Recenze: Settlers Vládcové Severu – výprava do neznáma

vladcove-severu-17

Nehostinné podmínky severu nás při příjezdu vyděsily. Všichni jsme byli zvyklí na teplé paprsky Slunce, jezera a kvetoucí louky. Jenže už před týdnem se začalo ochlazovat. Museli jsme několikrát přistát a ulovit zvířata na kožešiny. To ale nic nemění na tom, že je nám všem neustále strašná zima. Nedokážu si představit, že bychom tu měli strávit víc než pár dnů.

Designéři Ignacy Trzewiczek a Joanna Kijanka nás srdečně zvou znovu do světa deskové série Settlerů, jejichž impérium se nebude tentokrát rodit od nuly. Naopak domovy už jsou vybudované a je na čase vyrazit na dobyvatelské výpravy. Právě proto je tu hra Settlers: Vládcové severu, která kromě umístění nemá herně se svým jmenovcem příliš společného. Vizuální spojení zajistil ilustrátor Roman Kucharski, hra byla vyvinuta v dílně polské firmy Portal a do češtiny se dostává zásluhou společnosti REXhry (ta ji zařadila do své stáje her, které mají v názvu „vládce/vládci“).

vladcove-severu-07

Většinu komponent uvnitř tvoří karty, ale to se hráči dozví až poté, co se připojí k válečníkům na jejich kře, která právě doplouvá do jednoho ze severních přístavů. Pod obrázkem víka se nachází dvě mrňavé desky – jedna bodovací pokrytá políčky s čísly a druhá mořeplavby rozdělená na několik ostrovů. Právě tyto dvě desky spojí do tvaru písmene T, kde bodovací destička leží nahoře a mapa bude tvořit předěl. K ní vyloží hráči karty vzdálených a blízkých ostrovů, dva balíčky a z každého z nich odhalí horní dvě karty na připravená místa.

Jednotliví hráči si vyberou každý jeden ze šesti klanů v nabídce a získá k němu náležící komponenty – dvě kartonové lodě, sadu třiceti karet a tři startovní lokace, které si vyloží před sebe. Svůj žeton navíc umístí na počítadlo bodů a to na startovní místo s číslicí nula. Každý z účastníků si vybere barvu a dostane tak navíc klanovou destičku a k tomu také dva akční disky. Do začátku hry si doberou pět karet z balíčku, vyberou si tři, se kterými chtějí začít, pět figurek osadníků a také své startovní prostředky z vyložených lokací. Poté už zbývá pouze připravit ostatní komponenty do středu a vytvořit kruh z pěti akčních destiček (v náhodném pořadí).

vladcove-severu-01

Na začátku každého kola si pak hráči ze svého balíčku doberou čtyři karty a mohou se svobodně rozhodnout, kterou z nich si chtějí ponechat a přidat do ruky. Bude je to ale pokaždé stát jednoho osadníka, jehož figurku musí postavit pro kolo stranou. Karty, které si nezvolí, hráč odloží stranou.

Potom už se hráči budou moci spravedlivě střídat v provádění dostupných akcí. Tou hlavní je šance postavit z ruky lokalitu, která má v levém horním rohu uvedenou také cenu v podobě surovin, případně figurek osadníků. V každém kole mají ale hráči k dispozici také dva akční žetony, které lze použít na dobrání nové karty, zisk dalšího osadníka, sklidit suroviny z některé dříve postavené lokace, využít její schopnosti (jednou za kolo) nebo vyslat jednu ze svých lodí na cesty. Položí ji tedy na desku mořeplavby a přidělí jí v tuto chvíli dle svých představ ryby a žetony útoku.

Právě tím si připravují půdu na fázi mořeplavby, která následuje a umožní hráčům vyplenit nebo dobýt jeden z dostupných ostrovů. Jestli to bude ostrov ve sloupci blízkých nebo vzdálených lokací, to záleží na zásobách, které si hráč vybavil s sebou (pokud obětoval rybu, jeho loď dojede až ke vzdáleným ostrovům). Pokud hráč umístil loď dříve, má výhodu první volby. Může tak vyplenit ostrov a získat uvedené suroviny nebo může ostrov dobýt (pokud vybavil plavce i žetonem útoku) a ostrov připojit ke svému impériu.

vladcove-severu-08

Akce mají ale ještě jedno pravidlo, které souvisí s kolem destiček, na kterých jsou dostupné možnosti popsané. Hráč totiž s volbou akce musí také umístit svůj žeton k dané pozici na kole. V pozdějších tazích kola může tento žeton přesunout na sousední pozici (doleva nebo doprava), zaplatit malý poplatek a využít i tuto akci.

Ještě před fází mořeplavby mohou ale hráči také napadnout jednu z lokací pod kontrolou svých protivníků. Na konci každého kola se všechny figurky vrátí svým majitelům, všechny vyčerpané lokace znovu naberou sílu a mořeplavba dostane nové karty.

Hráči spolu s obyčejnými surovinami získávají na různých místech také vítězné body. A právě celkový počet bodů rámuje konec partie, který nastává ve chvíli, jakmile někdo získá 25 nebo více bodů. Takové kolo se okamžitě stává posledním a po jeho dohrání si hráči přičtou další body za karty svého impéria, suroviny a zlaťáky. Ten, kdo má nejvyšší celkový součet, se stává vítězem.

vladcove-severu-10

Settlers: Vládcové severu pocitově pokračují v nasazeném trendu  a nabízí zase tu karetní pohodu, kterou bychom od hry z tohoto světa očekávali. Hráči získávají karty a z nich budují svoje impérium zase znovu, od začátku, v nehostinných podmínkách vzdálené země.

Znovu je to vše o sběru surovin, práci s kartami a také s figurkami dělníků. Všechno to funguje jako namazaný stroj, ale jen, pokud jej správně hráči připraví. Možnosti vždy závisí na špetce náhody, kterou reprezentuje dobírání karet ze svého zamíchaného balíčku. Ale hráči mají ve svém repertoáru také výběr ze čtyř karet na začátku každého kola. A díky tomu mohou sestavu lokací upravovat alespoň trochu podle svých představ.

Velmi zajímavým způsobem hráči používají figurky osadníků. Ty totiž nikam neposílají, ale místo toho je musí využívat pro stavbu některých budov, ale třeba také pro zisk karet na začátku každého kola.

vladcove-severu-15

Do všeho toho stavění ale vstupuje také fáze mořeplavby, která přidává do partie mírný pocit objevování. Originalitou se ale skví také samotná volba akcí. Hráči totiž musí svoji volbu akce podřizovat nejen své taktice, ale také pozici dané akce na kruhu. Musí mít na paměti, že kromě té konkrétní možnosti dostane šanci využít také sousední destičku vlevo nebo vpravo.

Velkou výhodou je jednoduchost, ačkoliv pravidla nemají úplně dokonalé uspořádání. Pokud máte s deskovými hrami alespoň trochu zkušeností, přejde vám do krve opravdu rychle a hlavně vás pobaví svojí variabilitou možností. Ta hlavní se kvalifikuje z dostatečného počtu národů. Každý je při tom dostatečně jiný, takže hráči se mají proč ke hře vracet a co stále objevovat.

vladcove-severu-14

Ve hře je prostor také pro interakci mezi jednotlivými účastníky. Hráči musí dávat dobrý pozor, co dělají ostatní. Je tedy jasné, že hra ve dvou bude z hlediska nároků lepší a to platí i o herní době. Ale pokud byste neměli žádného soupeře, můžete využít i knihu sólových scénářů, která vás také zabaví. Partie je na svoji taktickou hloubku dostatečně rychlá a obvykle se jejího konce dočkáte za hodinu času.

Settlers: Vládcové severu jsou ukázkou toho, jak může vypadat opravdu vyladěná desková hra založená na mechanismu produkce. Je vidět, že hra je sestavena velmi pečlivě a nabízí vyváženou zajímavou bitvu mezi všemi účastníky. Pokud tedy máte rádi budování stroje na body a suroviny, pak si tuhle karetku snadno zamilujete. Settlers: Vládcové severu mají skvěle našlápnuto zopakovat velký úspěch staršího boxu.

AutorJoanna Kijanka, Ignacy Trzewiczek
IlustraceGrzegorz Bobrowski, Roman Kucharski
VydavatelPortal Games, Arclight Games, Broadway Toys LTD, IELLO, Korea Boardgames, Maldito Games, Pegasus Spiele, REXhry, White Goblin Games, Zvezda
Rok vydání2019
(14 voters)
KategorieAncient, Card Game, City Building, Civilization, Exploration, Nautical
MechanismyHand Management, Take That, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníImperial Settlers: Empires of the North – Barbarian Hordes, Imperial Settlers: Empires of the North – Common Field Promos, Imperial Settlers: Empires of the North – Egyptian Kings, Imperial Settlers: Empires of the North – Islands Set I, Imperial Settlers: Empires of the North – Japanese Islands, Imperial Settlers: Empires of the North – Japanese Islands: Feudal Age Solo Scenario, Imperial Settlers: Empires of the North – Lawn Promo Card, Imperial Settlers: Empires of the North – Man vs Meeple Island Set, Imperial Settlers: Empires of the North – Roman Banners, Imperial Settlers: Empires of the North – Secret Cabal 2020 Promo Pack, Imperial Settlers: Empires of the North – Solo Scenarios, Imperial Settlers: Empires of the North – Treasure Island Promo Cards, Imperial Settlers: Empires of the North – Treasure Islands, Imperial Settlers: Empires of the North – Workers In Training, Imperial Settlers: Empires of the North – Wrath of the Lighthouse
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Imperial Settlers, Mechanism: Tableau Building, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyColonos del Imperio: Imperios del Norte, Imperial Settlers: Empires du Nord, Osadnicy: Królestwa Północy, Settlers: Vládcové severu, Поселенцы: Северные Империи, エンパイア・オブ・ザ・ノース ~北方の開拓者たち~, 帝國拓荒者:北方帝國, 임페리얼 세틀러: 북방의 제국들

Settlers: Vládcové severu jsou kvalitní karetní hrou, která vás rozhodně nezklame žádného fanouška taktických a přemýšlivých her, v nichž nejde o náhodu. Nabízí totiž dostatek možností v každém tahu a všichni hráči před sebou mají těžké volby. Pokud se někomu daří víc, mohou na sebe účastníci útočit a snažit se o převzetí nadvlády. Hra je rychlá a plná zajímavých myšlenek. Settlers: Vládcové severu zaujme nejen svoji variabilitou, ale hlavně hratelností.

+ originalita některých částí
+ dostatek národů
+ mořeplavba