Recenze: Spící bohové – nalezeni v Moři ztracenců

4.5

Pronásledují mne i ve snu. Stvoření, která by neměla existovat, ale přesto jsou všude kolem nás. Pátého dubna jsme opustili nedaleko australského pobřeží svět takový, jaký jsme ho znali. Ocitli jsme se v místech, která by mnozí připisovali pohádkám. Naše loď Mantikora a odvážné srdce každého člena posádky jsou to jediné, co nás udržuje naživu v tomto světě plném nebezpečí a nečekaných překvapení.

Buďte i vy zváni do světa, který je třeba objevit a zmapovat. Jak jinak byste mohli živit naději na záchranu a návrat do domů? Hra Spící bohové přichází na naše stoly z hlavy populárního designéra Ryana Laukata a vychází po úspěšné kampani na Kickstarteru pod hlavičkou Red Raven Games. K nám se dostává v české lokalizaci zásluhou firmy REXhry a to s jedinečnými ilustracemi, které nakreslil opět Ryan Laukat.

Velký a těžký box vítá všechny zájemce tajemnou ilustrací na víku, ve kterém pozoruje podmořský Leviatan loď našich hrdinů, která nese jméno Mantikora. Uvnitř hráči objeví komponenty úhledně rozdělené do magnetické krabičky a dalších uzavíratelných krabiček, které celkovou organizaci skvěle vylepšují.

Základem všeho je pak mapa světa uložená v kroužkové vazbě. Hráči začínají svoji pouť hned na straně dvě, kam umístí na startovní pozici svoje plavidlo. Loď má ale kromě figurky také svoji vlastní desku, do jejíhož nákladního prostoru hráči položí startovní zásobu mincí a obilí. Svoji pozici zde má také figurka akcí. Vedle mapky připraví balíčky schopností, tržiště, nepřátel a událostí. Ten poslední jmenovaný je třeba připravit zkombinováním šesti exemplářů od každého druhu – běžné, nebezpečné a smrtící. Důležitými společníky hráčů budou také karty dobrodružství a úkolů, které mají vlastní krabičku a pevně dané pořadí, protože budou přicházet do partie, až když na ně přijde řada.

Hráči si pak mezi sebe rozdělí rovným dílem osm členů posádky. Jedinou výjimkou je kapitán, který zůstane věrný své lodi a jeho deska musí ležet právě tam. Každý hráč dostane právě jeden žeton rozkazu a k tomu kartu schopnosti. Kromě toho bude hráče čekat čtení v knize příběhů, která zatím zůstane ležet trochu stranou a bude čekat na svoji chvíli. A svůj průzkum si budou zaznamenávat na novou stránku lodního deníku.

Ačkoliv hráči ve výsledku spolupracují, přesto se v tahu střídají pěkně jeden po druhém. Každý si projdou celkem trojicí fází, než svůj tah zakončí. V první řadě dostanou šanci provést jednu z dostupných pěti lodních akcí – mohou se tedy vydat do kuchyně, aby se posilnili a trochu si odpočali. Na znamení toho si vezmou nové karty schopností. Podobně se nabijí i na můstku, na palubě zase mají šanci najít jídlo a na ošetřovně zase vyléčí jeden bod zdraví.

Na všech pozicích lodi ale získají hráči v první řadě žetony rozkazů, které hned mohou zapojit do akce ve třetí fázi svého tahu. Nejdříve ale ještě musí odhalit událost a vypořádat se s jejími následky.

Ihned poté mohou hráči provést dvojici akcí už se svojí vlastní postavou. Na výběr jsou čtyři možnosti a všechno začíná u plavby. Každý z dobrodruhů se ve svém tahu totiž může ujmout pilotování lodi a přesunout ji na mapě do nové lokace. Ať už se jedná o místo známé nebo nové, každé cestování po moři je nebezpečné a vyžaduje zvládnutí zkoušky zručnosti. Do něj se může zapojit jedna postava aktivního hráče, která se tím unaví. Loď může dorazit také do nebezpečných oblastí, kde je třeba ještě překonat zkoušku nebezpečí a čelit tak hrozbě poškození lodi.

Mapa je ale kromě kontinentů a ostrovů pokrytá především hromadou očíslovaných lokací. Hráč se může rozhodnout a prozkoumat libovolné místo v oblasti, kde se loď nachází. Jedná se o druhou akci, která se jmenuje průzkum a v první řadě zahrnuje nalezení záznamu s odpovídajícím číslem v knize příběhů.

To znamená, že vystoupí z relativního bezpečí paluby svojí lodi a vyrazí na pevninu prozkoumat místo, které je zaujalo. Na hrdiny tak může čekat řada překvapení, voleb, bojů i odměn. A to všechno je orámované skvělým popisem světa a buduje tak pocit hráčů, že opravdu objevují a jsou v krajině, která je cizí, někdy krásná, jindy nepřátelská.

Hráči postupně svůj tým vybavují kartami dobrodružství a návštěvou tržiště, ale také se mohou zastavit v přístavu a vyléčit, opravit loď nebo utratit body zkušenosti a pořídit si tak vylepšení pro své postavy, tedy jejich konkrétní karty úrovně. Tu přiloží rovnou ke své postavě, přičemž každý hrdina může mít takové karty maximálně dvě.

V tuto chvíli nastane chvíle, kdy hráči začnou utrácet žetony rozkazů. Mohou je použít nejen k tréninku postavy a vybavení nových karet schopností k postavě, ale především v testech. Mohou se s jejich pomocí připojit ke snaze ve zkoušce dalšího spoluhráče, ale také si vylepšit své šance v nějakém testu aktivací karty schopností. Pro splnění a úspěšné překonání dané zkoušky musí hráč nastřádat dostatek bodů dovednosti, která se právě testuje.

Naprosto samostatnou epizodou pak je taktický boj. Jakmile hráči narazí na nějakého nepřítele, najdou jeho velkou kartu a položí ji před sebe. V případě více karet je třeba je položit do jedné řady. Kromě portrétu a symbolů vyjadřujících útočnou sílu vyobrazuje každá karta tabulku životů a schopností protivníka.

Hráči se snaží vyrovnat se všemi nástrahami a marně odolávají nutkání neustálého objevování. Právě nebezpečí je tím hlavním, co je může připravit o šanci na vítězství. Pokud klesne zdraví všech členů posádky na nulu nebo je loď zničena přidělením jedenáctého poškození, celý tým tentokrát v objevování neuspěl, ale kampaň tím nekončí a poté, co se hrdinové trochu oklepou v přístavu, mohou se znovu vydat na výpravu. Postupně si tak hráči užívají kampaň, jejíž průběh mohou kdykoliv uložit a pak v ní zase pokračovat. S pomocí klíčových slov funguje provázání předchozích činů hráčů, takže si hra pamatuje některé jejich činy a výpravy. Cílem je nalézt právě co nejvíce zmíněných předmětů a dosáhnout cíle, kde si mohou dokonce své úspěchy i obodovat.

Spící bohové jsou jedním velkým příběhem o ztracené lodi a posádce, která do tohoto světa vůbec nepatří. Hrdinové se ale dokážou vzchopit, nepřipouštět si tu beznaděj a obrovský svět dokážou celý prozkoumat.

Pokud tedy máte rádi objevování a neustálé hledání něčeho nového, pak budete z téhle hry naprosto nadšení. Neexistuje jiná možnost. Tahle hra se vám v tomto případě prostě a jednoduše musí líbit, nadchne vás a po velkou řadu hodin vás nepustí.

Totéž navíc platí, pokud máte rádi dobrodružství. Ve hře je ho prakticky stejnou měrou, jako prozkoumávání. Nejen řada míst, které lze na mapě navštívit, ale také už samotné moře s sebou může přinést nějaké výzvy a testy, které je třeba překonat.

S tím zcela úzce souvisí boj, který je řešen velmi unikátně. Hráči útočí na nepřítele a zasahují mu lepší a horší rány, jak se ho snaží zneškodnit. Pokládat zásahy lze ale pouze tak, aby na sebe jednotlivé škrábance navazovaly. Tím vzniká opravdu zajímavá taktický prvek, protože tým se snaží nalézt co nejvhodnější cestu napříč schopnostmi a životy protivníka.

Jedná se o kooperativní hru. Ať už si s sebou přivedete nějaké kolegy nebo ne, vždy budete mít pod kontrolou hned několik námořníků. Každá postava je jedinečná a počet obyvatel lodi je docela nečekaná na podobné hry. Přesto jsou jednotlivé charaktery a povolání dostatečně odlišené a mají každá svůj vlastní příběh a osobnost. A je zajímavé, že i když máte pod kontrolou více postav, nikdy se neztrácíte v zážitku a atmosféře. Možná za to může velmi originálně pojatý způsob kontroly s využitím žetonů rozkazů.

Co umí Ryan Laukat skvěle, tak je budování herních světů. A tohle tajemné místo je plné zajímavých stvoření.  Každý text, každý zdánlivě osamocený záznam vám bude přispívat jedním dílkem do skládačky, která se vykresluje se spoustou příjemných detailů.

Kampaň je dlouhá a k nalezení všech potřebných pokladů potřebujete více než deset hodin, a to zdaleka neobjevíte vše, co svět hry dokáže nabídnout. Ale při tom si lze kdykoliv dát pauzu a ani hráči v následující partii nemusí být stejní, jen dojde k přerozdělení postav. Samotné uložení je rychlé díky výbornému úložnému řešení hry.

Zpracování je naprosto luxusní. Tvůrci mysleli na všechny drobnosti, proto jsou veškeré komponenty ukryté v krabičkách a pro karty je připraven dokonce magnetický box. Grafika je špičková, přehlednost mapy bezchybná a všechno je na první pohled jasné. Můžete si tedy nerušeně užívat objevování a dobrodružství tak, jak autor zamýšlel.

Hledejte bohy a když je probudíte, možná se vám odmění. Ale ještě než se tak stane, užijete si cestu, která vás naplní nadšením a radostí z každého činu. Spící bohové není hra, je to místo. Živoucí svět, do kterého se budete vracet a chtít stále víc, dokud neprozkoumáte i poslední záhyb a nezvednete poslední kámen. A poté s vámi bude žít ve vzpomínkách, které si budete opečovávat. Spící bohové jsou dosud nejlepší hrou Ryana Laukata a jedním z nejlepších průzkumných zážitků v otevřeném světě vůbec.

+ neustálé objevování
+ vylepšování postav
+ svět