Recenze: Tesla vs Edison War of Currents – souboj století

tesla-vs-edison-24

Souboj dvou nejúžasnějších mozků 19. století je tu a s nimi nastává válka proudů. Bude se na konci vítězoslavně vlnit střídavý nebo budeme muset všichni stát vzpřímeně na poctu stejnosměrnému? My už víme, jak tahle rovnice dopadne. A přesto se může historie změnit.

Jak víme, historie je plná souboje dvou technologií, z nichž pouze jedna může setrvat (zdravíme Betamax nebo HD-DVD). Jaké to je si můžeme vyzkoušet v deskové hře Tesla vs Edison: War of Currents, kterou vymyslel a vytvořil Dirk Knemeyer. Jeho jméno si můžete pamatovat z vynikající hry The New Science. A ve vědě budeme pokračovat i tentokrát s vydavatelskou firmou Artana a také s distribuční společností Esdevium Games.

Krabice má čtvercové rozměry, ale není přehnaně vysoká. Na jejím víku najdeme portréty obou znesvářených vědců a několika dalších, kteří je budou dějem provázet. Oba drží v ruce žárovku, ale my víko odložíme stranou a najdeme v krabici velký herní plán. Jeho horní část se dá rozdělit na čtyři části, které do hry budou zahrnované podle počtu protivníků. Mapa je plná měst pospojovaných čárami.

tesla-vs-edison-06

To dolní polovina je zase plná stupnic. Jedna sleduje slávu společností, druhá obou technologií, jsou tu ale i stupnice pro trh akcií, úrovně samotných technologií a samozřejmě také pořadí hráčů nebo zisk společností. Vše přehledně rozmístěné a barevně odlišené. Mapa ale není jediné, co na hráče čeká – jsou tu papírové bankovky pěti hodnot, stovka dřevěných kostiček v různých barvách (po dvaceti) a pak karty. Bavíme se o kartách pokroku (vynálezci a jiné osobnosti), a také o kartách akcií. Každá postava má na kartě natištěný svůj vliv ve čtyřech oblastech – vynalézání, výroba, finance a propaganda. Tato schopnost je udávaná v číselných hodnotách.

Na začátku partie hráči zjistí, na jak velkém úseku plánu budou hrát, podle svého počtu. Potom rozmístí na plán jedno počítadlo tahu a další na ukazatel slávy obou technologií elektřiny.  Poté podle předepsaných pravidel připraví balíčky propagandy rozdělením na karty pro jednotlivé fáze hry. Počty všech karet pro jednu partii jsou omezené.

V nabídce bude rozložených pět karet společností, ze kterých si hráči postupně vyberou. Každý si podle své zvolené společnosti vezme odpovídající kartu vynálezce, certifikát podílů a také kostičky v této barvě. S nimi pak bude hned něco provádět. Musí je rozmístit na stupnice výdělku, pořadí a na startovní políčka stupnicí technologií.

tesla-vs-edison-08

Ještě než ale začne samotné kolo, dojde řada ještě na jednu aukci (stejně jako v těch nadcházejících dvou – hra má dohromady tři kola). Hráči společně odhalí nabídku vědců, které by mohli přidat do svého týmu a postupně se o ně perou s pomocí svých financí. Postupně tak soupeři o jednotlivé vědátory do té doby, než má každý svého. V pozdějších kolech do jejich firmy nepřinesou pouze svoje vědomosti, ale také náhodně rozdanou kartu podílu v jedné ze společností.

Pokaždé hráči postupně využijí služeb všech svých vědců. Mohou je totiž jedenkrát za kolo aktivovat a otočit na znamení, že už byli využiti. S jejich pomocí tak mohou v první řadě rozšiřovat svůj vliv na mapě tak, že si budou nárokovat některý z projektů. Zasíťování každého města něco stojí a také má nějaké požadavky na úroveň technologie.

Náklady poznají hráči podle siluety u puntíku města (čtyři, osm nebo dvanáct tisíc dolarů), ale zvyšují se také o vzdálenost, kterou musí urazit hráčova těžká technika – pokud nejde o sousední město s libovolným hráčovým projektem, je třeba připlatit. Totéž platí, pokud některý ze soupeřů má v dané úrovni technologie patent. Naopak částku si mohou hráči snížit za věhlas použitého vědce. To potřebnou technologii lze zjistit jednoduše podle římské číslovky. Stačí jedna z nich (AC nebo DC) na odpovídající úrovni.

tesla-vs-edison-07

Někdy je ale třeba ustoupit s rozšiřováním a místo toho rozvíjet svoji společnost. Hráči tak mohou zvýšit svoji technologii na stupnici, ale musí na to mít potřebnou úroveň vědců (natištěna na kartě). Nebo jako další možnost lze využít propagandu, která mu umožní posunout kostičku na pozici pořadí, ale současně také přivane několik bankovek podle věhlasu použitého vědce.

Jenže cílem všeho je nákup podílů ve společnostech. K tomu potřebují hráči zmíněné finance. Hodnota se ale mění s každým nákupem a to je možné oběma směry. Partie pak končí po odehrání šestého kola. V tu chvíli hráči porovnají hodnoty svých akcií ve společnostech a ten s největším portfoliem se stává vítězem.

Tesla vs Edison nám představuje dvojici vědátorů, kteří dokázali zkrotit elektřinu. Každý to udělal po svém a díky této hře s jedinečným tématem u toho můžeme být také. Ovšem přes svoje téma se jedná prakticky o čistou ekonomickou simulaci. Hráči kupují akcie společností, které nemají pod svojí kontrolou. Místo toho v rolích vědců ovlivňují poměr sil a zastoupení obou druhů elektřiny.

tesla-vs-edison-11

Hráči musí chytře využívat svých karet vědců, jejichž řady se postupně s ubíhajícím časem ve službách všech zúčastněných rozšiřují. Jsou tu známá i méně známá jména, ale všechny postavy jsou velmi důležité, protože s sebou přináší různé možnosti. Každá karta nabízí jednu akci v kole, což znamená, že se herní doba na jednotlivé tahy postupně prodlužuje. I díky tomu se partie natáhne až na devadesát minut.

Z pohledu na herní plán získáte pocit, že by se mohlo jednat o nějaké vylepšené Vysoké napětí. Bohužel hra je čistě finanční a herní plán zde nemá tak zásadní důležitost, jako ve zmíněné hře s podobným tématem.

Všechno se točí kolem již několikrát zmiňovaného nákupu akcií. Tato akce je zdaleka nejdůležitější a její význam prakticky zakryje veškeré jiné možnosti, které na hráče čekají. To bohužel trochu kazí dojem z jinak bohaté hratelnosti, protože zkušení hráči se soustředí právě na tuto sekci a ne tolik na samotné technologie, které by měly být jádrem takovéto hry. Přitom tam ty možnosti jsou vidět a hráči je mohou využívat, jen nejsou tak důležité, jak by mohly být.

tesla-vs-edison-13

Naštěstí i tak je hra zábavná a to možná proto, že finanční část hry je zajímavá, včetně posunu hodnoty akcií po každém nákupu. Hráči si musí udržovat důležitý vliv ve své favorizované společnosti. Celkově jsou tady finance absolutním hybatelem, ale stejně tak jde o lidské zdroje.

Při mírném zkrácení herní doby je hra funkční nejen v maximálních pěti, ale i v nižších počtech. To ale neplatí pro dva, kdy je hra opravdu méně zajímavá, hráči se mohou navzájem vyhýbat a není ve hře tolik interakce, kolik je s více účastníky.

Velkou zbraní této hry je její zpracování. Krásná a tematická grafika, parádní herní plán a samozřejmě i ilustrace jednotlivých karet. Obvykle jsme odpůrci papírových karet, ale ty mají tentokrát jasný smysl, protože hráči je mohou držet tajně společně se zásobou podílů. Na tuhle hru je opravdu radost se podívat.

tesla-vs-edison-18

Tesla vs Edison není špatná hra, možná jen není tak dobrá, jak jsme doufali, že bude. To zklamání je asi hlavním pocitem, který převládá po první partii. Naštěstí hra dokáže být zábavná a zajímavá, pokud máte rádi finanční hry. Tesla vs Edison tak určitě i přes svoje nedostatky dokáže potěšit řadu hráčů.

AutorDirk Knemeyer
IlustraceHeiko Günther, Jessica Riola
VydavatelArtana, Giochix.it
(9 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Economic, Educational, Industry / Manufacturing
MechanismyAction Points, Commodity Speculation, Hand Management, Investment, Network and Route Building, Stock Holding, Variable Player Powers
RozšířeníTesla vs. Edison: Powering Up!, Tesla vs. Edison: War of Currents – Bonus Luminaries
RodinaCrowdfunding: Giochistarter, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Game: Tesla vs. Edison, Historical Figures: Nikola Tesla, Historical Figures: Various, Occupation: Engineer, Occupation: Researcher / Scientist

Tesla vs Edison není hra, která bude lámat nějaké žebříčky nebo vyprazdňovat peněženky. Ale přesto je tu spousta hráčů, které dokáže potěšit právě její finanční zaměření. To je právě trochu překvapivé vzhledem k velké mapě a tématu, ale i tak to funguje. Jsou tu nedostatky, které mohou zkazit celkový prožitek, který leží v délce tahů a především jasné strategii na vítězství – nákupu akcií. Ve více hráčích, kdy je hra nejlepší, se také trochu natáhne. Ale hráči se mohou kochat parádním zpracováním. A tak se nakonec v tom celkovém součtu dostává hra Tesla vs Edison na hodnocení dobrá.

+ luxusní provedení
+ zábavná finanční hra
+ možnosti v každém kole