Recenze: Milestones – stavitelé cest

Milestones - balení

Cesty jsou plné značek. Když se jim svěříte do péče a necháte se jimi vést, někdy se dostanete jinam, než jste mířili. Ale tato místa ukrytá před zraky obyčejných cestovatelů bývají často mnohem hezčí, než samotný cíl vaší cesty. Nám ale jde o prostředek, jak jste se sem dostali. Milníky. Tak se jmenují už od pradávna takové značky. Jeden ukazatel nebo kámen, který na sobě nese šipku. Historie? Možná.. Ale lidé je používají dodnes.. Stavte je a naveďte turisty právě do svého města..

Hra Milestones před vás staví zdánlivě jednoduchý úkol. Postavit cesty a křižovatky a zajistit si turistický ruch pro svoje tržiště. Jenže nejste jediný stánkař, kterého to napadlo a teď začíná nemilosrdný souboj.

Jejími autory jsou Stefan Dorra a Ralf zur Linde (Farmáři), kteří už mají za sebou spoustu úspěšných her. Spojení takových dvou velkých jmen vzalo pod svá křídla vydavatelství eggertspiele, o jehož distribuci se stará společnost Pegasus Spiele. Ilustrace celého díla vzešly z kreslířského umu Klemense Franze, který ilustroval například hry pro Uweho Rosenberga.

Milestones - připravená hra

Milestones je novinka, která vyšla těsně před letošní výstavou Spiel 2012 v Essenu. A my měli tu možnost ji pořádně otestovat a teď se s vámi podělíme o svoje dojmy, které jako vždy začneme u čtvercové krabice. Ta uvnitř obsahuje řadu kartonových dílků k vycvakání – jsou to postavičky s dvojicemi dělníků, několik jednotlivých obdélníků s ukazateli směru zapíchnutými uprostřed cesty (slouží k překrytí některých nakoupených pracovníků), ale také žetony peněz, mouky nebo bonusových vylepšení.

Všechno tohle by vám ale k ničemu nebylo, kdybyste neměli základní herní plán. Ten ale nemá tvar, na který jsme zvyklí. Místo toho se natáhne přes stůl jako had na délku. V jeho levé třetině je další had, který se vine ve vlnách odspodu vzhůru a tvoří bodovací stupnici. Má tvar bludiště u města, které je tvořené vysokým zeleným plotem. Ze samotného města vidíte pouze náznak v horní části této třetiny, kde za branou leží čtyři stánky – nápovědy pro hráče.

Většina herního plánu je obsazená loukami, které se nachází za branami města. Zde jsou naznačené pavučiny cest, které propojují putovní kameny. Každý z nich má na sobě hodnotu, kterou získá hráč, který sem cestu dovede. Místy najdete nějaké to křoví, které trochu ozvláštňuje jinak víceméně holou krajinu. A pak úplně napravo se nachází les, který město odděluje od dalších provincií.

Milestones - připravená hra

Ale tím jsme samozřejmě neskončili s výčtem toho, co se nachází ve dně krabice. Jsou tu totiž ještě papírové plány pro jednotlivé hráče. Vyrobené z tvrdého papíru, který však má do kartonu daleko. Přesto svému účelu slouží dobře a ničemu nevadí, že není těžší a že je trochu prohnutý. Tentokrát už můžete konečně nakouknout do města, kde najdete budovy obchodního domu, cechu dělníků, ale také mlýn a hrad. Za hradbami je pak zelená tráva, kde zaměstnáte a ubytujete svoje dělníky.

Abyste ale mohli městem procházet a provádět všechny důležité akce, potřebujete svoje ztělesnění. A tím je barevná dřevěná figurka, která je zde po jednom kusu od každé ze čtyř hráčských barev. K ní náleží také barevný kotouček označující vaši pozici na stupnici vítězných bodů.

Pak už tu jsou hromádky dalších dřevěných komponent, kostičky surovin čtyř druhů (písek, obilí, dřevo a kámen), 48 protáhlých černých tyčinek znázorňujících cesty, 24 šestistěnů jako sloužících jako milníky na rozcestích, a po tuctu bílých tržišť a černých domů.

Milestones - rozehraná hra

Právě jste vyložili z krabice poslední pytlík a nyní se můžete začít učit, jak Milestones hrát. Je zcela zřejmé, že herní plán položíte do středu stolu a každý hráč si k sobě vezme svoji desku města. K ní si vybere také jednu barevnou figurku, kterou postaví na hrad vlevo dole na svém plánu. Žeton stejné barvy položí na nulu na počítadle. Do začátku dostane každý také jednu minci.

Herní plán musíte ještě také dopřipravit rozložením bonusových žetonů (náhodně zamíchaných) na všechna trojúhelníková místa na loukách, kde roste křoví. Je jich celkem dvanáct. Jakmile žetony rozmístíte, můžete je otočit obrázkem nahoru, aby každý věděl, kde se která výhoda nachází.

Nyní zamíchejte všech 35 dílků s dvojicemi dělníků a vytvořte z nich hromádku. Z ní odkryjte prvních pět, které budou tvořit počáteční nabídku. Vedle položte zakrývací dílky s ukazateli směru. Z ostatních dřevěných a kartonových dílků vytvořte jednoduše hromádky poblíž plánu.

Milestones - rozehraná hra

Ještě před začátkem ale získá každý hráč do svého města nějaké dělníky do začátku. A to je právě čas, abychom si je popsali a vysvětlili trochu blíže. Postavičky se nachází na dílcích vždy po dvojicích a pod nimi jsou vypsaná velice důležitá čísla od jedničky do osmičky. Každý pracovník má nad hlavou nakreslenou kostičku barvy, kterou vám jeho zaměstnání přináší. Ale protože jsou dílky po dvojicích, často se vám stane, že potřebujete jen jednoho z nich. Druhého budete moci později zakrýt nebo překrýt jinou destičkou, ale zatím se musíte smířit s jeho zaměstnáním. Dělníci vás ale nic nestojí, jen vám rozšiřují možnosti.

Jejich místo je dané za zdmi města na vašem vlastním herním plánu. Najdete zde oddělených celkem osm pozic. Na začátku hry si hráči mezi sebe postupně rozdělí dvě destičky, které si rozebírají vždy po jedné. Nejdůležitější u zaměstnanců je ale jejich umístění na louce. Pokud totiž zachováte vzestupnou tendenci čísel zleva doprava, můžete z toho částečně těžit v průběhu partie, dokud se vám postupku podaří udržet.

Ale to si ještě připomeneme v průběhu partie. Teď si rozeberete dělníky a můžete se konečně pustit do budování dopravní sítě, obchodů i domů. Osud rozšiřování města a jeho obchodu je jen ve vašich rukou.

Milestones - rozehraná hra

Samotný princip hry vám asi na první pohled připomene Kroniku panství (recenze). I tady budete totiž svojí figurkou obíhat dokola. Jenže tady okruh neslouží pouze k odměřování času, ale i k volbě samotných akcí, které budete v kole dělat.

Hráči se střídají po dvou pohybech figurkou, kterou mohou v rámci jednoho posunutí skočit o libovolnou vzdálenost na okruhu kupředu, přeskočit dělníky nebo některé domy ve městě. Jediné místo, kde musí zastavit, je hrad. Zde vždy svojí figurkou musí skončit pohyb a vyhodnotit akce, které z návštěvy vladařovy budovy plynou.

S lokalitami půjdeme ale pěkně postupně, jak je potkáváte na své cestě kolem mapy města. První v cestě vám stojí dělníci. Pokud na některém z nich zastavíte, získáte od něj surovinu, kterou těží nebo pěstuje. V případě, že jste právě tímto konkrétním tahem přeskočili i jiného pracovníka se stejným výrobkem, dostanete od toho vzdálenějšího obě kostičky. Pracují přecejen na stejném místě, tak vám mohou snadno předat produkt práce svého kolegy.

Milestones - rozehraná hra

Všechny ostatní postavičky, které přeskočíte a nezastavíte na nich, vám ale nepřinesou vůbec nic. Musíte se tedy rozhodnout, jestli chcete obětovat jeden ze dvou tahů a získat suroviny. Ty budete o chvilku později potřebovat k nejrůznějším činnostem. Většinou se tedy budete zastavovat u dělníků, jejichž produktu máte nedostatek.

Jakmile proběhnete celou louku za městem, dorazíte do obchodního domu. Zde je místo, kde se vám vyplatí mít na louce nepřerušovanou vzestupnou řadu (dvě stejná čísla za sebou nevadí). Pokud totiž tuto podmínku splníte, dostanete okamžitě při vstupu jeden zlaťák. V domě můžete navíc směnit peníze za suroviny i suroviny za peníze. Kromě toho zde ale také čekají nezaměstnaní dělníci na to, až jim dáte šanci. Můžete si tedy za úplatu dvou mincí najmout jeden pár z nabídky.

Už víme, kam je umisťujete i na co si dávat pozor, ale je tu ještě jedna důležitá připomínka. Jednotlivé pracovníky totiž můžete destičkami překrývat a v podstatě je propustit ze svých služeb. K tomu, aby se vám dvojité kartičky nenakláněly, můžete využít právě dílky s ukazateli, které téměř žádný jiný účel nemají.

Milestones - hráčský plán

V cechovním domě dělníků můžete zadat firmě zakázku na postavení nějaké cesty, domu nebo tržiště. Protože tato část je pro celou hru stěžejní, zatím ji přeskočíme a vrátíme se k ní za chvilku. Teď už nás čeká pouze mlýn, ze kterého můžete zásobovat nějaké tržiště za branami města a získat za to vítězné body. A pak je tu málo oblíbený hrad.

Jeho existence je opodstatněná jedním důvodem. Je tu proto, aby vám zabránil v příliš rychlém pohybu kolem plánu. Pokud příliš střádáte suroviny, musíte zde zaplatit daně a odevzdat veškerý nadbytek nad tři kusy od jednoho druhu. Hradní pán je ale náročný především na služebnictvo, takže musíte vždy poslat jednoho ze svých dělníků k němu do služby. Jednu postavičku na svém plánu tedy zakryjete dílkem s ukazatelem. Tím naše cesta kolem města končí a můžeme se vrátit zpět ke stavbě a vyrazit za dobrodružstvím mimo civilizaci, za brány vašeho domova.

Za pomoci cechu řemeslníků a jejich domu mohou hráči stavět cesty, domy, titulní milníky, ale také tržiště. Každý z nich jim přinese nějaké vítězné body. Za jeden kámen a jeden písek dostanete dvě černé tyčinky reprezentující cesty a jeden šestiúhelníkový kámen, který je milníkem. V tuto chvíli vždy jednu křižovatku přeskočíte a za druhou, na kterou položíte milník, získáte právě tolik bodů, kolik je na ní napsané.

Milestones - kartičky dělníků

Silnice musí pokračovat a navazovat vždy tam, kde skončil předchozí hráč. Jedinou výjimkou, kde se může dělit, jsou tržiště. Odsud můžete tedy začít novou odnož a zvýšit počet cest, které se po plánu vinou.

Dům můžete postavit v sousedství libovolné již postavené silnice, aby jeho obyvatelé mohli jezdit do města. I za něj dostanete vítězné bod a to hned součet všech nezastavěných křižovatek (čísel bez milníků) v rozích trojúhelníku, do nějž jste jej postavili. Dům vás stojí jeden kámen a jedno dřevo.

Poslední důležitou stavbou je tržiště, které kromě dřeva potřebuje také písek. Můžete jej postavit na libovolné milníkem neobsazené políčko, ke kterému vede cesta. Dostanete za něj body podle křižovatky a navíc jej můžete zásobit v dalším tahu obilím z mlýna. Získáte jednu minci a také nějaké body podle volných čísel na křižovatkách v okolí tržiště.

Milestones - herní plán

Partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne předem stanoveného (na bodovací stupnici pro různé počty hráčů vyznačeného) místa díky bodům získaným přímo ze hry. Pak se ještě obodují většiny v jednotlivých druzích dělníků. Tyto body se přičtou k původnímu skóre a hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.

Milestones je zajímavá strategická hra, která vlastně ve své podstatě je takovým schovaným worker placementem. Ale tentokrát jste sami sobě soupeřem, protože se můžete pohybovat pouze v jednom směru a máte jen dvě posunutí v každém tahu. Přitom možností, jak se pohybovat, které akce využít a které přeskočit je vždy hodně.

V průběhu partie tak narazíte na spousty důležitých rozhodnutí. Hodně se jich točí kolem pokládání silnic a milníků. Často vybudováním silnice umožníte soupeřům přístup k daleko lépe bodovaným pozicím. Ale ve hře se nehraje pouze na silnice, velmi důležité jsou domy, které vám mohou přinést velké bodové zisky, stejně jako zásobená tržiště.

Milestones - připravená hra

O převaze v počtu dělníků v různých kategoriích se rozhoduje až těsně před koncem. V průběhu partie si svých soupeřů příliš nevšímáte a setkáte se s nimi pouze na herním plánu, když pokládají silnice nebo jiné stavby. Kromě toho jsou Milestone hodně samotářským zážitkem, ve kterém hráči prostě využívají společný plán. Ale je to tak trochu hlavolam pro každého.

Nejzajímavějším principem tak zůstává obíhání kolem města a co nejefektivnější využití akcí. S tím je ale spojený také nákup dělníků, jejich překrývání a rozdělení na louce. Právě zde, na příjmu surovin, se láme veškeré vítězství. Na herním plánu pak už jen s pomocí získaných kostiček zúročíte svoje plány, ale nejdříve musíte mít dostatek materiálu.

Výborné ale je, že hráči nemohou suroviny šetřit, protože o nadbytek přijdou při průchodu zámkem. Hra se díky tomu neustále posouvá vpřed, protože jste nucení utrácet svoje těžce vyrobené kostičky ihned, jakmile je to možné.

Milestones - hráčský plán

Zpracování herního plánu je pěkné a detailní. Totéž platí i pro kartičky dělníků. Nepříjemné ale je, že barva jednoho hráče (žlutá) je totožná jako odstín kostiček pro písek. Mnohem nepříjemnější ale je, že více dílků má černou barvu (silnice, domy a milníky). A to výrazně snižuje přehlednost.

Milestones jsou zajímavou strategickou hrou, pokud vám nevadí, že si nebudete příliš všímat svých protivníků. Naopak si budete budovat svoje impérium, ačkoliv ve skutečnosti se podílíte všichni na stavbě stejné jedné silnice. Přehlednost snižují nedostatečně odlišené dřevěné komponenty. Přesto obsahuje hra několik zajímavých myšlenek, které by vás mohly zaujmout. Pokud vám tedy nevadí samotářský přístup hraní, pak Milestones vyzkoušejte.

AutorStefan Dorra, Ralf zur Linde
IlustraceKlemens Franz
Vydavateleggertspiele, Pegasus Spiele, Stronghold Games
(13 voters)
KategorieTerritory Building
MechanismyNetwork and Route Building, Rondel

Recenze: Milestones – stavitelé cest
Milestones je desková hra, která vás postaví do nového města, které se chce stát obchodní křižovatkou pro okolní obyvatele. A tak se po vás chce jediné – stavět. Silnice, domy, křižovatky, ale také nějaké menší tržiště na křižovatkách, aby lidé měli potraviny blíž k domovu. Vy to ale řídíte pouze na dálku, protože všechno zařizování a práci je třeba udělat ve městě. Pohybujete se tam po směru hodinových ručiček, najímáte dělníky a jejich prostřednictvím těžíte a pěstujete suroviny potřebné pro stavbu budov a zásobení tržišť. Jenže město má vladaře, který neustále vybírá daně a odvádí dělníky do služby na hrad. Musíte se vypořádat s nepřízní osudu a nasbírat co největší obnos bodů za postavené silnice. Každá křižovatka má na sobě číslo, které naznačuje počet bodů, jež obdržíte. Ale cestu stavíte společně se soupeři, takže vám někdo může zajímavé lokality vyfouknout. Navíc ve městě máte vždy pouze omezený čas v jednom kole, kdy se snažíte navštívit co nejvíc míst, ale některá můžete přeskočit. Je pouze na vás, čemu dáte přednost. Díky hradu máte jistotu, že každá partie bude plynout elegantně vpřed, protože hráči jsou nucení neustále utrácet získané suroviny. Bohužel ve hře je velmi málo interakce a každý ze soupeřů si hraje víceméně sám pro sebe na sběr bodů. Jediný zajímavý prvek soupeření (kromě vyfouknutí cest) je převaha dělníků na konci hry, ale o tu se začnete zajímat teprve těsně před závěrem partie. Zážitku nepomohou ani příliš barevně podobné komponenty, které snižují přehlednost hry. Přesto jsou Milestones pěknou strategickou hrou s mnoha zajímavými cestami k vítězství a spoustou plánování.

+ princip obíhání města pro volbu akcí
+ společné stavění cest
+ více způsobů, jak získávat body