Recenze: Port Royal – obchodníci v přístavu

Port Royal - balení

Všichni přijeli na oslavu. Jsou tu kapitáni, obchodníci, piráti i mniši. Nikdo nechybí a já tu stojím a doufám, že vydělám víc, než jsem kdy mohl. Tohle je moje jediná šance, jak se dostat do přízně guvernéra. Udělám pro to všechno!

A vy se budete také snažit, protože jinak vám hra Port Royal nedá spát. Jejím autorem je Alexander Pfister a jedná se o horkou novinku u nás v České republice. Jejím vydavatelem je MindOK. Ale vznik této hry se datuje až do roku 2013, kdy s ní autor vyhrál (pod názvem Handler der Karibik) soutěž rakouských autorů. Naštěstí nezapadla, chopila se jí společnost Pegasus Spiele a její cesta nekončí ani na našem stole i s ilustracemi Klemenze Franze.

Malá krabička by ráda pokračovala ve své pouti i k vám domů. Jestli jí to máte dovolit, se dozvíte, když spolu s námi zdvihnete roušku téhle karetky. Podíváme se nejdřív pod víko s přístavem a kapitánem spokojeně kouřícím dýmku. Tam uvnitř nechybí karty, které jsou (spolu se čtyřstránkovými pravidly) jedinou komponentou, kterou k zábavě budete potřebovat.

Port Royal - rozehraná hra

Z toho už jasně plyne, že karty asi budou více druhů. Je tu padesát lodí (po deseti od každé barvy) každá se svojí útočnou silou uvedenou v šavlích. Liší se i velikostí. V balíčku s nimi leží také šestice expedic s natištěnou cenou i odměnou (mince v levém horním rohu), ale především šedesát karet různých postav od admirála až po všeuměla či osadníka. Každý zde má svoje místo, ať už poskytne pomocnou ruku při zmiňovaných expedicích, obraně přístavu nebo manipulací s mincemi a kartami.

Na začátku partie jednoduše zamícháte všech 120 karet dohromady. Poté z tohoto balíčku každému ze soupeřů rozdáte tři karty. Jenže ne obrázkem nahoru, ale obráceně. Neřekli jsme vám totiž, že všechny karty mají na zadní straně nakreslenou minci a mohou tedy sloužit i jako kapitál pro hráče. A právě se třemi mincemi začínají, ale nesmí se přitom v žádném případě podívat na druhou stranu karty (zákaz otáčení karet ostatně platí po celou dobu partie).

S těmito mincemi bude moci hráč za chvíli manipulovat. Nejdřív ale musí vyrazit k dalekohledu a objevovat. Může otáčet jednu kartu za druhou tak dlouho, dokud se nerozhodne průzkum skončit. Jednu za druhou je pokládá na stůl vedle sebe a vytváří tak nabídku trhu. Ale pozor, dělá to nejen pro sebe, ale i pro ostatní protivníky.

Port Royal - rozehraná hra

Jenže nenasytnost se nevyplácí. Pokud hráč odhalí druhou loď stejné barvy (připomínáme, že v balíčku je po deseti kusech od každé barvy), přijde o možnost pokračovat v tahu a musí ihned předat slovo soupeři.

Trh se postupně rozšiřuje, ale karty odhalených expedic jdou do zvláštní nabídky. Tyto karty zůstanou vyložené, dokud je někdo nesplní odhozením potřebné sady karet, ale pouze ve svém vlastním tahu. Hráč pak odhaluje nejen postavy, ale také lodě. Mnoho z nich na své palubě veze cennosti a mohly by padnout do rukou některého ze soupeřů. V silách hráče tak může být odklonit plavidlo pryč od břehu, ale potřebuje k tomu dostatečnou zásobu šavlí. Někde v balíčku na všechny čekají také daně, takže schraňování majetku se nevyplatí.

Teprve když je hráč s nabídkou spokojený, může přikročit k druhé fázi kola. V té si může vzít jednu nebo více karet a to v závislosti na tom, kolik lodí různých barev se mu podařilo do přístavu nalákat. Čím je odvážnější a dokáže déle prozkoumávat, tím více karet získá. Tím ale přinese dobrý výběr také protivníkům, kteří si po něm mohou rozebrat zbytek a vzít si také po jedné kartě (a zaplatit za to aktivnímu hráči jednou mincí).

Port Royal - rozehraná hra

Za získané karty lodí dostanou hráči okamžitě mince. To naopak postavy si hráč může za finanční najmout do svých služeb a nadále využívat jeho výhod na kartě, ať už se jedná o obrannou sílu nebo jiné výhodné schopnosti. Partie pokračuje do té doby, než některý z hráčů získá dvanáct bodů vlivu. Ty střádají hráči za dokončené expedice, ale také za některé postavy.

Port Royal je hra, která má všechny typické znaky vynikající hry. A naštěstí ani po více zahráních nezklame. Při tom ale hned na začátku, po přečtení pravidel nevypadá, jako něco extrémně výjimečného. Naopak se zdá být naprosto průměrnou karetkou.

Ale teprve když si ji zahrajete, poznáte, že tady se dějí nějaké čáry. Hra má neobvykle příjemný a pohodový průběh. Především se ale neustále baví všichni, protože sledují vývoj odhalování karet i u soupeře. Už za chvilku budou mít šanci získat kartu i pro svoji strategii. Tady Port Royal určitě uspěl a udrží si pozornost za všech situací.

Port Royal - karty

Naštěstí to není třeba nějak dlouho, protože samotné partie trvají maximálně čtyřicet minut a v menším počtu hráčů je možné ji dokončit i za poloviční dobu. Nejvíc nás ale překvapilo, že tato hra baví nejen začátečníky (u těch to bylo tak trochu předpokladem), ale stejně tak umí zaujmout i náročnější hráče. Je skvělou volbou na cesty, protože není nijak náročná na prostor v batohu, rychle ji vysvětlíte a snadno dohrajete.

Karty chodí pokaždé jinak, což spolu s neustálým soupeřením zaručuje odlišný pocit z každé hry. A při tom právě tato variabilita je snad jedinou výtkou, která může nastat po větším množství partií, protože (díky její jednoduché povaze) snadno prozkoumáte všechny možné taktiky. To ale obvykle u těchto rodinných a odpočinkových karetek tolik nevadí. S náhodou ještě souvisí jedna drobnost, na kterou můžete narazit – právě zásluhou štěstí na začátku je možné získat náskok na ostatní.

Možná se může zdát, že všechno závisí pouze na náhodě v odkrývání karet, ale to se mýlíte. Ve hře je více cest k vítězství, než ta zřejmá s expedicemi. Hráči se mohou soustředit na některé druhy postav a tak své šance ovlivňovat (například s admirálem, který vám přidá cenné mince).
Velmi dobrou zprávou pro takto jednoduchou hru je fakt, že ani nezáleží na tom, kolik hráčů k ní zasedne. Bez ohledu na počet si užijí nenáročnou zábavu. Funguje velmi dobře i ve dvou a stejně tak si užijete napínavého prozkoumávání balíčku i v pěti.

Port Royal - karty

Port Royal je hrou, která nezklame ani po grafické stránce. Na této jednoduché zábavě se prostě těžko hledá nějaký negativní pocit. Tentokrát přetrvávají opravdu veskrze ty pozitivní a nikomu se nám nepodařilo nic zásadního na hře objevit, jen drobnosti. To je také důvod, proč Port Royal je opravdu vynikající zábavou pro všechny.

AutorAlexander Pfister
IlustraceKlemens Franz, Atanas Lozanski
VydavatelPegasus Spiele, 999 Games, Bard Centrum Gier, Brain Games, cutia.ro, Ediciones MasQueOca, Fantasmagoria, Hobby Japan, Hobby World, HomoLudicus, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Matagot, MINDOK, PaperGames (III), Piatnik, Popcorn Games, Pridemage Games, Steve Jackson Games, SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd.
Herní doba50
(39 voters)
KategorieCard Game, Economic, Nautical, Pirates
MechanismyContracts, Events, Market, Move Through Deck, Open Drafting, Push Your Luck, Race, Set Collection
RozšířeníPort Royal: Gambler Promo Card, Port Royal: Just One More Contract..., Port Royal: The Adventure Begins..., Stadt Land Spielt Limitierte Sonderdrucke 2015, Super Power
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Country: Jamaica, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Tabletopia, Digital Implementations: Yucata, Game: Port Royal, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with expansions that add solo play, Region: Caribbean Sea, Theme: Colonial, Theme: Pirates, Theme: Tropical
Alternativní názvyPort Rojal, Πορτ Ρουαγιάλ, Порт Роял, Порт-Ройал, ポートロイヤル, 皇家港, 포트 로얄

Port Royal je tu a zase bude pokoušet naši nenasytnost. Stačí už jen jedna karta na to, abyste si mohli koupit rovnou tři postavy. Jenže stejně tak je tu šance, že budete riskovat a odejdete úplně s prázdnou. Hráči musí rozumně měřit riziko, využívat odhalených karet i v tazích soupeře a prostě si užívat jednoduchou zábavu dohratelnou za čas mírně přesahující třicet minut. Vše je zábavné, ať už sedíte u stolu jen ve dvou nebo zaplníte celý přístav pěti protivníky. Port Royal má šanci zařadit se mezi tu základní výbavu, kterou si s sebou budete brát vždy.

+ příjemný prvek pokoušení štěstí
+ dostatečně variabilní
+ ve dvou či v pěti, stále super