Recenze: Osadníci z Katanu v novém kabátě

Když v roce 1995 poprvé spatřila světlo světa moderní desková hra Osadníci z Katanu, určitě její autor Klaus Teuber ani ve svých nejdivočejších snech neočekával tak obrovský úspěch. Hra se stala klasikou, kterou všichni zbožňují, o čemž zajisté svědčí jejich pět rozšíření (vydáno v češtině). V České republice v roce 2004 vyhrála prestižní soutěž Hra roku, a tak i na našem trhu potvrdila svoje místo mezi stálicemi deskových her a patří mezi nejčastěji zmiňované hry společně s kartičkovým Carcassonne.

K dnešnímu dni vyšlo již 10 vydání. To poslední se dočkalo lehčího přepracování, o němž se zmiňuji na konci recenze. V krabici s již tradiční grafikou zapadajícího slunce nad vesnicí najdete klasicky čtyři sady hráčských komponent v různých barvách. Jedná se o miniatury vesnice, města a cesty.

Hrací plán tvoří devatenáct šestihranných dílů, které hře zajišťují variabilitu. Jedná se o části, na kterých jsou zobrazeny různé typy krajiny: les, pastvina, pole, pahorkatina a poušť. Navíc oproti jiným verzím obsahuje i rám s přístavy, který ohraničuje celou hrací plochu.

Dalšími částmi jsou karty surovin, kterých je 95 (devatenáct kusů od každé z pěti surovin) a k tomu se v balíčku navíc nachází dalších 25 akčních karet. Pro snadnou orientaci v obchodu se získaným zbožím jsou pro hráče připraveny nápovědové karty. Usnadnění hry je poselstvím plastových přihrádek, do nichž si před každou hrou rozdělíte jednotlivé kartičky.

Na začátku na prázdný stůl rozložíte všech devatenáct šestihranů tak, že vytvoříte prostřední řadu o pěti, pak přiložíte z každé strany čtveřici a navážete ještě dvěmi trojicemi. Pro první hry je připraveno doporučené rozestavení, které skýtá všem hráčům stejné šance, později budete dílky rozdělovat náhodně. Vše pak pěkně uložíte do rámu z dílků představujících moře.

Nyní přichází druhá fáze přípravy a tou je rozestavení žetonů s čísly. Na svojí rubové straně mají uvedena písmena abecedy, podle kterých je postupně pokládáte na šestihranné herní dílky plánu spirálovitě od venkovního okraje směrem dovnitř. Při pokládání vynechte dílek s pouští. Tím vznikne rovnoměrné rozmístění číslic po celém hracím plánu. Na závěr pak do zbylého pole s písečnou neúrodnou zemí postavíte figurku zlodějů.

Každý hráč si zvolí barvu, od níž dostane čtyři města, pět vesnic a dvanáct silnic. Kartičky surovin se roztřídí do hromádek, akční karty zamícháte a položíte tak, aby nebyly vidět jejich hodnoty. Nyní je vše připraveno, aby partie začala.

Nejdříve je třeba vybudovat výchozí rozestavení, takže se hráči střídají v položení svých základen – dvou vesnic na libovolnou spojnici dílků a k nim naváže dvě základní silnice. Právě na těchto spojnicích dílků se bude odehrávat veškerý souboj o vliv nad územím.

Tah každého z účastníků partie sestává z několika činností. Nejdříve hodí oběma kostkami a určí dílek, který v tomto kole poskytne všem vesnicím či městům v sousedství suroviny. V tuto chvíli si všichni hráči, jejichž stavba sousedí s dílkem, doberou konkrétní typ stavebního materiálu (za každou vesnici jednu kartičku, za každé město dvě).

Následně může hráč vyzvat kteréhokoliv ze svých soupeřů k obchodu a poprosit jej o výměnu některé ze surovin. Samozřejmě partner musí s obchodem souhlasit. Může také vyměnit nevýhodným kurzem 4:1 jakékoliv čtyři karty stejné suroviny za jednu libovolnou. V případě, že hráč vlastní město postavené v přístavu, může některou surovinu směňovat v lepším poměru.

Poslední fáze tahu se týká stavění a je omezena pouze množstvím surovin, které drží hráč v ruce. Můžete postavit novou vesnici (navazující na postavené silnice), propojující silnici, nebo zmodernizovat již existující vesnici na město, a tím si z něj zvýšit výnosy. Za patřičný obnos surovin si můžete také koupit akční kartu, která vám může přinést výhody, nebo dokonce vítězné body.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z účastníků získá deset bodů. Vesnice je za jeden a město za dva body, takže stačí pouze vhodně stavět. Ovšem k tomu je zapotřebí velké množství surovin, ke kterému potřebujete hodně vesnic a měst, takže je to takový klasický začarovaný kruh. K vítězství vede cesta skrze kombinaci obchodu a správné volby průsečíků pro postavení měst.

Cesta k vítězství může být různá. Jak jsme již výše naznačili, můžete vyhrát prostou stavbou vesnic a měst. Obvykle ale o vítězi rozhodují skryté karty, které si během hry můžete koupit a získat tak body ze staveb, kterými vylepšíte svá města. Další možností je pomocí karet rytířů získat speciální kartu největší vojsko, která vám okamžitě vynese dva body. Anebo pokud rádi stavíte, tak můžete bojovat o nejdelší obchodní cestu, která ovšem nesmí být přerušena soupeřem.

Celý průběh hry velmi ovlivňuje hození čísla sedm, které aktivuje postavičky zlodějů na hracím plánu. Hráč, který sedmičku hodil, má nyní možnost pohnout figurkou trojice lapků na libovolný dílek hracího plánu a ukrást soupeři, který tam má postavené město jednu kartičku z ruky. Zároveň však všichni, kdo drží v ruce více než sedm karet musí polovinu těchto surovin odevzdat zpět do banku. Právě tento fakt může být často rozhodující, zvlášť v pokročilých fázích hry.

Prvek, který je prostoupen celou hrou, je náhoda, která je dána házením kostkou. Samozřejmě ji můžete ve hře trochu potlačit tím, že budete zabírat dílky, na kterých jsou čísla, jež padají častěji než jiná. Bohužel však budete potřebovat i suroviny, na kterých jsou čísla, která padají méně často, proto buď budete muset riskovat, nebo hodně dobře obchodovat.

Z využití kostky vyplývá, že o variabilitu hry nemusíte mít strach. Navíc o tu největší obměnu každé partie se postará náhodné rozložením dílků na hrací ploše. Svět bude vypadat vždy jinak a už počáteční rozestavení vesnic budou jiná a ovlivní vše další.

Jelikož se jedná o obchodní hru, nechybí mezi hráči komunikace. Hráči si mezi sebou mohou směňovat zboží. Záleží pak pouze na jejich obchodních dovednostech, jak výměna karet surovin proběhne, protože pro obchodování neexistují žádná pravidla a kurzy se tak mohou lišit podle požadavků hráčů a pokud se shodnou, není problém vyměnit třeba tři obilí za jeden kámen a všichni jsou spokojeni. V průběhu partie se žádný účastník nenudí, protože každý tah se týká všech soupeřů a to nejen ve fázi hodu kostkou, ale i později v případě výměny surovin.

Aby nechyběla i další komunikace a interakce mezi hráči, existují karty pokroku. Lze jimi ovlivnit výsledky soupeře, a například kartou monopol získat od spoluhráčů všechny karty jedné suroviny.

Osadníci z Katanu se dočkali přepracovaného vydání, které lze nyní koupit na českém trhu. Předchozí vydání v sobě skrývalo dřevěné komponenty cest, vesnic i měst a mělo lehce odlišnou grafiku. Nový kabát přinesl hlavní změnu právě v herních komponentách, u nichž bylo dřevo nahrazeno umělou hmotou.

Modely vesnice i měst jsou u nové verze velmi povedené a získaly na detailech. Stejně tak prošlapané cestičky, přes něž by měl kvést obchod, a které se vinou hracím plánem, působí zajímavým dojmem oproti rovným dřívkům. Volba materiálu samozřejmě závisí na vkusu každého z hráčů, protože někdo dá přednost jednoduchému provedení z přírodního materiálu, jiný zase ocení propracovanost modelů z plastu. Ovšem dnes již je na trhu k dostání v podstatě jen nová plastová verze a dřevěnou pořídíte maximálně v nějakých výprodejích nebo aukcích.

Grafická podoba se zároveň lehce změnila i na kartách hracího plánu, ale nejedná se o výrazné změny. V předchozích verzích bylo moře zpracováno stejně jako hrací plán pomocí šestihranných dílků, kterých však díky tomu bylo třeba více.

Oproti tomu v poslední verzi je moře sestaveno z dílků, které do sebe zapadají jako puzzle a je jich pouze šest. Kartičky na lícní straně prodělaly podobnou lehkou grafickou změnu stejně jako hrací plocha. Rub je naprosto totožný ve všech verzích, takže jsou v balíčku k nerozeznání od původních.

Kvalitní provedení jistě přežije i častější hraní. O kvalitě dřevěných komponent z přechozích vydání nemusíme pochybovat. Ale co na to nové plastové? Naštěstí je provedeno opravdu dobře, z modelů nevyčnívá žádná část, která by se mohla snadno ulomit. Jen ten zvuk dřeva při balení hry je pro mé uši líbivější než rachot umělohmotných modelů, který lze připodobnit k balení stavebnic typu Lego nebo Cheva.

Osadníci z Katanu jsou vhodnou startovací hrou pro začátečníky, kteří by rádi vstoupili do světa deskových her. Obsahuje jednoduché principy, které nemají problém pochopit i mladší děti. Věková hranice stanovená na 10 let je opodstatněná hlavně kvůli směně zboží a taktice, kterou je nutné hrát, aby člověk vyhrál. Mladší dítě prostě nebude schopné samo takticky stavět domečky na takových místech, aby mu chodily všechny suroviny.

Hra je určena pro pevně daný počet 3 – 4 hráčů. Toto omezení bylo pro mnohé hráče dost limitující, čehož si byl zajisté vědom i autor hry a tak zanedlouho vydal rozšíření pro 5 – 6 hráčů.

Osadníci z Katanu jsou určitě povedenou rodinnou hrou, která staví především na svojí obrovské přístupnosti a důrazu na interakci. Jednoduchá grafika, pokaždé jiný zážitek a velký vliv náhody jsou hlavními lákadly pro příležitostné hráče, ti náročnější v ní však nenaleznou tolik výzev, kolik by chtěli. Tedy alespoň v samotné hře bez rozšíření. Přesto nikdo nezmění nic na faktu, že se jedná o hru, která tu byla první a odstartovala fenomén moderních deskových her a na takovou se prostě nezapomíná.

AutorKlaus Teuber
IlustraceVolkan Baga, Tanja Donner, Pete Fenlon, Jason Hawkins, Michaela Kienle, Andreas Klober, Harald Lieske, Michael Menzel, Marion Pott, Andreas Resch, Matt Schwabel, Franz Vohwinkel, Stephen Graham Walsh
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Albi, Asmodee, Astrel Games, BGA Plus, Brain Games, Broadway Toys LTD, Capcom Co., Ltd., Catan Studio, Competo / Marektoy, danspil, Descartes Editeur, Devir, Dexy Co, Enigma (Bergsala Enigma), Eurogames, Filosofia Éditions, Galakta, Giochi Uniti, GP Games, Grow Jogos e Brinquedos, HaKubia, Hanayama, Hobby World, Ideal Board Games, Igroljub, IntelliGames.BG, Ísöld ehf., Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, L&M Games, Laser plus, Lautapelit.fi, Logojogos, Mayfair Games, MIPL, NeoTroy Games, Ninive Games, Paper Iyagi, Piatnik, Smart Ltd, Spilbræt.dk, Stupor Mundi, SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd., Tilsit, Top Toys, TRY SOFT, Vennerød Forlag AS
Rok vydání1995
Počet hráčů3 - 4
(342 voters)
KategorieEconomic, Negotiation
MechanismyChaining, Dice Rolling, Hexagon Grid, Income, Modular Board, Negotiation, Network and Route Building, Race, Random Production, Trading, Variable Set-up
Rozšíření20 Jahre Darmstadt Spielt, Brettspiel Adventskalender 2015, Catan Austria / Wien meets Catan, Catan Geographies: Austria, Catan Geographies: Bayern Edition, Catan Geographies: Corsica, Catan Geographies: Georgia, Catan Geographies: Kennessee, Catan Geographies: Mallorca, Catan Geographies: North Rhine – Westphalia, Catan Geographies: Rickshaw Run, Catan Geographies: Settlers of Hesse, Catan Geographies: The Carolinas, Catan Länderszenarien: Polen, Catan Rhein-Main-Neckar, Catan Scenario: Crop Trust, Catan Scenario: Durango, Catan Scenario: Fenni's Shearing Season, Catan Scenario: Malta, Catan Scenarios: Easter Bunny, Catan Scenarios: #WeStayHome, Catan Scenarios: Big Game Big Honor, Catan Scenarios: Catanimals, Catan Scenarios: Frenemies, Catan Scenarios: Global Warming, Catan Scenarios: Helpers of Catan, Catan Scenarios: Oil Springs, Catan: 5-6 Player Extension, Catan: 999 Games 25 jaar Expansion, Catan: Catakatoa, Catan: Catan Day 2015 Exclusive Expansion, CATAN: Cities & Knights, Catan: Cities & Knights – 5-6 Player Extension, Catan: Cities & Knights – Legend of the Conquerors, Catan: Delmarva, Catan: Die Stoffräuber, Catan: Event Cards, Catan: Explorers & Pirates, Catan: Explorers & Pirates – 5-6 Player Extension, CATAN: Hawai'i Scenario, Catan: High Priests of the Inkas, Catan: Indiana & Ohio, Catan: New England, Catan: New York, Catan: Penn-Jersey, Catan: Playmat Atoll, Catan: Playmat Desert, Catan: Playmat Gold, Catan: Playmat Island, CATAN: Seafarers, Catan: Seafarers – 5-6 Player Extension, Catan: Seafarers Scenario – Legend of the Sea Robbers, Catan: Seefahrer – 20 Jahre Jubiläums-Edition, CATAN: Soccer Fever Scenario, Catan: Szenario Der Kölner Dom, CATAN: The Helpers, CATAN: The Helpers – Leader of the Flock, CATAN: Traders & Barbarians, Catan: Traders & Barbarians – 5-6 Player Extension, CATAN: Treasures, Dragons & Adventurers, Der Hafenmeister, Heroes & Capitols (fan expansion for Settlers of Catan), Hexen, Zauberer & Drachen (fan expansion for Catan: Cities and Knights), Katani pankur, Kirche, Glaube & Reformation (fan expansion for Catan: Cities and Knights), De Kolonisten van Catan: De Diamanten, De Kolonisten van Catan: De drie Handelsteden van Noord-Nederland, De Kolonisten van Catan: De Koloniën, De Kolonisten van Catan: De Specialisten, De Kolonisten van Catan: De Wereldwonderen, De Kolonisten van Catan: De Woestijnruiters, De Kolonisten van Catan: Het Grote Kanaal, Mayfair Game Variants & Mini-Expansions Set #1, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #17, Die Pioniere (fan expansion for The Settlers of Catan), Saggsen-Gadan: De säggs'schn Siedler / Catan-OFFENSIVE in Chemnitz, Settlers of Catan Scenario: The Jungle, Settlers of Catan Scenario: The Volcano, The Settlers of Catan: The Fishermen of Catan, The Settlers of Catan: The Great River, Settlers of New Catan (and extra modules), Die Siedler von Catan: Atlantis – Szenarien & Varianten, Die Siedler von Catan: Das Buch zum Spielen, Die Siedler von Catan: Der Schokoladenmarkt, Die Siedler von Catan: Die große Karawane, Die Siedler von Catan: Hispania Edition, Die Siedler von Catan: Historische Szenarien, Die Siedler von Catan: Historische Szenarien II, Die Siedler von Catan: Hochzeitsturm, Die Siedler von Catan: Renaissance in der Steiermark & Burgbau auf Chaffenberch, Die Siedler von Catan: Rincewind und der Tourist / Die Gilden von Ankh-Morpork, Die Siedler von Catan: Thüringen Edition, Die Siedler von Luxemburg, The Siege (fan expansion for Catan), World Wonders (fan expansion for Catan)
RodinaAnimals: Sheep, Components: Hexagonal Tiles, Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Steam, Game: Catan, Islands: Fictional, Misc: Watch It Played How To Videos, Promotional: Promo Board Games, Theme: Colonial
Alternativní názvyCatan, Catan (Колонизаторы), Catan telepesei, Catan: Das Spiel, Catan: Die Bordspel, Catan: El Juego, Catan: Gra planszowa, Catan: Il Gioco, Catan: Landnemarnir, Catan: O Jogo, Catan: Osnovna igra, Catan: Základní hra, Catane, Catanin Uudisasukkaat, I Coloni di Catan, I Coloni di Katan, Coloniștii din Catan, Colonizadores de Catan, Los Colonos de Catán, Les Colons de Catane, Les Colons de Katane, Os Descobridores de Catan, Los Descubridores de Catán, Els Colons de Catan, Katan, Katan no Kaitakusya, Katanas ieceïotâji, Katanas Ieceļotāji, Katani Asustajad, Katano salos naujakuriai, Katano Salos Naujakuriai, De Kolonisten van Catan, Naseljenci otoka Catan, Naseljenici ostrva Katan, Naseljenici ostrva Katan / Насељеници острва Катан, Naseljenici Otoka Catan, Die Ontdekkers van Catan, Osadníci z Katanu, Osadnicy z Catanu, The Settlers, Settlers fra Catan, The Settlers fra Catan, Settlers från Catan, The Settlers från Catan, The Settlers of Catan, Die Siedler von Catan, Οι Άποικοι του Κατάν, Заселниците на Катан, Колонизаторы, המתיישבים של קטאן, นักบุกเบิกแห่ง Catan, カタンの開拓者, カタンの開拓者たち, カタンの開拓者たち スタンダード版, 卡坦 : 基礎, 卡坦岛, 卡坦島, 카탄, 카탄: 보드게임의 제왕, 카탄의 개척자

+ hra, která to všechno začala
+ jednoduchá pravidla
+ variabilní hrací plán