Recenze: Terra Mystica – strategická hra roku 2013

Terra Mystica - balení

My trpaslíci žijeme odnepaměti pod zemí. Hloubíme tunely nízko i hluboko, pod lesy, jezery i horami. Naše největší a nejstarší město je Trpatvrz. Tady je ukrytá veškerá naše historie a většina bohatství, které náš národ shromáždil. Trpaslíci nejsou hamižní a jejich společnost se o všechno dělí, včetně střechy nad hlavou.

Zrovna jsem byl ve městě, když se to stalo. Strop se otřásl jednou, dvakrát a balvan o velikosti urostlého smrčku spadl a rozdrtil dvě blízko sobě stojící budovy. Mezi lidmi se začala šířit panika a hrůza z toho, že zdánlivě věčný kamenitý strop praská. Zvědové se vrátili o několik hodin později se zprávou, že nad městem se usadila skupina obrů. Všem nám bylo hned jasné, co je třeba udělat. Jsme houževnatý národ, my svůj domov jen tak zadarmo nedáme..

Takové a podobné příběhy vypráví desková hra Terra Mystica, která byla jako novinka představena na veletrhu Spiel v Essenu už před více než rokem, když se psal letopočet 2012. O několik měsíců později ohlásila česká firma MindOK, že se dohodla s původním vydavatelstvím Feuerland Spiele o vydání české edice. A tak se také stalo a my jsme ji měli možnost podrobně otestovat. Jejími autory jsou Helge Ostertag a Jens Drögemüller, ilustrace nakreslil Dennis Lohausen.

Terra Mystica - připravená hra

Nebudeme vám nic nalhávat a vyklopíme to hned na začátku Terra Mystica je obří hra a určitě se řadí (náročností i obsahem) k těm nej na českém trhu. Jak je na tom ale s kvalitami hratelnosti, na to se zaměříme dnes v naší recenzi.

Podobně se složitostí je na tom zcela pochopitelně také příručka pravidel obsahující dvacet stráne textu. Smrsknout je do několika odstavců textu není jednoduché, proto často některé mechanismy vynecháváme nebo zjednodušujeme. Sekce pravidel tak má za úkol vám především podat ucelenou představu, jak se hraje, než aby vás učila konkrétní detailní pravidla.

Samotná krabice na vás šije boudu od chvíle, kdy ji poprvé chytíte do rukou. Svojí hmotností dokáže překvapit asi každého, ale co teprve až balení otevřete a zjistíte, že je až po vrch naplněné dobrotami, které vás budou provázet v průběhu partie. Většina dění se bude odehrávat na centrálním plánu, který představuje váš svět. Místo, kde bude mnoho ras bojovat o své místo na slunci.

Terra Mystica - připravená hra

Právě každý z národů dostane jednu desku. Je jich celkem sedm stejně jako vašich možných identit a kromě klasických čarodějnic a alchymistů tu najdete i mořské panny, fakíry nebo okultisty. Každá rasa se zde opravdu liší, stejně jako její životní podmínky. Ale to zatím není tak důležité jako fakt, že výčet velkých desek uzavírá jeden společný plán kultů.

Na samotné hmotnosti se ale rovnou měrou podílí také dřevěné komponenty, kterých je pořádná hromada. Všech osm různých dílů potřebuje každá ze sedmi znesvářených stran, takže při počtu 34 dílků na rasu se dostanete na neuvěřitelných 238 dřevěných kousků. K tomu přičtěte ještě dalších 65 bílých kostiček dělníků, 65 fialových krystalů energie, figurku pro začínajícího hráče a dostanete se na číslici 369. Kromě klasických figurek, válečků, žetonů či tyčinek tu najdete i domečky usedlostí, chrám, pevnost nebo obchodní stanici.

Ale teď je čas se na závěr přesunout mezi komponenty z kartonu. Těch není o nic méně a najdete zde penízky ve třech hodnotách, prémiové destičky, dílky krajiny, ale také bonusové svitky, destičky hodnocení, města. V takto složité hře nemohou chybět ani přehledové karty opět vyrobené z kartonu.

Terra Mystica - připravená hra

Tím jsme ale zdárně dokončili výčet obsahu balení. To příprava hry může působit odstrašujícím dojmem, ale jakmile do hry trochu proniknete, všechno do sebe zapadne. Velkou část navíc dělají hráči sami pro sebe od chvíle, kdy si vyberou národ, jehož členem se stanou. Je jasné, že dostanou nejen desku této rasy, ale také všechny dřevěné dílky odpovídající barvy. To ovšem neznamená, že budou mít na začátku přístup ke všem šamanům.

Každý hráčský plán zobrazuje počáteční zdroje národa (šamany, peníze a dělníky), ale také pozici na stupnici kultu. Na kolečku teraformace se všemi sedmi životními prostředími je to největší ve vrcholu kruhu domácí. V dolní části je pořadač na budovy, kde si hráči uspořádají všech pět druhů staveb. Dva označovací kameny začínají na této desce a označují schopnosti měnit prostředí a dopravovat se po vodě. Další kámen položí hráči na dvacítku na bodovací stupnici a zbývající čtyři pak po jednom na stupnice kultu.

Příprava jednotlivých hráčů končí zaplněním trojice sfér energie, s jejíž pomocí budete využívat některé akce. Krystaly energie se mohou vždy nacházet v jednom ze tří stavů: vyčerpané, nabité a připravené k použití. Přírodní síly se pohybují v uzavřeném okruhu, ale kostičky nemohou postoupit dál bez vašeho zásahu. Zisk krystalu znamená nejdříve přesun z první sféry (vyčerpané) do druhé. Teprve, když jsou všechny krystaly nabité (první sféra je prázdná), můžete je začít využívat.

Terra Mystica - připravená hra

Každé kolo hráče začíná fází příjmu, ve které získá nové dělníky, peníze a také se mu dobije část energie. Pak vás čeká utrácení peněz, využívání šamanů a také krystalů magické energie. Hráči se střídají vždy po jedné akci a to tak dlouho, dokud se všichni nevzdají svého tahu. Teprve pak postoupí hra do další fáze.

Většina akcí je jednoduchých. Můžete tak třeba vylepšit svoji lodní přepravu, která umožní sousedství vašich usedlostí nejen přímo, ale také prostřednictvím vodního toku. Za obnos a práci dělníků (ve spolupráci se šamanem) se můžete také posunout nahoru na liště teraformace. Čím výš jste, tím méně náročné pro vás bude měnit cizí terén na domovský, ve kterém vaše rasa je schopná přežít. Náročnost poznáte na svojí hráčské desce, kde je vždy domovský povrch vašeho národa úplně nahoře. Růžice znázorňuje obtížnost přeměny terénu, každá výseč stojí jeden rýč, který musíte zaplatit v síle vlastních dělníků.

Svoje usedlosti na plánu můžete postupně vylepšovat a získat výhody v podobě zvláštní schopnosti nebo možnosti vybrat si jednu z vyložených prémiových destiček. Jako svoji akci můžete také jednoho ze šamanů svého kmene vyslat do některého kultu. Ten vám přinese nějaký drobný příjem energie, ale především vítězné body na konci partie. Takového šamana ale už nezískáte zpět.

Terra Mystica - hráčský plán

Teď je ale na čase podívat se na akce, které si můžete koupit jednou za čas za vzácnou energii z krystalů. Nejjednodušší je možnost jejich prostřednictvím získat nějaké nové síly (šamany, peníze, dělníky). Za energii lze jedenkrát za kolo využít také speciální akce, ale tady funguje princip kdo dřív přijde, ten dřív bere. Je zde nejen výhodnější proměna energie na členy rodu či zlaťáky, ale především výhodnější teraformace nebo možnost postavit most.

Tím se dostáváme k nejdůležitější akci v celé hře, kterou je stavění usedlostí. Za každý nový dům, který postavíte na plán, musíte zaplatit jednoho dělníka a dva penízky. Musíte ale také splnit řadu podmínek. Především takový dům musí sousedit s vaším jiným stavením, ale lze jej postavit pouze na povrchu, který je pro vaši rasu domovský. Tady přichází na řadu teraformace (překryjete místo na plánu žetonem jiného terénu), kterou si musíte připravit situaci pro další růst.

Každé kolo má svoje specifické podmínky určené destičkou hodnocení, které vám na konci kola mohou přinést nějakou výhodu do toho dalšího. Celá partie se ale nakonec stejně hraje na vítězné body, jejichž zisk je vašim jediným cílem. Jenže v průběhu partie se potkáte s ohromujícím množstvím situací, ve kterých lze tyto body získat. Třeba při stavbě usedlostí ve správném kole, vylepšováním lodí či budov nebo ve chvíli, kdy odstupujete z aktuálního tahu.

Terra Mystica - žetony

Přesto zůstává pro rozhodnutí o vítězi nejdůležitější závěrečné bodování, které nastane po ukončení posledního šestého kola. V tu chvíli obodujete pozici svých šamanů na stupnici kultů a suroviny, které vám zbyly v zásobě. O vítězi ale nakonec nejspíš rozhodne úspěch nebo neúspěch v rozšiřování vašeho rodu. To největší spojité území získá rovnou 18 vítězných bodů. Po jejich započtení už je jasné, kdo se stav vítězem partie.

Terra Mystica je ohromně trvanlivým a tvrdým oříškem pro všechny milovníky náročných a složitých her. Ani na chvíli si u ní neodpočinete, protože se budete muset neustále rozhodovat, přemýšlet a vyhodnocovat svoje možnosti v další partii. Ve skrytu duše je Terra Mystica nakonec hra o obsazování území (takzvaná area control), ale mechanismy, které to celé obklopují, jsou jedním slovem fascinující.

Ale ještě větší pochvalu si zaslouží skutečnost, že to všechno klape. Není zde jediná věc, která by nezapadala do konceptu, který si autoři na počátku stanovili. S tím souvisí také úžasná vyváženost partie, jež ale hodně závisí na počátečním rozložení budov. Pokud se rozhodnete sami si je rozmístit na plánu, měli byste mít se hrou alespoň trochu zkušeností, protože jinak se můžete rovnou odsoudit k prohře.

Terra Mystica - žetony

On ten požadavek na pokročilost sahá ještě dál, protože do téhle hry by se rozhodně neměli pouštět začátečníci. Délka pravidel je odrazující, ale teprve jejich komplexnost a propojení vám ukáže svoji pravou tvář.

Terra Mystica je do detailů propracovaná hra, která vám neodpustí žádnou chybu. Body se z větší části odměňují až na konci partie, takže pořád můžete mít naději. Přesto zde několik způsobů, jak získat body i v průběhu hry je, a pokud alespoň trochu zapadají do vaší taktiky, měli byste jich využívat.

Jedním z nejvíce unikátních mechanismů ve hře je fakt, že národy se navzájem výrazně ovlivňují. Hráči mohou profitovat ze staveb ostatních, které jim přidávají energii. Právě tenhle prvek vzájemné interakce je něčím, čeho se v takové míře u podobných her nedočkáte. Přitom je všechno stále snadno spočítatelné a žádná náhoda vás nepřekvapí.

Terra Mystica - hráčský plán

Jednotlivé hry jsou neuvěřitelně variabilní. V první řadě za to může ohromující počet unikátních ras, které do hry autoři zařadili. Už jen to samotné by stačilo, abyste měli z každé partie jiné zážitky. Jenže ony tu jsou ještě náhodné podmínky hodnocení pro jednotlivá kola hry, stejně jako losované destičky startovních surovin.

Tato hra ale svoji komplexnost zdárně schovává i zásluhou skvěle zpracovaných herních plánů. Ty vás dokonale vedou celou partií, obsahují všechny informace, které budete potřebovat k úspěšnému vedení svého rodu vstříc vítězství.

Terra Mystica je typem hry, která vás odmění, pokud jí zůstanete věrní. Bude vás bavit už poprvé, ale teprve podesáté, popatnácté oceníte krásu jejich mechanismů. Všechno se pojí v celek, který je radost hrát. Takovéhle hry jsou ozdobou každého stolu, jen je vytáhnete. Terra Mystica by neměla chybět ve sbírce žádného hráče, který to s deskovými hrami myslí vážně.

AutorJens Drögemüller, Helge Ostertag
IlustraceDennis Lohausen
VydavatelFeuerland Spiele, Bard Centrum Gier, Capstone Games, Cranio Creations, Devir, Filosofia Éditions, FunBox Jogos, Gém Klub Kft., HomoLudicus, Mandala Jogos, MINDOK, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games, Z-Man Games, Zvezda, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Herní doba150
(182 voters)
KategorieCivilization, Economic, Fantasy, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Chaining, End Game Bonuses, Hexagon Grid, Income, Increase Value of Unchosen Resources, Network and Route Building, Tech Trees / Tech Tracks, Turn Order: Pass Order, Variable Player Powers, Variable Set-up, Victory Points as a Resource, Worker Placement, Different Worker Types
RozšířeníTerra Mystica: 4 Town Tiles, Terra Mystica: Automa Solo Box, Terra Mystica: Fan Factions, Terra Mystica: Fire & Ice, Terra Mystica: Merchants of the Seas, Terra Mystica: Mini expansion, Terra Mystica: Shipping Value promo card
RodinaCategory: Combinatorial, Components: Control Boards, Components: Map (Continental / National scale), Components: Wooden pieces & boards, Creatures: Dwarves & Gnomes, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Digital Implementations: Tabletopia, Digital Implementations: Yucata, Mechanism: Tableau Building, Series: Terra Mystica
Alternativní názvyТерра Мистика, テラミスティカ, 神秘大地, 테라 미스티카

Terra Mystica je vynikající strategická hra, která se vyznačuje především ohromující variabilitou. Každá rasa je naprosto jedinečná a vyžaduje jiné zacházení. Hráči ale musí dobře pracovat především se sférami magie, které se postupně nabíjí a zase vyčerpávají. Zábava je to vhodná pro pokročilé hráče, protože ti méně zkušení budou zaskočeni z šířky možností a také náročnosti uvažování. V průběhu partie na sebe hráči působí a herní mechanismy je motivují k soupeření na blízko. Vynikající zpracování a hromada dřevěných komponent pak dotváří velmi dobrý dojem. Terra Mystica si skvělým způsobem hraje s transformací půdy a magií, ale poskytuje především opravdu čarovnou zábavu, která nadchne každého milovníka strategických deskových her.

+ ohromná variabilita
+ náročná taktická rozhodnutí
+ výborně vyvážené