestli budete přímo střílet nebo ne (ohlášeného dopředu). Rovná střela se zastaví o zeď, všechny zakroucené se v tuto chvíli počítají jako míč letící vzduchem. Pokud k vám dorazí míč z centru přesným počtem bodů, můžete jej ještě v tom kole zkusit hlavičkovat a vstřelit tak třeba i gól!

Soccero - kostky

Výborným rozšířením pro taktiku je také možnost kopnout míč i v tahu, kdy jste se pohnuli s vaší figurkou. Musí se ale jednat o opuštěný míč a musíte k němu dorazit s přesným číslem na kostce pohybu. To hru výrazně zrychluje a dodává jí další dynamiku.

Pokročilá pravidla jsou jednoduše něčím, bez čeho byste vlastně Soccero neměli hrát. Výjimkou jsou třeba první partie s menšími hráči, kteří se nejdříve všechno potřebují dobře naučit a zapamatovat si možnosti, které jim hra nabízí. Jinak ale přídavky tak zásadně obohacují zážitek, že bezpochyby patří do každé partie.

Nabíhání a všechny možnosti manipulace s míčem vám dávají na začátku každého tahu opravdu hodně možností. Ze hry se nestane pouze bláznivá obíraná, protože trenér má vždy jeden tah klidu na to, aby založil nový útok.

Soccero - krabice

Před několika měsíci jsme tu měli hru UEFA EURO 2012 od firmy Trefl, která byla určená pro děti, ale ve skutečnosti se jí podařilo udělat fotbal zajímavý. Jenže Soccero jde ještě o kousek dál a přenáší napětí a možnosti kopané na náš stůl. O to více jsme zvědaví na porovnání s novou českou hrou To je fotbal, která nám před několika dny dorazila k testování od společnosti Sportable.

Z fotbalových her, které jsme měli možnost vyzkoušet (a mezi ně platí třeba i Goal! Game od Jirky Mikoláše) je Soccero zatím nejlepší. Bohužel v naší malé zemi si zatím tuto hru nemáte kde zakoupit. To nám ale nemůže zamezit ve vyslovení verdiktu: S možností kopat točený míč, nabíhat si efektně do přihrávek a ještě přidat rozšířené možnosti si jednoduše získá fanoušky honění se za kulatým nesmyslem všude ve světě.

AutorJarmo Kuitunen, Martti Ojalainen
VydavatelGamina Ltd, Passport Game Studios
Počet hráčů2 - 2
Minimální věk11 and up
KategorieSports
MechanismyGrid Movement, Roll / Spin and Move, Simulation
RodinaCountry: Finland, Players: Two-Player Only Games, Sports: Football / Soccer

Soccero vás postaví před fotbalový míč a nechá vás kopat. Jedná se o akční hru, kterou pohání z hlavní části kostky a trocha toho potřebného štěstí. Ale musíte umět i dobře kombinovat a nabízet se s ostatními hráči. V každém kole hodíte kostkami podle úmyslu přihrávky, střely nebo přesunu. Teprve výsledek směrové kostky pro odkopnutí míče vám ukáže, jestli můžete míči dát nějakou rotaci. Nikdo ale nesmí držet míč příliš dlouho, proto po každém sprintu následuje nahrávka do prostoru. Míče létají po zemi i vzduchem. Přitom hra zůstává velice jednoduchá. Ale můžete si souboj obohatit o různá rozšířená pravidla, která hře dodávají tu správnou šťávu a fotbalový pocit. Navíc samotnou délku trvání partie lze nastavit a nemusíte tak absolvovat opravdovou délku fotbalového klání. Soccero je díky tomu výbornou akční simulací sportu, která potěší každého fotbalového fanouška.

+ akční sportovní hra
+ pěkné provedení
+ opravdový míč součástí balení