Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Panovník – ten, kdo zná pravou moc

panovnik-01

Nestačí jen vzít do ruky žezlo a stát se tím nejlepším panovníkem v dějinách. Pro slávu musíte něco udělat a všechno to začíná u moci. Jenže tu si nejdříve musíte zasloužit a k tomu potřebuje člověk mít nadání. Vyjednávání, úsměvy i bodání do zad. Kdo by to neznal?

Do jednoho takového začarovaného kruhu o nadvládu se dostaneme, pokud otevřeme krabici s názvem Panovník. Autorem této deskové hry je Jurij Žuravljov a původně vyšla pod hlavičkou firmy Hobby World (World of Tanks) s ilustracemi řady autorů pod názvem Viceroy. Do češtiny ji přeložil Karel Vlasák a hra vyšla v distribuci firmy MindOK.

Na víku střední čtvercové krabice najdeme panovníka, kterým bychom se jednou chtěli stát. Na začátku si ale musíme rozebrat herní komponenty a do jeho pozice se dopracovat. Uvnitř jsou nejen čtyři zástěny k ukrytí mocenských úmyslů, ale především archy s řadou kartonových žetonů. Většina z nich je kulatá a podle barvy a obsahu je můžeme rozdělit na body moci, žetony magie, vědy, obrany a útoku (vždy ve dvojicích na protějších stranách) a také nějaké ty bonusové žetony.

panovnik-09

Tím hlavním nakonec ale zůstanou karty – dva tucty zákonů s větším množstvím textu a pak 64 karet postav. Tady má každá nejen portrét a jméno, ale především patří do nějaké barvy a zobrazuje podmínky zahrání (co je třeba zaplatit) a co za to její majitel dostane.

Na začátku partie hráči vytvoří střed partie z čtveřice dražebních karet, které představují pro hráče takové vodítko. Každá má svoji barvu. Jednotliví soupeři si rozeberou zástěny a za ně ukryjí po dvou drahokamech (žetonech) od každé barvy, ale dva z nich náhodně vrátí. Tím se vytvoří počáteční jmění každého účastníka v hodnotě šesti cenných kamenů. Podobně to udělají s kartami postav – dostanou dvě, ale mohou si ponechat pouze jednu. Tuto postavu položí před sebe a získá za to okamžitě odměnu ze spodního řádku. Startovní majetek hráče bude kompletní, když získá ještě tři náhodné karty zákonů.

Potom už zbývá připravit postavy. Hráči z nich vytvoří dva balíčky – jeden hlavní a druhý záložní. Z toho prvního pak odkryjí postavy pod jednotlivé karty dražeb. Zbytek karet vytvoří zásobu, stejně jako veškeré žetony. Jen počet drahokamů je ve hře omezen a to podle množství účastníků v partii.

panovnik-08

Celá partie trvá rovných dvanáct kol, které odměřuje také zásoba velkého balíčku postav. Každé z nich má pouze dvě fáze, které se neustále střídají. Tou první je aukce, ve které se hráči utkají o jednu z karet postav v nabídce ve středu stolu. K tomu potřebují žetony drahokamů a to v barvě odpovídající sloupečku, ve kterém jimi žádaná karta leží.

Hráči ale nikomu svoje úmysly dopředu nesdělují. Místo toho jednoduše natáhnou dlaň sevřenou v pěst a odhalí svoji nabídku až společně. Uvnitř se může ukrývat drahokam v jedné ze čtyř barev, ale také tam nemusí být nic. Takový hráč pasuje a dostane za odměnu nějaké drahokamy do příštího kola.

Nás ale zajímají ti ostatní, kteří něco nabídli. Kartu ale získá pouze ten hráč, který nemá v souboji o kartu žádného soupeře. Pokud tedy někdo zvolil barvu, kterou nikdo jiný nevybral, získává okamžitě postavu a vezme si ji do ruky. Všichni ostatní pokračují druhým kolem aukce, kde mohou opět nabídnout libovolný drahokam. Tak jsou odehrána celkem tři kola aukce, ale hráči musí zaplatit i ty drahokamy, které jim ve skutečnosti nic nepřinesly.

panovnik-15

Nyní je na čase vybrat vyložit karty z ruky do pyramidy moci. Ta může mít libovolně širokou základnu a karty ji rozšiřují směrem vzhůru tak, že každá karta musí stát na ramenou dvěma postavám v nižší úrovni. Vyložení takové karty ale něco stojí a náklady se zvyšují s patrem, do kterého hráč postavu vykládá. Cena je natištěna přímo na kartě a odpovídá barevným puntíkům v levé části také pěkně odspoda nahoru. Každé vyšší patro ale vyžaduje platbu i za všechny nižší, takže při vyložení do čtvrté úrovně budou hráči platit už čtyři drahokamy.

Karty mají obvykle efekt, který se aktivuje ihned po zahrání a přinese jim nové suroviny, vítězné body, karty, ale také konečně akční žetony. Ty do hry přidávají další možnosti a zvyšují příjem, přináší body na konci partie, mít první slovo při výběru postav (útok, symbol meče) nebo se bránit před útoky soupeřů na konci hry (obrana, symbol štítu).

Jakmile se odehraje kolo s nabídkou posledních karet postav, partie končí a hráči si musí sečíst svoje body. Ty získávají nejen za žetony moci, magii či karty, které nasbírali v průběhu partie, ale také za kompletní stejnobarevné kruhy ve své pyramidě. Tady přichází ke slovu barevné rohy karet, které je třeba vykládat důmyslně. Nakonec jsou odečteny každému z hráčů body za žetony útoku, které ale vlastní jeho soupeři. Jediným způsobem, jak si svoje body uchránit, je mít dostatečný počet žetonů obrany. Po odečtení této penalizace se stává vítězem hráč, který nastřádal nejvíce moci.

panovnik-13

Panovník je výbornou karetní hrou, ve které záleží na vaší správné taktice. Ale už samotná první fáze aukce je velmi napínavá. Právě ta je ale současně také velice náhodná, protože nemáte šanci ovlivnit, jaké barvy drahokamů si do ruky vezmou soupeři. Může se tak stát, že přijdete zbytečně hned o několik cenných kamenů a třeba nezískáte ani žádnou kartu. Proto je občas dobré vědět, kdy se raději vzdát včas než zkoušet bojovat zbytečně prohranou bitvu. Když už mluvíme o štěstí, leccos mohou rozhodnout také karty zákonů rozdané na začátku, protože některé jsou silnější než jiné. A mohou tak potenciálně rozhodnout celou partii.

Tyhle slepé aukce mají svoje fanoušky i odpůrce. Podle nás ale odpovídají přesně kategorii, do které by se Panovník rád zařadil. Ten si určitě nedělá ambice být nějakým nekompromisním festivalem přemýšlení, ale raději jde po stopách zábavy a směřuje se na méně náročné publikum.

Jakmile hráči mají svoje karty v ruce, nastává čas na akci, která je zcela v rukou samotných adeptů na mocnáře. Vykládání karet s sebou přináší náklady, ale také důležité zisky. Karty mají jiné efekty pro každé patro pyramidy, současně ale musí hráči brát zřetel také na barevné rohy a snažit se umístit kartu co nejlépe. Tady je hra zase opravdu náročná, ale výhodou je, že vždy máte čas si vše promyslet během tahu ostatních hráčů. Ale i druhá fáze kola je zábavná a hráčům dá pořádně zabrat.

panovnik-18

Pokud je ve hře nějaká shoda, rozhoduje ji pořadové číslo na kartách. To je svým způsobem spravedlivé, ačkoliv to opět nejde zase tolik ovlivnit. To bude důležité především v partiích většího počtu hráčů, ale hra velmi dobře funguje i ve dvou. Díky velké nabídce karet i aukci jsou partie výtečně znovuhratelné a trvají kolem jedné hodiny.

Do hry významně zasahují také karty zákonů, které hráčům umožňují nějaká okamžitá řešení. I tyto karty je ale možné přidávat do pyramidy a to zdarma! Tím je možné si chytře doplnit barevné kruhy, pro které jinak nemáte karty nebo dostatek surovin k jejich vyložení. K bodům je dostatek cest a záleží pouze na hráčích, které z nich využijí více a které méně. Hra v soupeřích vzbuzuje pocit, že by chtěli zahrát všechny karty na všechna místa, ale nakonec je to vždy pouze jedno, které si musí vybrat.

Zpracování je dalším prvkem, který se na této hře podařil. Krásné ilustrace, pevné žetony i jasná pravidla. Všechno do sebe zapadá a funguje. Navíc je dobře, že zástěny nejsou jen prázdnou nevyužitou plochou, ale nabízí přehled a nápovědu k symbolům odměn. Připravte si ale pořádně veliký stůl, protože jednotlivé pyramidy umí narůst pořádně do šířky.

panovnik-19

Pokud bychom si tedy měli vybrat jediný opravdový nedostatek, tak je to téma a atmosféra. V podstatě se jedná pouze o skládání karet do pyramidy. Nemá to žádný vyšší smysl a prostě tu jde zase jen o ty proklaté vítězné body.

Panovník je elegantní karetní hra, která vás nejspíš překvapí. Vlastně se pohybuje tak nějak mimo hlavní zájem hráčů a my teď zjistili, že je to škoda. U nás se stala snadno hitem a hráči bez rozdílu zkušeností se k ní rádi stále vraceli. Je dobře, že se jen tak neomrzí a umí pobavit všechny cílové skupiny. Panovník tentokrát vládne pevnou rukou na všech frontách.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorYuri Zhuravljov
IlustraceDmitry Burmak, Sergey Dulin, Roman Gunyavy, Pavel Guzenko, Anna Ignatieva, Ilya Komarov, Anton Kvasovarov, Kate Maximovich, Dmitry Prosvirnin, Pavel Romanov, Igor Savchenko, Leopard Snow, Ruslan Svobodin, Uildrim
VydavatelHobby World, Dexker Games, Funforge, Games Factory Publishing, Giochix.it, Heidelberger Spieleverlag, Mayday Games, MINDOK, Zacatrus
Rok vydání2014
Počet hráčů1 - 4
Herní doba60
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(17 voters)
KategorieBluffing, Card Game, City Building, Civilization, Fantasy, Negotiation
MechanismyAuction: Sealed Bid, Hand Management, Memory, Open Drafting, Set Collection, Tile Placement
RozšířeníViceroy: Balance of power Promo Card, Viceroy: Promo Cards, Viceroy: Times of Darkness, Viceroy: Times of Darkness Promo Cards
RodinaCrowdfunding: Giochistarter, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Wspieram, Digital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Berserk (Hobby World)
Alternativní názvyNamiestnik, Panovník, Virrey, Наместник, 總督

Více o hře.

Recenze: Panovník – ten, kdo zná pravou moc
Panovník se díky svým některým zajímavým mechanismům zařadil k našim oblíbeným hrám, pokud máme chuť pouze na mírně náročnou hru. V budování pyramidy z postav se snoubí náhoda v rozdávání karet a přetahování se o ně v aukci s vykládáním postav do pyramidy v co nejefektivnějších kombinacích. Hra je zábavná, umí být pokaždé jiná a nechá hráče samotné rozhodnout, jak by rádi získávali body. Cest je dost. Navíc to všechno vypadá moc pěkně, takže je trochu škoda, že téma je tu jen pro ozdobu a atmosféra chybí. Jenže i přes tyto nedostatky je Panovník rozhodně výbornou hrou, která stojí za vyzkoušení.
Klady:

+ unikátní aukce
+ neustálý nedostatek zdrojů
+ parádní grafika
+ výborné ve dvou, třech i čtyřech
+ mnoho cest k zisku bodů
+ mnoho použití pro karty
+ máte co dělat i v tahu druhých
Zápory:

- náhodně rozdané karty zákonů mohou rozhodnout celou partii
- chybí atmosféra a téma je nadbytečné
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Jízdenky, prosím! Vlak duchů – transport pro příšerky