Recenze: Osadníci z Katanu – Města a rytíři

Felix byl členem čestných stráží pod současným králem už deset let. Za odměnu k svému desetiletému výročí dostal od velitele nový nabroušený meč a krásný malovaný štít. Všichni v jednotce mu záviděli, protože na něm byl pětiocasý lev a orlice, znak jeho města. Nosil je hrdě nejen ve službě, ale i mimo ni.

V městě byl už několik let klid, od posledního nájezdu barbarů uběhlo už mnoho zim a všichni bojovníci ztloustli a oddávali se více kostkovým hrám než pilnému tréninku. Felix byl ale jiný. Jako jeden z mála poctivě denně chodil do šermířské ohrady, kde byly připraveny nejrůznější nástroje na trénink boje nablízko. Tak nějak tušil, že jednou to bude potřeba a mír nemůže trvat navždy.

A netrvalo dlouho a hlásná trouba, tak dlouho nepoužívaná a zanesená ptačími hnízdy, se ozvala. Bylo to třiadvacet dnů po jeho desetiletém výročí. Neváhal ani na chvíli, popadnul svůj nablýskaný štít a obouruční meč a mezi prvními doběhnul k městské bráně. Opevnění na několika stranách zdí bylo trochu zchátralé. Podíval se na svoje spolubojovníky, kterým se břicha převalovaly přes pásek s mečem. Jiní nedokázali dopnout kroužkovanou košili a doběhli bez ní. V tu chvíli věděl, že to nebude jednoduchá bitva, a že v ní bude muset odevzdat všechno…

Pokud jste fanoušky deskových her, asi znáte krabici s názvem Osadníci z Katanu. Jednu z prvních her, která do České republiky přinesla mánii deskovek. Her, které nabízí společenskou zábavu pro více lidí u jednoho stolu. Recenzi na základní verzi Osadníků z Katanu jsme přinesli už před několika měsíci. Nabízí jednoduchou zábavu pro minimální počet tří hráčů. Při partii hodně záleží na štěstí, protože zisk surovin určují hody kostkou.

Klaus Teuber, autor Osadníků, připravil už v roce 1998 (tedy tři roky po vydání základní hry) rozšíření s názvem Města a rytíři. To mělo přinést náročnější hru pro fanoušky a zároveň snížit velký vliv náhody na výsledek.

Českého vydání se chopil pochopitelně distributor samotných Osadníků, tedy společnost Albi. Protože se však Osadníci vyskytují v českých domácnostech ve dvou variantách, je důležité připomenout, že nová plastová verze Měst a rytířů je hratelná pouze s novějším, také plastovým, vydáním Osadníků z Katanu. Dávejte si tedy dobrý pozor, abyste si plastové Města a rytíře nenakoupili ke svojí staré dřevěné verzi hry.

Krabice rozšíření rozměrově odpovídá základní hře, takže se vám budou vedle sebe na poličce pěkně vyjímat. Navíc se doplňují pěkně i co se barevného ladění týká. Na víku jsou vyobrazení titulní rytíři, kteří mají důležitou roli nejen v obraně celého Katanu, ale i v souboji jednotlivých vladařů o jeho trůn.

Uvnitř nenajdete žádné nové dílky, které by rozšířily devatenáctidílnou sadu ostrova Katan. Ten bude stále stejně velký a obehnaný modrým napěněným mořem. Jediné rozšíření hracího plánu, které v krabici objevíte, je nájezdová cesta barbarů. Tu vysvobodíte spolu s novými nápovědními kartičkami z jednoho kartonového archu.

Zbylé dva čtvercové archy jsou mnohem více barevné a představují nejrůznější budovy, jež si můžete jako vládci postavit ve svém panství. Pod nimi se ukrývají tři balíčky karet – jeden s novými surovinami, které doplní ty stávající. Nazývají se zde obchodním zbožím. Za ně budete stavět právě zmíněné domy. Druhý balíček je pak připravený jako náhrada stávajících akčních karet. Ty totiž v rozšířené verzi Osadníků nebudete potřebovat. Poslední pak jsou odměny pro Zachránce Katanu před nájezdy barbarských hord.

Při odkrývání tajů nové krabice však všechny budou nejvíce lákat plastové komponenty. Ty jsou opět v několika barvách odpovídajících odstínům jednotlivých hráčů. Jenže tentokrát nejde jen o bezejmenná plastová města. Naopak tentokrát dostanete přesně to, co slibuje název hry – rytíře! A to hned ve třech variantách s jedno-, dvoj- a trojzubou vlajkou. Ta odpovídá síle jednotky.

Ale u postaviček to všechno nekončí. Dostanete k nim také roztomilé přilbice, které budete opravdu figurkám nasazovat na hlavu. Kombinace se základní verzí hry slibují pak městská opevnění, do kterých si zasadíte svoje vystavěná města. Můžete je také za použití shora zásuvných věžiček modernizovat na metropoli.

Mezi figurkami pak jsou ještě dvě další, které jsou zcela jedinečné. První je krásná černá loď barbarů a druhou figurka obchodníka. Komponenty pak zakončují ještě dvě kostky – jedna červená a druhá s ikonkami.

Svět Katanu připravíte tak, jak jste zvyklí ze základní verze. Sestavíte si tedy šestiúhelníkovou zemi a obklopíte ji mořem. Do všech políček vysázíte žetony s čísly, které budou přinášet suroviny. Ze strany k ostrovu přiložíte cestu, po které se bude kolo za kolem přibližovat loď barbarů. Zatím je její místo na políčku nejvzdálenějším od Katanu. Každý ze soupeřů si vybere barvu, ve které dostane jedno město a vesnici. Ty rozmístí na mapě. Zbytek stejně barevných plastových komponent, tedy města, vesnice, silnice, ale i rytíře, věžičky a opevnění dostane do své zásoby mimo hrací plán.

Do připravených přihrádek opět rozdělíte všechny suroviny podle typů, do poslední pak vložíte karty pokroku. Ty nahrazují akční karty z původních Osadníků. Každý z hráčů dostane do vlastnictví také trojici barevných rámečků s pěti kartonovými čtverečky představujícími různé městské budovy. Zatím je jejich pozice obrázkem s počtem surovin nahoru. Když je postavíte (zaplatíte obchodním zbožím – peníze, papír a plátno), můžete je otočit stranou s červenými čísly kostek.

Základní principy doznaly jen kosmetických změn. Největší je ta, že z původního balení použijete jen jednu bílou kostku, ke které přidáte jednu červenou a jednu s barevnými ikonkami. Součet bílé a červené stále určuje, kde se konkrétní tah urodí nějaké suroviny. Ovšem kostka s obrázky přidává do partie nové události – zásadní pro hru jsou ikonky s lodí barbarů. V tomto kole se loď barbarů pohne o jedno políčko blíže Katanu.

Pokud padne budova v některé ze svých barevných variant, pak mohou hráči získat některou z karet pokroku. V rámečku odpovídajícím barvě hozené budovy však musí mít postavenou budovu s číslem, které padlo na červené kostce. Protože se budovy staví od nejnižší vzhůru, je tato pravděpodobnost zpočátku malá, zvlášť proto, že získávání surovin je nákladné.

Při těžbě totiž získáte buď jednu surovinu za vesnici, což může být vždy pouze základní surovina. Pokud však některé z vašich měst leží u hor, lesu nebo pastvin, dostanete jednu kartu odpovídající suroviny a k tomu jedno obchodní zboží (již zmiňované peníze, papír a plátno).

Partie Osadníků s rozšířením Města a rytíři vypadá zpočátku podobně. Všichni se snaží stavět vesnice, města a rozpínat se kvůli vítězným bodům. Těch je k výhře potřeba tentokrát celých třináct. Jenže jak se blíží barbaří nebezpečí, všichni začnou stavět rytíře. Barbary totiž odrážejí hráči společnou silou, a pokud se jim to nepodaří, jejich vpád uškodí nejvíc hráči, který nejméně přispěl k obraně společného ostrova.

Rytíři mají hned tři úrovně síly od obyčejných, přes silné až po mocné vojáky. Na hrací plán vstupují jako neaktivní a až pomocí helmic se z nich stávají bojové stroje, které potřebujete. Tedy alespoň do té doby, než provede nějakou akci, pak o helmici opět přijde a vy mu ji musíte znovu pracně (za cenu jednoho obilí) nasadit. Postavičky neslouží pouze k boji s barbary, ale hráči si jimi navzájem mohou i škodit a blokovat možnost rozvoje.

V průběhu partie můžete modernizovat svoje města nejen výstavbou budov mimo hrací plán, ale také přípravou opevnění a metropolí. Opevnění chrání před zlodějem a přičítá dvě karty v ruce v případě jeho útoku. Naopak metropolí přibývají body, protože přistavění věžičky se počítá za další dva body. Celkem má tedy pak město hodnotu čtyř bodů.

Rozšíření Města a rytíři přináší do partie Osadníků z Katanu spoustu novinek a zajímavých principů, které dále rozšiřují tuto rodinnou hru. Samozřejmě se s novými vymoženostmi nutně prodlouží herní doba až na dvě hodiny, což by mohlo někomu vadit.

Nám se z rozšíření nejvíce líbí rytíři. Přináší totiž do hry mnohem více interakce. Hráči se jejich stavěním mohou navzájem blokovat a vytlačovat z území. Partie tak není omezena pouze na stavění měst a rozpínání, ale do všeho lze také zahrnout strategii. I zde je klíčové rozmístění počátečního města a vesnice, protože od nich se odvíjí vaše příjmy.

Zvlášť obchodní zboží je třeba nabírat už od úvodních kol, jinak můžete ztratit. Karty pokroku jsou totiž často velice silné a pomáhají hráčům – aktivují rytíře, odstraňují silnice soupeřů, kradou karty, ale přináší i vítězné body. Karet je celkem pětadvacet druhů a 54 karet. Samotný zisk karet pokroku je řešen velice důvtipně za pomocí stavění budov. Díky tomu je všechno snadno sledovatelné.

Nové plastové dílky a jejich zpracování přispívá k opravdu vynikajícímu dojmu z celé hry. Vzhled hry v jejím průběhu totiž zaručeně zaujme každého zájemce. Obzvláště postavičky rytířů s helmicemi a bez a možnost nasouvání věžiček na města jsou elegantně vyřešena.

Je pochopitelné, že s nástupem nových pravidel se může snížit přístupnost Osadníků z Katanu pro menší děti. Zatímco původní hra obsahuje pouze několik jednoduchých principů, zde je každá z herních částí nějakým způsobem rozšířena. Děti mohou mít problémy všechno sledovat a udržovat přehled o tolika věcech naráz. Proto souhlasíme s doporučením na krabici, že s rozšířením Města a rytíři se přístupnost Osadníků zvedá o dva roky.

Rozšíření Města a rytíři přináší do oblíbené hry spoustu zajímavých a originálních novinek. Ty zaručují, že vás oblíbená hra bude i nadále bavit. Jen musíte počítat s výrazným prodloužením herní doby. Zároveň Osadníci rozšířením trochu ztrácí tu svoji elegantní jednoduchost, kterou imponují spoustě hráčů. Kromě obtížnosti a časové náročnosti však nelze tomuto dílku v podstatě nic vytknout a tak plní svůj účel na 110%.

AutorKlaus Teuber
IlustraceVolkan Baga, Tanja Donner, Jason Hawkins, Harald Lieske, Michael Menzel, Klaus Teuber, Franz Vohwinkel, Stephen Graham Walsh
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Albi, Asmodee, Brädspel.se, Brain Games, Broadway Toys LTD, Catan Studio, danspil, Devir, Filosofia Éditions, Galakta, Giochi Uniti, GP Games, HaKubia, Hobby World, Igroljub, Ísöld ehf., Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Laser plus, Lautapelit.fi, Mayfair Games, Piatnik, Smart Ltd, Spilbræt.dk, SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd., Tilsit, TRY SOFT, Vennerød Forlag AS
Rok vydání1998
Počet hráčů3 - 4
Herní doba150
(47 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Medieval, Negotiation
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Memory, Modular Board, Network and Route Building, Trading
RozšířeníCatan Scenario: Malta, Catan Scenarios: #WeStayHome, Catan: Cities & Knights – 5-6 Player Extension, Catan: Cities & Knights – Legend of the Conquerors, Catan: Playmat Atoll, CATAN: Treasures, Dragons & Adventurers, Der Hafenmeister, Hexen, Zauberer & Drachen (fan expansion for Catan: Cities and Knights), Kirche, Glaube & Reformation (fan expansion for Catan: Cities and Knights), Die Pioniere (fan expansion for The Settlers of Catan), The Siege (fan expansion for Catan), CATAN
RodinaGame: Catan
Alternativní názvyCatan telepesei: Lovagok és Városok, Catan: Borgir og riddarar, Catan: Byer & Riddere, Catan: Cidades e Cavaleiros, Catan: Città e Cavalieri, Catan: Ciudades y Caballeros, Catan: Gradovi i Vitezovi, Catan: Kaupungit ja Ritarit, Catan: Lovagok és városok, Catan: Mesta in Vitezi, Catan: Miasta i Rycerze, Catan: Miestai ir riteriai, Catan: Städer och riddare, Catan: Städte & Ritter, Catan: Steden & Ridders, CATAN: Villes & Chevaliers, Catan: Πόλεις & Ιππότες, Catan: Города и рыцари, The Cities and Knights of Catan, I Coloni di Catani: Città e Cavalieri, Colonistii din Catan: Orase si Cavaleri, Los Colonos de Catán: Ciudades y Caballeros, Les Colons de Catane: Villes et Chevaliers, Katanas ieceļotāji: Pilsētas un bruņiniek, Katani asustajad: Linnad ja rüütlid, Katano salos naujakuriai: Miestai ir riteriai, De Kolonisten van Catan: Steden & Ridders, Miasta i Rycerze z Catanu, Naseljenci otoka Catan: Mesta in vitezi, Osadníci z Katanu: rozšíření Města a rytíři, Osadnicy z Catanu: Miasta i Rycerze, Settlers fra Catan: Byer & Riddere, The Settlers fra Catan: Byer og Riddere, Settlers från Catan: Städer och Riddare, Settlers of Catan: Cities & Knights, The Settlers of Catan: Cities & Knights, The Settlers of Catan: Cities and Knights, Die Siedler von Catan: Städte & Ritter, Οι Άποικοι του Κατάν: Πόλεις και Ιππότες, Οι πόλεις του Κατάν, Колонизаторы: Города и Рыцари, Колонизаторы. Города и рыцари, המתיישבים של קטאן: ערים ואבירים, カタンの開拓者たち 都市と騎士版, 卡坦:城市與騎士, 卡坦島騎士擴充, 卡坦島騎士擴充, 카탄 확장: 도시와 기사, 카탄의 개척자: 도시와 기사

+ přidává strategii
+ figurky rytířů
+ nasazovací helmy a věžičky