Recenze: Pohádkové divadlo – piráti, princezny a rytíři na farmě

pohadkove-divadlo-03

Všechno se to seběhlo strašně rychle. Nejdříve přiletěl papoušek, jako posel špatných zpráv. A jen o několik chvil později se objevila na louce za hradem loď. Nesl ji na zádech obrovský krab, ze stěžně se natáhla skupinka pirátů a unesla princeznu z věže! Naši princeznu!

A je tu zase. Chobotnička Kvído, která nás zasvětila do tajů pexesa a zvířátek přichází s řadou nových Pohádkových divadel. Ony to vlastně ve své podstatě nejsou ani hry, ale vzhledem k jejich hravé povaze jsme se rozhodli je představit vám, našim čtenářům a představit možnosti, které se vám a vašim dětem s nimi otevírají. Jedná se tedy o řadu krabic s názvem Pohádkové divadlo a tuto trojici si pro nás připravili ve společnosti Albi. Nesou názvy Piráti, Princezny a rytíři a Život na farmě. Za jejich vznikem pak stojí tým autorů z Tree Toys a Getta1Games.

Trojice krabic od sebe jde velmi snadno rozeznat, protože zatímco princezny jsou růžové jako pohádkové šaty, piráti jsou modří jako voda v oceánu a farma je zelená, jako tráva všude kolem. Všechno je to naprosto jasné. A jejich obsah je v podstatě stejný – kartonové postavičky a předměty, kostky, dvoudílný dřevěný podstavec s několika dějovými liniemi. Právě ten hráči budou potřebovat na začátku, spojí jej do jedné desky a do zadního zářezu postaví pozadí. Herní prostředí pak už doplní pouze nějakými startovními rekvizitami a příběh může začít.

pohadkove-divadlo-16

Hráči se ve vyprávění příběhu budou střídat, ale jejich cílem je spolupracovat a vytvořit co nejzajímavější a nejbohatší pohádku. V tom jim pomohou, ale také je odpovídajícím způsobem povedou přiložené kostky. Ty jsou čtyři – jedna popisuje slovem nějakou událost, zatímco ostatní tři se vždy odkazují k nějaké postavě nebo předmětu. Je na hráči, jak výsledné ikony po hodu poskládá a použije činnost (například běhat nebo jezdit).

Poté přijde na řadu další z hráčů, který opět hodí kostkami a naváže dalšími větami na pohádku, již zahájil jeho spoluhráč. Takto se všichni účastníci střídají po dobu několika kol (jejich počet si na začátku určí a doporučené jsou dvě, ale záleží také na počtu účastníků) až poslední na řadě může příběh zakončit. Nám se líbil víc konec, který vymysleli pak hráči společnými silami, protože na příběhu se také podíleli všichni.

V podstatě je Pohádkové divadlo takovou pokročilou variantou na Příběhy z kostek. Tady je ale v nabídce pouze osmnáct obrázků plus jedna kostka akcí. Hráči tedy nemají tak svobodnou volbu a možnosti fantazie, jako v již zmiňované konkurenci. Ale to platí samozřejmě pouze do chvíle, kdy se budou držet pravidel. Pokud totiž krabici využijí i jako svoje vlastní kartonové divadlo, pak bude fungovat úplně skvěle a rodiče na něm mohou odvyprávět spoustu zajímavých příběhů.

pohadkove-divadlo-24

Ale zpátky k hraní podle pravidel. To je opravdu jednoduché, a když se hráči drží ikonek na kostkách, vždy musí trochu zapracovat improvizace. Díky tomu ale často mohou vznikat také podivná spojení, kdy princezna jezdí na sudu a trochu tak připomínají třetí Piráty z Karibiku.

Celá krabice ale především úžasným způsobem podporuje tvorbu příběhů a fantazii. A pohádku nemusí vytvářet jen děti. Protože je určená už od tří let, jde ji také použít jako takový nápadovníček na pohádky na dobrou noc.

Už samotná jedna krabice tedy funguje výtečně a nabízí spoustu neviděných příběhů s pomocí šest krát šesti ikon a fantazie tvůrců. Jenže když dáte všechny tři boxy dohromady, můžete vytvořit epickou podívanou na pokračování, takovou malou divadelní ságu. Hrdinové se najednou mohou pohybovat napříč prostředími a setkávat se s postavami z jiných boxů. Dokonce je možné i propojit kostky, takže najednou neházíte se čtyřmi, ale klidně s osmi nebo dokonce dvanácti. To je ale už opravdu pro ty nejpokročilejší.

pohadkove-divadlo-13

Vidíte tedy, že tyto krabice i přes první dojem nenáleží pouze na poličku předškolních dětí. I starší hráči si s nimi užijí nevídanou zábavu. Může za to především naprosto jedinečné divadelní pojetí, ve kterém si hráči všechno své snažení ztvární sami. A mohou si jej dokonce natáčet a dělat si tak svoje malé filmy. To všechno se nenápadně ukrývá uvnitř krabic, které jinak působí opravdu velmi dětsky. Jenže tohle zdání klame.

Celkově jsou ve všech třech krabicích velmi dobře zvolené postavičky. Najdeme zde všechny důležité postavy a předměty, které by si mohly děti přát. Figurky v zářezech drží velmi dobře, samolepky na kostkách také, takže není hře co vytknout.

pohadkove-divadlo-14

Z řady her Pohádkové divadlo máme ohromnou radost. Je dobře, že někdo posunul koncept vyprávění zase o kus dál a navíc umožnil tyto samotné příběhy ztvárnit vizuálně. Tři témata, ale klidně i jeden příběh. Pohádkové divadlo přináší do domovů nový způsob vypravování, který umí parádně pobavit.

Pohádkové divadlo je famózní řadou, která by měla být naprostou povinností pro každého rodiče, jehož potomek miluje vyprávění. A kdo by občas neměl rád takovou špetku fantazie? Uvnitř tohoto boxu jí je navíc daleko větší množství a všichni účastníci musí dokázat, že ji mají také. Už s jednou krabicí si užijete spoustu zábavy, navíc témata jsou dobře zvolená pro holky i kluky, ale se třemi boxy dosáhnete toho pravého vypravěčského vrcholu. Pohádkové divadlo je skvělé pro děti i jejich rodiče!

+ zpracování
+ volnost tvorby příběhu
+ už od tří let