Recenze: Tipni si! Pravda nebo lež

tipni-si-pravda-nebo-lez-01

Už jste slyšeli prohlášení, že dneska všichni lžou? Myslíte, že to je i případ některých vědomostních her? No v jednom případě to o té lži může být pravda. Tedy alespoň v případě nové deskové hry Tipni si! Pravda nebo lež, kterou si pro hráče připravilo vydavatelství Albi. Hned na začátek je třeba zdůraznit, že se jedná o přírůstek do série her Tipni si!, o kterých jsme si tu u nás už povídali. Pod jejím vydáním je původně podepsaná firma Strom MFG, ale ilustrace jsou čistě české a jejich tvůrcem je Marek Piza.

Krabice je celá červená, jako by se chtěla už dopředu stydět za to, že nám bude lhát. Uvnitř najdou hráči pořádnou hromadu karet, které jsou rozdělené barvou podle kategorie (věda, zábava, příroda, geografie, zábava a různé), a tak to také zůstane během přípravy partie. Každý z účastníků si vezme jednu rozhodovací destičku se dvěma kotouči (levý nabízí možnosti Prava a Lež, zatímco pravý je používaný k tipování počtu hráčů) a to ve své oblíbené barvě. Na stůl je třeba vyložit také mince.

tipni-si-pravda-nebo-lez-08

Hráči odehrají předepsaný počet tahů, který vždy odpovídá násobku počtu účastníků a postupně se střídají v šanci vybrat jednu ze šesti kategorií. Při tom ale nesmí vybrat ten, který byl zvolen v minulém kole. Vezme kartu tak, aby nikdo ani nedopatřením nezahlédl správnou odpověď a vybere jednu ze dvou otázek. Tu nahlas přečte.

Nyní mají všichni stejný úkol. Tajně na svém odpovídacím zařízení nastavit dva parametry – jestli se podle něj jedná o pravdu či lež, ale také kolik hráčů podle něj uhodne správně. Potom společně odhalí, jestli je výrok pravdivý a každý z účastníků tak zjistí, jak byl úspěšný. Za správnou odpověď hráči náleží mince růžové barvy, zatímco za tip černá mince.

tipni-si-pravda-nebo-lez-03

Hráči se střídají v roli předčítání, ale při tom se i sami účastní odpovídání. Je to tedy jen jakási povinnost navíc, která se předává z jednoho na druhého. Partie pokračuje až do doby, než jsou odehraná všechna předepsaná kola. Hráči si pak jednoduše posčítají mince, které jsou si pro tyto účely rovné. Ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem. Pouze v případě rovnosti pak je důležitější růžová barva.

Tipni si! Pravda nebo lež je samozřejmě svým způsobem vědomostní hrou, i když jde z velké části opravdu o tipování. Tady se tedy název hry trefuje úplně přesně, protože ačkoliv hráč neví, pořád má možnost získat bod se solidní pravděpodobností.

tipni-si-pravda-nebo-lez-13

O výherci tedy nerozhoduje až tak docela úroveň znalostí, ale pomoci může výrazně také štěstí. Otázky jsou totiž opravdu náročné a je málo pravděpodobné, že byste na většinu z nich znali jen tak jednoduše správné řešení. Ale my máme i pocit, že je to tak úmyslně nastavené. Hráči se tak něco dozví a současně je nebude tolik mrzet, že nedokáží správně odpovědět. Text odpovědi není jednoslovný, ale obvykle nabízí alespoň nějaký kontext nebo vysvětlení, aby hra měla i trochu hlubší smysl.

Bodování je zábavné, protože v partii se tipuje rovnou dvakrát. Nejdříve na pravdivost výroku a poté na počet hráčů, kteří to v kole dokáží správně odhalit. Potěší odpovídací karty, které jsou pro hráče velmi komfortní a nemusí tak skrývat před ostatními svoje rozhodnutí.

tipni-si-pravda-nebo-lez-14

Délka partie je podobná v nižších i vyšších počtech účastníků, protože zatímco ve dvou či třech hráčích se odehrají celkem tři kola, s více soupeři už to jsou pouze dvě. Ať tak či tak, vždy do hry zasáhne pouze několik karet z nabídky. A to je dobře, protože reálně hrozí, že si správnost některých odpovědí můžete a dokážete zapamatovat.

Tipni si! Pravda nebo lež je spíš souborem faktů, u kterých si hráči musí tipnout, jestli jsou pravdivé nebo ne. Není to snadné odhadnout, protože často otázky chytře mlží nebo navádí. Je snadné se nechat nachytat. Tipování je hlavním chlebem každého tahu a právě váš vztah k této činnosti určí, jak blízko vám Tipni si! Pravda nebo lež bude.

Recenze: Tipni si! Pravda nebo lež
Tipni si! Pravda nebo lež je plná otázek, kterých můžete odpovědět pouze jednou ze dvou variant – buď tvrzení věříte nebo ne. Většina témat opravdu zahrnuje pořádnou dávku tipování. A to ke každému tahu náleží ještě druhá sázka a to na počet hráčů, kteří budou mít řešení správně. Všechno to zůstává otázkou štěstí a je tedy jasné, že Tipni si! Pravda nebo lež je hlavně sbírkou karet s prohlášeními. Bohužel ne každý takovou hru vnímá jako zábavu.

+ spousta karet
+ desky pro tipování
+ hned dvě různé tipování