Recenze: Res Arcana Perlae Imperii – druhé rozšíření

4.6

Pod vodou je větší tma, než jsem myslel. A přesto, když se pořádně zadívám, kdesi hluboko dole se něco blyští. Vím přesně, co to je, protože právě proto tu jsem. V nenápadné zátoce, kde by nikdo nehledal nic překvapivého, se ukrývá perlové impérium. Místo, kterému vládnou podvodní stvoření, jež oko suchozemce nikdy nespatřilo.

A hráči karetní zábavy Res Arcana nyní dostanou jedinečnou šanci, jak se podívat na toto místo, kde slunce nesvítí. Dokonce kvůli tomu nebudou muset ani zadržet dech, protože to za ně udělal designér Tom Lehmann, když připravil druhé rozšíření s podtitulem Perlae Imperii. Protáhlá krabička opět vyšla pod značkou Sand Castle Games no a beze změny názvu (který je dost názorný) míří i v kompletním českém překladu od firmy ADC Blackfire.

Na víku krabičky vidíme zářivý výjev z hlubin moře, s perlou, vodními draky i podmořskou bohyní. Ale uvnitř na hráče čeká kombinace karet, destiček, a právě těch titulních perel. Jsou kulaté, ale protože byly vyrvané z nitra perlového impéria, tak je museli autoři znehodnotit. Jinak by si všechny vlastníky rozšíření nejspíš dřív nebo později našly podmořské bytosti a potrestaly je za jejich opovážlivost. Protože ale mají perly kousek odříznutý, už nemají žádnou hodnotu a nic takového nehrozí.

Ale než se podíváme na detaily rozšíření, musíme si nejdříve zopakovat, jak se vlastně ta Res Arcana hraje? Je to překvapivě jednoduché, protože Res Arcana je hrou, ve které si z obdržených karet snažíte sestavit co nejlepší mašinu na příjem a body. Hra si získává úspěch především svojí jednoduchostí a rychlostí.

Každý hráč začíná partii s kartou jednoho mága a osmi náhodnými artefakty. V každém tahu hráči navyšují svoji zásobu základní suroviny – esence – ziskem z různých svých karet. S jejich pomocí postupně vykládají před sebe nové karty, monumenty, místa a artefakty. Za ně získávají nejrůznější schopnosti, které využívají aktivováním karty jedenkrát za kolo. Postupně se učastníci střídají v tazích, dokud všichni nepasují, protože provedli vše, co jim jejich karty a zásoba esence dovolovaly. Postupně tak prochází kolo za kolem a vždy před začátkem dalšího kola si doberou do ruky novou kartu. Jakmile jeden z hráčů dokáže získat desátý vítězný bod ze svých vyložených karet, stává se vítězem.

Prakticky všechny komponenty lze přimíchat do balíčků. Nejjednodušší to je u monumentů a míst moci, které navýší výběr, ze kterého se losují použité karty a destičky. Jediný nový magický předmět nenápadně zapluje do balíčku, který zůstane zamíchaný a připravený na hru. Pouze jedna nápovědní destička zůstane ležet ve středu stolu a předtím jste ji v partii Res Arcany neviděli. Ale je třeba nezapomínat na titulní perly, jejichž zásoba také leží na dosah všech. Navíc každý z účastníků partie dostane jeden exemplář do začátku.

Perly jsou hlavní novinkou a jedná se o novou měnu, kterou lze získávat a směňovat za ostatní esence, ať už zlato (v poměru 1:1) nebo za ostatní (2:1). Získat ji lze s pomocí magického předmětu Kalcinace a hodnotu má i když ji neutratíte – každá perla totiž na konci partie znamená zisk vítězného bodu. Jsou opravdu lákavým přídavkem do partie, který láká ke sbírání. Nabízí tak zajímavé nové dynamiky pro celou partii a zase nové momenty, které jste dosud zažít nemohli. Ale zase je to nový prvek, se kterým musíte neustále manipulovat, brát a zase odevzdávat.

Protože se nově hraje do 13 vítězných bodů, partie je mírně delší. To jde trochu proti myšlence celé Res Arcany, která je postavená na rychlých partiích a touze po odvetě. Na druhou stranu ten rozdíl není nijak dramatický a lze jej napočítat v pár minutách navíc. Navýšení lze vidět i jako plus, protože hráči mají o trochu víc času na to, aby rozjeli svůj body generující stroj a dotáhli více plánů do úspěšného konce.

V nabídce karet přibývá řada nových, originálních a zajímavých, a to i takových, které vůbec nesouvisí s perlami. Hráči ocení způsob, jakým se propojují nejen se základním boxem, ale i s prvním rozšířením Lux et Tenebrae.

Res Arcana: Perlae Imperii jako rozšíření přidává tam i tam, a nakonec obohacuje hru docela příjemně a dodává ji pocit většího zážitku. To ale nemusí být vždy ku prospěchu věci, protože s tím přichází i prodloužení herní doby. Z celkového pohledu se ale u Perlae Imperii stále jedná o vynikající a detailně promyšlené rozšíření, jehož pořízení nebudete litovat.

Res Arcana: Perlae Imperii je rozšíření, které boj mágů docela mění a to s pomocí drobných blyštivých kuliček. Perly mají tendenci hodně změnit celý pocit ze hry, i když se ve skutečnosti jedná jen o další způsob, jak získat body. Celkově je partie s rozšířením trochu delší a komplexnější, což u takto jednoduché hry nemusí každý vnímat jako plus. Variabilita je ale jasným kladem, který hovoří pro zbývající obsah boxu. Res Arcana: Perlae Imperii je velmi solidním a kvalitním rozšířením vynikající hry, které se stane nezbytnou součástí partie pro mnoho jejích fanoušků.
+ perly
+ variabilita
+ více možností