Recenze: Podmořská města – poslední šance pro lidstvo

podmorska-mesta-01

Celou dobu jsme koukali vzhůru. K bližším i vzdálenějším světům. Létali jsme a toužili po neviděných planetách, které by mohly zachránit přežití naší rasy. Jenže veškeré snahy o teraformaci a cestování se ukázaly jako zatím nad naše síly. A tak konečně přišel ten spásný nápad – potopit se pod hladinu oceánů, které pokrývají desítky procent zemského povrchu.

I tady se sice budeme potýkat s nedostatkem kyslíku, ale všechno je to na dosah ruky a mnohem lépe technicky zvládnutelné. To si myslí i designér Vladimír Suchý, který si toto téma zvolil pro svoji novou deskovou hru, kterou vydává nová společnost Delicious Games společně s distributorem, firmou MindOK. Svými ilustracemi přispěl Milan Vavroň.

Díky titulní ilustraci na víku máme šanci nahlédnout do jednoho takového podmořského města. A to zaručí hned první a hlavní komponenta, kterou představuje rozkládací herní plán. Karty jednotlivých ér je třeba rozdělit na tři hromádky podle římských číslic. Pouze éra s pořadovým číslem I bude použita na začátku. To je ale pouze část kompletní nabídky karet, protože ve hře jsou ještě speciální karty s cenou natištěnou v levém horním rohu. I tuto sadu hráči rozdělí na dvě částí podle hodnot. Právě tyto karty vytvoří nabídku sedmi karet do začátku. Kompletní sadu ostatních komponent jednoduše položí poblíž, jen jeden žeton obsadí začátek stupnice času.

podmorska-mesta-09

Zbývá připravit už pouze hráče. Každý si vybere jednu barvu a odpovídající váleček umístí na počítadlo bodů. Především ale dostane herní desku, kterou vybaví svojí první podvodní kopulí s městem pod ním. Na plánu je dalších osm míst. K tomu dostanou soupeři také sadu zdrojů, kartu osobního asistenta a trojici akčních dílků. Náhodně si mezi sebe rozdělí také dílky metropolí, které položí do rohů svého plánu. Jako poslední krok pak hráči umístí válečky své barvy na stupnici pořadí, ale především dostanou tři karty z balíčku éry I.

V partii většinu prvků řídí karty, respektive vše vždy začíná volbou jedné karty z ruky a jejím vyložením. Současně už ale pouhé použití karty hráče opravňuje k umístění jedné akční destičky na volné políčko na plánu. Tyto pozice si navzájem soupeři blokují. Každé má barvu, která pokud souhlasí se zahranou kartou, opravňuje hráče k využití speciální schopnosti na kartě. Ty mohou mít okamžitý, ale třeba i trvalý nebo odložený efekt. Jejich zahrání s sebou ale občas může nést i nějaké náklady.

podmorska-mesta-03

Ať už prostřednictvím karty nebo efektu políčka, hráči mohou získávat zdroje (kredity, oceloplast, řasu, vědu, organickou hmotu), ale také karty a body. Hlavní náplní hráčů je ale budování infrastruktury pod vodou, tedy stavba měst, budov (a ty dále vylepšovat) a jejich propojování s pomocí tunelů. To všechno stojí poměrně velké částky surovin. Současně se hráči snaží udržet dobré vztahy s vládami zemí, což je také stojí akci a svůj úspěch označí posunem na stupnici federace.

Každý hráč zahraje jednu kartu, umístí jeden žeton, dobere si kartu novou ze zásoby a poté předá slovo soupeři. Tak se postupně vystřídají třikrát, až každý využije všechny své karty. Hráči provádí své akce ihned, ale jejich žetony zůstávají ležet na plánu a blokují ostatní. Teprve po odehrání tří takových kol jsou žetony odebrány a stupnice federace určí začínajícího hráče pro další kolo.

Partie pak přechází do fáze produkce, kde karty i města vygenerují nové zásoby pro své majitele. Současně ale každá lokace bude chtít uživit s pomocí řas. Následně hráči postupují do další éry a to s novými kartami. To vše pokračuje po tři epochy, po jejichž odehrání nastává konec. K bodům, které hráči nastřádali v průběhu soupeření, si nyní přičtou další bonusy za karty, zbývající zdroje i samotnou vybudovanou síť. Ten, kdo má bodů celkem nejvíce, se stává vítězem.

podmorska-mesta-15

Podmořská města jsou lahůdkovou strategickou hrou, ve které nejde o provázání akcí, ale především o co nejefektivnější využívání schopností z karet. Ve hře je velký důraz kladený na stavbu města, ale sběr bodů nakonec není na tento prvek až tak důsledně propojený. Většinou všechno jde hlavně přes karty.

Hlavní mechanismus ale nakonec je vysílání dělníků na různá akční políčka plánu. A tady je zaručený také kontakt mezi hráči a možnost blokovat protivníky. Pokud na to vůbec budete mít myšlenky ve snaze si sami zajistit co nejvyšší bodový přísun. Je třeba se vyrovnávat s neustálým nedostatkem surovin, protože nikdy nemůžete zvládnout vše, co byste chtěli.

Na celkový zážitek má vliv především to, jak poslechnete pokyny v pravidlech. Opravdu důsledné zamíchání balíčků je totiž naprosto zásadní, protože pokud dostanete několikrát za sebou pouze jednu barvu, pak vám to může dost zkazit náladu a především plány.

podmorska-mesta-06

Hlavním zádrhelem celé partie je její délka. Už ve třech je to hraniční zážitek hraničící se dvěma hodinami a ve čtyřech je partie už opravdu příliš dlouhá, protože se může přiblížit i ke třem hodinám! Na druhou stranu můžeme pochválit kvalitu duelu. Herní doba je ovlivněná především dlouhými tahy, protože je třeba zvažovat řadu možností s velkými dopady.

Drobnou výtku musíme mít i k variabilitě. Jsou tu sice karty úkolů a pokaždé dostanete jiné karty do ruky, ale obecně jsou cesty všech hráčů stejné. Trochu více odlišností (mezi hráči i partiemi) by určitě nebylo na škodu.

podmorska-mesta-18

Nejlepším momentem je využití karet. Hráči se musí rozhodnout, jak moc chtějí provést akci a jestli jim stojí za obětování schopnosti zahrané karty. Tu lze využít pouze v momentu, kdy se shodují barvy a to nenastává zdaleka pravidelně. Volba akcí je tak výrazně ztížená prakticky v každém kole a jedná se o opravdu zajímavý prvek, který potrápí i zkušené hráče.

Obecná produkční hodnota hry je velmi solidní. Potěší samozřejmě plastové kopule představující samotná města, ale třeba tunely už jsou dost mrňavé. Největší stížnost ale směřuje k nápovědním kartám a hráčským plánům, které jsou vyrobené pouze z tvrdého papíru. Tady karton znatelně chybí. A protože jsme v euro kategorii, určitě by všichni byli rádi za dřevěné komponenty místo kartonových žetonů surovin.

podmorska-mesta-22

Podmořská města se řadí do kategorie her pro náročné. Žádný bod účastníkům nedají zadarmo a otestují schopnosti plánovat a udržet si přehled o řadě pravidel a prvků. S těmi naštěstí hráčům pomáhají nápovědní kartičky, bez kterých byste na začátku byli zcela ztracení. Ale tentokrát bude lépe, když přestanete plavat a potopíte se hlouběji do nitra této hry. Odměnou vám bude opravdu kvalitní strategický zážitek, který prostě jen trvá příliš dlouho. Podmořská města jsou hrou, která snese srovnání i s vynikajícím Terraforming Mars!

AutorVladimír Suchý
IlustraceUildrim, Milan Vavroň
VydavatelDelicious Games, Arrakis Games, Atalia, Gém Klub Kft., Hobby World, MeepleBR, MINDOK, MS Edizioni, MYBG Co., Ltd., Pegasus Spiele, Portal Games, Rio Grande Games, sternenschimmermeer, 数寄ゲームズ (Suki Games)
Rok vydání2018
Herní doba150
(28 voters)
KategorieCard Game, City Building, Civilization, Industry / Manufacturing, Nautical, Science Fiction
MechanismyEnd Game Bonuses, Hand Management, Income, Network and Route Building, Solo / Solitaire Game, Turn Order: Claim Action, Turn Order: Stat-Based, Worker Placement
RozšířeníUnderwater Cities: Biodome Promo, Underwater Cities: Building Box Promo Card, Underwater Cities: Cooper & Flexible Friend Promo, Underwater Cities: Federal Priority Promo Cards, Underwater Cities: Mini-expansion, Underwater Cities: MvM Island Facility Promo Card, Underwater Cities: New Discoveries, Подводные города: Ибица промокарта
RodinaDigital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Yucata, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Under the Sea
Alternativní názvyCidades submersas, Podmořská města, Podwodne Miasta, Víz alatti városok, Подводные города, アンダーウォーターシティーズ, 水下城市 Underwater Cities, 언더워터 시티즈

Podmořská města jsou v základu zase vysíláním dělníků na plán, ačkoliv se spíš jedná o potápěče, kteří budují bezpečná úniková místa pro lidstvo. Na hráče čeká řada těžkých voleb v čele s chytrým dvojím využitím karet. Partie jsou dost pomalé zásluhou dlouhých hráčských tahů a ve výsledku trvá hra až příliš dlouho. Hra ale cílí na pokročilé hráče, kteří jsou na delší herní dobu zvyklí. Pokud vám tedy nevadí více než dvouhodinová herní doba a rádi se trápíte při volbě akcí v každém tahu, pak vám Podmořská města doporučujeme jako výbornou záležitost. I přes řadu nedostatků je tu totiž kvalitní a taktický zážitek zaručen a to vše v zajímavém tématu a kombinaci mechanik. Ale dejte si pozor, protože Podmořská města určitě nejsou hra pro každého.

+ zábavná a při tom náročná hra
+ téma
+ stavba města