Recenze: Similo Zvířata a Safari – zvířecí detektiv

Představte si, že jste detektiv, který má vypátrat viníka zločinu. Ale všichni vaši svědkové jsou zvířátka, která neumí mluvit, ale pouze ukazovat na obrázky jiných zvířat. A je pouze na vás, abyste si jejich indicie spojili dohromady a uhodli toho jednoho správného pachatele. Navíc na to máte jen chvíli, protože za několik okamžiků dorazí ochranka a celé okolí uzavře.

A právě jako zvířecí detektivové si budou hráči připadat v krásně vymyšlené karetní hře Similo, která dostala do vínku dva nové přírůstky – tentokrát se podíváme mezi Zvířata a také na Safari. Obojí samozřejmě znamená, že neopustíme svět němých tvorů ze všech kontinentů. I nové samostatně hratelné boxy vytvořili ve firmě Horrible Games, pod jeho vznikem zůstává podepsaná zkušená trojice tvůrců, Martino Chiacchiera, Hjalmar Hach a Pierluca Zizzi. A my si můžeme i nové příběhy vyzkoušet zásluhou firmy Albi.

Oba samostatné boxy dostaneme v pestrobarevných krabičkách – žluté Safari se lvem a žirafou vypadajícími dost překvapeně a červená zvířata s neméně poťouchle se tvářícím medvědem a slepicí. Už tady je vidět rozmanitost postav, která na hráče uvnitř, pokaždé mezi třicítkou karet, čeká. Mezi sebou zvolí jednoho účastníka, který se stane napovídačem. Právě ten kompletní sadu karet zamíchá, vylosuje jednu kartu a podívá se na ni. To je identita tajného zvířete, o kterém nesmí nikomu jinému říct. Doplní ji další jedenáctkou zvířat, zamíchá a náhodně rozloží do obdélníku na stůl. Pak už si jen napovídač vezme pět karet do ruky a partie může začít.

S pomocí karet se v rámci pěti kol pokusí dát svým spoluhráčům indicie tak, aby dokázali postupně vyřadit všechny ostatní karty a uhodnout tu jedinou správnou. V každém kole vybere jednu kartu z pěti v ruce a použije ji jako indicii. Může ji vyložit nastojato a tím naznačit spoluhráčům, že zvíře má něco společného s tím, které se snaží uhodnout. Je na hráčích, aby správně odhadli, co to je. Pokud ale svoji kartu napovídač vyloží naležato, zvíře s tím hádaným naopak některé vlastnosti nesdílí.

Po každém kole si dobere znovu do pěti karet, aby se mohl rozmyslet, jakou další nápovědu použije. Ještě těžší rozhodování ale čeká jeho spoluhráče, hledače, kteří musí vyřadit v prvním kole jednu, v druhém dvě karty a tak dále, až nakonec po posledním kole by měla na stole zůstat ležet jedno jediné – to správné – zvíře.

Při rozhodování se vždy tým může radit, jen napovídač nesmí ani slovem, pohledem nebo gesty napovídat cokoliv víc, než dokáže říct za něj řada zvolených karetních indicií. Uspějí společně pouze v případě, že na základě indicií dokáží zvolit hledači správnou odpověď.

Similo v nových verzích Zvířata a Safari navazují skvěle na úspěšnou první sadu. A opět dokazuje, že tohle dedukční řádění je prostě a jednoduše zábavné. Může za to samozřejmě i rychlost celé partie a touha si ji zopakovat znovu, aby si každý z účastníků vyzkoušel roli napovídače.Ale ani tak na to nemusí potřebovat  víc než půl hodiny, protože jednotlivá dobrodružství mají tendenci netrvat ani deset minut (a to i když projdete všech pět kol).

Je jasné, že snažení hádačů skončí předčasně, pokud vyřadí správnou kartu v rámci jakéhokoliv kola. Interpretace nápověd je tedy to hlavní, co partie přináší, protože s pomocí pěti karet vždy napovídač dokáže něco vymyslet. Jestli to ale ostatní prokouknou, to je vždy otázka.

Nově se ale nabízí skvělá možnost, jak jednotlivé boxy kombinovat. Hráči mohou jednoduše použít jeden balíček na vytvoření tuctu podezřelých, a pak úplně jinou sadu na nápovědy. A nemusí jít jen o kombinování balíčků Safari a Zvířata, ale klidně i hádání Mýtů s pomocí Zvířat nebo libovolnou další možnost.

Hra navíc kromě jednoduchého mechanismu, který zvládne snadno jakýkoliv začátečník, oplývá také skvělou grafikou. No a když jsou v hlavní roli zvířata, tak se to přímo nabízí, takže kresby jsou zábavné i detailní. Navíc musí vyjadřovat osobnost a poskytovat hráčům možnost, jak napovídat kolegům nejen s pomocí na první pohled viditelných parametrů.

Similo je výborným počinem a o to víc nás těší, že se dočkalo nových přírůstků. S více balíčky přichází ještě více zábavy a variability. Nejen tím, že budete s hádáním přecházet z jednoho do druhého, ale můžete je i kombinovat. Similo je moc fajn, pokud vám tedy nevadí trocha tipování, odhadování a dedukce.

Similo nám dělá radost, kdykoliv vytvoříme novou tabulku o dvanácti kartách. Je to skvělá a rychlá zábava na cesty i na doma, kde jeden hráč napovídá a ostatní se podle obrázkových indicií snaží vyřazovat průběžně karty. Je samozřejmě spousta možností, jak udělat chybu a o to je hra napínavější. Díky rychlosti navíc nevadí, že občas neuspějete, protože o to větší radost budete mít z každého úspěchu. Společné prvky na kartách se dají dobře odhadovat, protože karty lze používat i negativně, tedy jako popis vlastností, jež hledané zvíře nemá. Similo je chytrý koncept, který baví každou minutu, ať vyhráváte nebo ne.
+ krásné ilustrace
+ rychlost partie
+ napínavé