Recenze: Plunder – pirátská zlodějina

Plunder - balení

Vždycky jsem si myslel, že můj poklad je v bezpečí. Nejvíce pro to, že jsem sám zapomněl místo, kam jsem jej ukryl. Moje loď shořela v poslední bitvě s královským námořnictvem a já potřebuji nutně zlaťáky na novou. Vyslal jsem hned několik věrných mužů, aby se pokusili najít nejen moji, ale i jiné cizí truhly. Snad nezklamou, nezaslepí je zlatá horečka a splní svůj úkol.

Desková hra Plunder vás pošle na lov pokladů. Jejím autorem a hlavním pirátem je Jonathan Franklin a grafiku zpracoval Michael Perry. Celé dílo by ale nespatřilo světlo světa, kdyby nebylo firmy R&R Games, která hru představila jako svoji novinku na veletrhu Spiel 2013 v Essenu. Tam jsme získali jeden vzorek také my a teď nastal čas, abychom vám představili naše zkušenosti.

V nadměrné čtvercové krabici najdete přesně to, co vám slibuje víko – poklad plný zlata. Kterým z pirátů se nakonec stanete? Nóbl s kloboukem nebo raději tlustým s velkými kruhovými náušnicemi? Hned šest identit na vás čeká jako výběr v krabici.

Plunder - připravená hra

Portréty jsou nakreslené v levém horním rohu poznámkových destiček, které jsou hladké a mazací. Stačí je počmárat fixami a pak zase všechny svoje tajemství o ukrytých pokladech smazat. Právě malé černé fixy na vás čekají na dně krabice ještě spolu s kartonovou truhlou. Do té zatím můžete položit hromadu 108 karet, alespoň do té doby, než ji naplníte po okraj diamanty.

Mezi nimi jsou tři druhy – první balíček na zadní straně nese už zmiňované portréty pirátů a to hned po šesti kusech pro každého z hráčů. I tyto karty jsou ale mazatelné a na svojí lícové straně nabízí výběr z osmnácti grafických symbolů. S jejich pomocí budete hlasovat o pozici ukrytého pokladu, jakmile budete jeho skrýš tušit.

Polohu truhlice každého z hráčů určí mapové karty, které se liší barvou, číslem a symbolem. Je jich celkem osmnáct, od každého symbolu tu najdete jeden kus a rozdělíte je podle barvy na tři skupiny po šesti. To nápovědy na sobě mají každý obrázek hned třikrát, a když osmnáctku vynásobíme třemi, dostaneme 54 karet.

Plunder - rozehraná hra

Na začátku partie si hráč vybere portrét nejsympatičtějšího piráta a od něj dostane nejen poznámkovou destičku, ale také balíček hlasovacích karet. Nepotřebuje ale obvykle všechny, ale pouze tolik, kolik se partie účastní hráčů. Ke všemu ještě získá jednu fixu a náhodnou kombinaci mapových podkladů, které ukazují pozici jeho pokladu. Karty nápověd začínají na třech hromádkách roztříděné podle barvy ve středu stolu hned vedle prázdné truhly.

V průběhu kola se hráči střídají a ve svém tahu odhalí vždy horní karty z dobíracích balíčků nápovědy. Jednu kartu mohou překrýt další v pořadí. Ostatní piráti jim musí odpovědět po pravdě, jestli se některý symbol shoduje s těmi, které mají na svých kartách umístění ukrytého pokladu. Na základě jejich nápovědy si uděláte poznámky fixou do svého bloku – odhalené číslice pro každou barvu a hráče, kteří odpověděli Aye nebo Nay (pirátsky ano a ne).

Postupně tak vyřazujete, které symboly patří ke kterému pokladu. Základem jsou vždy neúplné informace, které si musíte dát dohromady a nakonec zjistit všechno, co potřebujete. Musíte ale také umět riskovat, protože pořadí, ve kterém symboly zakroužkujete na svojí kartě a vhodíte do truhlice, určují hodnotu získané části pokladu.

Plunder - rozehraná hra

Jakmile uplyne patnáct kol nebo všichni piráti použijí svoje hlasovací destičky, partie končí. Body dostanete za správně odhalenou pozici cizího pokladu. Jeho cena ale záleží na pořadí, ve kterém jste k němu dorazili na žebříčku 3-2-1. S každým nálezcem ale klesá také hodnota vaší vlastní truhlice. Po zaznamenání všech získaných bodů se nejúspěšnějším pirátem stává ten s nejvyšším součtem.

Plunder vás hned na začátku překvapí svým doporučením už od dvou hráčů. To je pro hru dedukčního typu poměrně vzácné číslo, kterému se vymyká snad pouze Ninja: Legend of the Scorpion Clan (recenze) a to je hra se skrytým pohybem. Tady ale máme tajemnou trojici indicií ve stylu Clueda (recenze), ale řešitelnou i ve dvou.

Bohužel současně je duel také nejslabší částí hry a bez úpravy pravidel vám nepřinese vlastně žádnou radost z úspěchu. Záleží pouze na štěstí s otáčením karet. Žádné zmatení z více kladných odpovědí, pouze malý prostor pro chyby (ačkoliv i zde se lze přehlédnout) a prakticky chybějící napětí. To hry ve více soupeřích jsou zcela jiné a svoje dedukční schopnosti budete muset zapojit mnohem více.

Plunder - rozehraná hra

Neocenitelné jsou poznámkové tabulky v pravé části vaší destičky. Tady je třeba si průběžně značit svoje poznatky. Jenže to není tak snadné, protože hra ubíhá stále rychle kupředu a vy byste si neustále chtěli něco značit. Doporučujeme po každém tahu hráče dát deset či patnáct vteřin času na poznámky, aby se hra nestala pouze zběsilou snahou zachytit co nejvíce informací ve zmatku.

Plunder je dokonalým příkladem toho, že hra nemusí mít dokonalou prezentaci, aby vás bavila. Dokonce jí odpustíte i poloprázdnou krabici. Grafika na kartách je opravdu slabá a zahrnuje pouze symboly a číslice. Jediných opravdových šest ilustrací uvnitř krabice se týká postav pirátů. Ale hra získává bonusové body mazacími archy, ale především nápady.

Vlastně vám ani nebude vadit, že hledáte ve skutečnosti jen čísla a symbolů na kartách si ani nevšimnete. Tady je hlavním hybatelem zábavy dedukční herní princip, který nabývá na významu (jak už jsme dříve vysvětlili) s počtem hráčů.

Plunder - karty

Když se nad samotným mechanismem zamyslíte, vlastně je inspirovaný tou nejklasičtější dedukční hrou, kterou známe – Logikem. I tady odpovídají hráči pouze o existenci správné odpovědi, ale ne o její pozici. Jenže v kombinaci s hrou pro více protivníků se váš úkol ztěžuje a po celou partii je třeba dávat opravdu dobrý pozor.

Nejdůležitější na celé hře je (podobně jako u dalších her s podobným zaměřením) dělat si dobré a podrobné poznámky. A to nejen o informacích, které se dozvíte ve svém tahu. Klíčem k vítězství a k tomu, jak být rychlejší než ostatní, jsou odpovědi mimo váš tah. O nic méně důležitá je ale také schopnost zatajit informace před ostatními.

Bohužel na hru má zásadní vliv také náhoda. Některá čísla prostě zrovna ve vašem tahu nemusí padnout. To řeší pravidla šikovným způsobem – po odhalení celého balíčku mohou později hráči vybírat karty sami na základě toho, jaké informace zrovna hledají.

Plunder - karty

Plunder je přes některé nedostatky opravdu zábavná dedukční hra, které sluší pirátské téma. Důmyslné bodování zaručí, že vyhraje opravdu ten nejlepší. Rozhodně si ji ale nepořizujte pro partie ve dvou, protože v tomto směru se hra opravdu nepodařila. Více hráčů ale má zábavu zaručenou, pokud rádi přemýšlíte, co ostatní hráči před vámi ukrývají za poklady..

AutorJonathan Franklin
IlustraceMichael Perry
VydavatelR&R Games
KategorieCard Game, Deduction, Pirates
RodinaAdmin: Better Description Needed!

Recenze: Plunder – pirátská zlodějina
Plunder přináší novou nálož dedukčního myšlení. Tentokrát se ale hráči nesnaží odhalit jedno společné tajemství, ale každý má svoji zakopanou truhlu. A ostatní piráti se snaží ji podle indicií a nápověd najít. S otázkami vám na začátku musí trochu pomoci náhoda, ale nakonec bude záležet pouze na vašich schopnostech. Jenže nestačí pouze být první u pokladů ostatních. Stejně dobře si musíte hlídat také vlastní truhlici před chtivými prsty nepřátel. Přes doporučení na krabici není Plunder bez úpravy hratelné ve dvou. Přehnané rozměry krabice a nezajímavá grafika je nakonec vynahrazena tím nejlepším možným – zábavou.

+ dedukční hra s tajemstvím pro každého hráče
+ lze hrát už od dvou
+ truhlice pro hlasování