Recenze: The Cave – závod jeskyňářů

The Cave - balení

Podzemní jezero se zdálo být hluboké. Ještě jednou se rozhlédl kolem, posvítil si pořádně pod vodu a podíval se, kudy se točí štola. Ukazatel kyslíku byl na čtvrtině kapacity, což znamenalo nějakých dvacet minut. Jen na chvilku nakoukne a bude se muset vrátit. Tuhle část ještě nikdo před ním neprozkoumal a nebyla vůbec zakreslená na mapě. Adrenalin mu pumpoval krev do mozku, ale on se musel soustředit. Kdyby někde zavadil s kyslíkovou bombou v úzké štole, je to jeho konec..

Z deskových her jsme zvyklí, že v jeskyních se většinou skrývají nějaké příšery. Rovinky si z nás dělají legraci a ve skutečnosti jsou plné pastí. Temná zákoutí mají nachystaná nepříjemná překvapení. Jenže ne vždycky, když se vydáte do skalního podzemního světa, musíte mít strach. Někdy je tam pro vás připraveno víc krásy, než by vás mohlo napadnout.

Úzké prostory, které nejsou pro klaustrofobiky. Těmi je desková hra The Cave naplněná až po okraj. Některé chodby jsou širší než jiné, ale pořád se jedná o neobjevené jeskyně, které mají daleko do chodeb, jež známe z turistických tras a prohlídek. Tento netradiční námět si vybral designér Adama Kaluza za téma svojí další hry. Ale není divu, protože extrémní sporty jej lákají. Už vytvořil nejen stolní simulátor pro horolezce K2 (recenze), ale třeba také skoky na lyžích.

The Cave - připravená hra

Autora už známe, ale co vydavatel? Tím zůstává i nadále pro hry pana Kaluzy polská společnost REBEL.pl, jejíž hry můžete snadno koupit i u nás. Stejně tak i tuto novinku z loňského roku 2012. Ilustrace ke hře zpracoval Jarek Nocoń.

Takže tentokrát nás čeká výlet opačným směrem. Ne na vrcholky, ale do nitra Země. Na to se ale musíme pořádně vybavit. To nám ostatně naznačí i speleolog na obalu hry, který si prohlíží stalagmit vyrůstající z podlahy jeskyně. Kolem má další krásné útvary. Nás ale zajímá jeho vybaven – je tu svítilna, provaz a pořádné oblečení.

Jestli to je všechno a co dál bychom mohli potřebovat, se dozvíme ve chvíli, kdy víko odložíme stranou. Tím se nám naskytne pohled na několik archů s hromadou kartonových komponent. Ty nejdůležitější a největší jsou dvě oboustranné startovní mapky se základním táborem. Vyrážení do terénu totiž není žádná legrace a podobně jako při výstupu na horu musíte mít svoji základnu. Každá strana je určena pro jeden z celkových čtyř možných hráčských počtů v The Cave.

The Cave - připravená hra

Na tyto velké desky plynule navazuje osmdesát menších kartiček s točitými jeskynními chodbami. Na jejich zadní straně najdete římské číslice I až IV, které je rozdělují do čtyř skupin. Na některých z nich se v pravém horním rohu nachází symboly, o nichž si povíme později. K nim ještě patří šestnáct dalších dílků sesunů, které vám znemožní jít dál.

Zbylé kartonové dílky jsou malé, ale o to víc jich je. Máme tu padesát trojúhelníkových žetonů jídla, čtyřicet podélných provazů, dvacítku kyslíkových bomb, ale také fotoaparáty a rafty po jednom pro každého hráče. Pak jsou tu průzkumnické žetony, kterých je dohromady 162 (!). Tyto dílky se budou hráči snažit sbírat a mají na sobě symboly různých speciálních míst, které se pod zemí nachází. A zbývá nám už jen čtyřicítka malých žlutých žetonů hloubky, kterými budete označovat chodby v jeskyních.

Máme tu ale také pětici základních herních desek pro hráče. Na nich šest čtverečků popisuje pozice v batohu, kam si mohou speleologové uložit svoji výbavu. Ve spodní části je pak ještě místo na zavěšený stan, díky kterému si mohou založit ještě jeden záchytný tábor hlouběji v jeskynním bludišti.

The Cave - rozehraná hra

A pak tu jsou samozřejmě figurky samotných hrdinů, kteří se pod zemi do samoty, ticha a chladu vydají. Najdete tady pět týmů po jedné figurce a to stejných, jaké už známe ze zmiňované hry K2. K nim náleží také po jednom půlkruhovém stanu v každé z dostupných barev – červené, fialové, modré, žluté a zelené.

Právě tyto barvy si na začátku partie přivlastní hráči a vezmou si od nich nejen dvě dřevěné figurky (speleologa a jeho stan), ale také herní plán. Vedle herního plánu vytvoří zásoby všech nejrůznějších žetonů, které budou třeba až v průběhu partie. Na začátku si ale mohou svoje batohy zdarma naplnit vybavením podle svých představ. Mohou (a dokonce by měli) si ho nacpat jídlem, ale nezapomenout třeba na fotoaparát, lano nebo vzduchovou bombu. Místa je ale málo a právě tato organizace předmětů představuje jednu z hlavních výzev, které před všechny hráče The Cave staví.

Podle množství hráčů vyberou správnou startovní desku a postaví na ni svoji postavičku. Stan zatím čeká v zásobách, dokud si jej nevybaví a nevezmou s sebou na cestu. Nyní je už důležité pouze roztřídit destičky podle římských číslic a podle počtu hráčů z nich dát stranou určitý počet. Jejich zásoba současně představuje délku partie a můžete ji tak regulovat i sami změnou počtu. Na začátku partie si každý z hráčů vybere jeden z východů z hlavního plánu a k němu postaví svoji figurku.

The Cave - rozehraná hra

Souboj je rozdělený na tah a v každém z nich má hráč vždy přesně pět akčních bodů, které může utratit za nejrůznější akce. Tou hlavní a nejdůležitější pro každého speleologa je pohyb. Jenže ještě předtím před každým novým tahem musíte svojí postavičce doplnit energii. To znamená vzít jeden žeton jídla z batohu a sníst jej. Nestojí to žádnou akci, ale zásobu potravin si musíte pečlivě hlídat.

Pak už je na čase se začít pohybovat. Každý krok po normálním obyčejném terénu z dílku na dílek stojí jednu akci. Objevení nového pak ještě jeden bod navíc. Svoji figurku však při objevování na nový dílek rovnou nepřesouváte, k tomu musíte využít další z vzácných akčních bodů.

Je ale pouze na vás, jak dílek natočíte. A protože chodbu prozkoumává váš speleolog, musí dílek pokračovat jedním z otevřených konců cest z místnosti, ve které se právě nacházíte. Všechny chodby však musí navazovat na sousední dílky a stejně tak nemůžete přiložit cestu vedoucí do zdi. Jenže občas se stane, že narazíte na dílek, který podle pravidel umístit nejde. V takovém případě váš hrdina na poslední chvíli uskočil, jak se s hukotem sesypal na zem zával kamení. Na cestu položíte dílek závalu a tudy už se dál nedostanete.

The Cave - rozehraná hra

Mnoho dílků má navíc v pravém horním rohu nějakou ikonku. Při objevení takového místa umístíte na místnost žeton s odpovídajícím obrázkem. První z hráčů, který tento dílek dosáhne a splní jeho podmínky, dílek získá. A právě tyto žetony jsou na konci partie zdrojem vítězných bodů.

Jak je získáte? Tak například na zisk fotoaparátu musíte mít u sebe tento přístroj a na chvilku se zastavit (1 akční bod) a vyfotit své okolí. Jedná se obvykle o dílky s nějakými podzemními krásami, jako jsou krápníky a podobné útvary. Pak tu jsou dílky za prozkoumání vodních dílků s dýchacím přístrojem, který také musíte mít v batohu. Vodní hladinu můžete překlenout i s raftem, ale žeton za to nezískáte.

A pak jsou tu úzká místa, kterými se takovéto jeskyně jen hemží. Mají tři úrovně označené opět římskými číslicemi a také barvou – žlutá, oranžová a červená. Právě v tomto pořadí je to od nejméně obtížných míst až po ty, kde budete mít potíže se i nadechnout.

The Cave - rozehraná hra

Tyto dílky stačí pro získání žetonu překonat. Jenže za vstoupení na ně nezaplatíte jedním akčním bodem. Místo toho k tradičnímu jednomu utracenému bodíku musíte přičíst ještě obtížnost dílku, tedy další jeden až tři body. Někdy tak v daném úzkém hrdle strávíte třeba i celý tah. A nezapomínejte, že se tudy musíte vrátit i zpátky a ještě vystačit se zásobami!

Pokud vám dojde kdekoliv na cestě jídlo, máte problém. Nemusíte mít strach, že by váš speleolog dole zahynul, jak by se stalo v reálu. Místo toho se bude pohybovat díky únavě opravdu pomalu a každý přesun na vedlejší dílek mu zabere celý jeden tah. Než se tedy vrátíte do základního tábora, abyste doplnili zásoby, můžete se hodně načekat a soupeři vám mezitím utečou.

Ještě než si povíme o konci hry, podíváme se ještě na dva důležité koncepty, kolem kterých se The Cave točí. Jsou to lana a hloubka. Spousta dílků totiž nabízí sestupy nebo výstupy, které můžete překonat pouze v případě, že u sebe máte lano. Za dva akční body položíte lano na předěl těchto dvou dílků a případně si (jako první kdo místa dosáhnul) vezmete žeton za využití lana, pokud na novém dílku je symbol lana.

The Cave - rozehraná hra

Ve hře se také točí hodně věci ohledně hloubky. Kdykoliv sestoupíte, měli byste položit na nižší úroveň žeton s hodnotou v metrech o 25 nižší, než je vaše současná pozice. Tím se dostáváte hlouběji do nitra Země.

Proč byste to měli dělat? Protože pak ve chvíli, kdy se setkají výstupem cesty, mezi nimiž je rozdíl větší než klasických 25 metrů, čeká vás těžší výstup (nebo sestup). K tomu pak potřebujete delší lano, tedy víc žetonů. Hráči za dosažení nové hloubky dostanou také žeton, za který budou opět odměněni body na konci partie.

Souboj končí ve chvíli, kdy dojdou v zásobě všechny dílky jeskyní. Hráči sečtou své vítězné body za všechny nastřádané žetony. Ten nejúspěšnější objevitel se pak stává vítězem.

The Cave - dílky jeskyní

The Cave je vystavěná na velice zajímavém tématu i nápadu. Hráči se stávají speleology, kteří se snaží prozkoumat podzemní labyrint a objevit co nejvíc zajímavých míst. Současně ale mezi sebou soutěží o nejúspěšnějšího průzkumníka. To by asi v reálu nefungovalo, protože v prolézání skal jde o život a ne o rychlost, ale to nemůžeme brát jako tematické škobrtnutí.

V popisu pravidel jsme přeskočili některé vychytávky, jako již zmiňovaný stan nebo správu batohu. Ale jejich zakomponování do hry je logické, ačkoliv občas obsahují trochu náročnější pravidla. Naštěstí si je nemusíte pamatovat, protože v pravé části vašeho herního plánu s batohem najdete většinu důležitých informací jasně znázorněných za pomoci ikon.

Hra má zajímavou atmosféru. Může za to nejspíš objevování nových dílků a především hrozba neustálého nedostatku jídla. Zásoby potravin vám drží nůž na krku a musíte opravdu správně a pečlivě plánovat. Pět akcí na kolo se může zdát hodně, ale i když si batoh nacpete k prasknutí, vydržíte venku maximálně pět či šest kol. Naštěstí místa, která jste prošli vy nebo soupeři už můžete prolétnout a nestojí vás žádné další akční body navíc. Výjimkou jsou samozřejmě úzká místa, která musíte těžko překonávat pokaždé.

The Cave - rozehraná hra

Nejvíce se nám na hře líbil koncept hloubky, který je výtečně zpracovaný. Díky tomu vlastně nedochází pouze výjimečně k zmatečným situacím, kdy se setkají dílky s nesourodou hladinou. Ale to je opravdu výjimka a nemusíte ji brát v potaz, prostě každý sestup zůstane jinak vysoký. Navíc se jedná opravdu spíš o vzácnost.

Problém The Cave leží úplně jinde. Se zásobami potravin sice musíte zacházet strategicky a plánovat nové cesty, ani do batohu všechno, co byste potřebovali, nenaložíte, takže to chce správně se na každou cestu připravit. Jenže pak se vám do cesty postaví náhoda. Dílek, který si doberete při objevování, často určí další váš osud. Někdy můžete ukončit pohyb nebo hledat cestu jinudy.

To by ani tak nevadilo, ale tahle náhoda rozhoduje celou partii. Pokud vám třeba chodí pouze málo bodovaných dílků a soupeř si je přikládá neustále, těžko je můžete někde jinde nahnat. Pravdou je, že způsobů jak body sbírat je dostatek. Navíc se můžete pokusit změnit trasu a jít na soupeřovu stranu, v tom nejste nijak omezení.

The Cave - žetony

Hráči mezi sebou soupeří většinou spíš na dálku. Sice si občas mohou brát žetony, na které neměli vybavení, ale nejedná se o žádný přímý konflikt. Ale to by ani tak nevadilo, protože pocit klaustrofobie to vcelku dostatečně vynahrazuje.

Zpracování je povedené, ačkoliv velké množství žetonů vás neustále nutí je přerovnávat. Tohle žonglování může hráčům vadit přesto, že jinak je hra opravdu do detailů pěkně zpracovaná a působí kompaktně.

The Cave měla velice dobře nakročeno k tomu stát se pokračovatelem K2, co do úspěchu. Jenže všechno pak zcela pokazila náhoda, která v každé partii rozhoduje o tom, kdo dostane jaké možnosti objevování. A to pak kazí veškerou zábavu, kterou si jinak při partii užíváte.

AutorAdam Kałuża
IlustraceJarek Nocoń
VydavatelPegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., uplay.it edizioni
(21 voters)
KategorieEnvironmental, Exploration, Maze, Travel
MechanismyAction Points, Modular Board, Set Collection, Tile Placement
RozšířeníThe Cave: Additional Cave Tiles
RodinaComponents: Official Music Soundtrack
Alternativní názvyThe Cave: Attraverso l'Ignoto, The Cave: Aufbruch ins Dunkel, Jaskinia

Recenze: The Cave – závod jeskyňářů
The Cave vypravuje příběh o podzemních objevech. Temné uličky se před vámi otevřou a stejně rychle vás zase pohltí, jakmile se jich přestane dotýkat paprsek světla. Budete sami, jen se svojí baterkou a batohem na zádech. Jeho obsah je omezený, takže musíte neustále hlídat svoji vzdálenost od základního tábora. Pouze tam můžete znovu načerpat síly a zásoby. V podzemí je potřeba být připravený, proto s sebou potřebujete lano na překonávání srázů, fotoaparát na zdokumentování nálezů, ale také dýchací přístroj kvůli všudypřítomným jezerům. Ve hře budete objevovat pomocí náhodně tahaných dílků, které pak přikládáte. Jenže právě tohle tahání je čistě náhodné a získané body závisí právě na tom, které dílky zrovna vy objevíte. První kdo na ně dorazí se správným vybavením shrábne všechnu smetanu. Body lze sice získávat i za dosaženou hloubku, ale i ta je v podstatě odvislá od dílků klesání. Ve hře narazíte na pár složitějších pravidel ohledně stanu nebo právě výšky, ve které se pohybujete. Přesto právě tento koncept je výborně propracovaný a dodává hře na hloubce. Přesto, že hra vypadá opravdu pěkně a netrvá nějak extrémně dlouho, ani originální téma ji nezachrání od pádu do průměru. Může za to náhoda, která vám pokazí celý objevitelský zážitek. Pokud jste ale rození speleologové, pak jí dejte šanci, třeba vás překvapí.

+ cena
+ originální téma
+ prozkoumáváte podzemí a jeho krásy