Recenze: This War of Mine – válka všude kolem nás

this-war-of-mine-01

Před pár měsíci jsme si nic takového nedokázali představit. Žili jsme si svoje klidné životy, chodili do práce, jezdili na dovolenou a pěstovali zeleninu na zahrádce za domem. Veškerou pohodu a plány na budoucnost nám překazilo jedno špatné rozhodnutí. To stačilo, aby vypukla válka všude kolem nás. Ze vzdálených končin světa dorazila smrtící mašinérie k nám. Ve dne i v noci slyšíme střelbu, která nás nenechá ani na chvíli zapomenout. Kolem umírají lidé a je jen otázkou času, než chladný konec sáhne i na nás.

Válka není nic veselého ani vzdáleného. Ať se snaží současní lídři vysvětlit své agresivní kroky, nikdo si nezaslouží toto drastické řešení. Abychom si to dobře uvědomili, je tu nová hra This War of Mine, kterou si pro nás připravila autorská dvojice Michal Oracz (Neuroshima Hex, Cry Havoc) a Jakub Wisniewski. Jedná se samozřejmě o hru na motivy stejnojmenné, známé a populární počítačové hry. Jejich dílo vydala společnost Galakta v roce 2017 a na sklonku stejného roku se dočkali také čeští hráči. Ti za tuto pecku kompletně v českém jazyce mohou poděkovat firmě Albi.

Krabice není nijak výrazná vzhledem ani rozměry. Ale o to lépe je její objem vyplněný uvnitř. Na hráče čeká záplava různých žetonů předmětů, stavů, mrazu, ale třeba i obyčejných písmenek. Ty hráči připraví před první partií do plastového zásobníku a rozdělí je do různých přihrádek, aby jim mohl sloužit i v průběhu partie.

this-war-of-mine-13

Mnohem důležitější pro hru a samotnou přípravu je samozřejmě velký herní plán. Ten zaplní hráči řadou karetních balíčků po obvodu, zatímco uprostřed je boční pohled na dům, který hrdinové obývají. Jeho místnosti vytvoří náhodně rozložené karty. Jsou tu patra propojená žebříkem a prostor pro opuštění budovy, kde čekají tři startovní externí lokality. Hráči náhodně dostanou do společného týmu několik karet postav, jejich figurky postaví na startovní pozici. Do začátku dostanou spoluhráči také startovní zásoby a jejich hrdinové prázdné žaludky. Vstupují do partie s žetonem hladu na hodnotě dvě.

Každé kolo začne odhalením události, která obvykle znamená zhoršení podmínek venku (narůstající mráz) i stavu hrdinů. A potom přijde na řadu první důležitá fáze kola. Postavy totiž v závislosti na své únavě, psychickém a zdravotním stavu mohou mít až tři akce za účelem vylepšování vlastního domova. Hráči tak mohou aktivovat různé lokace, odstraňovat sutiny, odemykat dveře šperhákem, ale stejně tak mohou spát, hledat ve sklepě nebo se vydat ven hledat pomoc.

this-war-of-mine-03

V záplavě kamení, nebo dobře zamčené za dveřmi, všude mohou čekat nové zdroje. Mohou to být konzervy, různé součástky, ale třeba i dřevo nebo různé předměty. Vždy se ale jedná o dobré přilepšení, protože právě s jejich použitím mohou hráči stavět nové vybavení. A ty obvykle zlepší životní pohodlí, ale třeba i šance na přežití. Hráči si vyberou z nabídky dostupných plánů a položí kartu vybavení na volné místo plánu. Pokud se někdo přes den rozhodne vydat ven, bude v nebezpečí kulky odstřelovače. O případném zásahu rozhodne hod kostkou. Pokud se postava hrozbě vyhne, přivede z okolí nějakou návštěvu (z balíčku) a s ní i náhodný efekt.

Po celém dni snažení a dřiny všem hrdinům pořádně vyhládne. Hráči je tedy musí nakrmit a napojit. To je také okamžik, kdy si poprvé opravdu všimnou statusů svých svěřenců. Dobré jídlo pocit hladu sníží, ale kdyby bylo jídla nedostatek, hlad samozřejmě bude narůstat. Totéž platí i pro vodu, která ale kromě vlivu na hlad může způsobovat také další nepříjemné důsledky – zoufalství.

Nastává večer a s ním nutnost rozdělit si znovu úkoly. Unavené postavy si mohou jít lehnout za odpočinkem (a snížením počtu bodů únavy), ale jejich kamarádi půjdou na hlídku. A pak tu jsou další odvážlivci, kteří se pod příkrovem tmy vydají dokonce ven mezi létající kulky. V noci je mnohem větší klid a nehrozí tak velké nebezpečí.

this-war-of-mine-11

Tým si vybere za svůj cíl jednu z lokalit, podle toho dostane zásobu karet průzkumu, které představují příležitosti a současně i čas, který mají hrdinové mimo domov. Hráči pak tyto karty otáčí a u každé z nich se mohou rozhodnout, jestli danou šanci k průzkumu chytí za pačesy nebo ne. Musí za to zaplatit hlukem nebo právě odhozením ještě neodhalených karet.

A to je také ten hlavní moment, kdy hráči přijdou do styku s tím, čím se This War of Mine odlišuje od jiných her asi nejvýrazněji. Je to Kniha příběhů. V kombinaci lokace a barvy se některé karty mohou odkazovat na jedinečné zážitky a číselné odstavce v doprovodné knize. I ty po přečtení přináší hráčům nějakou volbu a následky. Když hráči projdou celý balíček průzkumu, mohou si ponechat pouze předměty, které unesou zpět. Žetony mají svoji natištěnou váhu a každý hrdina má svoji sílu.

Neméně důležitá je i role obránce, který zůstal doma u dveří. Po okolí se totiž potuluje hromada nebezpečných existencí, které čekají na svoji příležitost vtrnout do domu a něco ukrást. To tu reprezentují karty nočního nájezdu. V každém kole je jedna odhalena a určí, co bylo ukradeno a jestli bránící hrdinové utrpěli nějaké zranění.

this-war-of-mine-08

Teprve poté se všichni odvážlivci vrátí ze své noční výpravy i s kořistí. Úplný závěr každého kola se točí kolem karty osudu, která znovu může mít negativní důsledek na hráče a jejich zdraví. Je to ale také chvíle, kdy si mohou hrdinové lízat rány a úspěšně se léčit.

Partie pak pokračuje dalším kolem, na jehož začátku znovu stojí událost. Celá partie je rozdělená na tři kapitoly. Každá má svůj vlastní úkol, který je třeba před jejím skončením splnit. Na hráče v důsledku může čekat odměna nebo trest. Celá partie trvá pořádnou dávku hodin, ale po každém dni je možné ji uložit a pokračovat jindy. K tomu skvěle slouží papírový bloček, na nějž si hráči opíšou svoji aktuální situaci. Hlavním úkolem je přežít do doby, než nastane příměří (jedna ze závěrečných událostí).

This War of Mine: Desková hra je box, který v nás zanechal opravdu hluboké zážitky a dojmy. Takové, se kterými se z poslední doby může rovnat snad jen famózní 7th Continent. Je to asi tím, že máme v lásce příběhové hry, které umí vytvořit a udržet atmosféru, přenést hráče do svého světa a vytvořit mu naprosto jedinečný příběh. Ať už to je příběh o seznámení Fog of Love, několikanásobný návrat do minulosti v T.I.M.E Stories nebo boj s neviditelným nepřítelem v Pandemic: Legacy, pokaždé si budete svoje zážitky pamatovat velmi dlouho. A teď do této vybrané společnosti přibývá This War of Mine.

this-war-of-mine-16

Není jednoduché celý ten zážitek popsat. Často do klasických momentů vstupují jiné, nečekané, zvraty. Právě Kniha příběhů je něco, co posouvá zážitek o další úroveň dál. Hráči se mnohem lépe sžijí se světem, často se dozví životní příběhy nějakých bezejmenných obyvatel. A časem se naučí opravdu nenávidět válku. Ale velká kniha s více než tisícovkou záznamů přinese především další možnosti rozhodování.

Ty hlavní ale zůstávají na velkém plánu. Většinu rozhodnutí má tým pod svojí kontrolou. Jde hlavně o objevování a rozvoj domu, který je třeba úspěšně přizpůsobovat aktuální situaci. Ale vliv mají i na další momenty ve hře – třeba volbou lokace k navštívení, rozdělením postav i případných zranění (když třeba chybí jídlo pro jednu postavu).

Tady ale také vidíme největší problém. Ačkoliv se This War of Mine tváří jako hra až pro čtyři hráče, ve skutečnosti nikdo nedostane svého vlastního hrdinu a jeho figurku. Celá skupina funguje jako tým a hráči se podle příručky budou střídat po fázích. To je zvláštní rozhodnutí (ale současně prakticky jediné možné). Hra ale nejlépe funguje v jednom, kde žádné takové kompromisy dělat nemusíte. Pokud se ale dokážete dohodnout a nebojíte se problému alfa hráče (jeden říká všem, co mají dělat), pak je hra výtečná i ve dvou. To proto, že máte s kým své zážitky sdílet.

this-war-of-mine-20

Možná to všechno takhle v textu zní vcelku komplikovaně, jenže autoři se rozhodli hráče zasvětit do partie a jejího průběhu za běhu. A tohle řešení je naprosto famózní, protože můžete začít hrát prakticky okamžitě. Žádné čtení hromady textů. Navíc základní pravidla (takzvaný deník) obsahují jen ty základní pravidla, která vám budou při 90 % situací stačit. A všechny ostatní jsou pořešené v rámci Knihy příběhů (šedé boxy). Postupně tak v dalších hrách můžete do bitvy o přežití přidávat pokročilá pravidla, která hru posouvají ještě o krapet dál.

Ačkoliv hra využívá klasické umisťování dělníků v rámci první fáze, celkově je herním dojmem velmi jedinečná a originální. To je třeba také v rámci hodnocení ocenit, protože autoři předvedli řadu skvělých unikátních nápadů.

Herní doba není tentokrát rozhodujícím prvkem, protože je doporučené zážitek rozdělit na několik herních seancí. Systém ukládání je skvělý. V průběhu partie potřebují hráči dva pytlíky – jeden na „odpadky“, které v partii už nebudou třeba a druhý na všechny ostatní komponenty. Jejich rozložení je poznačeno v notesu. Jinak se samotné partie pohybují kolem nějakých šesti (i více s vyšším počtem hráčů) hodin na jedno dobrodružství. A každé je jiné – dům má jinak místnosti, které odhalujete, potkáte jiné obyvatele, navštívíte jiné lokace a budete hrát za jiné hrdiny.

this-war-of-mine-26

Každý z hrdinů má svoje specifické vlastnostmi. Kromě nosnosti je tu i síla (přehození kostek). A osud vždy aktivuje jednu ze tří možností A, B a C. Stejně jako události z karet, i vlastnosti mají velký vliv na stav hrdinů – například chybějící cigarety mohou znamenat nárůst zoufalství, zatímco hra na kytaru pomůže všem obyvatelům a náladu jim zlepší. Postavy mohou dokonce v důsledku zoufalství opustit tým nebo zemřít.

Velká řada součástí hratelnosti závisí na náhodě. Kostky jsou nedílnou součástí mnoha rozhodnutí. Někdy prostě neuspějete. To je součást života. A přesto je to moment, který některým plánovačům ve vašich řadách neudělá radost. Všechno ostatní ale je tak, jak bychom chtěli. I to zpracování je velmi dobré. A pokud by vám vadilo neustálé hledání odstavců, brzy bude k dispozici také aplikace na telefon, která je všechny přinese v digitální podobě.

this-war-of-mine-39

This War of Mine je fantastická hra, která je nabitá nápady, dramatem a zážitky. Je tak přesně tím, co byste od deskové hry čekali a ještě mnohem víc. Do bombardovaného města se budete rádi vracet zas a znovu pro nové přídavky. Než objevíte všechno, co může nabídnout, strávíte v jejím světě desítky hodin. A ani to neznamená, že byste už hrát nechtěli.  This War of Mine má přesně tu krásnou vlastnost „ještě jeden tah a končíme“. Chcete totiž vědět, co vás čeká. Nikdy to nevíte dopředu. Tak jak dopadne ten váš příběh?

AutorMichał Oracz, Jakub Wiśniewski
IlustracePiotr Gacek, Maszrum, Paweł Niziołek, Michał Oracz, Jakub Wiśniewski
VydavatelAwaken Realms, 11 bit studios, Albi, Ares Games, Asmodee, CrowD Games, Edge Entertainment, Elznir Games, Galakta, Galápagos Jogos, MYBG Co., Ltd., Pendragon Game Studio, Summon Games
Počet hráčů1 - 6
Minimální věk18 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(31 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Mature / Adult, Modern Warfare, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Events, Grid Movement, Narrative Choice / Paragraph, Push Your Luck, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Simulation, Solo / Solitaire Game, Storytelling, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníThis War of Mine: Boardgame Room, This War of Mine: Days of the Siege, This War of Mine: Farmers, This War of Mine: Heart of the City, This War of Mine: Incidents, This War of Mine: Memories From the Past, This War of Mine: Orphans, This War of Mine: Rubble Die, This War of Mine: Sewers, This War of Mine: Tactics, This War of Mine: Tales from the Ruined City, This War of Mine: TV Set Promo
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: This War of Mine (Awaken Realms), Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Survival
Alternativní názvyThis War of Mine: Das Brettspiel, This War of Mine: Desková hra, This War of Mine: El juego de mesa, This War of Mine: El juego de tablero, This War of Mine: Gra planszowa, This War of Mine: il Gioco da Tavolo, This War of Mine: le jeu de plateau, Это моя война: Настольная игра, 这是我的战争, 디스 워 오브 마인: 보드 게임

This War of Mine je rájem pro každého, kdo rád objevuje. Tahle hra má pořád co nabídnout, protože těch kombinací a volných textů je ohromné množství. A protože samotné partie jsou opravdu dlouhé, hráči za tu dobu stihnou napsat opravdu dramatický a zajímavý příběh. Postavy jim přirostou k srdci, jak řeší jejich neustálé potíže. Variabilita je opravdu skvělá a celkový dojem z partie je ohromný. Hra vypráví opravdový příběh opravdových lidí. Žádní superhrdinové. Jen není tak dobrá ve více hráčích, protože postavy jsou společné. Ani to, ani náhoda v kostkách nedokáže ale změnit fakt, že This War of Mine je jedinečnou krabicí, která si zcela zaslouží maximální hodnocení.

+ jedinečnost zážitku
+ dlouhé partie
+ lze ukládat průběh (autoři přímo doporučují)