Recenze: Rallyman – pro opravdové závodníky

Rallyman - balení

Prásk! Rána, při které by obyčejnému autu prasklo zavěšení kol, otřásla autem. Jenže naštěstí podvozek Danielova vozu má patřičné výztuhy. Vůz se otřásl z rány velice rychle, přenesl se přes navazující skokánek a vletěl střemhlav do další zatáčky. Všechno fungovalo na jedničku. Navigátor četl trasu, kterou si včera společně projeli. Všechno vycházelo prakticky ideálně, podle vysílačky měli skvělý čas.

Jenže pak kolo povolilo. To samé, které vydrželo náraz, asi neodolalo skoku a nasbírané poškození se promítlo do zlomené poloosy. Vůz zastavil u nejbližšího stromu a jeho motor, před chvílí ještě plný života a energie, utichnul. Rallye pro oba závodníky skončila.

Možná i podobné pocity a zážitky na vás čekají, pokud si pořídíte novou závodní hru původem z Francie. Jejím autorem je Jean-Christophe Bouvier a jmenuje se Rallyman. Naše redakce dostala hru k recenzi od polské společnosti LocWorks, která ji možná převede také do češtiny.

Rallyman - připravená hra

V sněhobílé krabici s obrázkem závodního rallye speciálu toho najdete opravdu hodně, jak už tomu u závodních her bývá. Hlavní pro všechny závodníky budou čtyři oboustranné desky se spoustou propletených silniček, které slibují už na první pohled velkou variabilitu. Spolu s nimi se uvnitř schovávají také archy s žetony času o hodnotě jedna, pět a deset vteřin, několika žetony bahna a mrňavými černými tečkami pro označení poškození.

Dole ukryté pod nimi najdete čtyři závodní speciály, které jsou stejně mrňavé, jako ty ve Formuli D (recenze). Všechny jsou stejné a liší se pouze v barvě kapoty. K jejich pohybu budete používat celkem sedm kostek – pět černých s čísly a dvě bílé, zdánlivě s prázdnými stěnami. V krabici samozřejmě nechybí ani hromada karet, kartonové ukazatele poškození pro každého hráče a bloček pro poznamenávání časů jednotlivých rychlostních zkoušek.

Balíček karet rozdělíte na šest hlavních hromádek – jedna pro každý rychlostní stupeň do pětky a jedna pro vyhodnocení zkratek. Zbytek karet pak tvoří jen několik kousků pro speciální pravidla. Jedna karta však je zvláštní -jsou na ní nakreslené červený a zelený terč. Tuto kartu musíte opatrně vystříhat a získáte z ní označení startu a konce rallye na trati.

Rallyman - na startu

Každý závod se skládá ze tří rychlostních zkoušek a na jeho začátku si musí hráči určit několik zásadních věcí. První je název rallye, který napíšou do horního boxu listu v bločku. Ve střední části na ně čeká popis tratě samotné a na konci pak uvedou hráči svoje jména a budou zde zaznamenávány jejich časy v etapách.

Sestavení rallye je zde řešeno naprosto skvěle. Protože každá z herních desek má hned několik silnic, můžete je napojit naprosto libovolně. Každý výjezd z desky má svoje označení, kterým jej jednoznačně identifikujete. Pouze sami závodníci si tedy určují délku a náročnost svojí trasy, stejně jako skutečnost, jestli se pojede na sněhu nebo ne. Všechna přechodová místa spolu se startem a cílem poznamenáte do tabulky a připravíte první rychlostní zkoušku.

Hráči si vyberou svoje auta, postaví je na start a vezmou si k sobě desku ukazatele poškození. Karty rychlostních stupňů položíte na hromádky vedle plánu, stejně jako kostky a žetony časových bonusů. Tím je hra připravena ke startu.

Rallyman - detail herního plánu

Auta startují v rozestupech stejně jako v reálné rallye, takže v prvním kole vyjíždí pouze první závodník a ostatní se k němu přidávají až postupně v dalších tazích (start sleduje takovýto vzor: 1-1-2-1-2-3-1-2-3-4). Jakmile jsou všechny vozy na trati, tak už se hráči neustále střídají až do chvíle, kdy první z nich dorazí do cíle.

Naprosto unikátní je systém pohybu. Kostky zde totiž využíváte jen a pouze k tomu, abyste určili riziko se kterým jedete. Každá z černých kostek zastupuje jeden rychlostní stupeň, na většině svých stran (čtyřech až pěti) má jedno stejné číslo, na zbytku pak vykřičník znamenající nebezpečí.

Hráči ve svém tahu řetězí rychlosti tak, aby šly plynule po sobě. Při tom smí použít každou kostku jen jednou a při jejím použití jí hodí. Pokud jim padne číslo, je vše v pořádku a mohou svým vozem postoupit o jedno políčko dál (za každý hod kostkou se popojíždí o jedno místo). V případě, že jim padne vykřičník, musí být obezřetní. Třetí vykřičník na kostkách v jednom kole znamená ztrátu kontroly nad vozidlem a havárii.

Rallyman - rozehraná hra

Protože musíte zachovávat posloupnost rychlostních stupňů, můžete obvykle řadit jen nahoru nebo dolů. Naštěstí pravidla umožňují začínat o jeden rychlostní stupeň níže nebo výše, než jste skončili v minulém kole. Ale jak si to budete vlastně pamatovat a jak se na celé trati měří čas?

Jednoduše si na konci každého svého tahu vezmete kartu z balíčku, který odpovídá rychlostním stupni, na kterém jste svůj pohyb ukončili. Každá rychlost odpovídá nějakému úseku času, a tak zatímco jednička vám přidá padesát vteřin, pětka jen deset. A to už je zásadní rozdíl. Kartu umístíte před sebe na hromádku a tím si zároveň poznačíte svoji rychlost pro příští tah.

Mezi černými kostkami jsou ještě dvě bílé, které vám umožní zůstat na některém rychlostním stupni déle. Jedná se o kostky akcelerace. Můžete je použít kdykoliv v průběhu svého tahu. I ony na jedné své straně mají vykřičník, takže i ty zvyšují riziko jízdy. V jednom kole v nejlepším případě můžete hodit i všemi sedmi kostkami, ale někdy se budete muset spokojit třeba se čtyřmi.

Rallyman - karty

Zatím jsme nezmínili vůbec žádná omezení, které by vás nutila zpomalovat. Samozřejmě na trati jsou zatáčky, které musíte projet na jasně specifikovaný stupeň. Jsou dva způsoby, jak projet zatáčku – buď na vyšší rychlost, ale stojí vás to tři kostky (pohyby) nebo na nižší vnitřkem za pouhý jeden pohyb. Někdy se vyplatí první, jindy druhé, záleží na situaci. Rychlost musíte dodržet, jinak s autem skončíte mimo silnici.

I havárie má svá pravidla. Podle rychlostního stupně si opět vezmete horní kartu, ale tentokrát se podíváte na její zadní stranu. Ta určí jednu ze tří věcí, které se vám mohly stát – hodiny a vyjetí vpravo nebo vlevo od silnice. Poškození se odlišuje podle terénu, do kterého vyjedete a je naznačeno na každé desce. Když nějaký ten šrám získáte, ztrácíte postupně kostky a jste tedy v konečném důsledku pomalejší než soupeři, protože máte nižší výběr strategických možností. Už absence jedné akcelerační kostky je hodně znát na volbách hráče.

Na konci závodu si všichni hráči sečtou časy na kartách. Ten z nich, který získá nejnižší součet po všech třech rychlostních zkouškách se stává vítězem rallye.

Rallyman - rozehraná hra

Rallyman je skvělou simulací závodů rallye. Ve hře opravdu závisí na strategických rozhodnutích a štěstí je pouze doplňkem, který patří i k pravému závodění. Nerozhoduje však o vašem pohybu a rychlosti. Všechny tyto parametry máte plně pod kontrolou vy, jako řidiči.

Právě tento závodní systém založený na řetězení kostek je naprosto skvělý a vyžaduje opravdu pečlivé plánování. Všechno je promyšlené do nejmenšího detailu a jakýkoliv risk se vám obvykle vrátí. Jenže existuje také rozumná míra rizika. A právě pro ni má Rallyman vymyšlené další vychytávky.

Můžete si některé zatáčky zkrátit po blátěných cestičkách. Kromě rovinek se jedná o jediný způsob, jak se dostat před pomalejšího soupeře. Pokud však někoho doženete v zatáčce, která zkratku nemá, musíte za ním poslušně zpomalit. Ale zpět ke zkratce po blátě – sice je fajn podjet protivníka, ale riskujete defekt pneumatiky, protože kdo ví, co se v blátě nachází. Defekt vás pak bude stát jednu minutu drahocenného času.

Rallyman - karty

Pokud se hráči perou o první pozici, mohou jet opravdu na hraně svých možností. K simulaci této situace slouží možnost hodit kostky ne postupně, ale zároveň. Připravujete se tak o možnost reagovat na případné vykřičníky a s určitou pravděpodobností riskujete havárii. Ale za každou kostku, kterou hodíte současně, získáte vteřinový bonus k závěrečnému času.

Navíc Rallyman rozlišuje možnosti oprav mezi jednotlivými etapami, což si hráči určí na začátku partie. Pak budete muset s poškozeným autem absolvovat třeba i více rychlostních zkoušek. Stejně tak záleží na obutí mezi zimními a letními pneumatikami – s letními na sněhu stačí dva vykřičníky, abyste se vybourali, zatímco zimní na asfaltu vás připraví o jednu kostku.

K tomu je zásadní vědět, jaké rychlostní zkoušky vás čekají a jaké rozložení sněhu a volné silnice v jednotlivých tratích je. Právě podle toho a rozložení servisů můžete naplánovat obutí vozu tak, aby bylo co nejvýhodnější.

Rallyman - rozehraná hra

Jak vidíte, tak strategie má zásadní vliv na celý výsledek závodu. A právě díky tomu máte ze samotného průběhu hry i z jeho výsledku skvělý pocit. Respektive máte opravdu dojem, že závodní vůz řídíte a máte nad ním kontrolu. A stejně tak můžete mít trochu smůly nebo si užívat krásné a efektní projetí zatáček a vyjetí pod plynem.

Právě se strategií ale souvisí také zdánlivá pomalost hry. Soupeři totiž více přemýšlí a každý tah trvá déle, než jsme zvyklí. Není zde pouze oznámení zařazené rychlosti a hození kostkou, ale hráči musí házet více kostkami a navíc neustále musí promýšlet taktiku. A tak ostatní často čekají trošku déle, než by jim bylo příjemné.

Stejně tak může být nepěkné čekání na konci etapy, kdy může dojíždět nějaký vybouraný závodník. Ostatní na něj zatím musí čekat a mohou si maximálně sečíst svoje časy na kartách.

Rallyman - karty

Zpracování je vynikající. Už samotná myšlenka desek, které lze spojit libovolně je skvělá a hráči si s ní vystačí opravdu na dlouho. Když k tomu přidáme poctivé kostky, mrňavá autíčka i kvalitně provedené karty, tak dostaneme opravdu pěknou hru.

Rallyman nezklamal. Nabízí opravdový adrenalin, jako byste byli na závodní dráze. Rallye je nebezpečný sport a to se daří této deskové hře skvěle simulovat. Je zde opravdu velký prostor pro strategii a štěstí zde má jen malý vliv, kterým přesto občas může rozhodnout závod. Tato desková hra je naprostou povinností pro všechny fanoušky rallye a závodění obecně.

AutorJean-Christophe Bouvier
IlustracePhilippe Bouvier, Clovis, Stéphane Gantiez
VydavatelRallyman
Rok vydání2009
Minimální věk9 and up
(31 voters)
KategorieRacing, Sports
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Push Your Luck, Race, Simulation, Solo / Solitaire Game
RozšířeníRallyman: Dirt, Rallyman: Sisu cards
RodinaDigital Implementations: Boiteajeux, Organizations: Forgenext, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Rallyman, Sports: Auto Racing
Alternativní názvyrallyman, Rallyman 1.144, Rallyman: 110 % Rallye

Rallyman je závodění se vším všudy. Při jeho hraní vás čekají neuvěřitelné zážitky a napínavé momenty. Největším kladem celé partie je skutečnost, že dokud nedojede poslední závodník do cíle, nikdo si nemůže být jistý svojí pozicí. Tím mizí syndrom znuděného hráče na posledním místě. Všichni jedou naplno do posledního hodu. I v této hře se používají k pohybu kostky, ale trochu jinak. Za každou kostku se posunete pouze o jedno políčko. Vaším cílem je co nejefektivněji seřadit kostky do postupky za sebe a skončit svůj tah na co nejvyšším rychlostním stupni. Právě podle nich se sčítá závěrečný čas rychlostní zkoušky. Hra nabízí neuvěřitelné množství různých závodních tratí, které lze ze čtyř oboustranných desek sestavit. Navíc vás čekají rozhodnutí o pneumatikách, zkratky a možnost předjíždění. Rallyman je nejlepší závodní hrou, kterou jsme dosud hráli, a pokud máte alespoň trochu rádi závodění, pak je pro vás jeho nákup povinností.

+ dokonalá simulace rally
+ miniatury autíček
+ obrovská variabilita rychlostních zkoušek