Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: ZOOM – svět pořádně zblízka

zoom-01

Když si chcete prohlédnout zvířata nebo některé památky opravdu zblízka, potřebujete dávku štěstí, hodně sil, nebo pořádně dobrý dalekohled. Takové kvalitní přiblížení se jmenuje anglicky zoom a podle něj dostal svůj název také televizní kanál společnosti Prima.

A právě na motivy programové náplně této televizní stanice vznikla desková hra Prima ZOOM s podtitulem Poznejte svět zblízka. Pod hrou je podepsaný tvůrčí tým společnosti Albi a to bez konkrétních jmen. Novinka pak dorazila na pulty obchodů na v září 2019.

Uvnitř krabice s koláží několika míst a zvířat všechny překvapí nejen obrovské oboustranné karty, ale především šestice barevně orámovaných lup, které mají odkazovat na název hry. Hráči si každý vyberou svoji barvu a vezmou si odpovídající lupu, tužku a k tomu ještě jednu bodovací papírovou tabulku.

zoom-06

Ale zpět k těm kartám, které jsou opravdu velké, a většinou jim vévodí jedna velká ilustrace s nadpisem konkrétní karty. V dolní polovině se nachází trojice otázek – jedna obrázková a jedna textová, obě s možnostmi a vše uzavírá tipovací otázka. Na zadní straně je upřesnění a zajímavý popis, ale především malým písmem vytištěné odpovědi na všechny tři otázky. Velké karty tedy hráči zamíchají a připraví jako dobírací hromádku.

V jednotlivých kolech dostanou hráči každý do ruky jednu svoji kartu. V ten samý moment otočí přesýpací hodiny. Nyní je úkolem každého z hráčů zapsat do svého bločku číslo karty a také odpovědi – dvě písmenka, a pak svůj tip jako řešení třetí otázky. Jakmile uplyne čas, hráči si karty podají, znovu hodiny otočí a pokračují v odpovídání.

Teprve když hráči vystřídají všechny karty (tahů je tedy tolik, co hráčů), začnou vyhodnocovat jednu kartu po druhé a číst správné odpovědi. Za každou správně zvolenou možnost si hráči zapíší jeden bod do sloupečku na své kartě. Tak partie pokračuje, přičemž počet kol je tolik, kolik hráčů. Pak už zbývá jen potrhnout všechna čísla a sečíst je do celkového skóre. Hráč s nejvyšším součtem je vítězem.

zoom-03

ZOOM je vědomostní hra, která má skvělý základ ve značce a spoustě dokumentů. Na hráče tu čeká hned čtveřice kategorií – historie, příroda, zajímavá místa a věda s technikou. Ty se budou míchat jejich snažením. Tedy pokud si vyberou stejnou variantu jako my – zamíchané hromádky dohromady. Druhou možností je nechat karty oddělené a v každém kole hrát s jinými tématy.

Protože hráči píšou svoje odpovědi současně, ale samostatně, je hra o dost zajímavější. Není to o rychlosti, ačkoliv hráčům na krk dýchá přesýpající se písek (času je ale na odpovědi dostatek). Je to opravdový souboj vědomostí.

Především je ale obrovským plusem, že hráči se nikdo nenudí. Po celou dobu hrají všichni, ale každý díky dobře vymyšlenému systému odpovídá na jinou kartu. Právě fakt, že kartu držíte v ruce a můžete si ji v klidu prohlížet a rozmýšlet, je tím největším rozdílem oproti jiné vědomostní konkurenci. A je to odlišnost, která podle nás má velký dopad na zážitek. Kromě toho znamenají ale ještě jednu výhodu. Hráči totiž postupně odpovídají všichni na stejné otázky a jedná se tak opravdu o reálné porovnání znalostí.

zoom-09

Obtížnost otázek je docela vysoká, ale to vlastně není na škodu. Velmi kladně hodnotíme ale hlavně odstavec na zadní straně, kde se hráči dozví spoustu dalších informací k tématu. To je vždy velmi cenný přídavek, kde je vidět, že autorům o hru opravdu jde a snaží se jejím prostřednictvím předat nějaké vědomosti.

Ke hře máme ale hned několik výtek. V první řadě jsou správné odpovědi napsané příliš velkým písmem. Lidé s dobrýma očima je jsou schopní zahlédnout třeba i nechtěně a to může zkazit. Je totiž vždy velkou otázkou, jak si karty dobírat a předávat. Aby hráči neměli výhodu, že mohou číst otázky dopředu, ale současně aby nezahlédli právě zadní stranu. Vzhledem k přítomnosti lupy by bylo klidně možné je natisknout ještě menším písmem a problém by byl pryč.

Jenže to není všechno. Mnohem větší problém je pravděpodobnost zisku bodu ze třetí otázky. Musíte totiž vědět odpověď naprosto přesně. Nejsou tu žádné rozmezí pro uznání správného tipu, a tak prostě všichni tipují a prakticky bez naděje, že mohou získat ten třetí bod. Nebo víte s jistotou, kolik kilometrů měří Gotthardský tunel, nebo kolik míst pro diváky mělo římské Koloseum?

zoom-12

Pokud hráči poslechnou pokyny pravidel, pak se dočkají nějaké zhruba půlhodinové délky partie a to i ve vyšších počtech. Při tom je jedno, jestli hrajete ve dvou nebo více hráčích, protože v každém kole má hráč jinou kartu ke zkoumání.

Přesýpací hodiny nám tu připadají dost zbytečné. Ale pro některé nerozhodné hráče se může jednat o dobrou motivaci, jak své odpovědi dokončit. Celkově je zpracování pěkné a hlavní devízou jsou určitě rozměry karet. Ty ale současně mají za vinu, že je ve hře „jen“ 450  témat, ale i to znamená téměř patnáct set otázek.

zoom-13

Zoom rozhodně není špatnou vědomostní hrou, která nabízí hlavně zajímavé obrázkové otázky. Bohužel jedna třetina otázek je příliš obtížná na přesné zodpovězení, což celkový dojem kazí. Pokud si ale věříte ve zmiňovaných oblastech vědění nebo se chcete pořádně prověřit, pak je tahle hra určitě pro vás. Zoom vám totiž žádný bod nedá zadarmo.

Recenze: ZOOM – svět pořádně zblízka
Zoom jde s jistotou ve stopách kanálu, od kterého zdědila jméno. Vědomosti budete totiž určitě potřebovat při odpovídání na záludné a těžké otázky. Většinou máte alespoň na výběr ze tří možností, jenže poslední otázka je většinou opravdu jen záležitostí tipování. Lupy jsou pěknou rekvizitou, ale mnohem lepší je způsob samotného průběhu jednotlivých kol. Právě zde je Zoom nejsilnější.
Klady:

+ každý hráč má vždy svoji kartu
+ spravedlivé porovnání vědomostí
+ obrázkové otázky
+ vysvětlující texty na zadní straně
+ jednoduché bodování
Zápory:

- nedopatřením můžete přečíst správné odpovědi
- třetí otázka je opravdu tipovací
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Darkest Night – With an Inner Light