Recenze: Um Ruhm und Ehre – sláva pirátům!

Um Ruhm und Ehre - balení

Hospody jsou nacpané k prasknutí. Z každého otevřeného okna se ozývá bujarý smích. Pivo teče proudem a neslušné písně vychází každým komínem ven, aby je mohli slyšet nejen lidé, ale i ptáci. Čas od času někdo proletí vstupními dveřmi na dlažbu. Neplatiči a opilci, kteří už se nemají vracet dovnitř. Budou bloumat městem a hledat svoji ztracenou loď..

Věřte tomu nebo ne, ale vy se stanete jedním z nich. Nemusíte se ani dotknout lahvičky rumu a už cítíte, jak se vám motají nohy. Zásluhu na tom má Stefan Feld, autor stojící za hrami Burgen von Burgunden (recenze), Notre Dame (recenze) nebo nové Rialto. To Rum & Pirates, jak se hra jmenuje v anglickém překladu, pochází už z roku 2006 a řadí se v chronologickém pořadí hned za designérovu prvotinu, kostkový Řím (recenze).

Hra vyšla z dílny vydavatelství Alea. Jeho hry distribuuje po celém světě firma Ravensburger. U nás ale můžeme Um Ruhm und Ehre zakoupit s českými pravidly v internetovém obchodě Gameboard.

Um Ruhm und Ehre - připravená hra

Zlato, rum i krásné ženy. Přesně to slibuje víko hry, která má obvyklý obdélníkový tvar srovnatelný třeba s již zmiňovaným Notre Dame. Uvnitř se schovává herní plán rozložený na devět dílů. Každý z nich na sobě má nakreslené uličky napříč přístavním městem. Na mnoha místech tak vznikají křižovatky. Jednotlivé chodby mezi domy mají délku mezi dvěma a čtyřmi políčky.

Ale herní plán v krabici není ani náhodou osamocený. Společnost mu dělají ospalí a opilí námořníci. Pěkných malých figurek je dohromady 76 – patnáct pro každého z pěti hráčů a jeden kapitám, Rudý Korzár. Ke každé ze zúčastněných barev patří ještě jeden praporec.

Hra potřebuje opravdu pořádné množství nejrůznějších žetonů. Ty na začátku musíte vycvakat z rámečků a roztřídit je. V jejich používání vám bude pomáhat krabička, která je na to přímo určená. Má víko, takže ani při přenášení se vám žetony nerozsypou po krabici, navíc ji můžete používat i v průběhu hry, podobně jako třeba u Small Worldu (recenze). Mezi 181 žetony jsou nejen peníze, ale také žetony královské stráže, truhlice s pokladem, mapy, královské stráže a dalších. Největší mezi kartonovými komponentami je symbol lodi – stožár a v krabičce nechybí ani jedna kostka.

Um Ruhm und Ehre - detail herního plánu

Na začátku každé partie nejdříve vytvoříte městečko, ve kterém se bude vaše dobrodružství odehrávat. Náhodně složíte devět dílky do čtverce. Díky tomu vypadá město pokaždé trochu jinak, takže se ho nikdy nenaučíte pořádně znát. V jakékoliv kombinaci ale vždy najdete na plánu právě 36 křižovatek
Vedle plánu položíte loď a pod ni tři žetony kutlochů (dva v případě, že hraje menší počet hráčů), kde zalehnou vaši nejrychlejší opilci ke spánku. Vedle lodi položíte zásobovací krabičku s žetony, před kterou vyložíte celkem deset žetonů – čtyři mapy k pokladu, čtyři putyky a dva žetony truhly.

Nyní je na hráčích, aby se připravili. Každý si vybere jednu barvu pirátů, od které si vezme deset mužů a také svůj praporec. K tomu dostane do kapsy dvojici zlaťáků. Zatímco vlajku si položí před sebe a bude mu sloužit později jako skrýš, zbylých pět pirátů musí vytvořit volnou zásobu. Do hry přijdou, až pokud hráč zavolá posily.

Hráči nyní mezi sebou vyberou, kdo celou hru zahájí. Ten si umístí symbol začínajícího hráče na svoji vlajku. Postavička kapitána Korkorána jako jediná začíná partii na plánu a to na místě označeném symbolem červené pirátské vlajky. Vše je připraveno, takže zvolejte: Sláva pirátům a dejte se do toho!

Um Ruhm und Ehre - připravená hra

Partie trvá právě pět kol, tedy pěti dní, po které pirátská zastávka u města trvá. Nejdříve vás čeká procházka s kapitánem, který se přemisťuje uličkami a všude, kam jde, jej následují jeho věrní muži. Hráči se tak střídají v roli velitele lodi a mají vždy příležitost s ním popojít minimálně o jednu křižovatku. Může projít ale jen uličkou, která je zcela prázdná a nestojí v ní ještě žádný pirát.

Hráči tímto způsobem obsadí muži ze své části posádky (tedy ve svojí barvě) uličku, kterou kapitán využil. Zaberou rovnou všechna políčka, která pirát překonal. K tomu ještě navíc mohou využít jednu z deseti možných akcí, které jsou vždy nakreslené na poli křižovatky, kam postavička dorazila. Tím ještě nic nekončí, protože za peníze můžete pohybovat kapitánem i víckrát, pokaždé vás ale takový další posun stojí jeden zlaťák. Kdykoliv ale můžete přestat a předat tah soupeřům.

Křižovatky vám poskytují nejrůznější možnosti, jak ovlivňovat průběh partie. Můžete získat peníze, posily pirátů ze zálohy, ale především žetony v nejrůznějších hromádkách. Právě takto najdete na zemi ležet cenné předměty, jako jsou mapy nebo pirátské potřeby. Za většinu z nich vás čeká odměna, ať už okamžitá (pirátské potřeby) nebo až se mu podaří splnit dosažení konkrétního místa (třeba dostaveníčko s nějakou dámou).

Um Ruhm und Ehre - rozehraná hra

Místo posunu kapitána na další políčko se můžete rozhodnout a vzdát se tahu. To vás sice bude stát zlaťák, ale z taktického hlediska to může být občas výhodné. Máte ale ještě jednu možnost. Ukončit zcela svoji účast na pouti městem a se všemi zbylými piráty se vrátit na palubu, kde se odehraje na konci kola závěrečná bitka o pelechy. Svoje figurky rozestaví ke stěžni a to od stěžně směrem doleva.

Jakmile se všichni hráči se svými nerozestavěnými muži vrátí na loď, může rvačka začít. Síly piráti poměřují za pomoci kostky. Souboj vždy probíhá mezi všemi piráty, kteří se nachází ve stejném sloupci u stěžně, takže jedním mužem od některých z hráčů. Nejdříve hodí horní hráč kostkou a další se jej snaží překonat. Pirát s nižší hodnotou na kostce vypadává.

Za pomoci kostky postupně muži odpadávají z bitvy. Souboje tak pokračují nalevo a později i napravo od stěžně (kam se přesouvají vítězové celého sloupce), dokud nezůstane stát pouze jeden, který se stává vítězem rvačky. Hráči podle pořadí, ve kterém přišli o svého posledního zástupce, dostanou odměnu v podobě vítězných bodů. Nejvíce jich dostane pochopitelně vítěz.

Um Ruhm und Ehre - rozehraná hra

Partie probíhá předepsaný počet pěti kol. Poté si hráči sečtou svoje nasbírané vítězné body za všechny nálezy ve městě, ale také za úspěchy ve rvačkách na lodi. Pouze ten nejúspěšnější z velitelů může být vítězem a novým kapitánem!

Um Ruhm und Ehre je zajímavou taktickou hrou s pirátskou tématikou, ve které ale hraje velice podstatnou roli také náhoda v podobě kostky. Především v druhé fázi, kdy hráči bojují o místa v kutloších, rozhodují vlastně jen kostky. Taktika správného načasování odstoupení vám může trochu pomoci, ale nakonec stejně všechno bude záviset na štěstí a hozených puntících.

Oproti tomu pohyb kapitána je velice taktickou částí tahu. Právě zde rozhoduje každý krok o vašich ziscích. A způsobů, jak se dostat k vítězným bodům, je víc než dost. Už jen skutečnost, že můžete vytvořit řetěz několika pohybů zaplacením mincí vám dá při plánování zabrat.

Um Ruhm und Ehre - dílek mapy

No a pak tu jsou temné uličky, které vám umožňují vynořit se znenadání na úplně jiné straně plánu. A to nejlépe na té, která se vám hodí. V pravidlech autor myslel i na situaci, kdy se váš kapitán ocitne v obklíčení plných uliček. Únik existuje i zde. Právě za tímto účelem jsou herní desky očíslované a mají jednu křižovatku s mincí.

Tyhle dva způsoby získávání bodů se příjemně doplňují, ale dohromady také působí jako dvě rozdílné hry. Může se tak stát, že zatímco jednoho hráče bude bavit pochodování po městě, další si nejvíce užije až závěrečnou bitku a napětí, které se s každým ubývajícím mužem opravdu stupňuje. Systém vyřazování pirátů je chytrý, ale to nic neubírá na chybějící taktice, která zde může přemýšlivějším hráčům chybět.

Malé minihry a úkoly hodně zpestřují celou partii, která díky tomu není pouze o přesunu. Současně se také zásluhou těchto pitek nebo otevírání truhlic s pokladem účastní všichni hráči. V těchto fázích kola hra vzbuzuje spíš dojem nějaké párty zábavy. Ale to ostatně pokračuje i do závěrečné bitky, takže jedinou klidnou a přemýšlivou částí kola je přesun kapitánů.

Um Ruhm und Ehre - žetony

Co musíme rozhodně pochválit, jsou skvěle přeložená pravidla, která jsou sice tištěná na obyčejný papír, ale jsou barevná a v menším formátu A5. Přitom si ale zachovávají přehlednost originálu a všechno se z nich krásně naučíte. Dostanete zde všechno, včetně názorných obrázků k fázím partie.

Partii můžete hrát i ve dvou. V takové situaci všechno probíhá stejně, jen ve rvačce budete mít třetího neutrálního soupeře s náhodným počtem pirátů v horní řadě u stěžně. Přitom už z nenáročné povahy hry je jasné, že větší zábavu si užijete ve vyšším počtu hráčů.

Pohodová hra je vhodná bez problémů také pro zábavu rodinného rázu. Malé děti, které mají rády piráty, určitě tuhle možnost ocení. Lovit ztracené mapy k pokladu, srdce dam potulujících se šerými uličkami a opíjet se u stěžně na lodi, o tom určitě vždy snili. Ale ne, vážně. Tahle hra se k dětem opravdu hodí a náhoda z kostky je udrží v pozoru.

Um Ruhm und Ehre - rozehraná hra

Hra má zajímavé zpracování a i když je už staršího data, všechno vypadá pěkně. Navíc potěší zavírací krabička na žetony, která slouží skvěle i jako zásobník. Devět různých desek zaručuje odlišný vzhled města. Partie se ale od sebe budou lišit už jen zásluhou rozhodnutí hráčů na křižovatkách. Díky tomu vás jednotlivé souboje budou bavit i po několika hrách.

Um Ruhm und Ehre je vhodnou zábavou především pro milovníky trochu náhodnější a uvolněné zábavy. Ve hře sice je přítomná i taktika, bez které se neobejdete, a může vám hodně pomoci na cestě k vítězství, ale potřebujete také alespoň stejnou dávku štěstí. Jestli se chcete cítit jako opravdový pirát, pak čapněte do ruky flašku rumu, pořádně si přihněte a uvidíme, jestli najdete cestu zpět na svoji loď!

AutorStefan Feld
IlustraceClaus Stephan
Vydavatelalea, Ravensburger, Rio Grande Games
Rok vydání2006
Minimální věk9 and up
(10 voters)
KategorieDice, Miniatures, Pirates
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Modular Board
RodinaSeries: Alea Big Box, Theme: Pirates
Alternativní názvyRum and Pirates, Um Ru(h)m und Ehre, Um Ruhm und Ehre

Um Ruhm und Ehre je povedenou nenáročnou zábavou, která sice vyžaduje trochu přemýšlení, ale v první řadě v ní jde o zábavu. Velký vliv na váš výsledek bude mít náhoda, takže pokud takové hry nemáte rádi, pak vám tady pšenka nepokvete. Všichni ostatní si ale určitě tuhle pirátskou hru užijí, protože kdo kdy vodil opilé kolohnát po městě ve snaze navštívit co nejvíc výhodných míst a ještě se dostat včas na loď? Právě v bitvách o pelechy leží závěrečná fáze každého kola, která je zábavná, ačkoliv je celá založená na hodech kostkou. Přitom ale stále zůstává velké napětí mezi hráči, kteří mohou ovlivnit svoji šanci počtem pirátů, které přivedou domů na loď. Ve hře je ale mnohem víc způsobů, jak přijít k vítězným bodům. Jedná se o návštěvu každé křižovatky uliček ve městě, které je pro každou partii složené trochu jinak a díky tomu jsou i vaše přesuny trochu jiné. Hra obsahuje spoustu nejrůznějších miniher spojených právě s těmito křižovatkami, které jsou samy o sobě velice zábavné a příjemně doplňují hratelnost. Díky těmto všem vlastnostem je Um Ruhm und Ehre moc pěknou hrou pro lehké a nenáročné hraní.

+ variabilní rozložení uliček
+ zásobník na žetony
+ bitva o pelechy