Recenze: Castle Dice – hrad z kostek

Castle Dice - balení

Když jsem přijel do hradu poprvé, myslel jsem si, že všichni jeho obyvatelé se zbláznili. Zedníci, kameníci, tesaři, všichni k opracování a použití svých materiálů používali kostky. Rozemleté je používali místo malty, opracovávali je do podoby nosných trámů a vytvářeli z nich sochy uprostřed nádvoří.

Nejdříve jsem tomu vůbec nerozuměl, ale po audienci u krále už je mi všechno jasné. Jejich hlavní astronom předpověděl, že právě pouze kostky mohou ochránit obyvatele před blížící se pohromou. Prý se jí říká ohnivý déšť a povrch kostek dokáže pálivé kamínky odrazit. Nevím, jak moc je důvěryhodný muž, který se neustále dívá na hvězdy, ale nakonec proč ne. Kostky jsou materiál jako každý jiný.

A z kostek budete stavět hrad i vy v nové deskové hře Castle Dice od Lukea Peterschmidta. Hra vychází pod hlavičkou společnosti Fun to 11 a pochází původně už z roku 2013. Její ilustrace zpracoval Sam Cube a Nate Lovett.

Castle Dice - připravená hra

Hra vás na první pohled zaujme svojí obrovskou krabicí, která si svoje menší rozměry ve dvou základních dimenzích kompenzuje hloubkou. Výška balení přesahuje deset centimetrů a krabice se tak bude snadno vyjímat, ale o to hůř se kamkoliv přenáší. Přitom uvnitř toho není zase až tolik. Jenže hru dostatečně odlišuje mezi všemi ostatními.

Když zvedneme masivní víko s hradem, bardem a kostkami, dostaneme se nejdříve k brožuře s pravidly. Ta naštěstí není nijak objemná a na deseti stránkách stihne hráče seznámit s obsahem, přípravou i samotnou hrou. Současně to ale naznačuje, že Castle Dice nebude úplně jednoduché. Pod tím vším najdete čtyři desky se spoustou tabulek. Těmi nejdůležitějšími je pět řádků s číslicemi uprostřed. Ty představují zásoby. Neméně důležité jsou pak políčka pro zvířátka a barbary v horní části.

A pak je tu společná deska, která představuje sedm kol a složení kostek pro každého z hráčů. A ještě jeden aršík s žetony, které představují zmíněná zvířátka – koníka, krávu, prase a kuře. Každý z nich tu má hned řadu dílků, které budou moci hráči zavést na svůj dvorek. Několik průhledných kamenů slouží jako ukazatele.

Castle Dice - rozehraná hra

Těmi nejdůležitějšími součástmi jsou ale karty a kostky. Těch prvních zase tolik není a představují vylepšení hradu (klasické karty), ale také jednorázové karty, které lze nakoupit na tržišti (malého rozměru). Na těch stavebních najdete typ, počet vítězných bodů v hvězdičce, ale především požadavky surovin k postavení. A samozřejmě také textově popsanou schopnost stavby.

Mezi kartami jsou ale také zamíchané další s hnědou zadní stranou. Ty představují postavy, které budete ve hře potřebovat, a vytváří takzvaný balíček vesnice. No a pak jsou tu ty stavební kameny celého hradu – kostky, kterých je rovnou 64 a mají nejrůznější symboly a barvy.

Na začátku vedle herního plánu rozložíte žetony zvířat, vesničanů a samozřejmě také hromádky. Kromě již zmiňované vesnice tu zamícháte také hromádku hradu (budovy) a balíček tržiště. Nedaleko všech těchto komponent pak začínají svoji cestu partií také všechny kostky, nasypané pěkně na hromádce. Není žádný důvod k jejich třídění. Na společnou desku umístí hráči kámen pro sledování tahu.

Castle Dice - rozehraná hra

Každý ze soupeřů si vezme jednu desku. Do každé z pěti řad surovin umístí jeden kámen, kterým bude sledovat svoje zásoby. Ty pak samozřejmě utratí za stavbu některých budov, které hrad bude nezbytně potřebovat, aby uspěl.

Na začátku každého kola si hráči nejdříve doplní karty v ruce. Mohou k tomu využít kombinaci balíčků vesnice a hradu a to jen podle svého přání. V každém dalším tahu mohou před dobíráním zahodit libovolný počet nechtěných karet z ruky. Nyní si všichni hráči podle aktuálního kola vezmou předepsanou sestavu kostek a také několik podle své volby.

Teď s nimi všichni hodí a vytřídí všechny barbary, které na kostkách padly. Tito bojovníci bez špetky soucitu napadnou jejich hrad. Kostky si proto položí na svoji desku na políčko, které je barbarům přímo vyhrazené (vedle zvířátek). Zatím představují pouze hrozbu do budoucna. Všechny ostatní kostky pak bez změny symbolů přesunou hráči do středu stolu, kde vytvoří základní bank surovin pro dané kolo. Z něj si postupně hráči kostky jednu po druhé rozeberou a navýší si hodnotu daného zboží ve svém skladu.

Castle Dice - kostky

Nastal čas odvést zvířata na trh, pokud tedy některý z hráčů chce. Musí to být ale sada zvířat obsahující od každého jedno. Za to dostane jako odměnu kartu z balíčku trhu. Poté nastává čas na stavbu. Lze kompletovat nejen budovu, ale také najmout nového vesničana do služeb, vždy však na základě zahrané karty. Takový dělník v každém kole produkuje jeden kus zboží, na něhož jeho žeton umístíte, zatímco obchodník vám umožní měnit suroviny za lepší. Oba druhy karet mají natištěný požadavek surovin, o které si hráč musí snížit svůj stav v zásobě.

V průběhu jednotlivých fází lze hrát některé jednorázové karty, které mohou vylepšit například vaši sklizeň. Každá z karet má v levém horním rohu symbol, který označuje fázi, v níž ji lze využít. Díky tomu mají hráči o kapku větší kontrolu nad svými šancemi.

Před koncem kola konečně barbaři dokončili přípravu na útok. Za každého nájezdníka musí hráč snížit stav své suroviny o jedna. To je množství, které barbaři unesou. Pak začíná další kolo, a tak ve stavbě všichni pokračují, dokud nedokončí poslední sedmý tah. Všichni si pak sečtou vítězné body za budovy a některé karty. Vítězství slaví ten, který postavil nejhodnotnější hrad.

Castle Dice - karty

Castle Dice je hra o stavění hradu a přesně to se jí také podařilo zpracovat a to za využití nepředvídatelných kostek. Ty jsou ale využité chytrým způsobem. Každý hráč se podílí na vytvoření společné zásoby surovin se svým podílem kostek. Navíc má možnost několik typů kostek určit podle svého přání. To je proto, že každá kostka podle barvy má trochu odlišnou sestavu ikon.

Největší bitva je na začátku rozebírání především o dvojité suroviny. Současně ale hráči musí sledovat svoji taktiku a přizpůsobovat ji kartám, které drží v ruce. Bez materiálů potřebného typu nebude moci použít své zásoby ke stavbě hradu. Kolo je přehledné, protože stavění následuje až po výdělku.

Zvířata jsou vaší cestou k výhodám, pokud jich máte nejvíc. Třeba slepice zvyšuje limit karet v ruce, koník pak určuje začínajícího hráče. Právě proto příliš není důvod, aby se hráči svých svěřenců zbavovali výměnou za karty tržiště a to přesto, že poskytují některé nezanedbatelné výhody (například přehazování kostek s barbary). Všichni se místo jednorázové výhody snaží spíš bojovat o chovatelskou převahu. Ale jedná se o taktickou cestu, kterou se může některý z hráčů ubrat a tím obohacuje celou hru.

Castle Dice - karty

Variabilita hry spočívá v odlišných výsledcích kostek a jiných kartách hradu, které vám přijdou do ruky. Bohužel to nezaručuje, že by jednotlivé partie působily dostatečně odlišně. Po deseti hrách už vás nebude mít co překvapit a zpět vás mohou přitáhnout snad právě jen ty kostky a nepředvídatelnost určení materiálové banky.

Budovy neposkytují pouze vítězné body, ale především nějaké schopnosti, kterých lze využívat. Ale ani s nimi není v partii dostatek možností, jak narušit taktiku soupeřů. Jediný výraznější útočný prvek tak znovu souvisí se zvířaty a kartami trhu.

Barbaři a smůla mohou dohromady hráči pokazit jeho plány. Pokud mu jich padne na kostkách více, může jej to stát hned několik surovin. Ale proti nájezdníkům se lze bránit. Jenže tady znovu potřebujete štěstí, tentokrát při dobírání karet. V případě, že nezískáte včas strážce a nestihnete ho vyložit, surovinu stejně ztratíte. A to může vzbuzovat pocit nespravedlnosti. Přitom právě barbaři hráče udržují v pozoru a odvádějí jejich snahu jen od bezmyšlenkovitého vylepšování hradu.

Castle Dice - karty

Díky svojí jednoduchosti funguje Castle Dice nejlépe jako rodinná hra. To je také důsledkem už zmiňované náhody, která zkušenější hráče snadno odradí. A pomáhá tomu i herní doba, která se snadno dostane pod jednu hodinu. I to ale může být na kostkovou zábavu až příliš. Hra funguje výborně ve dvou. S více účastníky se trochu zpomaluje, ale zůstává dostatečně akční zásluhou toho, že většinu částí hry mohou všichni provádět současně.

Zpracování je ukázkové. Kostky jsou výborné, všechny desky jsou pevné a ilustrace i informace na kartách fungují skvěle. Pravidla jsou napsaná detailně a odpoví na všechny vaše otázky kromě jediné – zbytečně obrovské krabice. A ještě jedna drobnost – ilustrace na žetonech zvířat působí trochu odtažitě vůči ostatní grafice.

Castle Dice představuje zástupce nenáročné kostkové zábavy. Pokud k ní budete přistupovat právě s tímto očekáváním, dostanete velmi zábavný a originální mix. Samotné házení kostkami a jejich kombinování s výsledky ostatních je ohromná zábava. Stavění hradu také. Ale přesto některým zkušenějším hráčům tenhle budovatelský zákusek příliš nechutnal. Castle Dice ale můžeme rozhodně doporučit do rodiny, kde bude oblíbenou zábavou.

AutorLuke Peterschmidt
IlustraceSam Cube, Nate Lovett
VydavatelFun to 11
(6 voters)
KategorieDice, Medieval
MechanismyDice Rolling, Open Drafting, Set Collection
RozšířeníCastle Dice: More Castles!, Castle Dice: More Castles! – Kickstarter Stretch Goal Rewards, Castle Dice: The King
RodinaComponents: Dice with Icons, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Dice Drafting, Theme: Construction

Recenze: Castle Dice – hrad z kostek
Castle Dice je hra, která je nakonec přecejen trochu rozporuplná. Je dobrou volbou pro rodiny, kde si budou děti užívat legraci s kostkami a nebude jim vadit, že to všechno trvá trochu déle. To zkušenější hráči si budou stěžovat na náhodu v kartách i kostkách, jejíž vliv lze sice snížit, ale zdaleka ne docela. Přesto hra je ve své podstatě zábavná a za to vděčí právě kostkám. Jejich sloučení do jedné velké hromady, nájezdy barbarů a možnost draftovat kostky ze společné zásoby je legrace. A to přesto, že většina vašich voleb je předem daná. V pozdějších partiích začne trochu chybět variabilita, ale všechno stále zachraňuje zpracování. Castle Dice je tedy dobrou volbou pro rodiny s dětmi a funguje jako nenáročná kostková legrace.

+ vhodné pro rodiny s dětmi
+ s kostkami je legrace
+ tvorba společné zásoby, ze které hráči vybírají