Recenze: MikroMakro 2 Město zločinu – další zločinci na útěku

Když jsem dorazil na místo činu, hned jsem to uviděl. Stopy, které se pachatel sice pokusil zakrýt, ale několik nalomených větviček mi jasně ukazovaly, kudy se zločinec vydal. Musel jsem se rozhodnout. Sledovat zdánlivě horkou stopu, která mne mohla dovést k zatčení, ale stejně tak mohla být jen ztrátou času. Nebo zůstat, zajistit stopy a pustit se do dlouhé detektivní práce. I když jsem tušil, že to bude marné, moje touha po dobrodružství zvítězila. Vrhnul jsem se do křoví.

Nové případy. Další hledání stop a těžká detektivní práce. To všechno v druhém díle hry s mapou. Novinka se jmenuje MikroMakro 2: Město zločinu a od jedničky ho na první pohled poznáte pouze podle té zelené dvojky u názvu. V původním znění nese podtitul Full House. Autorem pak zůstává Johannes Sich, vývoj samostatného boxu znovu zaštítila firma Hard Boiled Games, vydala ji Edition Spielwiese a do češtiny se dostává zásluhou společnosti MindOK.

Je tu opět nová bílá krabice plná spousty detailních ilustrací, které se rozpínají po celém víku. A už tady, v obchodě, si hráči mohou vyzkoušet svůj první malý detektivní případ. Dostanete zdánlivě jednoduchý úkol zjistit, kdo zavraždil zmrzlináře a proč. Prvním úkolem je vůbec oběť na víku najít a poté vystopovat, kudy vedly jeho poslední kroky a chvíle.

Případ na víku je stejný jako u prvního dílu, ale to nevadí. Jeho úkolem je nalákat nové hráče a není žádnou výzvou pro ty, kdo mají za sebou vyšetřování z minulé krabice. Uvnitř najdeme novou papírovou rozkládací mapu s novými místy, a především celou šestnáctkou nových detektivních úkolů. Všechny jsou řešitelné a hratelné bez první mapy, můžete tedy klidně začít MikroMakro objevovat touto krabicí.

Karty jsou označené číslem případu, takže je snadné je rozdělit, aniž byste se podívali na jejich obsah. Doporučujeme se jakýmkoliv informacím vyhnout, protože byste si mohli nejen zkazit zážitek z objevování, ale především výrazně usnadnit řešení případu.

Jakmile si hráči zvolí případ, mohou se vrhnout na jeho řešení. Každá sada je označená počtem hvězdiček podle obtížnosti. Všechno vždy začíná na konci. Hráči vidí, jak to všechno dopadlo a obvykle i nějaký náznak pachatele. Jeho postavička bude na mapě objevitelná ještě několikrát, zachycená v okamžicích v čase, který předcházel řešenému zločinu.

Nově hráčům nestačí sledovat jednu postavu, ale často budou muset pro vyřešení záhady sledovat i více účastníků zločinu. Tím se vše stává výrazně složitějším. Zvlášť, pokud se rozhodnete používat karty pouze jako nápovědu, nebo se obejít třeba jen s tou úplně první. Ta vám ale stejně jako u prvního boxu řekne vše, co potřebujete vědět. Zbytek je už jen o dobrých očích.

Autor tentokrát sešlápnul plynový pedál a jednotlivé případy jsou náročnější na řešení než v prvním díle. Někdy působí trochu překombinovaně, ale potěší hlavně jejich vysoký počet. Pokud se rozhodnete přistoupit k hraní ležérně a řešení si vychutnávat, vydrží krabice překvapivě dlouho. Stejně tak lze všechny příběhy vyřešit za jeden víkend, ale to se pak nedostaví pocit ze správně odvedené detektivní práce. Při tom je dobré, aby u mapy seděli alespoň dva a mohli si vyměňovat své teorie. S více hráči pak může být problém s místem a faktem, že lupa v krabici je jen jedna.

Herní dobu v podstatě nelze s jistotou říct. Na jednotlivé příběhy můžete potřebovat deset minut, ale klidně i hodinu. Je to všechno o pečlivých očích a tom, jak těžké si hledání odpovědí uděláte. Na jednotlivých kartách případu se opět nachází otázky, které vás mají navést na další a další pokračování.

Navíc nová mapa je opět plná příběhů. Je jimi doslova nabitá, a pokud budete dávat pozor, pak jich najdete mnohem víc, než na které odkazují karty. Všechny jsou tam ale nakonec jen proto, aby vás pobavily, a to je přesně to, co se jim daří.

Pokud ale máte i původní krabici, rozhodně neprohloupíte, protože některé příběhy tady pokračují a dostávají se do nového světla. Už jednotlivé mapy jsou obrovské a jejich propojením dostanete opravdu velikánskou metropoli plnou detailů, kterou už budete muset položit na zem.

Ačkoliv hra svým průběhem láká děti, témata vražd a zločinů by pro ně nemusela být vhodná. Proto je každý případ nově označen také ikonami, které řeknou, s čím se mohou děti v rámci jeho luštění setkat. Mikro Makro 2 je famózním pokračováním. Mapa je opět ohromující, detailní a užijete si i jen to, když na ni budete koukat. A co teprve, když v ní máte luštit a objevovat příběhy. Potřebujete dobré oči, spoustu trpělivosti a chuť hledat. Pokud vám tyhle vlastnosti nechybí, budete z Mikro Makro 2 nadšení stejně jako my.

Mikro Makro 2 je samostatně hratelné rozšíření hry, ve které před vámi leží mapa složená ze snímků historie. Jednotlivé postavy zde najdete vícekrát zaznamenané tak, jak se pohybovaly po městě. Obrázky prozradí, co dělaly a může je usvědčit ze zločinu. Stačí jen mít dobré oči a všimnout si titěrných detailů a umět sledovat dějovou linku postavy. Mikro Makro 2 je detektivní hra, kterou si budete vychutnávat malými doušky překvapivě dlouho.
+ velká spousta příběhů na mapě
+ propojení s prvním dílem
+ dostatek případů