Recenze: Hustá mela – když si celý vesmír chce rozbít ciferník

husta-mela-23

Představovali jste si už někdy svět, ve kterém vedle sebe žijí dinosauři, roboti, nindžové a třeba kouzelníci? Jedná se o vysněnou destinaci zasněného malého kluka. Ale co my dospělí? Můžeme si občas také takto zasnít a užívat si bláznivých kombinací a situací, které by v takovém světě mohly nastat? Samozřejmě, že můžeme! Je tu totiž Hustá mela!

Nová karetní hra od společnosti Alderac Entertainment Group (AEG) nabízí přesně to a ještě mnohem víc. V krabici totiž je celkem 8 ras, které můžete vzít pod své velení. Ale k tomu se dostaneme až za chvíli, teď se vrátíme zpět do obecné roviny. Hru vytvořil Paul Peterson, ilustracemi ji osázel Conceptopolis, ale také Dave Allsop, Bruno Balixa, Carmen Cianelli, Crut, Saliym McCullin, Pierre Ravaneau, Isuardi Therianto a Francisco Rico Torres. V kompletní lokalizaci ji přináši firma REXhry.

A protože v AEG milují deckbuilding a na něm založené hry, není Hustá mela jiná. Ale tentokrát se nejedná, na rozdíl od Nightfallu (recenze) a Thunderstonu (recenze), o deckbuilding v pravém slova smyslu. Ani hra se vám to nesnaží tvrdit a místo toho se dozvíte, že je to hra „shufflebuildingová“. Nový pojem, který asi nikde jinde nepotkáte. Jaký má význam? Jednoduše takový, že ve hře zamícháte do sebe dvě různé frakce a jejich aliancí dosáhnete svého balíčku pro hru. Skvělé, jednoduché a úžasně zábavné. To ale zase předbíháme.

husta-mela-07

Krabice je poměrně malá a uvnitř nenajdete nic jiného než karty a pravidla. Dno boxu je rozdělené na přihrádky plastovým výliskem. Po rozdělení karet na osm hromádek plus jednu společnou pro prostředí zaplníte ale pouze polovinu krabice. Proč? Autor si nechal prostor, kam můžete v budoucnu uložit rozšíření, které udělají z Husté mely ještě větší bombu, než už je.

Takže teď se zaměříme trochu více na karty. Pokud se pustíte do třídění, najdete zde už zmiňovaných osm ras – roboty, piráty, čaroděje, gobliny (tricksters, takže třeba také vtipálky), dinosaury, nindžy, mimozemšťany a zombíky. Každá rasa má svoji bíločernou ikonku, podle které snadno poznáte v pravém dolním rohu karty, kam patří.

Poznali byste to ale bez problémů i podle ilustrací, které jsou u každého druhu hodně odlišné. Všechny bez rozdílu jsou ale odlehčené a nesnaží se o nějakou realistickou grafiku. Co na kartě najdete dál kromě ikonky jejího zařazení? Jméno karty a pod obrázkem její zařazení – akce nebo služebník (minion). V případě, že se jedná o miniona, pak ještě v levém horním rohu je natištěné číslo označující jeho sílu.

husta-mela-08

Ve spodní části karty samozřejmě je text popisující schopnosti, které jsou ve většině případů aktivovány ve chvíli zahrání karty z ruky. Výjimkou jsou pouze trvalé efekty, které mají delší trvání a mohou tak ovlivňovat situaci více.

A kromě těchto 160 karet (20 od každé frakce) najdete v krabici ještě šestnáct karet orientovaných naležato. Tyto karty jsou takzvané základní, ale my jim budeme říkat jednoduše lokace.

Vypadají naprosto odlišně od ostatních karet, protože na sobě mají tři čísla v řadě. Nejdůležitější je ale čtvrté menší číslo v levém horním rohu, které označuje bod zlomu – chvíli, kdy se situace v místě vyhrotí natolik, že dojde k rozhodujícímu boji. Zbylá tři čísla jsou bodové odměny pro hráče. Pod nimi je pak případně textově vypsaná nějaká speciální schopnost tohoto místa.

husta-mela-11

A to je vše. Nyní si hráči náhodně nebo podle vlastních preferencí vyberou dvě frakce po dvaceti kartách a pořádně je zamíchají. Tím vám mohou vzniknout třeba nemrtví mimozemšťané nebo pirátští nindžové. Kombinací je opravdu hodně, můžete si to klidně spočítat. Kombinovat lze spolu všechny rasy navzájem.

Budeme ale předpokládat, že už si každý z hráčů vybral tu svoji oblíbenou a zamícháním vytvořil balíček. Z něj si dobere pět karet, které si vezme do ruky. To je jeho výchozí možnost povelů. Pokud nemá v ruce žádného služebníka, může karty ukázat, dobrat si dalších pět a zbytek balíčku zamíchat.

Náhodně odkryjte jednu kartu lokace za každého hráče a k nim přidejte ještě jednu navíc. Ve dvou hráčích tedy budou tři místa k boji, a tak dále. Na těchto pozicích se odehrají první konflikty mezi našimi zmutovanými rasami. A to teď hned, protože Hustá mela právě začíná!

husta-mela-14

Průběh herního kola je naprosto jednoduchý a naučíte se jej během jedné minuty. Hráči totiž prostě a jednoduše hrají karty z ruky. Na výběr mají zahrání buď akce, nebo služebníka. Nebo mohou dokonce zahrát jeden exemplář od každého a provést je v libovolném pořadí!

Zatímco text na akční kartě se provede okamžitě a taková karta pak jde na váš odkládací balíček, služebníkovi musíte vybrat lokaci, do které jej vyšlete. Na výběr máte kteroukoliv z karet vyložených uprostřed stolu. Budete si zde vytvářet svoji vlastní hromádku z postupně se překrývajících karet – tedy vaši bojovou skupinu. Hráči si karty od sebe snadno rozeznají, takže nedochází ke zmatkům ani ve více protivnících, protože rasy jsou od sebe na první pohled rozeznatelné.

Ihned po zahrání karty vyhodnotíte její text a provedete všechno, co vám umožňuje. To platí samozřejmě nejen pro akční karty, ale i pro služebníky. Ti často mají opravdu zajímavé a speciální schopnosti, které dokáží zamíchat situací na stole. To však pochopitelně platí i pro jednorázové akční karty. Žádná z nich nemá cenu, stačí ji prostě zahrát.

husta-mela-18

Na začátku a konci kola navíc může nastat některá ze speciálních akcí, pokud je některá z vyložených karet nabízí. Ty jsou také jediným efektem, který naruší občas jinak hladký průběh hraní karet. Další situace pak nastane ve chvíli, kdy po vyložení nové karty součet čísel na kartách vyložených služebníků dosáhne bodu zlomu dané lokace. V tu chvíli nastává závěrečný boj = bodování.

Bitva se odehrává jednoduchým sčítáním síly vašich jednotek. Ten z hráčů, který zde má nejsilnější armádu, pro sebe získává nejvyšší počet bodů z karty. Druhý v pořadí dostane prostřední číslo a na třetího zůstanou pouze drobky v podobě nejnižší hodnoty.

Po vyhodnocení odložíte vyrabovanou lokaci stranou a místo ní odkryjete novou z připraveného balíčku. Na konci svého tahu si ještě hráč dobere vždy nové dvě karty z balíčku. Tím předá slovo dalšímu v pořadí, který může využít svoje karty v ruce.

husta-mela-20

Tak se protivníci střídají v hraní a vyhodnocování až do chvíle, než některý ze soupeřů nasbírá patnáct vítězných bodů. Ten se stává okamžitě vítězem hry. V případě, že by došlo k nerozhodnému stavu mezi dvěma hráči, partie pokračuje do dalšího vyhodnocení, které rozhodne o vítězi.

Hustá mela je v první radě o lehké zábavě plné soubojů, napadání protivníků a využívání schopností vlastní rasy. Samotné vykládání karet by nebyla až taková zábava nebýt dvou základních věcí, které dělají z Husté mely úžasnou relaxaci a rychlovku pro každého.

První na řadě je možnost namíchat si svoje vlastní mutanty z osmi připravených ras. Každá kombinace je opravdu unikátní, ačkoliv je možná trochu škoda, že se vlastně navzájem až tolik neovlivňují. Zdálo se nám, že bylo možné trochu víc mezi sebou propojit jednotlivé balíčky. Ale možná se nám jen u některých kombinací nepodařilo objevit tu správnou taktiku.

husta-mela-12

Druhá možnost představuje schopnosti jednotlivých postav a akčních karet, které se různí s každým balíčkem. Jednotlivé národy mají svoje vlastní specializace, například nemrtví se hodně zaměřují na balíček odhozených karet, odkud jsou schopní po kvantech vyvolávat zpět svoje bojovníky a mají tak mnohem větší sílu. To ale ostatní rasy vyvažují zase jinými možnostmi.

Velice důležitá jsou pochopitelně opravdu jednoduchá pravidla. Díky nim mohou hrát Hustou melu klidně i děti. Právě tato poloha totiž Husté mele sedí nejvíc. Hráči si s lehkostí a bez hlubšího přemýšlení užívají možností, které jim jejich kombinace karet dává. Partii nesmíte brát příliš vážně. Nepočít se s tím, že by hráči nad tahy příliš přemýšleli. Z rychlého spádu totiž plyne pohoda a také možnost si zahrát více než jednu partii. Hustá mela je prostě pro děti opravdu výborná.

husta-mela-15

Princip přikládání karet ke společným a souboj o ně není nic nového. A přínos něčeho originálního ani není smyslem této hry. Prostě jen dovádí k dokonalosti jednoduchost tohoto mechanismu a umožňuje vám z něj těžit spoustu zajímavých zážitků.

Současně také tento systém zaručuje, že se bude hra více protivníků odlišovat od duelu. To ale neznamená, že by byl některý z nich méně zábavný. Rychlé tahy udrží ve hře i netrpělivé účastníky. Ve dvou je souboj o trochu více vyrovnanější a taktičtější, protože můžete víc ovlivnit dění v jednotlivých lokalitách. Více hráčů zaručuje narůstající chaos, což ale není na škodu, pokud tedy vyloženě nemáte alergii na nepředvídatelné situace.

Zpracování je velice svérázné a hodí se k ladění hry. Bez problémů vám navodí pocit, že zastupujete tu konkrétní kombinaci ras, karty jsou barevné, přehledné a text čitelný. Navíc materiál je v pořádku, ačkoliv kvůli časté manipulaci a míchání by bylo dobré je obalit. Jen je škoda, že není jak sledovat body (jako počítadlo můžete použít nějaké kostky) a neustále musíte přepočítávat stavy všech protivníků, jestli už základnu skórovat a kdo vede.

husta-mela-22

Hustá mela je hrou, která nezaútočí na žebříčky nejlepších her. Jejím základním smyslem existence je pobavit lehkou a nenáročnou zábavou s obrovskými možnostmi, o kterých se vám ani nesnilo. Kdo by si kdy pomyslel, že bude moct vést robotické dinosaury do boje proti vesmírným mágům? Bleskové vyrovnané partie a neustále nové zážitky. Právě v tom Hustá mela vyniká.

AutorPaul Peterson
IlustraceDave Allsop, Bruno Balixa, Conceptopolis, Francisco Rico Torres
VydavatelAlderac Entertainment Group, Arclight Games, Bard Centrum Gier, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, HaKubia, Hobby World, IELLO, Kaissa Chess & Games, MYBG Co., Ltd., NeoTroy Games, Pegasus Spiele, REXhry, uplay.it edizioni
(78 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Humor, Pirates, Science Fiction, Zombies
MechanismyArea Majority / Influence, Card Play Conflict Resolution, Deck Construction, Hand Management, Kill Steal, Open Drafting, Take That, Variable Player Powers, Variable Set-up
RozšířeníSmash Up: All Stars, Smash Up: Deepreef Crag Promo Card, Smash Up: Goblins, Smash Up: Knights of the Round Table, Smash Up: Penguins, Smash Up: Sheep, Smash Up: Teens, Smash Up: The Big Geeky Box, Smash Up: The Bigger Geekier Box, Smash Up: Titans, Smash Up: Tournoi TITANS Saison 1, Smash Up: Tournoi TITANS Saison 2
RodinaAnimals: Dinosaurs, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Creatures: Zombies, Digital Implementations: Steam, Game: Smash Up, Theme: Ninjas, Theme: Pirates, Theme: Robots
Alternativní názvy!התנגשות, Hustá mela, Замес, スマッシュアップ, 大殺四方

Hustá mela je elegantně jednoduchá zábava. Nenáročné přetahování o lokace za pomoci posílání svých služebníků by bylo asi dnes už zastaralé a nezajímavé nebýt jedné podstatné věci. Ke hře totiž používáte vždy kombinaci dvou zcela odlišných ras, ať už se jedná o nindžy, roboty nebo kouzelníky. Každý národ má svoje specifické schopnosti, které zaručují velice dynamický a unikátní zážitek při každém namíchání. Partie se odehrává v několika místech, která jsou náhodně odkrývaná a při dosažení jejího bodu zlomu jsou hráči s největší armádou ocenění body. Ty si však nemají kde evidovat a musí použít tužku a papír. Celou hrou vás provází zajímavá netradiční grafika a ohromná variabilita, která dělá z každé partie unikát. Bleskové tahy jednotlivých hráčů skládající se ze zahrání maximálně dvou karet a možnost velmi podstatně ovlivňovat výsledky soupeřů pasuje Hustou melu na jednoho z lídrů odpočinkových her. Přesto by mohlo někomu vadit opravdu ohromné zjednodušení, kterým se hra přibližuje a stává se z ní zábava i pro děti a rodiny. A samozřejmě jde také o fakt, že dominování nad vyloženými kartami tu není poprvé. Ale pokud vás byť jen trošku láká kombinování ras do jedinečných komb, pak Hustou melu rozhodně vyzkoušejte!

+ osm různých frakcí s unikátními schopnostmi
+ jednoduchý princip dominance v lokacích
+ náhodně vybíraná místa