Recenze: Tempo! Junior – rychle za vítězstvím

tempo-junior-01

Všechno je to o čase. Smysl pro přesypávající se písek je tím, co odděluje bezejmenná zrnka od opravdových vítězů. A přesně to si myslí i ve firmě Huch & Friends, kde připravila dvojice autorek, Malgorzata Detner a Anna Gensler svoji hru Tempo! Junior. Cesta krabice poté vedla pod křídla polské společnosti Granna a právě odsud po krátkém čase našla cestu i na české stoly v kompletní lokalizaci, kterou připravila firma Pygmalino.

Celý box se oděl do slušivé zelené barvy a to platí i pro její obsah. Z nitra hráči vyloví nejdříve plán, který je posetý puntíky. Ty vytváří cestičky propojené žlutými liniemi. Hráči před začátkem partie připraví mapu tak, že s pomocí kulatých žetonů písmen překryjí všechny kruhová políčka s křížky (je jich celkem 25). To znamená, že nebudou nikdy použita všechna písmena, protože těch je čtyřicet.

Stranou pak hráči připraví balíček karet s tématy (šedesát) do zamíchané hromádky, ale také zástěnu a přesýpací hodiny. Poté si jednotliví hráči vyberou každý svoji barevnou figurku a postaví ji na startovní políčko.

tempo-junior-09

Hráči se střídají ve snaze získat co nejvíce písmenek a bodů. Když se někdo ze soupeřů dostane na řadu, vezme si do ruky horní kartu ze zamíchané hromádky s tématy. Současně jeden z protivníků ukryje přesýpací hodiny a otočí je tak, aby začaly odměřovat celkových třicet vteřin.

Poté už má hráč šanci posouvat svoji figurku po mapce plánu libovolným směrem. Za každý krok ale musí zaplatit tím, že vymyslí a ohlásí ke kontrole soupeřům slovo, které odpovídá zadanému tématu. A zatímco při vstupu na volné políčko bez žetonu písmene se může jednat o libovolné slovo, pokud hráč chce vstoupit na pozici s písmenem (a na konci tahu jej získat), musí vymyslet pro téma slovo začínající právě na toto písmeno.

Může tak posouvat figurku políčko za políčkem, hlásit slova a snažit se nastřádat co nejvíce žetonů. Jenže současně musí správně odhadovat a skončit včas. Jakmile ohlásí konec snažení, odstraní protivníci zástěnu před přesýpacími hodinami. Pokud už se písek nesype, nezíská hráč vůbec žádný bod a žetony musí vrátit zpět na jejich místa! Pouze v případě, že skončil včas a tedy v rámci předepsaných třiceti vteřin, může si všechna svá nastřádaná kolečka vzít k sobě.

tempo-junior-03

Teprve tam se může potají podívat na jejich druhou stranu. Jednotlivé kulaté odměny se totiž liší svojí hodnotou a tak mohou být náhodně v rozmezí jednoho až tří bodů. Navíc nabídnou některé žetony svému majiteli šanci vyměnit žeton s protivníkem nebo hrát ještě jednou. Partie končí v okamžiku, kdy jeden z účastníků dorazí figurkou do cíle. Hráči poté odhalí svoje nastřádané žetony, posčítají své skóre a ten, kdo má nejvíce bodů, se stává vítězem.

Tempo! Junior je zajímavou a dost překvapivou hrou zaměřenou na slovní zásobu. Samotné vymýšlení slov v rámci témat není ničím neobvyklé, ale všechno to zcela zvrátí povinnost vejít se do časového limitu.

Hráč se tak nemůže plně soustředit pouze na vymýšlení pojmů, ale potřebuje současně vnímat po očku také ubíhající čas. Musí se ale spoléhat pouze na svůj odhad a je tedy čistě na hráči, jak moc je ochotný riskovat. Jednotlivá vymýšlení slov nemusí být velkým zdržením, ale i pět vteřin může udělat naprosto zásadní rozdíl.

tempo-junior-11

Volná políčka jsou samozřejmě o dost jednodušší než ty, kde písmenka předepisují start slova. Někdy tak kombinace tématu a žetonu je jednodušší, jindy se zdá být neřešitelná. Šedesátka témat, mezi kterými nechybí třeba dětské hřiště, ulice, sport nebo vozidla, jsou naprosto dostačující. To proto, že v kombinaci s písmenky stejně budou muset hráči pokaždé vymyslet něco nového. Tady má novinka až nečekanou variabilitu a znovuhratelnost.

Tempo! Junior je skvělým počinem pro děti, protože nabízí opravdu vynikající způsob, jak trénovat slovní zásobu. Hra si při tom zachovává příjemné tempo a konce dosáhnou hráči už kolem třicáté minuty. To proto, že jednotlivé tahy jsou jasně časově omezené. Hru si mohou účastníci s pomocí variant upravovat z hlediska složitosti i jiných pravidel, takže i kdyby se někomu náhodou ohrála ta základní verze.

tempo-junior-12

Do výsledku zasahuje výrazně i štěstí, protože jednotlivé žetony nemají stejné hodnoty. O to napínavější je ale všechno až do konce, protože všichni hráči mají pocit šance na vítězství. Obecně je tak hra nečekaně zábavná i pro starší hráče, kteří nejenže nebudou odmítat partii s dětmi, ale rádi si ji zahrají i bez dětí. Při tom počet účastníků je poměrně volný, protože kromě základní varianty obsahuje krabice také týmovou verzi pravidel a ve vymýšlení slov se zde spoluhráči v rámci tahu střídají. Díky tomu je hra vhodná i na nějaké dětské party a udrží pozornost klidně i osmi dětí.

Tempo! Junior tedy přináší opravdu skvělou zábavu pro menší i větší hráče se zálibou ve slovech. S drobnými úpravami je možné dokonce krabici používat pro výuku cizích jazyků, stačí jen říkat na vytažená písmenka cizí slova místo českých. To všechno znamená ohromné možnosti, které z této malé nenápadné krabice přichází k vám na stoly. Pokud tedy chcete do rodiny hru, která prověří slovní zásobu, pak Tempo! Junior je jasnou volbou.

Hra Tempo! Junior nás překvapila a rovnou se zařadila mezi ty nejpopulárnější dětské hry, ve kterých jde o slova. Hráče nutí správně odhadovat, riskovat, ale současně také neustále vymýšlet nová slova. Kombinace písmen a témat znamenají, že ani v následujících partiích vás nečekají stejné úkoly. Vítězství sice závisí na náhodě, ale zábava tu přesto vévodí. Tempo! Junior je výbornou zprávou pro rodiče.

+ přístupnost pro děti
+ rychlé a napínavé tahy
+ hráči musí trochu riskovat