Recenze: Trivial Pursuit – Všeobecná edice

Herní vydavatelsví Hasbro má ve zvyku vydávat reedice již několik desítek let ověřených her. Jinak tomu nebude ani u Trivial Pursuit které poprvé vyšlo v roce 1981 a od té doby se dočkalo spousty lokalizací po celém světě, ale také tematických zpracování.

Design celé hry se v podstatě vůbec nezměnil, všechny komponenty si zachovávají svou původní podobu, pouze se mění materiály, ze kterých jsou vyvedeny. A ono proč ne, když to všechno dobře funguje. Autoři Chris Hayney a Scott Abbot nezůstali pouze u jedné obměny Trivial Pursuit a například vymysleli speciální edice jako jsou Walt Disney Family Edition, francouzsky zaměřenou Bretaň, sprinterskou Sport All Stars Edition, starší 1960’s Edition, a speciálně hudební RPM Edition.

Trivial Pursuit se skrývá ve fialové krabici, která nejen svým laděním ale i písmem názvu spíše na první pohled říká „jsem hračka pro malé princezny“. Ale opak je pravdou, skrývá se v ní klasická kvízová hra, která je určená hráčům starším 15 let. To je dáno zejména obtížnosti otázek, které jsou obsaženy na kartách. Pokud hledáte spíše nějakou jednodušší kvízovou hru, můžeme vám doporučit třeba výbornou seriálovou deskovou hru Byl jednou jeden život.

Uvnitř balení se nachází pořádný balík se 400 kartami, čtvercový herní plán a kostka. Tím ale výčet nekončí. Zajímavě jsou rešeny stojánky na karty, které jsou taktéž laděny do fialového odstínu. Poslední a asi designově nejzajímavější částí, která si opět zachovává svoji původní podobu z roku 1981, jsou bodovací žetony, které tvoří umělohmotný kus ve tvaru kulatého koláče. V průběhu hry vkládáte různě barevné klínky, kterých je 42 – to znamená, že od každého klínku je jeden náhradní, což je určitě příjemná informace. Ono při veselých párty se malý klínek může snadno zakutálet někam mimo zraky všech zúčastněných.

Příprava celé partie je rychlá. Stačí rozložit hrací plán, do stojánků na karty vsadit jednu sadu stovky karet a rozdat hráčům různobarevné žetonky, do kterých budou vkládat klínky. Klínky se zatím dají do společné hromady, ze které si budou hráči brát v závislosti na jejich správných odpovědích. Po této přípravě lze okamžitě začít hrát.

Samotná pravidla hry jsou velmi jednoduchá, což vlastně není ani u kvízových her na škodu. Přece jen kvízové hry se nehrají kvůli složitým pravidlům, ale spíše kvůli složitým otázkám, na kterých si hráč prověří, co všechno zná. Trivial Pursuit – Všeobecná edice je výborně zasazena na české území, takže většina otázek zejména v umění a literatury pochází z českého prostředí. V celé hře je celkem šest kategorií otázek, takže pokud si myslíte, že jste všeználkové, můžete soupeře konfrontovat v oblastech zeměpisu, zábavy, historie, umění a literatury, věda a příroda, sport a volný čas.

Na počátku umístíte kruhové žetonky každého z hráčů (případně týmů hráčů), kteří si zvolí jednu barvu, doprostřed hracího plánu. Hrací plán, který je umístěn na čtvercovém poli, vypadá jako dřevěné kolo od vozu s šesti paprsky.

Pak už vše závisí jen na náhodě a na tom, kolik toho každý z hráčů ví. V případě, že hráč vstoupí na políčko s určitou barvou, protihráč mu dle barvy přečte otázku z karty, kterou vytáhne ze stojánku. V závislosti na odpovědi hráče mohou nastat hned dvě různé věci. V případě, že hráč odpoví špatně, jeho tah končí, a pokračuje spoluhráč, který sedí vedle něj. Pokud ale hráč odpoví správně, pokračuje dál ve hře hodem kostkou.

Jak ale získá hráč vytoužený klínek, který ho může dovést k vítězství? Na hracím plánu je celkem šest speciálních míst s označením klínku, který nesou dvě děti. Každé toto pole má jednu barvu, která odpovídá jedné kategorii otázek. Když hráč vstoupí na toto místo, má možnost získat klínek, ale získá jej pouze v případě správné odpovědi. Pokud odpoví špatně, hraje klasicky další hráč. Až na něj dojde znovu řada, musí toto místo opustit, protože před každou otázkou musí hodit nejdříve kostkou.

Vyhraje tedy hráč, který nasbírá všechny klínky do svého hracího žetonu? Ne tak docela, ještě ho čeká cesta do středu hracího plánu, ze kterého se začínalo. Pokud vstoupí na toto místo, protihráči mu libovolně zvolí kategorii otázky, aby prokázal, že je opravdu hoden vítězství. Pokud odpoví správně, vyhrál, pokud ne, tak se bude muset znovu probojovat doprostřed plánu.

Slovo probojovat v tomto případě není zvoleno nijak nadneseně, protože celou hrou je protkána obrovská porce náhody. Už na začátku musíte mít velké štěstí, abyste se správně trefili na pole klínků. Přece jen, když už vám zbývá ten poslední a vy nad ním kroužíte jako supi, ale ne a ne se na něj trefit, tak vám to moc radosti ze hry nepřinese. To právě platí i pro závěr hry, kdy i nejchytřejší hráč může prohrát s někým horším a to jen v důsledku toho, že neměl tak velké štěstí v hodu s kostkou.

Na druhou stranu právě fakt, že hráči vybírají finální otázku z celé šestice, znamená, že mohou vítězství zdárně oddálit. Ono není těžké v průběhu hry odhalit, která tematika je soupeři nejméně blízká a právě tuto otázku mu položit. Je to tak trochu škodolibé, ale v párty hře není nic zadarmo.

Zpracování celé hry je, jak už je zvykem velmi kvalitní. Stojánky a ostatní umělohmotné komponenty jsou vyrobeny z pevné hmoty, takže je jen tak nezničíte. Karty jsou sice trochu měkčí než běžné karty, ale už jen díky věkovému omezení 15 let nevidíme problém s opotřebením typu ohnutí karty nebo její ožužlání.

Patnáct let je opravdu odpovídající věková hranice, protože otázky jsou nastaveny opravdu obtížně a s některými budou mít problémy i lidé, kteří se jinak k této kategorii hrdě hlásí. Takových situací jsme zažili v průběhu testovacích partií hned několik. Možná i s tím souvisí fakt, že Hasbro nepřeložila název Trivial Pursuit do češtiny (ačkoliv věříme, že by to byl obtížný úkol) a tím trochu snižuje atraktivnost celé hry.

Obtížnost otázek na kartách jsme uvítali, protože přece jen by hra nebyla taková zábava, kdyby každý věděl všechno. Samozřejmě při velmi častém hraním dojde k jejich opakování otázek, ale to je problém každé kvízové hry. Naopak se člověk aspoň přiučí novým vědomostem a to je jednoznačně dobře, protože informace z většiny okruhů můžete využít i v každodenním životě nebo se můžete přihlásit do AZ Kvízu (na ten konec konců můžete trénovat i ve stejnojmenné deskové hře).

Trivial Pursuit je příjemné překvapení a v rubrice párty kvízových her se zařazuje mezi naše oblíbence hned vedle čistě české Exxpedice (recenze). Pokud hledáte hru, v níž vám otázky opravdu nedají nic zadarmo, pak by vás měl Trivial Pursuit začít zajímat. Jen vás nesmí odradit velký vliv náhody na výsledek celé hry a její kompletní ladění do fialové barvy.

AutorScott Abbott, Chris Haney
IlustraceMichael Wurstlin
VydavatelDiset S. A., Eskifell hf., Hasbro, Hobby, Horn Abbot International, Horn Abbot Ltd., Parker Brothers, Playmix, Selchow & Righter, Zontik Games
Rok vydání1981
Počet hráčů2 - 24
Jazyková závislostUnplayable in another language
(31 voters)
KategorieParty Game, Trivia
MechanismyRoll / Spin and Move, Set Collection
Rozšíření1650 more Questions & Answers for use with Trivial Pursuit: Set I, Group I, 1650 more Questions & Answers for use with Trivial Pursuit: Set I, Group II, 1650 more Questions & Answers for use with Trivial Pursuit: Set I, Group III, 1650 more Questions & Answers for use with Trivial Pursuit: Set I, Group IV, Continuation Trivia: Set One, Even More! Trivial Pursuit Questions, Forte Trivia Cards Volume II, Forte Trivia Cards, Volume One, Love, Sex and Romance Trivia Card Set, Medical Trivia, Trivia-Update: Events of 1984, Trivial Pursuit Mini Pack: Flicks, Trivial Pursuit Mini Pack: Rock & Pop, Trivial Pursuit Mini Pack: Sports, Trivial Pursuit Mini Pack: The Good Life, Trivial Pursuit Mini Pack: War & Victory, Trivial Pursuit Mini Pack: Wild Card, Trivial Pursuit Questions: 1200 Brand New Questions and Answers, Trivial Pursuit Questions: Compact Entertainment Edition, Trivial Pursuit Questions: Music Edition, Trivial Pursuit: 1997 Edition, Trivial Pursuit: All Star Sports Edition, Trivial Pursuit: Baby Boomer Edition, Trivial Pursuit: Bayern Edition, Trivial Pursuit: Biographies Edition, Trivial Pursuit: Country Music, Trivial Pursuit: Danmarksudgave, Trivial Pursuit: Disney Edition Kartensatz, Trivial Pursuit: Edición Jóvenes Carrozas, Trivial Pursuit: Édition Cinéma, Trivial Pursuit: Édition des stars, Trivial Pursuit: Édition Europe, Trivial Pursuit: Édition France, Trivial Pursuit: Édition XXème siècle, Trivial Pursuit: Entertainment Edition, Trivial Pursuit: Essen & Trinken, Trivial Pursuit: Family Edition – Card Set, Trivial Pursuit: Genus II, Trivial Pursuit: Genus Kartensatz – 2400 Fragen und Antworten, Trivial Pursuit: Hitradio Ö3, Trivial Pursuit: Holland Editie, Trivial Pursuit: Junior II, Trivial Pursuit: Kansallispainos, Trivial Pursuit: Kellogs Kartensatz, Trivial Pursuit: Kronen Zeitung 1900 – 2000, Trivial Pursuit: Rijnlands Lyceum, Trivial Pursuit: RPM Edition, Trivial Pursuit: Silver Screen Edition, Trivial Pursuit: Sports Edition, Trivial Pursuit: Sports Enhancement Card Set, Trivial Pursuit: Sverige-Upplagan, Trivial Pursuit: The 1980's Card Set, Trivial Pursuit: The Vintage Years Edition (1920's – 1950's) – Card Set, Trivial Pursuit: TV, Trivial Pursuit: Walt Disney Family Edition Card Set, Trivial Pursuit: Welcome to America Edition, Trivial Pursuit: Young Players Edition, The Ultimate Trivial Pursuit Question & Answer Book, USA Trivia Tour
RodinaGame: Trivial Pursuit, Misc: Dice Tower Hall of Fame, Misc: Mensa Select
Alternativní názvyQuelques Arpents de Pièges, Remue Méninges, Sabelotodo, Trivial Pursuit, Trivial Pursuit Edición Genus, Trivial Pursuit: Edition Genus, Trivial Pursuit: Edizione Genus, Trivial Pursuit: Genus Editie, Trivial Pursuit: Genus-Mestaripainos, Trivial Pursuit: Genus-Painos, Trivial Pursuit: Genus-upplaga, Trivial Pursuit: Komplettset Genus, Trivial Pursuit: Master Game – Genus Edition, Triviant, The Trivium

+ obrovské množství otázek
+ variabilní témata
+ aktuální a opravdu české otázky