Recenze: Munchkin Zombíci – můj nemrtvý kamarád

munchkin-zombici-01

Myslíte, že zombík se může stát hrdinou? Že by ho mohli obdivovat všichni obyvatelé města, protože zachránil jejich brány před nájezdníky? Asi máte stejné pochybnosti jako já. A proto jsem ani nebyl překvapený, když takový samozvaný hrdina byl najednou prohlášen za magnet neštěstí a vyhnán za hradby. Pramálo mu pomohlo, že den předtím sám vyřídil armádu hladových rytířů.

Ale fakt, že zombíci nemohou být hrdiny v reálném světě, ještě neznamená, že si s nimi v podobné roli nemůžete zahrát. Tuhle příležitost si pro nás připravil autor Steve Jackson, který jako novou inkarnaci populární hry Munchkin připravil podtitul Zombíci. O ilustrace se opět postaral John Kovalic a celá hra vyšla v zámoří v produkci Steve Jackson Games. No a u nás se o českou verzi postarali v ADC Blackfire.

Krabice rozměrem nepřekvapí. Na víku vidíme jednoho takového vyzbrojeného zombíka. Uvnitř na hráče čekají jen karty a jedna kostka. Zalistováním rychle zjistíte, že mezi kartami se jako záporáci a nepřátelé pro hráče vyskytují převážně lidé. Ono kdo jiný by také byl úhlavním nepřítelem mozky pojídajících nemrtvých? Na začátku každé partie hráči dostanou deset mincí, které představují životy. Musí si je vybrat ze své zásoby, například z financí v peněžence. Karty je třeba rozdělit na dva balíčky, každý samostatně zamíchat a rozdat jednotlivým účastníkům po čtyřech kusech od každého.

munchkin-zombici-03

Jednotliví soupeři na sebe berou roli zombie. Na začátku mají první úroveň a jsou bez nátury. Tu však mohou rovnou vyložit v případě, že ji počátečním rozdáváním obdrželi. Po úvodní manipulaci s kartami v sobě aktivní hráč v každém tahu nejdříve probudí zvědavost a vykopne následující dveře. To znamená otočení horní karty z balíčku dveří a její vyložení obrázkem nahoru do středu. Jestliže to není příšera ani kletba, může si hráč vybavení nebo vlastnosti vzít do ruky. Kletba jej okamžitě zasáhne.

Nejzajímavější situace ale nastane, když hrdinná zombie potká nějakého nepřítele. Tady si hráč jednoduše posčítá body síly svojí postavy, včetně bonusů (například ze zbraní), a porovná ji se silou nepřítele. Za každou poraženou příšeru dostane zombie novou úroveň a k tomu navíc ještě poklady uvedené na kartě. Ty si hráč vytáhne z druhého balíčku.

Hráči často mohou narazit na nepřítele, na kterého jednoduše sami nestačí. Mohou v tu chvíli požádat ostatní o pomoc. Do boje se může připojit jedna další zombie včetně všech svých sil a dovedností. Tím se často může situace zvrátit z beznadějné na vítěznou. Hráč by ale svému spoluhráči měl něco slíbit, protože veškeré poklady podle pravidel náleží právě aktivnímu hráči.

munchkin-zombici-05

Ale ani jednoznačné bitvy nemusí být ihned u konce. Stačí mít škodolibé soupeře, kteří zahrají nějakou doplňkovou kartu události a tím mohou výrazně ovlivnit průběh i výsledek boje. Tyto karty je možné hrát v průběhu nebo na konci, jak je na nich napsané. Naopak pokud je bitva předem jasně prohraná, nemusí v ní zombie trávit zbytečný čas. Místo toho může utéct. Ale k tomu je třeba na kostce hodit pětku nebo šestku. Hráči pak postupně vylepšují svoji postavu předměty, vyrážejí další dveře, zabíjí lidi a snaží se být první, kdo se dostane na desátou úroveň. Takový hráč ihned vyhrává partii.

Munchkin Zombíci nabízí vlastně pořád tu stejnou, bláznivou a náhodnou zábavu, jako jsme u Munchkina zvyklí. Jenže tentokrát do hlavní role staví zombíky a tím zcela převrací role. Najednou touha po mozcích lidí je ve vás a všechno to cítíte společně se strachem ze světla.

munchkin-zombici-08

A po celou dobu nás bude doprovázet humor. Ten prostě v této odlehčené zábavně nesmí chybět a hráči se tak budou skvěle bavit od začátku do konce. Hondě se zasmějí, ale současně si užijí také dynamickou bitvu o vítězství. Jednotlivé tahy jsou bleskově rychlé – stačí jen vyrazit dveře a vyrovnat se s čímkoliv, co se za nimi schovává.

Kdo má rád původního Munchkina, ten bude mít rád i tuto novou krabici. Ta navíc nabízí příležitost, jak si rozšířit počet karet. Stačí obsah (v podobě karet) smíchat s některou ze starších her a dostanete mnohem větší a obsáhlejší soubor. To má pak za následek mnohem větší variabilitu, protože karty jsou kompatibilní a jejich nabídka závisí čistě na náhodě.

munchkin-zombici-10

Munchkin Zombíci ale kromě nových obrázků mechanicky nenabízí nic nového. Je to všechno pořád zábavné, ale současní majitelé musí krabici vnímat spíš jako rozšíření. Pokud si naopak pořizujete svého prvního Munchkina, pak si volte spíš podle téma, které je vám bližší. Zažijete tak více zábavy a smíchu.

AutorSteve Jackson (I)
IlustraceAlex Fernandez (I), Greg Hyland, Steve Jackson (I), John Kovalic, Gabby Ruenes
VydavatelSteve Jackson Games, ADC Blackfire Entertainment, Black Monk, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Pegasus Spiele, Raven Distribution
Počet hráčů3 - 6
(11 voters)
KategorieCard Game, Fighting, Humor, Zombies
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Variable Player Powers
Rozšíření+10 Bag o' Munchkin d6, +6 Bag O' Munchkin Babes, +6 Bag o' Munchkin Level Counters, +6 Bag O' Munchkin Zombies, +6 Bag o' Munchkins, +8 Bag O' Munchkin Babes & Pawns, Epic Munchkin, Exclusive Warehouse 23 Munchkin Booster, Mask of the Munchkin, Munchkin 10th Anniversary Shot Glass, Munchkin Blender, Munchkin Board of Health, Munchkin Bobblehead, Munchkin Bookmark Collection, Munchkin Boxes of Holding, Munchkin Bracelet of Slapping, Munchkin Chibithulhu Plush, Munchkin Christmas Ornament, Munchkin Coins, Munchkin Cows, Munchkin Dice, Munchkin Gazebo Shot Glass, Munchkin Get More Loot! Promotional Postcard, Munchkin Gets Promoted, Munchkin Greeting Cards, Munchkin Hidden Treasures, Munchkin Kill-O-Meter, Munchkin Official Shirts, Munchkin Patch, Munchkin Pins, Munchkin Plutonium Dragon Shot Glass, Munchkin Promo Cards, Munchkin Promotional Bookmarks, Munchkin Sherpa, Munchkin Sparkly Good Fairy Shot Glass, Munchkin Tavern Pint Glass, Munchkin Tavern Reusable Tote, Munchkin Tavern Shot Glass, Munchkin Temporary Tattoos, Munchkin Thumb Drive, Munchkin Water, Munchkin Wicked Dice & Bag, Munchkin Witches, Munchkin Witches: Promo Pack, Munchkin Zipper Pull, Munchkin Zombie 3/4: Ręka, noga, mózg w kanale, Munchkin Zombies 2: Armed and Dangerous, Munchkin Zombies 3: Hideous Hideouts, Munchkin Zombies 4: Spare Parts, Munchkin Zombies Water Bottle, Munchkin Zombies: Decay d6, Munchkin Zombies: Grave Mistakes, Munchkin Zombies: The Walking Dead, Munchkin: Misch oder stirb!, Zombie Shot Glass
RodinaCreatures: Zombies, Game: Munchkin
Alternativní názvyMunchkin Zombi, Munchkin Zombíci, Munchkin zombíci, Munchkin Zombie, Munchkin Zombies 1+2, Munchkin Zombies Deluxe, Munchkin Zombies: Guest Artist Edition, Munchkin Zombik, Манчкин Зомби, Манчкин Зомби Делюкс

Munchkin Zombíci je nová krabička, která znovu hráče pošle do nitra jeskyně a nechá je odhalovat karty, bojovat a podrážet si navzájem nohy. Vše je to velmi rychlé a to i v případě boje, jehož průběh mohou ovlivnit i ostatní. S tématem je spousta legrace, ale jinak vše zůstává při starém. Munchkin Zombíci je výborným počinem pro všechny, kdo si chtějí dále vylepšit variabilitu svých dobrodružství nebo pro ty, kterým fantasy zaměření tolik nesedí. Tahle krabička plná požíračů mozků by jim mohla udělat radost.

+ humorné ilustrace
+ hromada nových karet
+ zombíci v hlavní roli