Recenze: Tři malá prasátka musí být chytrá

tri-mala-prasatka-01

Jak krásný to mohl být život pro prasátka, kdybych nebyl tak vytrvalý. Jenže já se nenechal odlákat. Každý den jsem klepal na jejich dveře. Prosil, hrozil i jen tak tiše stál. Zdálo se, že nic nezabírá, až jednou, zcela znenadání, se dveře otevřely..

Dobrodružství a napětí čeká na hráče v novince z řady SMART her. Tentokrát se krabice jmenuje Tři malá prasátka a přináší příběh, o kterém jsme slyšeli úplně všichni. V podání Rafa Peeterse ale je jasné, že budeme muset pořádně přemýšlet. Tedy v tomto případě hlavně děti, kterým je hlavolam z roku 2014 od firmy SMART, v české lokalizaci společnosti MindOK, určen.

Na hráče uvnitř krabice s odklápěcím víkem a obrázkem rozverných prasátek čeká trojice velkých plastových domečků. Ty stojí na herním plánu nepravidelného tvaru. A samotné stavby mají každá svůj trávník kolem sebe, takže nezabírají pouze jeden čtvereček, ale hned několik (tři až čtyři různého tvaru).

tri-mala-prasatka-08

Co ale malým hráčům (i jejich rodičům) udělá nemalou radost, je přítomnost malé vázané knížečky. Ta vypráví celou pohádku přesně tak, jak by se mohla stát (nebo stala?).  Ovšem to není zdaleka všechno, protože v domečcích bydlí samotná prasátka, kterým odpovídají tři růžové stejné figurky. V krabici je ale i šedivá postavička vlka. Všechny čtyři mají svoji dolní část uzpůsobenou tak, aby pevně držely v otvorech na jednotlivých pozicích herního plánu. A ještě tu je jedna knížečka, tentokrát oboustranná, se zadáními pro den i noc (jedna sada při čtení zepředu a druhá při čtení zezadu).

Luštitel si nejdříve vybere obtížnost. Buď si může hrát s prasátky venku v jednodušší variantě nebo je v noci chránit před vlkem. Podle toho bude jeho úkol jiný. Vždy ale na začátku před samotným přemýšlením rozmístí na plánu figurky prasátek (a případně vlka). Dílky s domečky zatím položí stranou.

Jeho úkol je pokaždé stejný – umístit domečky tak, jak si zrovna vyžaduje denní doba. Buď tedy zůstanou prasátka stát před domy, které musí být rozložené na plánu nebo je naopak třeba je všechny ukrýt před hladovým pohledem vlka. Tak či tak ale jde v první řadě o to najít správné natočení dílků. Ve chvíli, kdy jsou všechny domečky umístěny a prasátka s vlkem jsou stále na stejném místě ze zadání, hráč hlavolam úspěšně vyřešil.

tri-mala-prasatka-07

A je to tady! SMART hry to znovu dokázaly. Získaly si naše srdce nejen zpracováním, ale i myšlenkou. Hlavolam má dvě obtížnosti – ta první je denní a zahrnuje pouze prasátka, vlk zatím ještě k chaloupce nedorazil. A další dva tucty zadání už potřebují i figurku vlka. Rozmístění chaloupek už není tak volné, protože prasátka musí každé být uvnitř svého domečku.

Jednoduchý mechanismus, který jsme používali už v Na ledové kře tu je znovu zopakován, a přesto působí svěže a zábavně. Nestačí pouze vtěsnat všechny domečky se zahrádkami na plán, ale je třeba také dávat pozor na prasátka. Jednou nesmí zůstat venku, jindy zase zavřené uvnitř.

tri-mala-prasatka-11

Zadání je opravdu dost. Čtyři tucty, po dvou od každé verze hlavolam, je dost, aby malé děti zabavila krabice na dlouho. Může s nimi růst už od tří let, což je opravdu skvělá zpráva. I první úkoly jsou pro děti v takovém věku opravdovou výzvou a někdy není špatné dětem pomáhat a trénovat jejich dovednosti a prostorové vnímání. Právě u těchto prvních úkolů rodiče také ocení řešení, které lze připravit na plán a poté s dětmi krok za krokem odstraňovat domy a ukazovat jim princip řešení.

Přesto musíme znovu zmínit, že poloha řešení hned na druhé straně od zadání není šťastnou volbou. Hráči nemají možnost, jak se těmto stránkám vyhnout. Stačí jeden nepozorný pohled a vše je prozrazeno, protože k řešení tady stačí pohled shora na rozložení domů. Školáci si pak ještě mohou chvíli lámat hlavu s těmi nejtěžšími modrými Master úlohami, ale celkově pro ně začnou být prasátka brzy příliš jednoduché.

tri-mala-prasatka-15

Hlavolam je opravdu jednoduchý, pokud se jedná o principy. Děti jej pochopí velmi rychle a dokáží si hrát i samy. A vy se nemusíte bát je s krabicí nechat samotné, protože všechny komponenty jsou z kvalitního materiálu, pevné a dostatečně velké, aby je nebylo možné polykat. Vlk i prasátka jsou gumová, takže vydrží i hrubé zacházení, pro které jinak SMART hry nabízí jako řešení dřevo.

Ani těžší úkoly nejsou pro dospělého problém a vypadají na první pohled jednoduché. Ne ale pro děti. Obtížnost se ale zdánlivě napříč dnem nemění a totéž platí i pro noc. Od sebe se liší zařazením další figurky, která víc omezuje umístění domečků. Hráči mohou spoléhat částečně i na štěstí, které jim s řešením úlohy může pomoci.

tri-mala-prasatka-18

Tři malá prasátka je hlavolam, který jde další krok směrem k nejmenším dětem. Bere si za předlohu pohádku a dává malým řešitelům šanci, jak prasátkům pomoci. Jednoduché rozestavění domečků na plánu ale pro děti není tak snadné, jako pro rodiče. Budou muset prokázat pořádnou dávku prostorového cítění, aby se všechna Tři malá prasátka ocitla v bezpečí svých domečků.

Tři malá prasátka jsou dalším SMARTem, který posouvá hranice hlavolamů pro nejmenší. Krásné zpracování jde ruku v ruce s výbornými herními mechanismy, které ty nejmenší naučí přemýšlení i prostorovému vnímání. Všechno to vypadá opravdu nádherně a při tom nabízí krabice dvě úrovně, pro starší a mladší předškoláky. Úkolů je dostatek, takže se nemusíte být, že by děti hned odfoukly všechny domečky. Dá jim to pořádně zabrat, než (obzvlášť ty náročnější) úkoly splní. To dělá z Třech malých prasátek parádní hlavolam už pro tříleté prcky.

+ parádní zpracování
+ už od tří let (odpovídá kvalita komponent)
+ dvě úrovně obtížnosti