Recenze: Válka květů – hra vonící po pylu a jarní rose

Běžím. Všude kolem mne dopadají kulaté projektily, které se po dopadu rozletí na tisíce malých úlomků. Snažím se mezi nimi kličkovat. Padají mi k nohám a já je přeskakuji. Vidím je přímo před očima, ale jsou pořád tak daleko. Moje sazenice. Jenže protivníci mi to nedají zadarmo. Naštěstí tohleto není válka světů! Voní po pylu a jarní rose. Tohle je totiž válka květů!

A do takové bitvy čarodějů o květiny nás zve Adam E. Daulton. Svoji hru nazval Válka květů a vytvořil ji pod hlavičkou společnosti KTBG, která ji představila světu prostřednictvím platformy Kickstarter. A po úspěšné kampani se dostává konečně také na trhy obyčejných obchodů, včetně těch českých. Radovat se ale můžeme o to víc, že hra umí česky a to zásluhou firmy Tlama Games.

Víko hry hlídá nebezpečně vypadající masožravka. Ta ale zdaleka není tou nejhrozivější květinou, se kterou můžete na magické zahrádce zkřížit hrábě.  Uvnitř na hráče čeká osm velkých protáhlých karet rostlin, ze kterých si náhodně (nebo podle přání) vyberou hráči vždy pět a rozloží je nad sebe do jednoho sloupce. Jejich pořadí je dané symbolem, kdy je daná rostlina aktivní – může jít o ráno, poledne nebo večer.

Ke každé z karet náleží také velké destičky sazenic. Pokud máte deluxe verzi (jako my), jsou tyto destičky dřevěné, jinak jsou vyrobeny z kartonu. Zatímco většinu sazenic vloží hráči do pytlíku, po jednom exempláři od každé sazenice položí do středu a vytvoří z nich startovní uskupení. Další tři sazenice vylosované z pytlíku vytvoří zahradnictví, tedy nabídku dílků. Stranou zůstane ležet sada žetonů drahokamů. Jednotliví hráči si pak rozeberou figurky víl ve své zvolené barvě. Ještě před zahájením partie si každý z účastníků vylosuje dvě sazenice, které si položí před sebe jako svůj startovní majetek.

Partie se točí kolem sázení, ve kterém se hráči střídají postupně podle směru hodinových ručiček. Ale to není zdaleka všechno. Přesto každý tah začíná právě tím, že si hráč vybere jednu sazenici ze své ruky a přiloží ji k rozrůstající se zahrádce uprostřed stolu společně se svojí figurkou čaroděje, která tuto rostlinu svými čárami podporuje v růstu. Obvykle takové přiložení znamená, že na toto místo v zahrádce může hráč přidat navíc také svoji figurku víly.

Jakmile je nová sazenice na svém místě, je třeba se rozhodnout, čemu dále má kouzelník věnovat svoje čáry. Může nechat květiny růst nebo klíčit. Ani jedna z těchto aktivit nemá pevně daná pravidla a možnosti, ale liší se podle květiny, kterou hráč přiložil v aktuálním tahu a na které tedy právě jeho čaroděj stojí.

Efekty klíčení i růstu obvykle znamenají možnost přidat vílu na některé sazenice sousedící s čarodějem, tedy s místem, kam hráč přiložil novou destičku. Lze tak ale také získat drahokam nebo škodit soupeři tím, že přesune hráč protivníkovu vílu jinam.

Jakmile je všechno snažení vyřešeno, figurka čaroděje se vrátí ze zahrádky zpět mezi hráče a změní majitele po směru hodinových ručiček. Ale aktivní hráč má ve svém tahu ještě poslední šanci, jak něco ovlivnit, když si vylosuje z pytlíku ještě jednu destičku sazenice. Poté je nový majitel čaroděje na tahu.

Postupně se hráči starají o rostoucí zahrádku, která se plní vílami. Sazenice stejné barvy postupně vytváří větší a větší záhonky, o jejichž nadvládu hráči bojují svými vílami a potřebují mít pod svojí kontrolou co nejvíce políček záhonu. Za řadu svých aktivit získávají už v průběhu partie tu nejdůležitější odměnu: drahokamy.

Konec partie nastává v momentě, kdy dojde zásoba sazenic v pytlíku. Po dohrání závěrečného tahu následuje bodování, které se pro každou rostlinu řídí podmínkami na jejich kartě. K tomu získají hráči drahokamy za víly nacházející se na zahrádce, ale především odměny za záhonky pod svojí kontrolou – čím větší záhon, tím více bodů. Navíc drahokamy dostanou i hráči na druhém, a dokonce i na dalších místech, jen se ta odměna snižuje. Hráč, který má po tom všem nejvíce drahokamů, se stává vítězem.

Válka květů je hrou kvetoucí pod vašima rukama. Středobodem celého zážitku je boj o převahu. Ale oblasti, o které se hraje, nejsou na začátku známé a teprve postupně vznikají. Právě to budování zahrádky je stěžejní šancí, jak si vydláždit vhodně cestu k převaze.

Obzvlášť proto, že hráč ihned dostane šanci s novým dílkem něco udělat. To proto, že figurka čaroděje stojí právě na novém přírůstku v zahrádcem a ukazuje, které oblasti se týká efekt klíčení a růstu.

Hráči mají k dispozici vždy několik efektů a taktických směrů, kterými se mohou v tahu ubírat. Přiložení totiž není nijak omezované, takže už od prvních tahů je jen těch možností, kam sazenici přiložit, naprostý dostatek. Pozice nové rostliny ale není jedinou proměnnou, kterou by měli brát hráči v potaz. Dílky se totiž liší také ve svých možnostech, které nabídnou poté. Právě tato možnost vybrat si mezi efektem klíčení a růstu je dalším navýšením variability.

Ale je jasné, že vylosování destiček do ruky je náhodné. Hráč tedy může budovat nějakou oblast a záhonek stejných květin, který mu ale jednoduše smůla už nedovolí dále rozšiřovat. Na druhou stranu v takový moment může hráč upřít svoji pozornost k

Výběr kytek do partie může být náhodný. Ale stejně tak mohou hráči společně využít tuto šanci k tomu, aby ovlivnili množství konfliktů mezi jednotlivými účastníky. Lze se jim zcela vyhnout nebo naopak partii na tuto část výrazněji zaměřit. Pokud to necháte na náhodě, bude každá partie jiná. Pokud si sami vyberete, přiblížíte svůj zážitek tomu, jak jej máte rádi. Obě možnosti jsou správně a to, že hra právě na výběr květin váže i úroveň konfliktu je jeden z nejvýraznějších prvků celého průběhu.

Hra nemá lineárně se vyvíjející situaci, ale situace na plánu, a tedy i ve vedení partie, se neustále mění a posouvá. Ten, kdo je v jednom kole na prvním místě, může velmi rychle spadnout na chvost bodovacího pole. Váš úspěch totiž často mají ve své moci soupeři.

V prvních partiích hráči potřebují adaptaci a snaží se vše naučit. Později začnou teprve vyhledávat složitější výzvy a možnosti. A tady právě do partie vstoupí alternativní strany rostlin. Jejich schopnosti jsou zajímavější, ale přidávají další vrstvu komplexnosti do rozhodování a možností, se kterými se musí účastníci partie vyrovnat.

Zajímavý je fakt, že hra funguje výtečně ve dvou i více účastnících. S narůstajícím počtem soupeřů se ale zvyšuje také herní doba, která ale zůstává jen mírně vyšší než třicet minut.

Zpracování je výtečné. Především deluxe verze vypadá díky dřevěným sazenicím na stole naprosto parádně. Správného zacházení se ale u obsahu dostalo také grafické a tematické pojetí. Hra má velmi vtipně zvolené téma, které baví a při tom vypadá docela uvěřitelně (pokud přistoupíme na to, že jakékoliv fantasy s magií může působit uvěřitelně).

Válka květů vyrostla do krásy, protože se o ni autor dobře staral v květináči svých nápadů. Stvořil tak zdánlivě další převahovou hru, která ale překypuje dobrými nápady a ještě lepší náladou. Hra je jednoduchá, jen si musíte udržovat přehled o možnostech, které nabízí jednotlivé květiny. Ty jsou v partii ale pro všechny společné, stejně jako zahrádka uprostřed. Postupně sem vysazují další a další rostliny, aby bylo o co bojovat. Válka květů je trefným názvem pro bojovnou hru, ve které není žádná akce.

Recenze: Kang-a-roo – klokani kamarádi