Recenze: SMART Bunny Boo aneb Králík Kuk

Bunny Boo - balení

Když jsem byl malý, myslel jsem si, že před vším se schovám v krabici. Naučil jsem se to od sousedovy kočky, která se vždycky ukryla v malém boxu s otvorem a nikdo ji nerušil, dokud sama nevykoukla ven. Neměl jsem to jednoduché, protože moje dlouhé uši často vykukovaly. Dnes už ale umím najít krabici dostatečně vysokou, ve které se můžu v klidu natáhnout. Jen si musím dávat pozor na kouzelníky, kteří prý celý klobouk umí nechat zmizet!

Králíci to nemají jednoduché. To nám objasnil už film studia Pixar s názvem Sim Salabim. Jejich soužití s kouzelníky prostě nemůže být nikdy idylické, protože nikdy nebudou kamarády. Naštěstí my se s naším králíčkem spřátelíme v logické dětské hře Bunny Boo od společnosti Think Fun. Jejím autorem je znovu nápaditý Raf Peeters a krabička je novinkou roku 2013.

Několik týdnů poté, co jsme přímo z Belgie obdrželi testovací kopii jsme se dozvěděli šťastnou zprávu. MindOK zde tuto krásnou logickou hru pro děti vydává také pod názvem Králík Kuk. A to se také před několika týdny stalo. Hra má krásný podtitul Think outside the box, který zde funguje opravdu elegantně dvojsmyslně, a uvidíme, jak se s ním vypořádají v českém vydavatelství (už to víme, podtitul je také super: Máte za ušima? – pozn. red.)

Bunny Boo - připravený hlavolam

Krabice má sice stejný formát jako ostatní dřevěné SMARTy i s okýnkem vepředu, abyste viděli dopředu. Jenže její výška je dvojnásobná, protože komponenty uvnitř si to vyžadují. A když nás holčička s králíčkem na titulním obrázku uvítá, můžeme se podívat, kde se ve hře vlastně ukrývá všechna ta zábava.

Po otevření kouzelného balení najdete dno z recyklovaného kartonu, který je zaplněný dřevěnými komponentami. Je tu pěkná dřevěná figurka králíčka, ale také velká modrá dřevěná kostka bez víka a dna, s otvory ve tvaru hvězdičky a kolečka. A to ze všech stran. Mnohem menší jsou pak další dva kousky – červené dno a žlutý dílek s kulatým otvorem. Všechno pak doplňují už jen pravidla a balíček karet se zakulacenými rohy.

Tentokrát tedy úkoly nejsou sloučeny do jedné společné brožurky. Místo toho máte k dispozici oboustranné karty v barvách odpovídajícím obtížnosti úkolu. Je tu šedesát úkolů rozdělených po patnácti do čtyř úrovní. Na každém obrázku hráči najdou ušáka v nějaké poloze. A je na nich, aby ji s pomocí všech dřevěných dílků dosáhli.

Bunny Boo - vyřešený hlavolam

Hups. Teď jsme vám vlastně prozradili nejen obsah krabice, ale i to, jak se Králík Kuk hraje. Luštitel si vybere zadání, které je očíslované v hvězdičce v pravém horním rohu a položí si ji před sebe. Vezme si všechny tři dřevěné dílky, ale nesmí zapomenout ani na figurku králíčka. Ta nesmí chybět v žádné dokončené scénce.

Za pomoci dílků teď musí obrázek vytvořit tak, aby při pohledu zepředu vypadal stejně, jako na zadání. V tu chvíli je takový úkol vyřešený. Hráč si jej může zkontrolovat v brožurce řešení, což ale nedoporučujeme. Naopak bychom nejlépe tuto zvláštní modrou knížečku dali někam mimo dosah. Zbytečně poskytuje dětem pokušení a kazí jim vynikající zábavu s luštěním úkolů.

Nejjednodušší zadání využívají kromě králíčka už jen jeden dílek. Menším dětem je dobré ponechat na stole pouze ty, které ke správnému vyřešení potřebují. Protože je Králík Kuk doporučený už od tří let, může skvěle pomoci při vývinu dětí.

Bunny Boo - karty

Jeho mechanismy učí děti krásně chápání prostorového uspořádání našeho světa. Tohle vnímání je velice důležité pro život a je dobré, aby si jej děti vštípily co nejdříve. Právě pořadí, rotace a později i stavění jednoho dílku na druhý jsou základními prvky, které budou řešitelé potřebovat k úspěchu.

Děti se postupně propracují od toho nejjednoduššího obrázku. Učí se, zlepšují a zvládají stále těžší a těžší úkoly. Samozřejmě nastane doba, kdy bez zaváhání dokončí i posledních patnáct hlavolamů z poslední úrovně obtížnosti. To je chvíle, kdy hru odloží. Její vzhled ovšem je tak lákavý, že se i poté budou nejspíš ke hře jen tak z radosti vracet, ačkoliv už neskýtá žádnou opravdovou výzvu.

Samotné úkoly jsou založené opravdu pouze na prostorovém vnímání. Tím, že se objekty staví za sebe a mají na svém povrchu různé záhyby, tvary a otvory, vznikají pak jednotlivé nápadité úkoly.

Bunny Boo - karty

Hra má opravdu překrásné zpracování. Nejen samotné provedení velkých dílků a ušákovi figurky, ale také samotné barevné kartičky, plné hvězdiček a vyrobené z tvrdého papíru. Není tedy snadné je poškodit. Naštěstí děti je nemají důvod brát do rukou, protože zadání pouze leží na stole.

Králík Kuk (aneb Bunny Boo) je krásným dřevěným hlavolamem pro ty nejmenší, které naučí správně vnímat prostor a správné pořadí. Dostatek úkolů a možnost se postupně se hrou zlepšovat je skvělým tréninkem pro děti. Sice ze hry časem vyrostou, ale pomůže jim ve vývoji a občas se k ní budou i tak rádi vracet.

Králík Kuk je logickou zábavou, ve které se děti naučí dávat předměty do správného pořadí. Podle vzoru vždy položí dílky za sebe a na sebe tak, aby výsledný vzhled odpovídal obrázku při pohledu zepředu. Hru posouvá kupředu krásné zpracování, ale především dostatek úkolů a postupná křivka toho, jak se děti mohou zlepšovat. Díky velkým dílkům je hra opravdu vhodná už od tří let. Králík Kuk tak můžeme doporučit všem, kteří hledají nějakou první přemýšlivou zábavu pro svoje potomky.

+ dřevěné zpracování
+ učí děti prostorovému vnímání
+ dostatek úkolů