Recenze: Rabatz! – slavné příšery

rabatz-01

Každý může být slavný. To nám vždycky říkali. Jenže zatímco ve světě lidí to opravdu platí, pokud jste se narodili jako příšera, tak to budete mít mnohem těžší. To proto, že obyvatelé Země o vaší existenci nemají ani ponětí a abyste neporušili příšerná pravidla vašeho národa, nesmíte vycházet ven z domu. A pokud si plánujete kariéru v hraní muziky a založíte příšernou kapelu, pak to jde trochu proti sobě. Tak alespoň začnete zkoušet na půdě.

Bude tahle kapela opravdu tak příšerná, jak se zdá? A je to dobře nebo špatně? Na to všechno nám odpoví designér Carlo A. Rossi (Drachenturm, Ab in die Tonne, The Mysterious Forest, Zvířátka na palubu) v jeho nejnovější karetní hře Rabatz! Krabička vyšla s logem společnosti Huch & friends a ilustracemi Patricie Limberger v roce 2016.

Malá krabička nám umožní nahlédnout na půdu, kde příšerky mají svoji první hudební zkoušku. Jenže není ještě úplně jasné, kdo vlastně bude hrát na který nástroj. Pomůžeme jim to zjistit ve chvíli, kdy otevřeme malou čtvercovou krabičku. V jejím nitru se ukrývá čtyřiapadesát karet s hudebními nástroji na zadní straně, ale především obrázky příšerek s různými instrumenty na herní straně. Ze zamíchaného balíčku je třeba rozdat každému účastníkovi tři karty, zbytek vytvoří dobírací hromádku poblíž fialového kamene. Ten před první partií z obou stran hráči ozdobí samolepkou a položí jej stranou s příšerkami nahoru.

rabatz-06

Pak se ale začnou dít věci. Hráči se totiž budou střídat ve vykládání vždy jedné karty z ruky a to pěkně obrázkem nahoru, aby všichni zvířátko dobře viděli. Tak se všichni střídají a karet v hromádce přibývá. Všichni účastníci se snaží pamatovat, jaké karty se nachází v jaké hromádce. Kdykoliv si totiž některý z hráčů myslí, že v jakémkoliv soupeřově balíčku jsou alespoň tři stejná zvířátka, může hru přerušit. Protože by se tak ale mohlo rozhodnout více soupeřů současně, nestačí pouze slovní hlášení, ale místo toho tento hráč chytí dřevěný kámen ležící uprostřed.

V tu chvíli je na čase vyhodnotit, jestli je hráčův tip správný. Ještě předtím ale musí jmenovat přesně zvíře, které se v balíčku přemnožilo. Obviněný hráč vezme svoji hromádku a zkontroluje, jestli je to pravda. Pokud ano, pak hráč jako odměnu dostane právě tuto sadu stejných stvoření a položí si je do bodovací hromádky. Všechny ostatní karty ale zůstávají na svých místech a hráči k nim dále přikládají. V případě omylu ale obviněný hráč sám za tyto karty získá body.

Na konci každého tahu si hráč dobere novou kartu z balíčku. Partie pak pokračuje dalším muzicírováním až do momentu, kdy hráčům dojdou karty i v rukou. Nyní si každý posčítá body ve své bodovací hromádce. Ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem.

rabatz-09

Rabatz! je překvapivě paměťovou výzvou pro každého, kdo se takové partie zúčastní. Partie je dynamická, protože po velkou část se hráči pouze střídají v přikládání karet do svých vlastních balíčků. A teprve přerušení jedním ze soupeřů přinese krátký oddych. To ale stále nemění nic na faktu, že partie se vejde snadno do patnácti minut.

Jenže co tedy brání každému hráči, aby si hlídal pouze svůj balíček a křičel ve chvíli, kdy vyloží tu kartu do správného počtu? Jednoduše to má zakázané. Pouze když se odehraje celé kolo, aniž by jeden ze soupeřů sám vyhlásil jeho balíček jako přezvířátkovaný, může sám nahlásit svoje zvířátko a to ještě než odehraje novou kartu.

Možná vám to připadá jednoduché. A právě proto má kámen i druhou stranu. A při každém zastavení partie a vracení kamene do středu jej hráči položí vzhůru opačnou stranou. To znamená, že v tu chvíli už nehraje roli druh zvířete, ale typ hudebního instrumentu.

rabatz-12

Navíc právě tato jednoduchost je tím, co hru celou zdobí. Vysvětlíte ji během dvou minut s pomocí několika názorných příkladů a hra může okamžitě začít. A díky tomu je Rabatz! velmi přístupná hra, které se mohou zúčastnit už předškolní děti. Ty si pořádně procvičí paměť, protože jim stačí rozeznávat zvířátka a počítat do tří. Jako jediný nedostatek tak lze vnímat pouze omezený počet hráčů. Souboje lze hrát pouze ve třech či čtyřech.

Rabatz! se nám jako odlehčená karetní prověrka paměti moc líbí. Vypadá pěkně a moc příjemně se hraje. Přikládání karet na několika místech současně je pořádná výzva. Není jednoduché si udržet přehled a díky tomu se vám souboje ve hře Rabatz! jen tak neomrzí.

AutorCarlo A. Rossi
IlustracePatricia Limberger
VydavatelHUCH!
Herní doba0
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game

Recenze: Rabatz! – slavné příšery
Rabatz! je chytrou paměťovou hrou, ve které se zvířátka hromadí hned v několika hromádkách současně. A kdykoliv přesáhne jejich počet v některé z nich dva, je možné takový balíček nahlásit a získat z něj body. Kromě počítání a paměti tak hráči potřebují také rychlost, aby chytili kámen rychleji než ostatní. Rabatz! je hrou nejen pro děti, které výborně pobaví, ale také pro dospělé, jež zase pořádně prověří.

+ pořádná prověrka paměti
+ dvě obtížnosti
+ zajímavý prvek počítání ve více hromádkách