Recenze: Šťastný candát – připravte si ploutve!

stastny-candat-09

Jak vypadá takový šťastný a spokojený candát? Tak v první řadě se pořádně zubí a vesele plave sem a tam. Ale co je mnohem důležitější, divoce u toho všeho mává ploutví. Říká se tomu candátí tanec a my vás jej dnes naučíme!

Štěstí na vás čeká v malé karetní hře Šťastný candát, kterou si pro nás připravila firma Albi. Jedná se o párty hru, která některé trhy ovládla už v roce 2016. Jejím autorem jsou Ken Gruhl a Quentin Weir a na trh ji poprvé uvedla společnost North Star Games LLC.

Malá kapsička s hrou má tvar ryby, aby vás na první pohled zaujala. Současně jsou rozměry velká výhoda, protože tuto party hru strčíte kamkoliv do kapsy. Nahoře na rybím hřbetu se nachází zip, který vás pustí do těla balení. Uvnitř čeká na všechny lovce 72 karet čtyř různých druhů. To znamená, že na nich najdete přesně čtyři odlišné ilustrace a také texty jednotlivých možných akcí.

stastny-candat-05

Tedy alespoň při pohledu zepředu. Zadní strana se odlišuje a vytváří šest sad karet. Každý z hráčů si vybere jednu barvu a dostane tucet karet do ruky. Ty musí zamíchat do balíčku, který ale nikam nepokládá. Bude jej totiž muset držet v ruce. Naštěstí jsou karty úzké a drží se opravdu dobře.

Jakmile všichni soupeři mají svůj balíček bezpečně v ruce, je třeba odstartovat celou partii. Všichni by měli být dostatečně blízko jeden druhému a ideálně by měli stát. Jakmile je odstartováno, mohou hráči otočit svůj balíček obrázkem nahoru a podívat se na první viditelnou kartu. Každý by měl svoji akci napsanou na kartě vykřiknout. Dost hlasitě, aby ho všichni ostatní dobře slyšeli. Potřebuje totiž najít parťáka, který má stejný obrázek. Pokud se mu nikdo dlouho nehlásí, může kartu dát dospod svého balíčku a bojovat o provedení akce, která se tím dostala navrch jeho hromádky.

Okamžitě, když si někdo najde spřízněnou duši se stejnou kartou, mohou společně provést to, co jim jejich karty předepisují. Na placák o sebe tlesknou dlaněmi, při ťukanci si bouchnou pěstmi v chlapském pozdravu a při míchačce si prohodí své místa. Musí tedy rychle přeběhnout. Poslední možností zůstává titulní šťastný candát, který má pravděpodobně připomínat pleskání rybí ploutví. Hráči si navzájem několikrát musí poklepat na předloktí.

stastny-candat-04

Úspěšná souhra dvojice znamená, že hráči mohou každý zahodit tuto kartu ze svého balíčku doprostřed stolu. Tím odhalí nový obrázek a znovu musí začít vykřikovat, aby sehnali nějakého parťáka. Bláznivé pokřikování trvá až do chvíle, kdy se některý z účastníků dokáže zbavit i poslední svojí karty. Za odměnu může vykřiknout „uplavala“ a začít slavit vítězství.

Šťastný candát je tou nejbláznivější, nejhektičtější a nejchaotičtější hrou, kterou jsme měli tu možnost kdy hrát. Alespoň kam naše paměť sahá. Jenže právě v těch všech vlastnostech popsaných v minulé větě je ta lákavost a podivná zábavnost, kterou nedokážete popsat. Nejde jinak, ale při hraní se musíte usmívat. Takovou atmosféru má partie téhle hry.

Můžete namítnout, že tento chaos není pro vás. Že nemáte rádi křik. Naštěstí na to ale autoři pamatovali a představují také tichou variantu, ve které se mohou všichni u stolu domlouvat pouze gesty. Ani to ale nic nemění na faktu, že tato hra rozhodně nebude oblíbená u každého.

stastny-candat-07

Všechno je tak rychlé, že obvykle jedna partie trvá maximálně pět minut. Pokud hrajete s více protivníky, pak si obvykle najdete pokaždé parťáka. Někdy je těžká volba, jestli chvilku počkat nebo raději vyměnit kartu. To proto, že jakmile se objeví u stolu více symbolů, někdo zůstane na ocet. Proto se někdy prostě vyplatí chvilku počkat. Ale v tom bláznivém tempu nebudete mít čas se nějak rozmýšlet, uděláte, co vás prostě napadne.

Ono je naprosto zásadní, aby v partii bylo co nejvíce hráčů. Ačkoliv ve třech lze podle oficiálního rozmezí už začít hrát, teprve od čtyř vše začíná dobře fungovat. Vzhledem k pouhým čtyřem typům karet, které jsou navíc jednoznačně rozlišené obrázky, není hra pouze adeptem na zábavu na party. Můžete si ji pořídit i do rodiny a hrát ji s dětmi, které takovouto bláznivou zábavu milují. Jen dejte pozor, abyste pak nemuseli candáta hrát častěji a brát jej s sebou všude.

Hře kromě její povahy nelze vytknout příliš věcí. Největší obavy máme z opotřebení karet. Ty jsou dost pevné a tvrdé, ale při bláznivé hratelnosti není čas myslet na jejich stav. Proto čas od času utrží nějaký šrám. Naštěstí jejich kondice nemá zásadní vliv na hratelnost, protože balíček držíte obrázky nahoru. Tím jakékoliv podvádění nebo výhoda nepřipadá v úvahu.

stastny-candat-08

Je dobré, že pravidla myslí i na hůře pohyblivé hráče. Protože akce míchačka vyžaduje od hráčů, aby si vyměnili pozice, lze místo nich uplatit alternativní pravidlo. Díky tomu není Šťastný candát upřený ani někomu, komu zrovna jeho nohy neslouží tak, jak by měly.

Šťastný candát je karetním počinem, který si rádi vezmete do kapsy a nebudete se za něj stydět. Kdykoliv chcete jen tak blbnout, je čas vytáhnout kapsičku ve tvaru ryby s kartami uvnitř. Několik minut a všichni se smějí. Šťastný candát přináší radost těm, kdo se chtějí bezmyšlenkovitě bavit.

AutorKen Gruhl, Quentin Weir, Matthew Inman, Elan Lee
IlustraceLinda DeSantis, Matthew Inman
VydavatelExploding Kittens, NorthStar Game Studio, 999 Games, Albi, DV Games, GP Games, IELLO, Korea Boardgames, KOSMOS, Magellan, Mercurio, Reflexshop, Rozum, Top Toys
Počet hráčů3 - 8
Herní doba2
Minimální věk6 and up
(10 voters)
KategorieAnimals, Children's Game, Party Game, Real-time
MechanismySimultaneous Action Selection
RodinaAnimals: Fish / Fishes, Containers: Unique Shape, Containers: Zippered Pouch, Misc: LongPack Games, Series: Happy Planet (North Star Games)
Alternativní názvyBoldog lazac, Lucky Lachs, Lucky Lachs Blue, Saumon Frétillant, Slappy Salmon, Šťastný candát, Вобла, Шалений карась, ハッピーサーモン 日本語版 グリーン, ハッピーサーモン 日本語版 ブルー, 연어는 행복해

Šťastný candát je šílenou karetní hrou, ve které na sebe hráči pokřikují, gestikulují a snaží se se najít hráče, který má v ruce stejný obrázek. Chaos vládne celé partii, ale neužijete si ho příliš, protože celá bitva je otázkou minut. Budete chtít hrát znovu, ačkoliv je každá partie úplně stejná. Bláznivá a nekontrolovatelná. Šťastný candát je skvělá zábava pro děti a výborná hra na každou party.

+ čistá zábava
+ chaos
+ varianty bez pohybu i bez křiku