Recenze: Manasurge – čarovný duel

manasurge-01

Na světě není místo pro dva největší mágy. Pouze jeden, ten opravdu největší, může pozdvihnout nad hlavu magický krystal a ovládnout jej. To mu umožní stát se dokonce ještě silnějším. A právě proto se v nitru hory, poblíž vroucího jezírka lávy, připravuje hned několik postav na závěrečný souboj.

Do nitra hory a do ohnivého chřtánu duelu zve hráče autor Frank Sronce. Svoje dílo pojmenoval Manasurge a vydal ji za pomoci společnosti Daily Magic Games. Hru si nechal vyzdobit od ilustrátora Zulkarnaen H. Basri. Poprvé vyšla už v roce 2015.

A uvnitř malé barevné krabičky se všemi myslitelnými elementy najdeme nejen karty, které tvoří naprostý základ celého soubojování, ale také sadu žetonů úlomků. Ovšem hned do startu si každý z účastníků vybere jednu kartu svého čaroděje, který jim poskytne svoji jednu speciální dovednost. K tomu ze zamíchaného balíčku kouzel dostane každý ze soupeřů pět karet, zatímco celý zbytek vytvoří dobírací hromádku.

manasurge-07

Tentokrát ale všichni čarodějové nezačnou střílet kouzla jeden přes druhého. Místo toho si mezi sebou zvolí jednoho, který s kouzlením začne. Vybere si z ruky jednu kartu a označí ji žetonem úlomku. Taková karta vždy patří do některého z elementů. Aktivní začínající hráč tuto kartu posune jednomu ze soupeřů. Může si zvolit stranu, tedy jestli pošle kouzlo po směru nebo proti směru hodinových ručiček.

Ten, komu je kouzlo určeno, musí nyní reagovat. Aby jej nezasáhlo a tím nezpůsobilo konec kola, musí hráč vyložit z ruky kartu z libovolného elementu a to s vyšší nebo alespoň stejnou číselnou hodnotou. Ovšem pokud hráč místo toho cíleně zahraje kartu stejného elementu, s kouzlem rezonuje a přidá tak na kartu další žeton úlomku. Současně také může použít akci karty.

Naopak pokud někdo zahraje kartu stejné hodnoty v jiném elementu, jedná se o protikouzlo a může tak zaútočit na soupeře. I ten si musí s útokem poradit, aby ho nečekalo něco nepříjemného. Pokud totiž hráč nemá patřičnou kartu, zasáhne jej kouzlo (počet zranění určí množství úlomků) a kolo končí.

manasurge-03

Poté, co je čistý vzduch, si hráči doberou karty zpět do maximálního počtu (zpočátku to je pět karet). Hráči si doberou karty a nebezpečným kouzelníkem se stane někdo další. Hráči se pak jedno kolo za druhým snaží sbírat žetony úlomků. Ty totiž současně rozhodnou i o vítězi, protože tím se stane ten, kdo jako první nastřádá zadaný počet úlomků.

ManaSurge je karetní hrou, ve které si hráči nic nedarují. Posílají kouzla sem a tam a čekají, koho zasáhne. Na začátku je sice možné mířit, ale soupeři se s tím mohou vyrovnat a poslat kouzlo ještě dál. A nebo se vám mohou pomstít a zaklínadlo vrátit do opačného směru a zranit hráče, který kouzlo vyslal.

Do partie významně zasahuje náhoda. Ta jediná rozhoduje, co dostane hráč do ruky na začátku, i kdykoliv při dobírání karet z balíčku. Kontrola tedy zůstává jen v tom, kterou kartu z ruky hráč vybere a případně, jestli se bude bránit. Role v každém kole se mění, protože můžete být hlavním čarodějem (a kouzlo vyslat) nebo obráncem a pouze se snažit jej přežít či poslat dál.

manasurge-08

Tahle karetní hra je dramatická a není určená pouze pro dva. A to přesto, že právě ve dvou zážitky vyniknou mnohem lépe. Naštěstí ale i s vyššími počty je legrace, jen se nejedná o tolik taktickou variantu. Hráči na sebe sice stále útočí, ale v konfrontaci a kontaktu jsou pouze s tím, kdo sedí nejblíž.

V průběhu partie je možné se dostat do takzvaného „Mana rauše“, která nastane při zbavení se poslední karty kouzla. Nyní hráč rovnou získá nové dva úlomky, přiblíží se tak k vítězství o pořádný kus a poté si jako odměnu za podstoupené riziko (musí odmítat dobrání karet a snažit se odehrát všechna kouzla, což může být nebezpečné, když nebude mít správný element na obranu) nové karty do maxima.

Taková nebezpečná kouzla hráčům mohou vybuchnout v ruce. A to nemá hezké následky. Právě na sledování takovýchto nezdarů využijí hráči také karty, které si jako poškození pokládají před sebe. A když už jich je příliš, dostanou se do fáze znovuzrození. To nastane, jakmile hráčovo poškození vyrovná nebo přesáhne pět. Musí za trest vrátit úlomek kamene, ztratí všechny karty a poté pokračuje dál.

manasurge-12

Ve hře je zásadní si udržovat v ruce dobrou sadu různých elementů. Hráči potřebují být připraveni a reagovat dobře na libovolné vyčarované kouzlo. Každé takové zaklínadlo má svoji kartu a ilustrace jsou velmi barevné, ačkoliv samotná kvalita ilustrací není úplně na nejvyšší úrovni. Přesto je stále solidní a naprosto dostačující.

ManaSurge je solidní karetní duelovkou. Je hodně jednoduchá v pravidlech a samotné bitvy fungují jen na základě jednoduchého vykládání a reakce. Jsou tu různá drobná vylepšení, ale stále je to pouze filler, který vaše mozkové buňky nezavaří. ManaSurge je ale i tak fajn, ačkoliv zde vládne náhoda a ukrývá se v ní i chaos v podobě neustálého odrážení kouzel.

AutorFrank Sronce
IlustraceZulkarnaen Hasan Basri
VydavatelDaily Magic Games
KategorieCard Game, Fantasy, Number
MechanismyHand Management, Take That
RozšířeníManaSurge: Elementals, ManaSurge: Kickstarter Promos
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Recenze: Manasurge – čarovný duel
ManaSurge není žádnou konkurencí pro velké karetní duelovky, jako jsou Mage Wars. Tohle je úplně jiný level. Karetní hra je to velmi jednoduchá a časově dohratelná během třiceti minut. Hráči čarují a navzájem musí zahrané hodnoty přebíjet nebo odrazit zpět. Kdo nemá správnou kartu, má smůlu. A tady je zřejmé, že komu nepřeje štěstí, ten bude mít problémy. Kromě vlivu náhody je ale ManaSurge docela fajn chaotickou a čarovnou karetní hrou.

+ jednoduchost
+ možnost vracet kouzla na jejich autora
+ znovuzrození