Recenze: Šerif z Nottinghamu – příběh nenasytné pokladnice

sheriff-of-nottingham-01

Když je královská pokladnice prázdná, vladař se vždy obrátí k poddaným. Neudělá to ale přímo, protože si musí udržet odstup a naději na popularitu mezi obyčejným lidem. A tak jsou tu výběrčí daní. Role, kterou na sebe někteří aristokrati rádi vezmou. Jako třeba Šerif z Nottinghamu, který teď dusí všechny obyvatele města a také prodejce.

Co pak zbývá obchodníkům, kteří bojují o obživu každý den na trhu? Možná je nejlépe, když si takovou situaci potrénují v deskové hře Šerif z Nottinghamu. Hra vyšla v produkci společnosti Arcane Wonders a vytvořila ji dvojice Sergio Halaban a Andre Zatz. Hra vyšla poprvé v roce 2014 a o rok později si ji vyhlédla pro počeštění také společnost ADC Blackfire.

Každý z hráčů si z boxu s portrétem šerifa vyloví jednu svoji velkou desku prodejního stánku a podle zvolené barvy dostane také plátěný pytlík. K tomu dostanou všichni hráči jmění o hodnotě padesát zlaťáků. Někdo zamíchá sadu karet zboží (obsahující legální zboží, ale také kontraband) a rozdá každému z účastníků šest kusů, které zůstanou ležet obrázkem dolů. Nikdo jiný než jejich majitel je znát nesmí. Po stranách dobírací hromádky vzniknou dvě odhazovací místa a každé z nich dostane do začátku pět karet.

sheriff-of-nottingham-05

V průběhu každého kola se jeden hráč ujme role šerifa a ostatní se stanou obchodníky. A tak zatímco šerif pouze bedlivě sleduje, ostatní si mohou vyměnit několik karet z ruky za nové a to jak z dobírací, tak odhazovací hromádky. Pokud ale hráči půjdou na jistotu, současně tak odhalují svoje úmysly.

Když měl každý z obchodníků jednu šanci výměny svého zboží, naskládá je do svého pytle. Vezme jednu až pět karet z ruky a opravdu je zastrčí do svého barevného pytlíku. Ostatní nesmí vidět, co do pytlíku hráč dává. Poté je čas vyrazit na trh, ale po cestě hráči narazí na šerifa a jeho lidi. Hráč tak musí ohlásit kontrole, jaké zboží s sebou ve vaku nese na trhu. Musí mu to říct přímo do očí a poté předat pytlík, do něhož se ale zatím nesmí podívat. Hráči se při prohlašování musí držet pravidel (lze zmínit jeden druh zboží a jeho počet).

V následující fázi má šerif šanci se rozhodnout, které vaky prozkoumá. Oznámí to hráči, který na tuto hrozbu může zareagovat a pokusit se podplatit kontrolu penězi, zbožím nebo sliby. Cokoliv je povoleno a na šerifovi je pak závěrečné rozhodnutí. Pokud se rozhodne přimhouřit oko, vrátí pytlík jeho majiteli.  Hráč odhalí legální karty zboží a přiloží je ke svému stánku. To ilegální zboží zůstane ležet obrázkem dolů na místě k tomu určeném.

sheriff-of-nottingham-03

Ovšem v případě, že se šerif přesto rozhodne se do hráče dále navážet, může to přinést dva výsledky. Pokud došlo ke křivdě a hráč mluvil pravdu o obsahu svého vaku, pak musí šerif jako kompenzaci za pošpinění dobrého jména dát hráči ze své kapsy zlaťáky odpovídající trestu na každé kartě. Takové zboží může na trh. Ovšem pokud se prohlášení hráče úplně neshoduje, pak veškeré nepřiznané zboží musí obchodník odevzdat šerifovi a ještě mu zaplatit pokutu.

Na konci kola si hráči doberou zpět do šesti karet a partie pokračuje. Teprve když si všichni hráči vyzkoušeli dvakrát roli šerifa, veškeré pašování končí. Hráči dostanou body za všechno zboží, které dokázali pronést do svého stánku, legální i nelegální, jež právě nyní odkryjí. K tomu si přičtou veškerou hodnotu svého zlata a případné bonusy. Ty jsou odměnou pro hráče s největší zásobou konkrétních typů zboží na stánku (sýr, chléb, jablka a slepice). Kdo má nejvíce bodů po tomto sčítání, stává se vítězem.

Šerif z Nottinghamu je napínavou party hrou. Účastníci po většinu doby lžou, jako když tiskne, blafují a snaží se získat z toho co největší výhodu sami pro sebe. Na druhou stranu musí umět prokouknout podvod ostatních, protože i role šerifa se předává kolo od kola.

sheriff-of-nottingham-07

A právě jako párty hra Šerif exceluje. Od začátku do konce nabízí blafování, blafování a zase blafování. No a to je určitě prvek, na který mnoho hráčů čeká a těší se na něj. A tahle zábava je na něm opravdu postavená. A ona to je vážně legrace snažit se neustále udržovat pokerovou tvář a naopak se snažit prohlédnout podvod ostatních. Tohle střídání rolí je výborným prvkem, který udržuje hru čerstvou a stále zajímavou.

Ve hře jsou prvky, které je třeba dodržovat. Například povinnost podívat se šerifovi do očí, dělá z podvádění mnohem těžší úkol. A pak tu je samozřejmě možnost uplácet. V tu chvíli už se vlastně sám hráč usvědčí ze snahy pronést nelegální zboží, ale i tak má stále možnost se zachránit. Lze šerifovi nabídnout cokoliv a někdy to opravdu zafunguje. Samozřejmě je pro hráče důležité, aby se mu stále ten podvod vyplatil a získal z něj něco pro sebe.

Karty jsou jinak hodnotné a podle toho se hráči také zařídí. Současně se ale také hraje o pozice krále a královny v každém druhu suroviny. Ty po pravdě pronesené karty jsou veřejné a ostatní hráči se podle nich mohou také zařídit.

sheriff-of-nottingham-09

Jedinečná je také možnost braní ze dvou odhazovacích hromádek. Tady má hráč na výběr větší sadu karet, o kterých ví. Může si tak vylepšit karty na ruce, ale současně dává šerifovi také náznak informace, která může vést k odhalení blafu. Hráči samozřejmě jsou zčásti závislí na štěstí v dobírání karet, ale tomu mohou uzpůsobit i svoji taktiku pro aktuální kolo. Proto se vlastně nedá o této hře prohlásit jednoznačně, že je založena na štěstí.

Hra není pomalá ani rychlá. Její trvání závisí na počtu účastníků, protože čím víc hráčů, tím víc kol je potřeba k určení vítěze. Ale ani v těch nejvyšších pěti nepřesáhne partie hodinu. Navíc právě v tomto množství účastníků je hra pochopitelně nejlepší. Tomu jasně odpovídá námět i průběh partie, kde čím více hráčů, tím lépe. Naštěstí ani hra ve třech není špatná a i tak se budete bavit.

sheriff-of-nottingham-12

Zpracování hry je prostě tak akorát. Ilustrace vás nějak neodrovnají, komponenty mají odpovídající kvalitu a všechno to jasně slouží svému účelu. Hlavním prvkem celé hry tak je nakonec téma.

Šerif z Nottinghamu je hra, ve které můžete podvádět, a dokonce se to po vás chce! A bezpochyby se řadí na špičku her s tímto zaměřením. Hra je dynamická, role hráčů se mění a partie vůbec nenudí. Šerif z Notinghamu je parádní krabička na párty, ale určitě si najde místo i v řadě rodin, které mají rády konfliktnější zábavu.

AutorSérgio Halaban, André Zatz
IlustraceJohn Guytan, Lorraine Schleter, David Sladek
VydavatelArcane Wonders, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asterion Press, Broadway Toys LTD, CMON Global Limited, Cool Mini Or Not, Edge Entertainment, Fantasmagoria, Galápagos Jogos, IELLO, Kaissa Chess & Games, Lavka Games, Lex Games, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Siam Board Games, SuperHeated Neurons
Počet hráčů3 - 5
(39 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Humor, Medieval, Negotiation, Novel-based, Party Game
MechanismyBetting and Bluffing, Bribery, Hand Management, Negotiation, Open Drafting, Role Playing, Set Collection
RozšířeníSheriff of Nottingham: 2018 Promo Pack, Sheriff of Nottingham: 2nd Edition – Festival of Nottingham, Sheriff of Nottingham: Arcane Scrolls, Sheriff of Nottingham: Dice Tower 2014 Promo Pack, Sheriff of Nottingham: Dice Tower 2016 Kickstarter Promo Pack, Sheriff of Nottingham: Dice Tower 2017 Indiegogo Promo Pack, Sheriff of Nottingham: Gambler's Risk, Sheriff of Nottingham: Gen Con 2014 Promo Set, Sheriff of Nottingham: King's Decree Promo Card, Sheriff of Nottingham: Master Smuggler, Sheriff of Nottingham: Merry Men, Sheriff of Nottingham: Pig Promo Pack, Sheriff of Nottingham: Prince John's Sword Promo Card, Sheriff of Nottingham: Prince of Thieves, Sheriff of Nottingham: Royal Pardon Promo Card, Sheriff of Nottingham: Royal Summons Promo Card, Sheriff of Nottingham: Tabletop Trophy of Awesome
RodinaCities: Nottingham (England, UK), Country: England, Folk Tales & Fairy Tales: Robin Hood, Game: Sheriff of Nottingham, Misc: Watch It Played How To Videos, Occupation: Merchant, Series: Dice Tower Essentials, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyNottingham bírája, Šerif z Nottinghamu, Seriful din Nottingham, Le Sheriff de Notthingam, El Sheriff de Nottingham, Szeryf z Nottingham, Ο Σερίφης του Νότιγχαμ, Шериф Ноттингема, Шерифът на Нотингам, ผู้ตรวจการแห่งเมืองนอตทิงแฮม, 諾丁漢警長

Šerif z Nottinghamu je výborná party hra, která nabízí záplavu možností k lžím a podvádění. Hráči musí blafovat, protože bez toho vlastně nemají šanci na vítězství. Hra je přitom velmi jednoduchá a vhodná pro začátečníky a dokonce i konfliktněji založené rodiny. V roli šerifa si mohou ponechat kontraband, který pronáší obchodníci načerno a nenahlásili jej. Svým tématem i průběhem není úplně pro každého, ale pokud jste fanoušky takovýchto her, pak určitě Šerifa z Nottinghamu oceníte.

+ super zábava na párty
+ hra vhodná i pro rodiny
+ neustálé blafování