Recenze: Pop for Rhyming Game – rýmy a bublinky

Pop for Rhyming Game - balení

Když se pořádně nadechnu, umím udělat bublinu tak velkou, že zaplní celou vanu. Jenže pak se zavlní a s plaskavým puf praskne. Přemýšlím, jak udržet bubliny co nejdéle nafouknuté. A tiše k nim promlouvám. Říkám jim jmény, která se rýmují s citoslovcem jejich prasknutí. A ony se tam tiše vznáší a svýma neviditelnýma očima si mě prohlíží. Mám pocit, že jsem objevil řeč bublin.

Zaklínat bubliny si budou moci děti vyzkoušet na vlastní kůži ve hře Pop for Rhyming Game od britské firmy Learning Resources a jejího autorského kolektivu. U nás ji pro všechny děti školou povinné nabízí firma Angličtina-hry.cz.

Hra se ukrývá v bílo-fialové tubě s tvrdým kartonovým víčkem. Uvnitř je pak osmdesát kulatých destiček s obrázky. Každé kolečko má na sobě ilustraci nějakého jednoduchého objektu, jako je chleba, led nebo netopýr. Spolu s nimi pak už je uvnitř pouze losovací zařízení, které má tři výseče – s jednou, dvěma a třemi bublinami. Pravidla jsou natištěná ze strany na samotné krabici, takže není třeba hledat žádný papírek s instrukcemi.

Pop for Rhyming Game - rozehraná hra

Na začátku partie hráči mezi sebe pouze umístí tubus a uvnitř nechají všechny žetony. Pouze malou ruletku s plastovou šipkou položí hned vedle. Hráč, který je na tahu, roztočí šipku a počká, kolik bublin si vylosuje. Právě tolik úkolů bude muset ve svém tahu splnit. To je dobře, protože získá více bodů, ale současně riskuje, že udělá chybu a nezíská nic (takhle to v pravidlech sice není, ale nám se tahle úprava osvědčila – pozn. red.).

Postupně tedy losuje jednu bublinu za druhou. Ihned si prohlédne obrázek. Ale nemá jej jen tak anglicky pojmenovat. Místo toho je třeba říct jméno předmětu, který se s ilustrací rýmuje. Třeba u zmíněného netopýra by to mohlo být „bat – sat“ nebo „bat – rat“. Losuje dál, dokud neodhalí a nezarýmuje úspěšně požadovaný počet bublin podle ruletky. Pokud udělá chybu, musí destičku odložit, ale nevrací ji zpět do osudí.

Mezi dílky se ale nachází i několik nepříjemných překvapení. To jsou okamžiky, kdy se přestanete soustředit, a všechny bublinky prasknou. Takový hráč musí vrátit všechny své nastřádané žetony zpět. To umí jen kulaté žetony s titulním nápisem POP, tedy prask.

Pop for Rhyming Game - rozehraná hra

Za každý správný rým si hráč může ponechat destičku pro sebe. Takový obrázek mu přinese na konci partie jeden bod. Jakmile má někdo z hráčů deset žetonů, stává se okamžitě vítězem partie. Delší varianta hry pak může pokračovat až do vylosování všech dílků uvnitř.

Pop for Rhyming Game je hra zaměřená na malé děti, které začínají s cizím jazykem. Obrázky jsou krásně nezávislé, takže ji lze hrát i v češtině. Některá slova jsou ale těžší na vyřešení, třeba již několikrát opakovaný netopýr. Jejich obtížnost je pochopitelně volena s ohledem na angličtinu.

Děti tedy vlastně ani nemusí umět číst, ale musí mít alespoň základní slovní zásobu cizího jazyka, což je dnes již možné. Hra pak tuto zásobu nejen procvičuje, ale i obohacuje, jak děti poslouchají jedno druhé a učí se od sebe navzájem.

Pop for Rhyming Game - žetony

Rýmování nenápadným způsobem učí. Právě rýmy jsou jedním z nejúčinnějších způsobů, takže si děti opravdu velmi dobře osvojí a spojí obrázky a básničky. Proto je tahle hra při výuce velice efektivní a její šířka není omezena jen obsaženými osmdesáti kartičkami. Rodiče mohou udělat další lístečky, navíc už jen rýmů je mnohem víc, než samotných obrázků.

Délka partie se liší podle zvolené varianty, ale nikdy nepřesáhne dvacet minut. Ovšem to, že je hráč dobrý, ještě neznamená automaticky vítězství. Náhoda zde může sehrát důležitou roli při losování POP dílků. Ty jsou velmi nespravedlivé a mohou pokazit celý zážitek ze hry.

Zábavnost hry ale po většinu času závisí na schopnostech hráčů. Slovní zásoba musí být dostatečná na to, aby byly děti schopné odhalit nějaký rým. Schválně si to můžete sami zkusit, když vám sem napíšeme trojici slov: fairy, rose, eye. Některé jsou pak pro čecha problematické vzhledem k našemu ovlivnění americkou angličtinou, protože je zde sice chicken, ale je s ní počítáno jako s hen.

Pop for Rhyming Game - žetony

Pop for Rhyming Game je hra velice dobře vhodná do škol. Funguje skvěle ale i v rodinném prostředí a to předevšm pro ty úplně nejmenší hráče. Je zábavná, neobsahuje žádné složitosti a jde bez váhání přímo na věc. Pokud tedy hledáte nějaký způsob, jak donutit své děti trénovat základní anglická slovíčka, Pop for Rhyming Game se vám prostě musí líbit.

Pop for Rhyming Game je naučná hra pro děti, které začínají s angličtinou. Jejich slovníček ale musí obsahovat už dostatek slovíček, protože budou muset vytvářet rýmy. A slova na kartičkách nejsou nikde napsaná, jsou zde jen obrázky. Hráči se ale pak učí nenásilnou formou jeden od druhého a rýmy se pamatují velmi dobře. Díky tomu se tahle krabička hodí výborně pro školy, navíc má dvě různě dlouhé varianty. Jen náhoda s POP dílky někomu zkazí náladu, pokud vedl. Pop for Rhyming Game nabízí zajímavý způsob, jak si procvičit základní anglická slovíčka.

+ rýmováním k naučení se jazyka
+ rychlá hra
+ vhodná do škol