Recenze: Párty Alias Ženy versus muži – souboj pohlaví

party-alias-muzi-vs-zeny-18

„Muži a ženy jsou dva různý živočišný druhy.“ Jiří Macháček sice nebyl zrovna v nejbystřejším stavu, když to říkal, ale to nic nemění na pravdivosti tohoto prohlášení. Uvažují jinak a fungují jinak. Kdo je ale lepší je neustále předmětem dohadů. Je na čase tomu učinit přítrž a na tuto otázku jednou provždy odpovědět.

Každý si tak může porovnat svoje skupiny. Budou k tomu potřebovat alespoň čtyři hráče v deskové hře Párty Alias: Ženy versus muži. Na trh tuto černobílou krabici poslala firma Albi a zařadila ji do své populární party série. Krabice je novinkou pro rok 2017.

Na víku vidíme dvě siluety, každá se svým typem ozubených kole v hlavě. A uvnitř na hráče čeká protáhlý herní plán s jednou podivně se vinoucí a pravidelně očíslovanou stupnicí (střídají se zde čísla od jedničky do šestky), který položí do středu stolu.

party-alias-muzi-vs-zeny-04

Poblíž umístí také obrovskou spoustu (čtyři stovky) karet. Ono tedy obvykle nebude potřeba vytahovat všechny balíčky, ale stačí pokaždé jen jeden od každého druhu – jsou tu ženské balíčky a mužské balíčky. Každá karta obsahuje rovnou šest pojmů. K plánu hráči položí také přesýpací hodiny. Hráči se rozdělí na týmy mužů a žen, každý dostane svoji barevnou figurku a položí ji na políčko start označené žlutým okrajem.

Jenže než poprvé startovní tým vezme kartu a přečte zadání, je třeba zdůraznit, že na dámských kartách (silueta ženy na zadní straně) jsou slova pánská a naopak. Zadní strana karty tedy určuje, který tým ji bude číst a vysvětlovat. Když je tým na řadě, vezme si na sebe jeden z jeho členů roli vysvětlujícího, vezme si karty označené siluetou svého pohlaví a horní kartu otočí. Vysvětlovat bude slovo uvedené u čísla, na kterém v té chvíli stojí figurka týmu.

Ještě než začne vysvětlovat, musí druhý tým otočit přesýpací hodiny a odstartovat snažení znepřáteleného týmu. Spoluhráči mohou hádat jeden přes druhého. Popis je tentokrát možný pouze slovní, žádná pantomima ani kreslení se nekonají. Díky tomu je hra mnohem plynulejší a v jednom kole lze získat solidní dávku karet (a tedy bodů).

party-alias-muzi-vs-zeny-01

Jakmile tým jedno slovo uhodne, přesune se vysvětlující k další kartě a znovu se snaží napovědět pojem u stejné číslice. Druhý tým hlídá správnost hádání (pravidla jsou přísná a slovo je třeba uhodnout přesně), ale především sypající se písek. Pokud čas doběhne a tým má nějaké slovo neuhodnuté, může se pokusit i druhý tým o jeho uhodnutí. Mají ale pouze jeden pokus.

V průběhu snažení je povoleno také pojem přeskočit. Stejně jako v případě chyby (použití části hledaného slova v rámci vysvětlování) se musí dotčený tým posunout o jedno políčko zpět. Za všechny správné odpovědi se naopak týmová figurka posouvá o jeden krok kupředu a tedy i blíž k cíli. Ve vysvětlování se oba týmy střídají a partie končí, jakmile některá z figurek dosáhne cílového políčka.

Párty Alias: Ženy versus muži staví všechno na odlišnosti obou pohlaví. Ženy hádají slova mužská a muži pojmy typicky ženské. Záleží tedy hodně, jak se týmy orientují ve světě druhého pohlaví. Například vysvětlit slovo brokát může být pro muže pořádný oříšek, stejně jako žerzej. Jiná slova jsou jen typicky ženského původu, třeba těhotenství, hydratační krém nebo volán. Opačná barva karet pro ženy nabízí slova flusat, křen, Indiana Jones, Kozel, Garri Kasparov nebo terpentýn.

party-alias-muzi-vs-zeny-07

Z výčtu je zřejmé, že některá slova jsou jednodušší a jde pouze o slovní zásobu. Jindy ale závisí pouze na znalostech vysvětlujícího. Na úspěch týmu ale má vliv každý člen. Nejen proto, že se hráči v roli vysvětlujícího s postupujícími koly střídají, ale především protože hádání je ještě důležitější (a těžší) pozice než popis slova.

Přesýpací hodiny nabízí týmu přibližně jednu minutu času, který mohou využít na vysvětlování a hádání. Během toho lze obvykle uhodnout nějakých pět až sedm slov, pokud je tým dobře úspěšný. Současný rekord našeho týmu je deset slov za jedno kolo. Pojmy se ale liší obtížností a to u stejné číslice, takže je obvykle pravidlem, že se u nějakého vysvětlování zaseknete.

Hra je to zábavná, ale všechno závisí především na účastnících. Pokud hráči nebudou vytvářet zábavu a nejsou ochotní se smát sami sobě, pak se může vše zvrhnout jen v prosté hádání slov. A to pak legrace není. Minimální počet je limitující, ale to se u podobného typu her prostě dá očekávat. Políček je sice na trase do cíle dost, ale karet za jedno kolo tým získá více. A s myšlenkou jedné minuty na kolo je partie otázkou nějakých třiceti minut, tedy patnácti kol na tým. Při sedmdesáti políčkách to znamená pět karet na kolo a ještě nějakou rezervu na omyly.

party-alias-muzi-vs-zeny-12

Párty Alias: Ženy versus muži je skvělou volbou na Silvestra, kde jsou obvykle všichni v párech a hledají společnou zábavu nebo řeč. Pokud jsou náročnější, sáhnou po složitější hře. Ale před ohňostroji, se vším tím alkoholem a jídlem, je možná nejlepší zahrát si jen takovouto odlehčenou party zábavu. No a Párty Alias: Ženy versus muži v tomto směru plní všechno, co byste od ní očekávali. Pobaví totiž obě pohlaví a to bez ohledu na množství zkušeností se společenskými hrami.

Párty Alias: Ženy versus muži je povedenou párty hrou, která konečně dává stejné šance na vítězství mužům i ženám. Ti budou stát na jiných stranách barikády a hádat slova, která jsou typická pro druhé pohlaví. Hra nabízí záplavu karet a slov, takže se nikdy neomrzí. Hráči svému týmu vždy vysvětlují pojmy kolegům v týmu pomocí slov. Navíc to celé vypadá skvěle. Jen ta zábava může váznout, pokud nemáte správné spoluhráče. Párty Alias: Ženy versus muži jsou ale i tak výbornou vysvětlovací hrou.

+ výborné černobílé zpracování
+ různé obtížnosti slov
+ jen akce vysvětlování znamená plynulost hry