Recenze: Sherlock Holmes Consulting Detective – případ ve vaší režii

shelock-holmes-01

Sherlock vám předal nevídanou zodpovědnost. Vybral si případ, ale vy máte možnost vyslýchat všechny podezřelé a ověřovat alibi. To proto, že slavný detektiv je prý indisponovaný a nemůže opustit svoje sílo na Baker Street. Je tedy na čase, abyste ukázali, že ani vy nejste jen nějaký druhořadý detektiv.

Tatáž šance čeká i na hráče, kteří vezmou do ruky a otevřou tmavě hnědou velkou krabici s titulem Sherlock Holmes Consulting Detective. Hra vyšla poprvé už v roce 1981 a na triku ji má trojice autorů – Raymond Edwards, Suzanne Goldberg a Gary Grady. Tuto klasiku si vzali do parády ve vydavatelství Ystari Games s ilustracemi Arnauda Demaegda a Neriaca. Příběhy byly přepsány pro všechny fanoušky.

Uvnitř této rozměrné krabice najdeme řadu papíru a textů. Ty jsou rozděleny do řady příruček, ale všechno začne s velkou mapou Londýna rozdělenou do sektorů a plnou hromady nejrůznějších čísel a adres. Dále tu je jedna žlutá kniha se všemi dostupnými londýnskými adresami a jmény. Nejvíce prostoru zabírají ale výstřižky z Timesů (Londýnské noviny plné odstavečků) a pak především ohromujících deset samostatných případů. Každému je věnovaná velká A4 knížka s nějakými třiceti stranami textu.

shelock-holmes-03

Tady už můžeme odhalit jednu zásadní informaci pro vyřešení našeho recenzentského případu. Pokud neumíte anglicky nebo si nejste v tomto jazyce příliš jistí v kramflecích, pak tuto hru můžete vynechat. Bez dokonalého porozumění textu není možné hrát. Ovšem současně by mohl Sherlock Holmes sloužit jako dobrá motivace se tento jazyk naučit.

Proč? Protože hra je zážitek. Hráči opravdu vyšetřují jednotlivé zločiny a to ne jinak, než by to dělali v realitě. Navštěvují místa, ptají se podezřelých a prověřují alibi. Každá zvolená stopa má v příručce nějaký ten text, který by detektivům pomohl v nalezení odpovědí.

Hráči si mohou na začátku partie rozhodnout, jestli budou spolupracovat nebo chtějí soupeřit. V obou případech se všichni účastníci střídají na pozici hlavního vyšetřovatele. Právě ten má privilegium, že může na základě studia novinových úryvků, úvodního textu nebo předchozích stop zvolit další krok vyšetřování.

shelock-holmes-07

Hráče čeká spousta čtení. To je okamžik, kdy se rozhodne, jestli vás bude tato hra zajímat nebo ne. Pokud se totiž neradi prokousáváte spoustou řádků a stránek textů, pak vás asi tahle hra nebude příliš zajímat. Teprve z načtených novin lze získat dostatek informací k dopadení pachatele. Navíc do potřebných zdrojů se počítají nejen zprávy z data případu, ale hráči musí použít také všechny noviny staršího data. I tam se mohou nacházet klíčové prvky.

Detektivové mají tolik času, kolik potřebují. Mohou využít libovolný počet nápověd a vyšetřování, ale s každým dalším vodítkem, které následují, jim klesá počet získaných bodů. A to není jen tak, protože na konci každého případu budou hráči odpovídat na otázky. Dostanou body a jejich celkovou sumu si porovnají s Holmesem. Ten obvykle potřebuje na řešení opravdu málo nápověd a za každý krok, který za ním zůstanou, si hráči odečtou pět bodů z celkového skóre. Naopak kdyby náhodou byli rychlejší než nejlepší detektiv všech dob, tak za rozdíl dostanou nějaké bonusy.

shelock-holmes-09

Otázek u každého úkolu je opravdu proklatě hodně a není vůbec snadné všechny zodpovědět a ještě to dokázat rychle. Bohužel pokud se vám nepovede řešení tak, jak byste si představovali, nemůžete si daný případ zahrát znovu. Znáte totiž některé zásadní reálie a měli byste tak nepatřičnou výhodu. Tedy pokud jste neuspěli, můžete si zahrát jen tak pro zábavu a najít správné řešení, ale už bez bodovacího procesu.

Partie se může účastnit velké množství hráčů. To ale pak znamená, že se nedostanete tolik k určování toku vyšetřování. Právě proto nejlépe každá snaha o usvědčení viníka funguje nejlépe v nižších číslech do pěti. Nejlepší je pak o samotě nebo ve dvou.

Jedná se vlastně spíš o vyprávěcí hru a vlastně krabička není tolik hrou deskovou. Ale přesto si zaslouží zájem všech, protože dokáže získat pozornost a skvěle pobavit. Příběh vás vcucne a hráči se cítí pohlceni snahou o jeho vyřešení. Tedy pokud máte správnou náturu. To je jediný prvek, který by vám mohl překážet v tom, abyste se do hry Sherlock Holmes Consulting Detective zamilovali po první partii.

shelock-holmes-11

Jednotlivé případy sice trvají i několik hodin, což byste měli vzít v potaz především při plánování večera, ale právě proto jsou s hrou spojeny opravdu neopakovatelné zážitky. Celá krabice přetéká tématem, jednotlivé případy jsou opravdu zajímavé a hráči musí být vynikající v dedukci, aby v případech uspěli.

Sherlock Holmes Consulting Detective je hra, která vypráví hned deset různých příběhů. Ty sice nelze hrát znovu, ale u každého z nich vás čeká ohromná porce zážitků. Pozitivních, ale i negativních nad vlastními chybami. Jedná se o opravdu těžkou hru, která vám nedá vydechnout, ale na konci vás vyplivne s pocitem opravdového dobrodružství. Skvělá práce, Sherlocku Holmesi!

AutorRaymond Edwards, Suzanne Goldberg, Gary Grady
IlustraceBernard Bittler, Arnaud Demaegd, Nils Gulliksson, Neriac, Pascal Quidault, Stefan Thulin
VydavatelSleuth Publications, Space Cowboys, Angry Lion Games, Asterion Press, Äventyrsspel, Ben Sanders Co., Casper, Chessex, CrowD Games, Descartes Editeur, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, International Team (I), Kaissa Chess & Games, KOSMOS, Rawstone, Ystari Games, 二見書房 ( Futami Shobo Publishing Co., Ltd. )
Rok vydání1982
Počet hráčů1 - 8
Jazyková závislostUnplayable in another language
(81 voters)
KategorieDeduction, Murder/Mystery, Novel-based, Post-Napoleonic, Spies/Secret Agents
MechanismyCooperative Game, Deduction, Narrative Choice / Paragraph, Solo / Solitaire Game, Storytelling
RozšířeníThe Diavolo Case (fan expansion for Sherlock Holmes Consulting Detective), Sherlock Holmes Consulente Investigativo: Il Mistero dell'Impiccato, Sherlock Holmes Consulting Detective: Adventures by Gaslight, Sherlock Holmes Consulting Detective: Murder Behind Closed Doors, Sherlock Holmes Consulting Detective: Sherlock Holmes & The Baby, Sherlock Holmes Consulting Detective: The Mansion Murders, Sherlock Holmes Consulting Detective: The Queen's Park Affair, Sherlock Holmes Détective Conseil: L'Homme Sans Visage, Sherlock Holmes Détective Conseil: La Piste Tordue, Sherlock Holmes Détective Conseil: La rançon du diable, Sherlock Holmes Détective Conseil: Les Masques Africains, Sherlock Holmes Détective Conseil: Octobre 1891, Sherlock Holmes Détective Conseil: Oliver Stone
RodinaBooks: Mystery Novels, Books: Sherlock Holmes, Cities: London (England, UK), Country: England, Game: Sherlock Holmes Consulting Detective, Misc: Limited Replayability, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyConsulting Detective, Détective Conseil, Sherlock Holmes Détective Conseil, Sherlock Holmes, Sherlock Holmes Beratender Detektiv: Die Themse-Morde & andere Fälle, Sherlock Holmes Consulente Investigativo, Sherlock Holmes Consulente Investigativo: I Delitti del Tamigi e Altri Casi, Sherlock Holmes Consulting Detective, Sherlock Holmes Consulting Detective: Os Assassinatos do Tâmisa & Outros Casos, Sherlock Holmes Criminal-Cabinet, Sherlock Holmes Detective Asesor: Los Crímenes del Támesis y otros casos, Sherlock Holmes Détective Conseil: Les meurtres de la Tamise et autres enquêtes, Sherlock Holmes: Detective Asesor, Sherlock Holmes: Los Crímenes del Támesis y otros casos, Σέρλοκ Χολμς, Σέρλοκ Χόλμς Ιδιωτικός Ερευνητής: Οι φόνοι του Τάμεση και άλλες υποθέσεις, Шерлок Холмс детектив-консультант: Убийства на Темзе и другие расследования, シャーロックホームズ10の怪事件, 咨询侦探夏洛克 · 福尔摩斯:泰晤士河谋杀案及其他案件, 셜록 홈즈 컨설팅 디텍티브: 템스 강의 살인 & 그 밖의 사건들

Sherlock Holmes Consulting Detective je hrou, která do toho dává srdce. Hráči se dostanou doprostřed vyšetřování a musí mezi hromadou textu najít vodítka, projít vyšetřováním různých stop, navštívit místa v Londýně a nakonec zodpovědět bodované záludné otázky. Hra je všechno, jen ne lehká nebo krátká. Ale skvěle to k ní patří, ačkoliv můžete být často smutní z nevyřešeného případu, který už nelze znovu opakovat. Pokud neradi čtete nebo nevládnete angličtinou, tak to může být vaše jediná omluva, proč jste si Sherlock Holmes Consulting Detective nezahráli.

+ deset jedinečných a napínavých případů
+ ohromná dobrodružství
+ jedinečná hratelnost