Recenze: HABA Mňam-mňam Brumík – lžička a bryndák

Vcházím do místnosti a tam sedí malý medvídek. Na krku mu visí bryndák a na očích mu vidím, že má hlad. Ale ať koukám, jak koukám, kromě mne tu nikdo není. Chvilku váhám a rozhlížím se, ale nakonec opatrně pokročím ke stolku a vezmu do ruky lžičku. Méďa nervózně zabručí a upře na mě svůj pohled. Naberu lžičku a krmení začíná.

A zúčastní se ho i malí hráči, pro které je určena hra Mňam-mňam Brumík, která patří do série Moje první hry. Vytvořil ji Eljan Reeden a ilustrace připravila Jennifer Baule-Prinz. Hra vychází pod žlutou značkou HABA. Ale my si ji můžeme zahrát v kompletní lokalizaci do češtiny zásluhou distributora LUSIO, oficiálního zástupce značky HABA.

Na víku se na nás usmívá medvídě. A to samé hladové mimino čeká i uvnitř. Hráči jej totiž poskládají s kartonových desek a s pomocí dna krabice hlavního hrdinu hry posadí do židličky. Nezdá se vám to, ale jeho pusa se usmívá a je otevřená. Při prvním představení se ale děti nemusí řídit pravidly, žádnými závaznými předpisy, ale mohou si jen tak hrát s medvídkem a jeho obědem. V nabídce žetonů najdou rýži, brambory, špenát, mrkev, jahody a borůvky. Do pusy medvídka je třeba jídlo dopravit s pomocí lžíce.

Pravidla při tom vybízí, aby si s nimi rodiče o jednotlivých potravinách povídali a tím je zapojili do debaty a zaujali jejich pozornost. A to docela funguje. Děti zaujme už samotná grafika a zpracování a možnost krmit nového kamaráda je lákavá. Díky tomu trénují manipulaci se lžičkou a žetony, které reprezentují v jejich fantazii samotné jídlo. To padá do bříška medvěda, které je uvnitř zmiňovaného víka krabice.

Postupně si s dětmi mohou rodiče vyzkoušet hned tři hry. Tou první je kooperace jménem Někomu kručí v žaludku. Žetony se čtyřmi vybranými typy jídla hráči položí na talíř a vezmou si šestistěnnou kostku. Děti se v partii střídají, podávají si kostku, vždy s ní hodí a zkontrolují výsledek. Pokud padne medvídek s bryndákem, mají smůlu a jejich kamarád se natáhnul a jedno z jídel na talíři převrhnul. Hráč na tahu může vybrat libovolný žeton a položit jej na stůl před medvídě.

Jestliže ale na kostce hráč hodí symbol konkrétního jídla. Musí ikonu pojmenovat, vzít si žeton se stejným obrázkem, položit na lžíci a dopravit jej do pusy medvíděte. Nebo je výsledkem hodu rozesmátý medvěd a v tom případě si dokonce aktivní hráč může vybrat libovolnou dobrotu a tou medvěda nakrmit.

Jakmile jsou všechna jídla rozebraná, je na čase vyhodnotit, jestli se hráčům podařilo zaplnit bříško kamaráda dostatečně. A to platí pouze v případě, že je hromádka se žetony v bříšku větší než hromádka žetonů, které leží před medvědem na stole.

Hráči vítězí pouze jako tým, ale stejně tak dobře mohou neuspět. Tahle jednoduchá partie děti učí hlavně uvažování nad společným úspěchem a dělá jim radost ze spolupráce. Ta vylepšuje celkový pocit ze snažení, protože jsou v tom všichni spolu. A protože jsou pravidla opravdu jednoduchá, tak se děti snadno zapojí už od dvou let, i když k tomu potřebují asistenci rodičů. Na druhou stranu se právě tak dozví jména jednotlivých pokrmů.

Druhá hra pak využívá kompletní sadu žetonů jídla a rozloží ji obrázky dolů před medvídka. Hráči jeden po druhém odkrývají vždy jeden pár žetonů a snaží se nejen pojmenovat obrázky, ale především najít dvě stejné ikony. Pouze, pokud má dítě štěstí nebo si z předchozích kol zapamatuje pozice žetonů, uspěje a sebere si jídla pro sebe. Medvídek tentokrát jen smutně kouká, protože jídlo se mu teprve připravuje. Ten, kdo po rozebrání všech žetonů má největší zisk, se stává vítězem a může za odměnu nakrmit méďu.

Jednoduchým způsobem děti v této variantě pojmenované Mňam-mňam malý medvěd má na něco velkou chuť zkouší využívat svoji paměť a propojení vizuálního vjemu, který postupně sbírají kolo za kolem. Nesmí samozřejmě chybět poznání samotných jídel, ale o ty tentokrát zase tolik nejde.

Ani poslední varianta nepoužívá figurku medvěda, jen talíř a na něm jídla. Děti se v ní navzájem ptají na svá oblíbená jídla. Snaží se je totiž uhodnout otázkami ano-ne. Za správný tip dostane dítě odměnu v podobě žetonu. A po dvou kolech je na čase vyhodnotit toho nejlepšího tipovače, který má nejvíce žetonů.

Hra Mňam-mňam Brumík je extrémně jednoduchá. Jedná se ve skutečnosti o soubor trojice her, které spolu nemají nic společného, každá je úplně jiná a využívá herní komponenty také svým vlastním způsobem. Trochu tu cítíme lítost, že figurka medvídka není využitá tak intenzivně, jak by mohla, protože ji nepotřebují všechny hry. Přesto už jen jeho přítomnost děti těší a stále mají tendenci ho krmit.

Zpracování hry je perfektní. Celkový dojem ladí už obrovská dřevěná kostka a pevné kartonové komponenty. Děti si se všemi součástkami užijí spoustu legrace.  Je dobře vidět, že cílovou skupinu od dvou let autoři rozhodně nepodcenili a vybavili krabičku opravdu maximální kvalitou.

V podstatě nejzajímavější hra je ta první, kde využijete téměř všechny komponenty. A musíte krmit medvěda, to je hlavní. Samozřejmě tu hraje roli kostka a s ní také náhoda. Děti si ale užijí i samotné hody s ní, protože vše to je zábavné a nové. Nezapomínejte, že ve dvou letech nemají prakticky žádné zkušenosti s hraním a soupeřením.

Mňam-mňam Brumík je hrou, která uvádí malé děti do světa hraní. Prostřednictvím zajímavé sady tří her jim postupně otevírá fantazii, doplňuje vše drobnými vzdělávacími prvky a nabízí jim kooperaci. Ta je ostatně zásadní pro to, aby už ve dvou letech děti nemusely ihned čelit porážce samy. Přesto je fajn vidět, že i v této jednoduché variantě je možné prohrát. S pořádnou porcí smůly nebo nešikovnosti. Děti se ale zlepší, protože je to výzva. A Mňam-mňam Brumík je hrou, která je bude na začátku jejich hravé kariéry provázet naprosto spolehlivě.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko

Recenze: Tiny Epic Mechs – obří robot pro každého