Recenze: Proroctví – Dračí říše – první rozšíření

Draci opustili zemi už dávno, ještě mnohem dříve, než se na jejím povrchu začal prohánět člověk a bojovat o nadvládu. Ale už tenkrát existovaly silné magické artefakty, které právě dračí královna strážila. Jenže draci byli moudří a jejich vyvolení viděli do budoucnosti. Tato jejich síla se sice s průběhem času vytratila, ale už tenkrát předkové předpokládali, že bude muset dojít k takzvanému Velkému stěhování.

Celý dračí rod předvídal zkázu Země a zničení země chaosem, když artefakty padnou do nesprávných rukou. Dračí kněží připravili nejsilnější kouzlo, jakého byli schopní a přenesli sebe i celý svůj rod do nově vytvořeného světa. Dračí říše byla skalistá země se sopkami a několika jezery, ale přesně takové prostředí měli draci nejraději. Jejich život je poklidný do té chvíle, než se jednomu dobrodruhovi podařilo odhalit dračí bránu, cestu do jejich říše. Ta se ukrývá v jedné z astrálních sfér lidského světa.

Od té chvíle začala na pozadí bitvy o artefakty také honba za klíčem, který bránu odemkne a propustí lidské ničitele do dračí utopie. Může to být počátek zkázy nebo také usmíření mezi draky a lidmi. To už bude záležet pouze na vás.

Proroctví je hra, která si získala za svoji dlouhou, téměř desetiletou existenci, již spoustu fanoušků. Mnoho hráčů deskových her baží po dobrodružství ve fantasy světě, kde vládne síla magie a mečů a právě to jim hra Vládi Chvátila na téma slavného Talismanu poskytla.

Dračí říše vyšla poprvé hned rok po vydání Proroctví v roce 2003, ale tenkrát byla v prodeji jiná verze celého Proroctví. Až v loňském roce se tak objevila její nová verze, která je kompatibilní se třetím vydáním celého Proroctví, které jsme recenzovali dříve. A právě tuto krabici jsme měli možnost zkombinovat se základní hrou a vyzkoušet, co nabízí navíc a jestli se jedná o kvalitní rozšíření.

Už teď můžeme předem prozradit, že ani s tímto rozšířením český tvůrce Galaxy Truckera či Space Alertu nezklamal. Podobně jako nedávno recenzované rozšíření Space Alert: Vzdálené horizonty totiž nabízí opravdu poctivou dávku novinek. Ale ještě neutíkejte, protože tohle čtení opravdu bude stát za to.

Velká škoda Dračí říše je, že její krabice není zrovna kvalitní a na první pohled trošku odrazuje. Nejedná se o horní ilustraci Milana Vavroňe, ale o její kompaktnost. Vzhledem k její výšce na ní totiž víko pořádně nedrží a kdykoliv ji kamkoliv přenášíte a trochu nakloníte, hrozí, že se z ní všechny součásti vysypou. Naštěstí se všechny komponenty bez problémů vejdou do původního Proroctví, takže na krabici můžete nakonec klidně zapomenout. Bez Proroctví si Dračí říši stejně nezahrajete.

Základem celého rozšíření je samozřejmě na první pohled nový hrací plán zobrazující dračí říši přesně tak, jak jsme ji popsali v úvodu. Autorkou jejího grafického ztvárnění je Jana Žižková, stejně jako většiny nových barevných ilustrací v celé hře. Pod černobílými ilustracemi je pak podepsaný Michal Vondráček.

V pytlíku najdete žetony, kterými budete v průběhu některých herních variant zvyšovat sílu strážců astrálních sfér. Někdy dobrovolně (když vám bude připadat hra jednoduchá) a někdy ne (prostě v průběhu partie).

Mnohem zásadnějším objevem jsou nové postavičky, které ovšem nenahrazují postavy ze základní hry, ale doplňují je. V balení nemůže samozřejmě chybět ani balíček karet, který obsahuje nejrůznější druhy, které si postupně probereme v následujícím textu.

Tím je výčet obsahu a tedy zdánlivě i novinek vyčerpaný, ale není to tak úplně pravda. Ale k tomu se dostaneme až později, jakmile si objasníme všechny hmatatelné rozšiřující vlastnosti Dračí říše a jejich vlivy.

Začneme tedy samotným hracím plánem Dračí říše a tedy i největším příspěvkem do celé deskové hry Proroctví. Nová deska patří do sousedství té klasické, ale vybavíte ji trošku jinak. Na její ploše najdete tři vertikální cesty, na jejichž plochu už na začátku partie rozmístíte karty. Ty budou představovat nástrahy, nebezpečí, ale také odměny, které na hráče na pouti čekají.

Cesty mají různou délku a hráči si tak mohou zvolit, jestli chtějí spíše sbírat zkušenosti, nebo mít cestu k dračímu jezírku za sebou co nejrychleji. Nejde zde ale jen o čas a sběr zkušeností, ale na nejdelší cestě je také nejvyšší počet odměn. Vše záleží pouze na hráčích samotných. Na astrální sféru dračí říše lze pak útočit až z nejhornějšího patra bez ohledu na to, kterou cestou jste ji dosáhli.

Pro hráče je zde skvělá především možnost volby. Samozřejmě ale nejdříve musí hrdinové na klasické mapě objevit vstup do říše. Teprve pak mohou draky poctít svojí návštěvou. A věřte, že uvítání nebude zrovna přátelské, a na novém dobrodružství se setkáte s mnoha druhy draků. Zajímavý je princip střídání odměn a nebezpečí, podle nichž si hráč může vybírat cestu vzhůru. Samotné kartičky se ničím neliší, ačkoliv samozřejmě dračí příšery mají také své speciální schopnosti a síly. Jejich rubová strana je krásně ilustrovaná postavičkou draka.

Na mapě Dračí říše můžete získat také drakobijecké schopnosti a trofeje v podobě dračích srdcí, které hráč dostane za odměnu, pokud se probije až na závěr. Ovšem jeho možnosti pohybu se liší od klasických. Nesmí totiž vůbec ustupovat a může jít pouze kupředu, zůstat stát, nebo svůj boj vzdát a vrátit se na základní plán. Nepočítá se pro většinu událostí na původním plánu a ani netahá kartu náhody. V případě prohry je však vyhnána z Dračí říše zpět do svého světa. Přeprava do Dračí říše vždy stojí tři zlaté za pronájem leteckého varana.

Drakobijecké schopnosti oproti tomu získá na klasickém hracím plánu a tím se rozšiřují jeho možnosti a také hon za novými dovednostmi. Ty vyřazují klasicky tu kartu, která byla vyložena dříve. Drakobijecká dovednost se přidá ve chvíli, kdy některý z hráčů táhne kartu Legendy o dracích z balíčku náhody.

Hrací plán Dračí říše trošku zvýší již tak velkou prostorovou náročnost Proroctví, ale výrazně rozšíří zážitek z celé partie. Hráči mají nový cíl – probíjení nepřátelskými draky vzhůru k jezírku je skvělé a to napětí, že můžete být kdykoliv vyřazeni zpět je přímo cítit. Přesně v duchu původního Proroctví a útoku na sféry.

Pokud vám hra připadá jednoduchá, můžete do hry zařadit prastaré rasy (tedy rasy, které jsou nově v tomto rozšíření). Tím postavy získají nové bonusy ke svým silám a strážci pro ně začnou být příliš snadnými soupeři. Autor proto doporučuje navyšovat sílu strážců pomocí přídavných žetonů +1 až +5 podle volby hráčů.

Možná v balíčku karet mohlo být víc nových předmětů do základní hry, které by ještě zvýšily její variabilitu, a znovu ji zatraktivnili zkušeným harcovníkům. Pamatuji si, že právě tato honba za předměty mě udržovala u her jako Wizardry VIII nebo Diablo ][. Ale Vladimír Chvátil si nechává možnosti pro další krabice. Už je totiž v prodeji nové rozšíření s názvem Vodní říše a bouřlivou přípravu zažívá i očekávaná Říše chaosu. Ve světě Proroctví se prostě neustále něco děje.

Tím jsme dokončili popis veškerých nových komponent, které jsou spojené s novým rozšířením. Ale to neznamená, že jsme vyčerpali všechny novinky, které obsahují pravidla. Zbývá se totiž zmínit o kooperativní hře, o možnosti solitérního hraní a dalších variantách.

Jak je možné v Proroctví hrát proti hře? Hráči prostě musí zvládnout porazit všechny strážce dříve, než se zhroutí astrální sféry. Možná by se to mohlo zdát jednoduché, ale ve skutečnosti toho času zase není moc. Při každém tažení karty Jasnozřivý sen totiž některý ze strážců sféry zesílí o náhodně tažený žeton +1 až +5. Těchto žetonů je omezený počet (cca osm) a mají různé síly podle počtu hráčů a nastavené obtížnosti (běžná, těžká a velmi těžká). Ve chvíli, kdy žetony dojdou, se astrální sféry zhroutí a hráči svoje poslání nesplnili.

Kooperativní varianta přidává do hry nový náboj a touhu po spolupráci. A opravdu je nutné mezi hráči pečlivě plánovat, předávat si hotovost nebo předměty. Velkým omezením je, že žádný hráč nemůže útočit na více sfér, dokud všichni nemají alespoň jeden artefakt. Tím autor zamezil hře pouze na jednu postavu, ze které by hráči vytvořili neporazitelné vraždící monstrum.

Všechny plány si musí hráči pečlivě dopředu promýšlet, protože času je málo a každý promarněný tah či útok může být v konečném zúčtování znát. Kooperativní varianta se tak společně s podobně laděnou sólovou variantou stává velkým důvodem, proč si rozšíření Dračí říše pořídit. Tohle je totiž zcela jiná hra, než jste zvyklí z Proroctví.

V případě, že máte méně času, můžete si užít Dračí říši samostatně. Sice i tak využijete základní plán, ale vítězem partie se nestává ten, kdo získá artefakty, ale hrdina, který jako první dobude Dračí říši a porazí jejího strážce. Postavy hlídající konec si hráči na začátku určí sami nebo náhodně. Tato jednodušší varianta je pěkným zpestřením, pokud si chcete zahrát opravdu rychlou hru. Oproti Proroctví se můžete dostat i na poloviční hrací dobu, protože není třeba navštěvovat a porážet strážce sfér.

Kolik znáte dobrodružných her, které lze hrát kooperativně proti hře? Moc jich není. A protože hráči občas nemají chuť soupeřit, ale chtějí se ubírat za společným cílem (například pro utužení vztahů ve skupině), jsou tyto spolupracující varianty velmi populární.

A Dračí říše nabízí mnohem víc, než jen možnost spojit své síly proti astrálním sférám. Nabízí novou zemi k prozkoumání, nové nepřátele k poražení. Jedná se opravdu o velký obsah rozměry poměrně malé krabice. Pokud máte Proroctví, pak byste o pořízení rozšíření neměli vůbec váhat. Dračí říše totiž čeká na nové rekruty, aby jim připálila brnění u zadku!

AutorVlaada Chvátil
IlustracePeter Gifford, Jana Šouflová, Milan Vavroň, Michal Vondráček, Jana Žižková
VydavatelAltar Games, Z-Man Games